|
הקונסרבטוריון הוירטואלי The Virtual Conservatory
|
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר |
הודעה |
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 29/10/2004 ב- 22:52:57 כותרת הודעה: חידון מספר 22 - החידה הגדולה |
|
|
החידה הנחמדה שלי נמחקה... אז אני משכתב אותה כאן:
אני מציג לפניכם חידה מוסיקלית סבוכה, שמקורה בבלבול מוסיקולוגי...
היה זה יום סגרירי. טיפות זעופות של גשם נתכו על גג הכרכרה,
וקרני-שמש קלושות נבטו מבעד לענן האין סופי - יום אירופאי טיפוסי.
מן הכרכרה הוא ירד בחיפזון, הדפים תחת כנף מעילו.
מהר מאוד מצא עצמו בתוך הבית החמים, כשהררי תוים נערמים מכל צד.
"מאסטרו יקר, הנה זה. התוכל להעיף מבט?" שאל האורח.
"מממ... כמובן, תן לי לראות" השיב לו.
"אכן, יצירה טובה כתבת ידידי, טובה מאוד" המשיך ואמר לאחר סקירת התוים.
"מאסטרו, כבוד רב הוא לי לשמוע זאת מפיך" אמר האורח.
"אבל! חסר כאן משהו... חוששני שזה עלול לפגום לפרסום יצירתך, ידידי" אמר המארח.
"מה זאת? על מה מדובר?" שאל האורח.
"זהו חלק הכרחי מאוד בפרק הראשון, ידידי, בלעדיו לא תוכל להציג את היצירה בוינה" אמר לו,
ובאותה נשימה הוסיף "תן לי זמן קצר, ואכתוב אותו למענך".
"הו, מאסטרו, תודה על אדיבותך!"
בסופו של דבר ההיסטוריה צחקה את צחוקה האירוני, והמלחין שכתב את אותו חלק קטן קיבל קרדיט על היצירה כולה, וניתן לראות זאת בכל קטלוג מוסיקלי.
מי הם, אם כן, שני המלחינים? מה החלק החסר? מהי היצירה בכלל? ומה הקשר לוינה??
גולשים יקרים, הוסיפו פרט על פרט, צרפו עובדות, פתרו שאלה אחר שאלה, ומצאו את התשובה. ניתן לשלוח פתרון לשאלות בודדות, ואף רעיונות, ולאו דווקא את פתרון החידה כולה. רמזים יבואו בקרוב.
בהצלחה! |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 31/10/2004 ב- 10:59:19 כותרת הודעה: |
|
|
איזה חלק בפרק ראשון כבר יכול להיות חסר ביצירה שנחשבת ע"י מלחינה די גמורה?? שאלתי את עצמי....
אז חשבתי: אולי מדובר בקדנצה?? אולי זה החלק החסר ביצירה שנכתב?? _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
nimrod480 משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 30/10/2004 ב- 20:58:21 הודעות: 29
|
נשלח: 02/11/2004 ב- 21:19:33 כותרת הודעה: |
|
|
אם כן אז קונצר'טו לקרן של מוצרט |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 02/11/2004 ב- 21:57:31 כותרת הודעה: |
|
|
דווקא אני חשבתי על הקונצ'רטו לפסנתר של גריג...
הקדנצה שמה זה משהוא משהוא...
אחת הקדנצות שאני הכי תופס מהם!! _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 05/11/2004 ב- 17:01:57 כותרת הודעה: |
|
|
אחד מכם נוגע בחלק מן הפיתרון, אבל אני לא אגיד מי...
ועכשיו לרמז, שהוא המשך הסיפור:
זמן מה לאחר מכן שב האורח, ושוב, אותן דפיקות,
ותמיד, הנושא הראשי מתוך רביעית כלי-קשת של האח...
"מאסטרו, הנה באתי. יצאתי מן הבית עוד כשראיתי את החותמת שלך על המכתב" אמר האורח.
"ובכן ידידי, השלמתי את יצירתך, עוד באותו יום, לא יצאתי מפתח ביתי לפני שסיימתי את הפתיחה ליצירה" הוא אמר.
"מאסטרו יקר, אני מודה לך מאוד, התבוא לבכורה?" האורח שאל.
"כמובן ידידי! יש לי הרגשה שיצירה זו תזכר בדפי ההיסטוריה, בדרך שאנני מעלה על דעתי כרגע" הוא ענה.
הכנסתי רמזים זעירים שיעזרו לכם לכם לדעת מיהם המלחינים, ובאיזו יצירה מדובר... אז, בהצלחה! |
|
חזור למעלה |
|
|
פיצי משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 12/04/2004 ב- 15:00:53 הודעות: 268 מיקום: בכל מקום בכל שעה
|
נשלח: 05/11/2004 ב- 19:09:23 כותרת הודעה: |
|
|
לדעתי מדובר במה שנקרא "סימפוניה 37" של מוצרט שבה הפתיחה האיטית לפרק הראשון נכתבה ע"י מוצרט וכל שאר הסימפוניה נכתבה ע"י מיכאל היידן. |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 05/11/2004 ב- 22:57:45 כותרת הודעה: |
|
|
כל הכבוד פיצי!! חשבתי שנגיע לרמז שלישי... בכל אופן, אני שמח שהחידה נפתרה במהירות, כי אני בקושי נמצא כאן...
תחשוב על פרס... אולי מנוי של חצי שנה כפותר החידון?
הנה תקציר העניין:
מוצרט התוודע בדרך כלשהי לאחת מן הסימפוניות של מיכאל היידן, וכנראה שחיבב מאוד את היצירה מאוד. הוא החליט להוסיף לה פתיחה. למה דווקא פתיחה? באותם ימים היה בוינה מנהג-חובה, שקבע שלכל פרק ראשון של סימפוניה (אלגרו, צורת-סונטה, או איך שלא תקראו לפרק הסטנדרטי הזה) חייבת להיות פתיחה איטית. ובכן, מוצרט כתב לפרק פתיחה איטית כדי שהיצירה תוכל לעלות בוינה. יתכן שחלק מן הפרק השני גם שייך למוצרט, אבל זה לא בטוח לגמרי. לימים, נוכסה היצירה למוצרט, ונכנסה לקטלוג של קכל כסימפוניה מס' 37. הטעות התגלתה במחקרים מאוחרים יותר, אך כנראה שלנצח היא תקרא "הסימפוניה ה-37 של מוצרט, שלמעשה היא של מיכאל היידן", שם קצת ארוך...
בכל אופן, תודה למשתתפים, וכל הכבוד לפיצי.
ושאלה קטנה... נימרוד, למה חשבת על קונצ'רטו לקרן של מוצרט? |
|
חזור למעלה |
|
|
פיצי משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 12/04/2004 ב- 15:00:53 הודעות: 268 מיקום: בכל מקום בכל שעה
|
נשלח: 06/11/2004 ב- 00:21:34 כותרת הודעה: |
|
|
1) בוא נגיד שאתה יכול לרשום תמיד ליד השם שלי "פותר החידון" כי אני זה שכמעט תמיד פותר, לא יודע למה..........
זה גם יותר נחמד מ"משתמש באימונים" (מה זה בכלל משתמש באימונים, את הצבא כבר סיימתי לפני 7 שנים, תודה רבה!)
2) מנהג חובה בוינה לחבר פתיחה איטיתלסימפוניה?? מאיפה הבאת את זה? קח למשל את הסימפוניות הבאות של מוצרט:28, 29, 35, 40, 41 - שום פתיחה ושום נעליים. וגם לדוגמא סימפונית הפרידה של היידן. |
|
חזור למעלה |
|
|
guysoft מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 03/09/2004 ב- 15:14:35 הודעות: 1173 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 06/11/2004 ב- 16:46:33 כותרת הודעה: |
|
|
משתמש חדש 0
משתמש באימונים 100
משתמש עם עתיד 250
משתמש מתקדם 750
משתמש על 1000
אלה הדרוגים ע"פ הודעות, אם יש לך רעיון חביב יותר אתה מוזמן לכתוב (גם לא אהבתי כל כך את משתמש עם עתיד). _________________ 42 |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 06/11/2004 ב- 19:08:45 כותרת הודעה: |
|
|
יש לי כמה השערות שיוכלו לענות לך:
א. האפנה: לבתי מוסיקה שונים בכל מיני מקומות בעולם היו כללים נוקשים לגבי מה צריך להיות ביצירה מסוימת. למשל: פריס באמצע המאה ה-19. החליטו שבכל תחילת מערכה שניה של אופרה חייב להיות קטע בלט. למה? בשביל האצילים. הם הגיעו למערכה השניה, ראו שיש בלט באופרה, ליבם היה טוב עליהם, והם החליטו שהאופרה טובה. הענין מאוד הפריע לואגנר, למשל, שסירב לנוהל הזה, ולכן האופרות שלו (הראשונות לפחות, אלא שהוצגו בפריס) נכשלו. אני מניח שלאצילים הייתה השפעה זהה בוינה בסוף המאה ה-18.
ב. סימפוניות 28-29 של מוצארט הן יחסית מוקדמות, באיזור K300-400, ויתכן שהאפנה שדיברתי עליה לא הייתה קיימת או נוקשה אז. לגבי 40-41, הן סימפוניות שונות בכל עניין, ואני אמצא לך תשובה כמה שיותר מהר. מה גם שתמיד יש יוצאים מן הכלל, ומקרים שבהם המלחין מתנגד לנוהג, לשמל המקרה של ואגנר שציינתי למעלה. חוץ מזה, סימפוניית ההפתעה של היידן נכתבה כדי להיות מנוגנת בחצרו של אסטרהאזי, וזה בעניין אחר בכלל. הסימפוניות המאוחרות של היידן (גם הסימפוניות שלפני סימפוניות לונדון) כוללת כמעט תמיד פתיחה איטית, והן נכתבו בערך באותה תקופה שמוצארט כתב את הפתיחה לסימפוניה של מיכאל היידן, ואפילו קצת יותר מאוחר.
אני אשתדל להביא הוכחות יותר מוצקות לעניין הזה, אם תרצה, כי גם אותי זה מאוד מעניין. |
|
חזור למעלה |
|
|
|
|
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה You cannot attach files in this forum You can download files in this forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group Powered by phpBBHeb © 2002 phpBBHeb
|