|
הקונסרבטוריון הוירטואלי The Virtual Conservatory
|
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר |
הודעה |
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 16/07/2006 ב- 20:15:26 כותרת הודעה: חידון האזנה מס' 22 |
|
|
היי חברייה,
בשביל החבר'ה שעושים את המבחן ביום שלישי בתולדות המוזיקה,
הנה קטע ברוח התקופה שאנחנו לומדים, ואני בטוח שתצליחו לזהות כמה אפקטים שלמדנו עליהם.
אתם כמובן מוזמנים להגיד מי הלחין את הקטע הגאוני הזה לדעתי....
ניתן יהיה לפתור החל מעכשיו... כי אני רוצה אולי שייפתח דיון עליו לפני המבחן.
אז בהצלחה!!
http://rapidshare.de/files/26014558/Haazana_4.mp3.html
בסוף הפיתרון יבוא גם הסבר קצר על היצירה הזאת,
וגם תווים לעקוב אחרי הקטע שוב.
יאללה לפתור! _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
well-tempered משתמש מתקדם
הצטרף בתאריך: 30/05/2004 ב- 21:57:30 הודעות: 649
|
נשלח: 16/07/2006 ב- 21:39:26 כותרת הודעה: |
|
|
טוב, קודם כל, ברור שזה לא חידון רגיל
כי אם המטרה לדמות את המבחן, אז במבחן לא אמורים לזהות את היצירה אלא לכתוב עליה לפי הקריטריונים של הקטעים שאנחנו מכירים ולנסות להבין בערך באיזה סגנון זה כתוב.
עכשיו, אין לנו את התווים, ואין לנו את המילים. לא במקור ולא מתורגם, (בבחינה יהיה לנו את זה) כך שקשה לדעת מהו הנושא של הקטע, ומה הקשר בין הטקסט למוזיקה.
גורם נוסף שמשפיע כאן לרעה, זה הביצוע הלא אותנטי שיש כאן, כנראה שההקלטה נעשתה לפני שמישהו חשב על זה בכלל.
שפת הטקסט לפי מה שהצלחתי לשמוע היא איטלקית. (במבטא צרפתי? )
הקטע נפתח במעין כורל איטי שכתוב למספר קולות גבריים. פרמטות בסוף כל שורה. מקצב שווה בכל הקולות. לאחריו עוברים למעין פוגה קצרה בקצב מהיר יותר, שמאיטה לפני הסיום.
לאחר הכורל, מתחילה אריה לקול נשי על בסו אוסטינטו במשקל מרובע. התבנית היא בס יורד מהטוניקה בצעדים לדומיננטה. ויש להניח שזו ארית קינה, שנכתבת לאשה נטושה. (שוב, בביצוע הזה, זה נשמע כמו איזה שיר פופ מודרני, עם אילתור על בס חוזר). "מקהלת" הגברים מלווה את הזמרת, כשיש הפסקות בקו המלודי שלה.
מאחר ואין לי את הטקסט מול העיניים, אני לא בטוח אם זו אופרה או אורטוריה. מצד אחד, נדמה לי ששמעתי אותה שרה "אמורה" - אהבה, מצד שני יש את הכורל הזה. זה נשמע לי גם די מאוחר מבחינת תקופת החיבור (כלומר, לא בתקופה של תחילת הדרמה פר מוזיקה), בגלל השימוש בשני סגנונות שונים בכורל והפוגה ששם, שנשמעה לי חדשנית משהו.
זהו, זה כל מה שיש לי להגיד על זה. _________________ "Ford, you are turning into a penguin. Stop it" |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 16/07/2006 ב- 23:03:58 כותרת הודעה: |
|
|
אוקיי מצאתי את הטקסט מה שלא היה קל בכלל...
הנה זה:
Non aveva Febo ancora recato al mondo il dì,
ch'una donzella fuora del proprio albergo uscì;
sul pallidetto volto scorgea se il suo dolor:
spesso gli venia sciolto un gran sospir dal cor.
Sì, calpestando fiori, errava hor qua, hor là;
i suoi perduri amor così piangendo va:
Amor
(dicea)
Amor
(il ciel mirando, il piè fermò)
Amor, amor,
dov'è la fe'
ch'el traditor giurò?
(miserella)
Fa' che ritorni il mio
amor com'ei pur fu,
tu m'ancidi ch'io
non mi tormenti più;
(Miserella ah più, no,
tanto gel soffrir non può)
Non vo' ch'ei più sospiri
se non lontan da me.
No no, che i suoi martiri
più non dirammi, affé!
(Ah miserella. Ah più no no)
Perché di lui mi struggo?
Tutt'orgoglioso sta;
che sì, che sì, s'il fuggo
ancor mi pregherà.
(Miserella, ah, più non
tanto gel soffrir non può)
Se ciglio ha più sereno
colei che il mio non è,
già non rinchiude in seno
Amor sì bella fe'.
(Miserella, ah, più non
tanto gel soffrir non può)
Nè mai sì dolci baci
da quella bocca havrai
nè più soavi... ah taci,
taci, che troppo il sai!
(Miserella!)
Sì, tra sdegnosi pianti,
spargea le voci al ciel:
così ne' cori amanti
mesce Amor fiamma e gel.
Perché te 'n fuggi,
אני מקווה שזה יעזור לכם למקם את היצירה בז'אנר הנכון.
אני נורא מצטער שאני לא יכול לשים לכם את התווים מול העיניים... אבל לא אצליח למחוק את השם של המלחין והיצירה משם. אז כמה דברים:
קודם כל, זה איטקלי (הביצוע אכן צרפתי חחח).
בנוסף אני חושב שכדאי שתדעו שהבאסו קונטינואו הזה ביצירה הזאת הוא חדשני למדי. משהו שהמלחין לא נהג לעשות ביצירות כאלה של הז'אנר הנ"ל.
אנחנו מדברים על אחד המלחינים היותר ידועים... לא מלחין אלמוני. _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
well-tempered משתמש מתקדם
הצטרף בתאריך: 30/05/2004 ב- 21:57:30 הודעות: 649
|
נשלח: 16/07/2006 ב- 23:45:54 כותרת הודעה: |
|
|
אוקיי היצירה היא "קינת הנימפה"
lamento della Ninfa מאת מונטוורדי.
(הבנתי את זה בסוף... בדרכים עקיפות... אני צרבתי את הקטע הזה למי שסיפרה לגדי עליו )
זהו מדריגל ולא אופרה. אבל מדריגל מאוד מאוחר.
גם שלא בביצוע הזה, קשה לשמוע שמדובר במדריגל. הפשטות של הבס החוזר, והיעדר של דיסוננטים לא מוכנים, שמונטוורדי הרגיל אותנו אליהם (לפחות אני לא שמעתי כאן כאלה), כמו המרכזיות של קו אחד על פני האחרים, ושימוש בכלי אינסטרומנטלי ולא רק בקולות, מאוד מטעים.
אם בלה תשאל שאלות כאלה, זה יהיה רע מאוד. _________________ "Ford, you are turning into a penguin. Stop it" |
|
חזור למעלה |
|
|
T 4 2 משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 25/07/2004 ב- 10:30:34 הודעות: 445
|
נשלח: 17/07/2006 ב- 01:29:19 כותרת הודעה: |
|
|
well-tempered כתב\ה: |
אם בלה תשאל שאלות כאלה, זה יהיה רע מאוד. |
אם בלה שלכם תשאל אתכם על היצירה הזאת, עידן מביא לגדי 50 ש"ח. ואני עדה להבטחה הזאת.
שתהיה לכולכם הצלחה רבה! _________________ מוזיקה היא חוק מוסרי - היא נותנת כנפיים לשכל, נפש ליקום, מעוף לדמיון, קסם לעצבות, חיים להכל.
- אפלטון - |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 17/07/2006 ב- 08:49:33 כותרת הודעה: |
|
|
כל הכבוד ללביא!
אכן זה המדריגל הנ"ל, שלקוח מתוך הספר השמיני של מונטהוורדי,
שנקרא גם guerieri e amorosi אם אני לא טועה.
המילים הם של לא אחר מאוטביו רינוצ'יני, הבחור הזה שכתב את הליברטו של האופרה הראשונה.
וכמו שאפשר להבין ממילים בודדות, המדריגל הזה מדבר על אהבה נכזבת,
כנראה הנינפה כבר לא יכולה לסבול את היעדרותו של הבחור שהיא אוהבת או משהו כזה.
בנוסף בקינה אפשר לשמוע את חבריה של הנינפה אומרים miserella, כלומר "מסכנה", ובעצם מדברים ביניהם על מצבה...
זה בהחלט אחד המדריגלים היותר מדהימים של מונטהוורדי, מהפכני, בסגנון אופראי לחלוטין, וכל דמיון למדריגל לפעמים מאוד נדיר.
אני שם פה את התווים תהנו!
http://www.mab.jpn.org/musictex/score_lib/cm_ninfa.pdf
(לביא ההקלטה שלך לא משמיעה את הקטע של הטנורים שלפני זה... מצד שאני ההקלטה ששמתי לא משמיעה את החלק השלישי, אבל הוא הפחות חשוב סה"כ...) _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
well-tempered משתמש מתקדם
הצטרף בתאריך: 30/05/2004 ב- 21:57:30 הודעות: 649
|
נשלח: 18/07/2006 ב- 14:37:46 כותרת הודעה: |
|
|
הקטע הזה אכן היה בבחינה!!!
כל הכבוד לגדי!!!!
גדי הרוויח ארוחת צהריים בחינם.
אנחנו הרווחנו את שאלת האנסין במבחן
אחד הדברים הכי קורעים שקרו לי.
_________________ "Ford, you are turning into a penguin. Stop it" |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 18/07/2006 ב- 20:46:15 כותרת הודעה: |
|
|
זה בהחלט היה רגע מאוד מאושר...
והמורה לא הבינה למה התפקענו מצחוק משהו כמו 5 דקות.
ה VC שולטים!!! _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
Ylock פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 11/07/2005 ב- 17:04:00 הודעות: 676 מיקום: נ"צ 59
|
נשלח: 18/07/2006 ב- 21:02:25 כותרת הודעה: |
|
|
היי, אולי תארגנו חידון האזנה עם האנסין של תולדות ב'? אני ואלכס נודה לכם (יש עוד מישהו מפה שעושה את המבחן ביום חמישי?) מאוד. אני אשמח גם לחלק ארוחות חינם... |
|
חזור למעלה |
|
|
T 4 2 משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 25/07/2004 ב- 10:30:34 הודעות: 445
|
נשלח: 18/07/2006 ב- 21:45:36 כותרת הודעה: |
|
|
רגע, עידן הביא את 50 השקלים או שהארוחה היתה על חשבונו..? _________________ מוזיקה היא חוק מוסרי - היא נותנת כנפיים לשכל, נפש ליקום, מעוף לדמיון, קסם לעצבות, חיים להכל.
- אפלטון - |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 19/07/2006 ב- 07:35:40 כותרת הודעה: |
|
|
רק ארוחה... |
|
חזור למעלה |
|
|
|
|
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה You cannot attach files in this forum You can download files in this forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group Powered by phpBBHeb © 2002 phpBBHeb
|