צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר |
הודעה |
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 11/04/2005 ב- 17:30:38 כותרת הודעה: לפני או אחרי? |
|
|
חברי אתר יקרים, נתקלתי בסוגיה מאוד שנויה במחלוקת לגבי קישוט שאני מתלבט בקשר אליו.
הביטו בתמונה הנ"ל:
ניתן לראות שהצליל רה שמעליו הטריל הוא אפוג'טורה, ואני מעוניין להדגיש אותו, ולרכך אח"כ את הפיתרון (דו#). פרק הזמן של הצליל הזה הוא פחות משניה, ואם אני אשים קישוט על הצליל, אז בכלל לא ישמעו את האפוג'טורה ואת הפיתרון שלה. לעומת זאת, אם אני אשים את הקישוט לפני הצליל, אז יספיקו לשמוע את האפוג'טורה ולזהות את הפיתרון שלה, וזה הופך את הקטע להרבה יותר יפה. אני רוצה להדגיש שאופיו של הפרק משתנה מביתוע לביצוע, ואני מעדיף משהו פחות אינטנסיבי.
א. בד"כ לא מקובל שהקישוט של הצליל בא לפני הצליל (כשמדובר בטריל לפחות).
ב. המורה רוצה שאני אשים את הקישוט על הצליל ולא לפניו...
מצאתי קטע דומה בסונטה של באך, ושם גם יש חילוקי דעות: חלילן אחד שם לפני, חלילן אחר שם על (הביצוע של החלילן ששם לפני הוא יותר טוב לדעתי - פראנס בריכן).
מה אתם חושבים על זה?
Description: |
|
Filesize: |
9.25 KB |
Viewed: |
13958 Time(s) |
|
|
|
חזור למעלה |
|
|
פיצי משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 12/04/2004 ב- 15:00:53 הודעות: 268 מיקום: בכל מקום בכל שעה
|
נשלח: 11/04/2005 ב- 19:15:59 כותרת הודעה: |
|
|
לא בדיוק הבנתי מההסבר שלך..............לעניות דעתי הטריל צריך לבוא על הרה בזמן של הרה. מה ז"א פרק הזמן שלו נמשך פחות משניה?? זה רבע שלם. יש לך זמן לטרלל אותו מיד בזמנו. לא לפניו ולא אחריו.
|
|
חזור למעלה |
|
|
חלילניתוש משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 16/04/2004 ב- 13:09:35 הודעות: 301 מיקום: עיר החודש
|
נשלח: 11/04/2005 ב- 21:10:54 כותרת הודעה: |
|
|
מה בא אחרי זה? לי זה ניראה (לפי מה שהבאס עושה) מקום קדנציאלי. השאלה שלי האם זה קדנצה בלה או שמה הלה פה הוא הדומיננטה ואז קדנצה ברה ובשתי המקרים הללו הטריל צריך לבוא במקום שונה...
מה מביניהם זה?
איזה יצירה זו?
_________________ אולי זה הגיוני... כי חוכמה לא מתחלקת בשתיים אבל טימטום כן! |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 11/04/2005 ב- 22:08:26 כותרת הודעה: |
|
|
מדובר בקונצ'רטו לחליל של ק.פ.ע.באך, התיבה השניה של כניסת החליל, והסולם הוא רה מינור, לה הוא דומיננטה.
|
|
חזור למעלה |
|
|
gallilit משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 07/03/2005 ב- 21:59:34 הודעות: 39 מיקום: ת"א
|
נשלח: 11/04/2005 ב- 23:07:35 כותרת הודעה: |
|
|
סתם, מבחינתי הייתי מנגנת את הקישוט אחרי הצליל (כי ככה מקובל בסוג המוסיקה הזה) ולקשר את הקישוט לצלילים שבאים אחריי.
אבל זה גם תלוי איזה פרק זה (מהיר או איטי), לטעמי בפרקים איטיים הטריל יבוא אחריי הצליל , ובפרקים מהירים אני , אישית , אסיים בצליל עצמו.
חלילניתוש, תסבירי את עצמך.... מה זה אומר, זה באמת תלוי על מה הקדנצה?
|
|
חזור למעלה |
|
|
Agnus-Dei משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 04/01/2005 ב- 15:34:58 הודעות: 34
|
נשלח: 12/04/2005 ב- 14:33:02 כותרת הודעה: |
|
|
אם תשים את הטריל לפני הביט לא יהיה דגש על האפוג'טורה ולמעשה זה לא יהיה אפוג'טורה.
מצד שני, לא מדובר כבר בתקופה הקלאסית, בה מתחילים מהצליל שעליו עושים את הטריל? (רה)
ואז מן הסתם אין מקום לאפוג'טורה....
עילם
|
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 12/04/2005 ב- 18:36:47 כותרת הודעה: |
|
|
הבעיה היא לא להדגיש את הצליל. כלומר: הוא יהיה מודגש בין כה וכה, או בגלל הטריל שעליו, או בזכות זה שאני אדגיש אותו בעצמי. מה שבעייתי הוא שאם אני עושה את הטריל על הצליל (מי רה מי רה - אני מתחיל מלמעלה, זו יצירה דיי מוקדמת ו"בארוקית" של ק.פ.ע באך), אז חסר משהו, משום שאז לא שומעים את ההרפיה רה-דו#, משום שהרה לא יכול להיות מספיק ארוך... מרבית הזמן שהצליל הזה מתקיים הוא במצב של טריל, ולא במצבו הטבעי.
|
|
חזור למעלה |
|
|
Agnus-Dei משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 04/01/2005 ב- 15:34:58 הודעות: 34
|
נשלח: 12/04/2005 ב- 20:16:43 כותרת הודעה: |
|
|
אני לא מסכים אתך לגבי ההדגשה:
אם זה לא יהיה על הביט זה לא יהיה אפוג'טורה, וזה לא יהיה מודגש כמו שאמורה להיות מודגשת אפוג'טורה.
לדעתי, במידה וזה די מהיר ואין הרבה זמן, אין בררה אלא לעשות טריל מהיר בלי הדגשה מיוחדת.
בהצלחה.
עילם
|
|
חזור למעלה |
|
|
EmmanuelOboe משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 14/04/2004 ב- 23:35:13 הודעות: 286 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 13/04/2005 ב- 00:05:42 כותרת הודעה: |
|
|
סליחה שלא עניתי לפני, עידן.
לדעתי זה תלוי באופי הפרק. כחוק, הטריל (שוב, לדעתי וטעמי) צריך לבוא על הביט עצמו. אם זה פרק מהיר, אין מקום לכופף את החוק, כי במקרה הזה מאבדים את האופי.
לעומת זאת, אם זה בפרק איטי, לפעמים רצוי (לצרכי phrasierung) באמת לעשות את הרה לפני וליפול על הדו# על ביט ולעשות עליו את הטריל.
יש להדגיש שאסור לעשות את זה בקדנצה של סוף הפרק, כי אז אתה משנה את ההרמוניה והורס את הקדנצה. הרי במקרה כזה, הרה שייך לראשונה קוארט-סקסט קדנציאלית (שחייבת להיות על פעמה מודגשת), ואחריו החמישית. אם תזיז את הרה, אתה מזיז את הקדנציאלית לפעמה בלתי מודגשת.
אבל לא נראה שזה המקרה שלך כאן. התיבה כולה היא חמישית (עם המי שיושב שם באמצע)... אני חושב שאתה יכול. אני לא יכול לשפוט, כי אני צריך ראיה כוללת, ולא רק תיבה אחת.
תחליט מה שתרצה, לפי הצבע שאתה רוצה לתת למשפט. זה טריק שאתה יכול לעשות רק באמצע פרק, לא בסופו. מומלץ בעיקר בסולם מינורי... האפקט לא יפה במאג'ור. זה יכול להיות מאוד יפה לפעמים, להשען על הדומיננטה כזה...
מקווה שעזרתי
_________________ Music is the soundtrack of our lives |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 13/04/2005 ב- 07:38:05 כותרת הודעה: |
|
|
תודה לכולם. אני אשקול עכשיו כל מיני אפשרויות... מקווה שהמורה לא יהרוג אותי
|
|
חזור למעלה |
|
|
|