צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר |
הודעה |
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 17/03/2005 ב- 14:48:43 כותרת הודעה: על הקלרינט בלה |
|
|
אוקיי הנושא עלה באחד הדיונים בפורום אחר...
וחשבתי אולי לכתוב משהו על הכלי הקצת יוצא דופן הזה, שלא כולם תמיד מבינים מה השימוש שלו בכלל.
אז ניכנס מיד לעניין.
הקלרינט בלה נכנס לפעולה תמיד כשיש בעיית סולמות. ולכך כוונתי:
ניקח לדוגמא יצירה אהובה עליי: הקונצ'רטו של אלגר לצ'לו במי מינור.
אם נגן הקלרינט היה מנגן בתזמורת עם קלרינט בסי במול... הסולם שאותו הוא ינגן הוא פה דיאז מינור. לעומת זאת עם קלרינט בלה הוא ינגן בסולם סול מינור!!
סולם הרבה יותר נוח והרבה יותר עדיף במיוחד אם לאחר מכן (רק בתיאוריה) הסולם של הפרק השני הוא מי מז'ור!! ואז לקלרינט בסי במול יש פה דיאז מז'ור... אין טעם להסביר שזה סבל גדול לעומת סול מז'ור.
עכשיו הנה הסולמות המצויים ביותר שבהם בדר"כ (!!) נדרש קלרינט בלה:
- סי מז'ור/מינור (החמישייה של ברהמס בסי מינור.... יוצא ברה מינור ללה)
- מי מז'ור/מינור
- לה מז'ור/מינור (הקונצ'רטו של מוצט בלה מז'ור... הנגינה היא בדו מז'ור לקלרינט בלה)
כמובן יכולים להיות הרבה סולמות אחרים כמו דו דיאז מז'ור/מינור (שאז זה יוצא מי ללה ומי במול
לסי במול) וגם פה דיאז מז'ור/מינור וכו'.... אבל הסולמות לעיל הם העיקריים לידיעתי.
וכל העסק הזה עולה לקלרינטיסט המסכן בוכטה של כסף....
חוץ מהקלרינט בסי במול שכבר עלה לו קרוב ל8-10 אלף הוא צריך עוד אחד בלה שעולה קרוב ל12-14 אלף. (ולפעמים מצוייד הוא גם במי במול... עוד איזה 5-6 אלף)
אגב יש הטוענים שבתזמורת בעת הכיוון עדיף הרבה יותר לכוון עם הקלרינט בלה הואיל וכשהאבוב מנגן לה, הסי של הקלרינט בסי במול הוא צליל בעייתי ולא מכוון אף פעם.
על כן כדאי לקחת את הלה לכוון דו.... אבל אז לא ממש הבנתי איך מכוונים את הסי במול. (וזה תמיד מה שאני לא מבין בשיטה הזאת).
בכל מקרה קיוותה נפשי שהאירו עיניכם בנושא לכל מי שרצה לשאול ולא העז.
יום נעים! _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
עוגי משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 10/04/2004 ב- 04:13:19 הודעות: 439
|
נשלח: 17/03/2005 ב- 16:16:31 כותרת הודעה: |
|
|
האמת שלגבי לפחות זה באמת נושא שאף פעם לא הבנתי...
אבל יש לי עוד כמה שאלות:
אז הבנתי שעם קלרינט בלה יותר קל לקרוא סולמות שנכתבים עם הרבה סימנים. אבל האם זאת הסיבה שבכלל המציאו אותו? מה כאן הסיבה ומה התוצאה? ואולי הקלרינט בלה היה קיים לפני זה בסי במול?
והאם יש הבדלים בצליל? |
|
חזור למעלה |
|
|
~vick~ משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 24/10/2004 ב- 19:05:11 הודעות: 362 מיקום: בעמק המומינים
|
נשלח: 17/03/2005 ב- 20:13:52 כותרת הודעה: |
|
|
עוגי, אני לא חושבת שהמציאו את הקלרנית לה בגלל העיניין של הסולמות.
ובעניין הצליל, בטח שיש הבדלים! הצליל של הקלרנית לה הרבה יותר עמוק ומלא מאשר הסי במול.. ואולי זו הסיבה להמצאתו, בשל הצליל.( ) _________________ CLARINET PLAYER
Parking
----->ONLY<-----
all others will be scaled
=) |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 17/03/2005 ב- 23:11:50 כותרת הודעה: |
|
|
אומנם הצליל של הלקרינט בלה הרבה יותר שונה... ויותר חביב.
אבל אם זה באמת היה העניין, כל הנגנים בעולם היו לומדים לנגן על קלרינט בלה ולא בסי במול.
ואם זה היה אפשרי אז כל מנצח היה כותב לקלרינט בלה.
אבל אם תסתכלו היטב בכל יצירה שהיא.... אני בספק גדול אם תראו יצירה שהיא בסולמות שהבאתי שם והשימוש הוא בקלרינט בסי במול. _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
|