|
הקונסרבטוריון הוירטואלי The Virtual Conservatory
|
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר |
הודעה |
God מנהל
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 13:56:07 הודעות: 821 מיקום: Beyond the pearly gates,heaven
|
נשלח: 30/06/2005 ב- 20:50:40 כותרת הודעה: הזרם הניאו-קלאסי |
|
|
לאחרונה גיליתי את היופי המדהים הנמצא באסכולה הזו - מדובר במלחינים מהמאה ה20 שכותבים טונאלית בסגנון המזכיר את המוסיקה הטובה של העבר.
שתי הדוגמאות לזרם זה שיצא לי להכיר הכי טוב בזמן האחרון, ואני מאוד מאוד מאוד ממליץ, הם סוויטת 'פולצ'ינלה' של סטרווינסקי, והסמפונייה הראשונה - הקלאסית של פרוקופייב.
יש לכם משהוא להגיד על הנושא, או לחילופין עוד המלצות?
_________________ הללויה. |
|
חזור למעלה |
|
|
well-tempered משתמש מתקדם
הצטרף בתאריך: 30/05/2004 ב- 21:57:30 הודעות: 649
|
נשלח: 30/06/2005 ב- 22:05:13 כותרת הודעה: |
|
|
אסף שלג, המורה שלי, העביר לקבוצה קטנה של תלמידים (שאני הייתי הצעיר מביניהם...בעיקר בני חמישים....) כמה הרצאות בנושא של הניאו קלאסיקה, אם אתה רוצה אני יכול לשאול אותו על רשימה מומלצת של יצירות, כי אני לא ממש זוכר את כולן.
מה שכן, הוא צרב לי את הדיסק שאפשר למצוא בכתובת הזו:http://www.hyperion-records.co.uk/details/67017.asp
שזה מיסה ניאו קלאסית. מומלץ בחום.
_________________ "Ford, you are turning into a penguin. Stop it" |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 30/06/2005 ב- 22:20:52 כותרת הודעה: |
|
|
לא ידעתי שמרטין הוא ניאו-קלאסי... אבל לא משנה.
באגף הצרפתים מתנוסס לו איבר, בעיקר ביצירותיו התזמורתיות, כמו הסוויטה האליזבתית, אם כך קוראים לזה, הדיברטימנט, ועוד כל מיני יצירות שונות.
יש הרבה יצירות של פולנק שלא מכירים, כמו הגלוריה, או הקונצ'רטי לפסנתר ולשני פסנתרים, יצירות תזמורתיות La Biches למשל, מאוד מאוד יפות.
אצל פרוקופייב יש כמובן גם את הסונטה לחליל ברה מז'ור, שהיא קלאסית באופן מוחצן כמעט, בעיקר בגלל המבנה שלה. כדאי לשמוע גם את האופרה החביבה "אהבה לשלושת התפוזים", ועוד יצירות שאני קצת מתקשה להעלות על דעתי עכשיו.
חלק מיצירותיו של הינדמית' הן ניאו-קלאסיות, למרות שלא מבחינים בזה במבט ראשוני, בגלל שהוא שובר את הטונאליות שיש במוסיקה אשר ביצירות שהזכרתי לעיל, והוא במידה מסוימת אימפרסיוניסט. בעצם, הוא לא דוגמה טובה במיוחד, היות והוא שילוב של שניהם רוב הזמן. הוא ניאו-קלאסי ביצירות מסוימות, למשל במוסיקה לבראס ומיתרים, עד כמה שאני מוצא בה מרכיבים קלאסיים.
|
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 01/07/2005 ב- 10:46:30 כותרת הודעה: |
|
|
מאיפה אתה מכיר את המוסיקה לבראס ומיתרים של הינדמית' ?
טוב לא משנה. אגב, המוסיקה של הינדמית' היא טונלית. היא לא א-טונלית.
דוגמא טובה שהזכרת דניאל, זה איגור סטרווינסקי.
התקופה האקספרסיוניסטית שלו מסתיימת באופרה "החתונה" והיצירה הנאו-קלאסית הראשונה שלו
היא האופרה "אדיפוס רקס" ומשם כתב עוד הרבה יצירות נאו-קלאסיות כמו:
"סימפוניית תהילים", "סונטה לפסנתר", "קונצ'רטו ל2 פסנתרים", "סימפוניות של כלי נשיפה",
"קונצ'רטו לפסנתר ותזמורת כלי נשיפה", "קפריצ'יו לפסנתר ותזמורת", "סימפונייה בשלושה פרקים",
"Dumbarton Oaks" ועוד. עד ל"ספטט" שלו שזו כבר תחילת תקופת הסריאליזם של סטרווינסקי.
בכל מקרה, מאוד מומלץ להקשיב לכל היצירות הללו !
_________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 01/07/2005 ב- 16:38:58 כותרת הודעה: |
|
|
טל יקירי, יש לי פטיפון, ומאות תקליטים מוזרים, ביניהם הקלטה משובחת של ברנשטיין וניו-יורק ליצירה זו.
ואת מרבית יצירותיו של הינמית' לא הייתי מגדיר טונאלית. באך הוא טונאלי, גם מוצארט ובראהמס, להכניס את הינדמית' להגדרה הזו זה קשה ולדעתי לא ניתן. הוא גם לא א-טונאלי. הוא באמצע... לא רק שחור ולבן.
ביצירה הספציפית הזו יש שימוש בבי-טונאליות וכד'.
|
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 01/07/2005 ב- 23:54:57 כותרת הודעה: |
|
|
הינדמית' כתב מוסיקה טונאלית. נקודה סוף.
מוסיקה א-טונלית מוגדרת כמוסיקה ללא גרעין טונלי.
אצל הינדמית' יש גרעין טונלי. יש סולם. יש הרמוניה.
זה לא היידן ולא מוצארט אבל זו מוסיקה טונאלית.
_________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 02/07/2005 ב- 08:33:27 כותרת הודעה: |
|
|
אני אראה לך פרקים ביצירות שאין בהם מרכז טונאלי, תחפש בהם כמה שתרצה.
|
|
חזור למעלה |
|
|
חלילניתוש משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 16/04/2004 ב- 13:09:35 הודעות: 301 מיקום: עיר החודש
|
נשלח: 02/07/2005 ב- 19:36:31 כותרת הודעה: |
|
|
להינדמית תמיד יש מרכז טונאלי ולא יעזור בית דין!!!!!
רוב היתירות מסתימות באקורד מינור רו מז'ורי (ואלו שלא, מסתיימות בקווינטה )
להינדמיט פשוט יש שיטת טונאליות קצת שונה...
_________________ אולי זה הגיוני... כי חוכמה לא מתחלקת בשתיים אבל טימטום כן! |
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 02/07/2005 ב- 19:44:37 כותרת הודעה: |
|
|
הא ! הרוב קובע !
_________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 02/07/2005 ב- 21:49:46 כותרת הודעה: |
|
|
להינדמית' אין תמיד מרכז טונאלי. המילה "תמיד" אינה במקום. לרוב יש, אך לא תמיד.
אם הייתי יכול לסרוק תוים שיש לי ולהעלות אותם הייתי יכול להדגים, לצערי זה אסור.
אני אתן דוגמאות, אומנם אני לא מכיר יותר מ...15 יצירות שלו (בערך) אך ממה שזכור לי יש קטעים שהם לא טונאליים, ולחפש בהם טוניקה יהיה בערך כמו לחפש סנטימנטליות אצל סטרווינסקי (רק אם ממציאים אותם, הם ימצאו).
א. פרק ראשון מתוך חמישית כלי הנשיפה. לעיתים נדירות ביותר מופיעה פראזה שנשמעת כמו פראזה עם טוניקה, אבל הן מופיעות באופן נקודתי, לא יותר מ-3 פעמים. גם אצל אלבן ברג יש רגעים כאלה ביצירותיו, ובמקרה הנ"ל לא כדאי לנסות למצוא כאן טוניקה..... . הפרק הזה יוצא דופן גם בכך שהוא לא מסתיים באקורד קונסוננסי, מה שבאמת מתאים לו בד"כ כמו שאמרת, מריה.
בשאר הפרקים יש טונאליות קלושה, שמתבססת על משפטים טונאליים, בין משפטים שהם לא טונאליים, אז ההרגשה שיש טוניקה קיימת, אבל רופפת.
רק בפרק החמישי של היצירה ניתן להצביע על טוניקה, במקרה הזה על הצליל מי. ויש בסופו אפילו קדנצה טונאלית מובהקת (חמישית-ראשונה, חמישית ראשונה, ואז שלוש חזרות על הקווינטה), סיום מעניין ליצירה שהטוניקה בה כמעט ולא קיימת.
ב. בסונטה לויולה סולו (הראשונה?), בפרק השלישי, מופיעים רצף אדיר של צלילים זהים באורכם, ללא זהות טונאלית. זה אחד הפרקים החזקים והיפים בכל הסונטה הזו. הינדמית' אפילו כותב שאין משמעות למידת הנקיון האינטונטיבי של הצלילים (הם מהירים מאוד).
הסונטה לטובה, מאטיס הצייר, המטמורפוזות הסימפוניות, המוסיקה לבראס ומיתרים, סונטה לכינור ופסנתר, סונטה לויולה ופסנתר (אחת מהם ששמעתי...), סונטה לחליל ופסנתר וכו' וכו' וכו' הן טונאליות למיטב זכרוני, רובן ככולן. ובכל זאת יש יוצאי דופן שאותם פירטתי. זה לא הופך אותו למלחין בלתי-עקבי, למלחין שלוקח מכל הבא-ליד, אלא זה מעצים את גדולתו בתור אחד המלחינים המבריקים והרב-גוניים והפוריים ביותר של המאה שעברה. בזמנו רחשו כל מיני מלחינים שעסקו בא-טונאליות סביבו, הוא מן הסתם הושפע מהם, ואפילו היה שותף לרעיונותיהם הפוליטיים והאידאולוגיים. זה לא כל כך בלתי נתפש שהינדמית' יכתוב מוסיקה א-טונאלית.
חוץ מזה, במוסיקה לעולם לא הייתי אומר "לעולם", ותמיד אצפה לבלתי-צפוי.
|
|
חזור למעלה |
|
|
מדהימאיה פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 13/12/2004 ב- 11:23:56 הודעות: 409
|
נשלח: 04/07/2005 ב- 08:16:08 כותרת הודעה: האירגון הטונלי ביצירותיו של הינדמית |
|
|
(מתוך התזה שלי לתואר שני שנעשתה בהנחיית פרופ' יוסף דורפמן)
הארגון הטונלי ביצירותיו של הינדמית
לארגון הטונלי ביצירותיו של הינדמית חשיבות מכרעת בכל הרמות: ממשפט מוסיקלי לחלק בפרק, לפרק שלם ועד יצירה מלאה. ארגון זה יוצר אחידות טונלית בכל הרמות האלה כתוצאה ממחשבה קומפוזיטורית מחזורית. כל חלק ביצירה הוא מחזורי בפני עצמו וכך גם היצירה כולה.
להינדמית הייתה תפיסה טונלית חדשה. האופן שבו ראה את הרעיון המסורתי של קשרים בין סולמות היה שונה מקודמיו. הינדמית לא ייחס משמעות לצלילים אינהרמוניים, ולא ייחס חשיבות להבדל בין מז'ור למינור. כך ראה את קיומם של 12 סולמות בלבד, כמרכזים טונליים הקשורים כולם בציר מרכזי אחד, ומסודרים בסדר היררכי מסוים. (זוהי הקצנה של העיקרון הרומנטי של הרחבת המערכת הטונלית, שבסיסה בשימוש במז'ור ובמינור כמייצגים שווים של הטוניקה).
הסולם על פי הינדמית הוא דיאטוני בעל 12 צלילים עצמאיים, במרחקים של חצי טון האחד ממשנהו. בכל סולם (טונליות) נתון, מסדר הינדמית את הצלילים בסדר חשיבותם על פי המרחק שלהם מהצליל היסודי. לפיכך, הסדר ההררכי בסולם דו, אותו רואה הינדמית כלב המערכת שלו, יהיה כדלהלן:
C – G – F – A – E – Eb – Ab – D – Bb – Db – B – F sharp
על בסיס זה בונה הינדמית אקורדים, חיבורי אקורדים, מודולציות, מלודיות ואת המבנה הארכיטקטוני ההרמוני של פרק או יצירה.
הסולם היסודי מפעיל כוח משיכה על שאר הסולמות- כוח שהולך ונחלש ככל שהסולמות מתרחקים מהצליל היסודי (על פי היררכיה שהגדיר), בדומה לתפיסה של באך ובטהובן לגבי המערכת הטונלית.
בהסתמך על חלוקה של הסולמות לארבע קבוצות, שנעשתה על ידי הינדמית, ובעזרת סימון מספרי אפשר לייצג את כל המרכזים הטונליים ביחס לזה היסודי, וכך לבטא את המתח ההרמוני שנוצר כתוצאה ממעבר מסולם אחד למשנהו.
ככל שהצליל רחוק יותר מהצליל היסודי, כך הקשר בין שני הסולמות עקיף יותר. צורת מספור זו מאפשרת להגדיר את המתח בין הסולם היסודי לסולם אחר, ובין כל שני סולמות במהלך יצירה.
Description: |
|
Filesize: |
9.11 KB |
Viewed: |
10068 Time(s) |
|
|
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 04/07/2005 ב- 17:46:10 כותרת הודעה: |
|
|
תודה טל
_________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
|
|
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה You cannot attach files in this forum You can download files in this forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group Powered by phpBBHeb © 2002 phpBBHeb
|