עמוד ראשי הקונסרבטוריון הוירטואלי
The Virtual Conservatory
 
 ביתבית   שאלות נפוצותשאלות נפוצות   חיפושחיפוש   רשימת חבריםרשימת חברים   קבוצות משתמשיםקבוצות משתמשים   StatisticsStatistics   הרשמההרשמה 
 כרטיס אישיכרטיס אישי   התחבר כדי לבדוק מסרים אישייםהתחבר כדי לבדוק מסרים אישיים   התחברהתחבר 

הזרם הניאו-קלאסי

 
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> מוסיקה מודרנית
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
God
מנהל
מנהל


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 13:56:07
הודעות: 821
מיקום: Beyond the pearly gates,heaven

הודעהנשלח: 30/06/2005 ב- 20:50:40    כותרת הודעה: הזרם הניאו-קלאסי תגובה עם ציטוט

לאחרונה גיליתי את היופי המדהים הנמצא באסכולה הזו - מדובר במלחינים מהמאה ה20 שכותבים טונאלית בסגנון המזכיר את המוסיקה הטובה של העבר.

שתי הדוגמאות לזרם זה שיצא לי להכיר הכי טוב בזמן האחרון, ואני מאוד מאוד מאוד ממליץ, הם סוויטת 'פולצ'ינלה' של סטרווינסקי, והסמפונייה הראשונה - הקלאסית של פרוקופייב.

יש לכם משהוא להגיד על הנושא, או לחילופין עוד המלצות?

_________________
הללויה.
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
well-tempered
משתמש מתקדם
משתמש מתקדם


הצטרף בתאריך: 30/05/2004 ב- 21:57:30
הודעות: 649

הודעהנשלח: 30/06/2005 ב- 22:05:13    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אסף שלג, המורה שלי, העביר לקבוצה קטנה של תלמידים (שאני הייתי הצעיר מביניהם...בעיקר בני חמישים....) כמה הרצאות בנושא של הניאו קלאסיקה, אם אתה רוצה אני יכול לשאול אותו על רשימה מומלצת של יצירות, כי אני לא ממש זוכר את כולן.

מה שכן, הוא צרב לי את הדיסק שאפשר למצוא בכתובת הזו:http://www.hyperion-records.co.uk/details/67017.asp
שזה מיסה ניאו קלאסית. מומלץ בחום. מגניב

_________________
"Ford, you are turning into a penguin. Stop it"
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי בקר באתר הבית של המשתמש
holst
מנהל אתר
מנהל אתר


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03
הודעות: 2869
מיקום: המבורג

הודעהנשלח: 30/06/2005 ב- 22:20:52    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

לא ידעתי שמרטין הוא ניאו-קלאסי... אבל לא משנה.

באגף הצרפתים מתנוסס לו איבר, בעיקר ביצירותיו התזמורתיות, כמו הסוויטה האליזבתית, אם כך קוראים לזה, הדיברטימנט, ועוד כל מיני יצירות שונות.
יש הרבה יצירות של פולנק שלא מכירים, כמו הגלוריה, או הקונצ'רטי לפסנתר ולשני פסנתרים, יצירות תזמורתיות La Biches למשל, מאוד מאוד יפות.
אצל פרוקופייב יש כמובן גם את הסונטה לחליל ברה מז'ור, שהיא קלאסית באופן מוחצן כמעט, בעיקר בגלל המבנה שלה. כדאי לשמוע גם את האופרה החביבה "אהבה לשלושת התפוזים", ועוד יצירות שאני קצת מתקשה להעלות על דעתי עכשיו.
חלק מיצירותיו של הינדמית' הן ניאו-קלאסיות, למרות שלא מבחינים בזה במבט ראשוני, בגלל שהוא שובר את הטונאליות שיש במוסיקה אשר ביצירות שהזכרתי לעיל, והוא במידה מסוימת אימפרסיוניסט. בעצם, הוא לא דוגמה טובה במיוחד, היות והוא שילוב של שניהם רוב הזמן. הוא ניאו-קלאסי ביצירות מסוימות, למשל במוסיקה לבראס ומיתרים, עד כמה שאני מוצא בה מרכיבים קלאסיים.
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
טל כץ
מנהל
מנהל


הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57
הודעות: 1272
מיקום: גבעתיים

הודעהנשלח: 01/07/2005 ב- 10:46:30    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

מאיפה אתה מכיר את המוסיקה לבראס ומיתרים של הינדמית' ?
טוב לא משנה. אגב, המוסיקה של הינדמית' היא טונלית. היא לא א-טונלית.

דוגמא טובה שהזכרת דניאל, זה איגור סטרווינסקי.
התקופה האקספרסיוניסטית שלו מסתיימת באופרה "החתונה" והיצירה הנאו-קלאסית הראשונה שלו
היא האופרה "אדיפוס רקס" ומשם כתב עוד הרבה יצירות נאו-קלאסיות כמו:
"סימפוניית תהילים", "סונטה לפסנתר", "קונצ'רטו ל2 פסנתרים", "סימפוניות של כלי נשיפה",
"קונצ'רטו לפסנתר ותזמורת כלי נשיפה", "קפריצ'יו לפסנתר ותזמורת", "סימפונייה בשלושה פרקים",
"Dumbarton Oaks" ועוד. עד ל"ספטט" שלו שזו כבר תחילת תקופת הסריאליזם של סטרווינסקי.

בכל מקרה, מאוד מומלץ להקשיב לכל היצירות הללו !

_________________
You are what you practice
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
holst
מנהל אתר
מנהל אתר


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03
הודעות: 2869
מיקום: המבורג

הודעהנשלח: 01/07/2005 ב- 16:38:58    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

טל יקירי, יש לי פטיפון, ומאות תקליטים מוזרים, ביניהם הקלטה משובחת של ברנשטיין וניו-יורק ליצירה זו.
ואת מרבית יצירותיו של הינמית' לא הייתי מגדיר טונאלית. באך הוא טונאלי, גם מוצארט ובראהמס, להכניס את הינדמית' להגדרה הזו זה קשה ולדעתי לא ניתן. הוא גם לא א-טונאלי. הוא באמצע... לא רק שחור ולבן.
ביצירה הספציפית הזו יש שימוש בבי-טונאליות וכד'.
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
טל כץ
מנהל
מנהל


הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57
הודעות: 1272
מיקום: גבעתיים

הודעהנשלח: 01/07/2005 ב- 23:54:57    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

הינדמית' כתב מוסיקה טונאלית. נקודה סוף.
מוסיקה א-טונלית מוגדרת כמוסיקה ללא גרעין טונלי.
אצל הינדמית' יש גרעין טונלי. יש סולם. יש הרמוניה.
זה לא היידן ולא מוצארט אבל זו מוסיקה טונאלית.

_________________
You are what you practice
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
holst
מנהל אתר
מנהל אתר


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03
הודעות: 2869
מיקום: המבורג

הודעהנשלח: 02/07/2005 ב- 08:33:27    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אני אראה לך פרקים ביצירות שאין בהם מרכז טונאלי, תחפש בהם כמה שתרצה.
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
חלילניתוש
משתמש עם עתיד
משתמש עם עתיד


הצטרף בתאריך: 16/04/2004 ב- 13:09:35
הודעות: 301
מיקום: עיר החודש

הודעהנשלח: 02/07/2005 ב- 19:36:31    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

להינדמית תמיד יש מרכז טונאלי ולא יעזור בית דין!!!!!
רוב היתירות מסתימות באקורד מינור רו מז'ורי (ואלו שלא, מסתיימות בקווינטה )
להינדמיט פשוט יש שיטת טונאליות קצת שונה...

_________________
אולי זה הגיוני... כי חוכמה לא מתחלקת בשתיים אבל טימטום כן!
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל
טל כץ
מנהל
מנהל


הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57
הודעות: 1272
מיקום: גבעתיים

הודעהנשלח: 02/07/2005 ב- 19:44:37    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

הא ! לשון הרוב קובע !
_________________
You are what you practice
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
holst
מנהל אתר
מנהל אתר


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03
הודעות: 2869
מיקום: המבורג

הודעהנשלח: 02/07/2005 ב- 21:49:46    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

להינדמית' אין תמיד מרכז טונאלי. המילה "תמיד" אינה במקום. לרוב יש, אך לא תמיד.
אם הייתי יכול לסרוק תוים שיש לי ולהעלות אותם הייתי יכול להדגים, לצערי זה אסור.

אני אתן דוגמאות, אומנם אני לא מכיר יותר מ...15 יצירות שלו (בערך) אך ממה שזכור לי יש קטעים שהם לא טונאליים, ולחפש בהם טוניקה יהיה בערך כמו לחפש סנטימנטליות אצל סטרווינסקי (רק אם ממציאים אותם, הם ימצאו).

א. פרק ראשון מתוך חמישית כלי הנשיפה. לעיתים נדירות ביותר מופיעה פראזה שנשמעת כמו פראזה עם טוניקה, אבל הן מופיעות באופן נקודתי, לא יותר מ-3 פעמים. גם אצל אלבן ברג יש רגעים כאלה ביצירותיו, ובמקרה הנ"ל לא כדאי לנסות למצוא כאן טוניקה..... מגניב. הפרק הזה יוצא דופן גם בכך שהוא לא מסתיים באקורד קונסוננסי, מה שבאמת מתאים לו בד"כ כמו שאמרת, מריה.
בשאר הפרקים יש טונאליות קלושה, שמתבססת על משפטים טונאליים, בין משפטים שהם לא טונאליים, אז ההרגשה שיש טוניקה קיימת, אבל רופפת.
רק בפרק החמישי של היצירה ניתן להצביע על טוניקה, במקרה הזה על הצליל מי. ויש בסופו אפילו קדנצה טונאלית מובהקת (חמישית-ראשונה, חמישית ראשונה, ואז שלוש חזרות על הקווינטה), סיום מעניין ליצירה שהטוניקה בה כמעט ולא קיימת.
ב. בסונטה לויולה סולו (הראשונה?), בפרק השלישי, מופיעים רצף אדיר של צלילים זהים באורכם, ללא זהות טונאלית. זה אחד הפרקים החזקים והיפים בכל הסונטה הזו. הינדמית' אפילו כותב שאין משמעות למידת הנקיון האינטונטיבי של הצלילים (הם מהירים מאוד).

הסונטה לטובה, מאטיס הצייר, המטמורפוזות הסימפוניות, המוסיקה לבראס ומיתרים, סונטה לכינור ופסנתר, סונטה לויולה ופסנתר (אחת מהם ששמעתי...), סונטה לחליל ופסנתר וכו' וכו' וכו' הן טונאליות למיטב זכרוני, רובן ככולן. ובכל זאת יש יוצאי דופן שאותם פירטתי. זה לא הופך אותו למלחין בלתי-עקבי, למלחין שלוקח מכל הבא-ליד, אלא זה מעצים את גדולתו בתור אחד המלחינים המבריקים והרב-גוניים והפוריים ביותר של המאה שעברה. בזמנו רחשו כל מיני מלחינים שעסקו בא-טונאליות סביבו, הוא מן הסתם הושפע מהם, ואפילו היה שותף לרעיונותיהם הפוליטיים והאידאולוגיים. זה לא כל כך בלתי נתפש שהינדמית' יכתוב מוסיקה א-טונאלית.
חוץ מזה, במוסיקה לעולם לא הייתי אומר "לעולם", ותמיד אצפה לבלתי-צפוי.
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
מדהימאיה
פותר חידון המלחין השבועי
פותר חידון המלחין השבועי


הצטרף בתאריך: 13/12/2004 ב- 11:23:56
הודעות: 409

הודעהנשלח: 04/07/2005 ב- 08:16:08    כותרת הודעה: האירגון הטונלי ביצירותיו של הינדמית תגובה עם ציטוט

(מתוך התזה שלי לתואר שני שנעשתה בהנחיית פרופ' יוסף דורפמן)

הארגון הטונלי ביצירותיו של הינדמית

לארגון הטונלי ביצירותיו של הינדמית חשיבות מכרעת בכל הרמות: ממשפט מוסיקלי לחלק בפרק, לפרק שלם ועד יצירה מלאה. ארגון זה יוצר אחידות טונלית בכל הרמות האלה כתוצאה ממחשבה קומפוזיטורית מחזורית. כל חלק ביצירה הוא מחזורי בפני עצמו וכך גם היצירה כולה.

להינדמית הייתה תפיסה טונלית חדשה. האופן שבו ראה את הרעיון המסורתי של קשרים בין סולמות היה שונה מקודמיו. הינדמית לא ייחס משמעות לצלילים אינהרמוניים, ולא ייחס חשיבות להבדל בין מז'ור למינור. כך ראה את קיומם של 12 סולמות בלבד, כמרכזים טונליים הקשורים כולם בציר מרכזי אחד, ומסודרים בסדר היררכי מסוים. (זוהי הקצנה של העיקרון הרומנטי של הרחבת המערכת הטונלית, שבסיסה בשימוש במז'ור ובמינור כמייצגים שווים של הטוניקה).

הסולם על פי הינדמית הוא דיאטוני בעל 12 צלילים עצמאיים, במרחקים של חצי טון האחד ממשנהו. בכל סולם (טונליות) נתון, מסדר הינדמית את הצלילים בסדר חשיבותם על פי המרחק שלהם מהצליל היסודי. לפיכך, הסדר ההררכי בסולם דו, אותו רואה הינדמית כלב המערכת שלו, יהיה כדלהלן:

C – G – F – A – E – Eb – Ab – D – Bb – Db – B – F sharp

על בסיס זה בונה הינדמית אקורדים, חיבורי אקורדים, מודולציות, מלודיות ואת המבנה הארכיטקטוני ההרמוני של פרק או יצירה.

הסולם היסודי מפעיל כוח משיכה על שאר הסולמות- כוח שהולך ונחלש ככל שהסולמות מתרחקים מהצליל היסודי (על פי היררכיה שהגדיר), בדומה לתפיסה של באך ובטהובן לגבי המערכת הטונלית.

בהסתמך על חלוקה של הסולמות לארבע קבוצות, שנעשתה על ידי הינדמית, ובעזרת סימון מספרי אפשר לייצג את כל המרכזים הטונליים ביחס לזה היסודי, וכך לבטא את המתח ההרמוני שנוצר כתוצאה ממעבר מסולם אחד למשנהו.

ככל שהצליל רחוק יותר מהצליל היסודי, כך הקשר בין שני הסולמות עקיף יותר. צורת מספור זו מאפשרת להגדיר את המתח בין הסולם היסודי לסולם אחר, ובין כל שני סולמות במהלך יצירה.



tonality table.jpg
 Description:
 Filesize:  9.11 KB
 Viewed:  9571 Time(s)

tonality table.jpg


חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
טל כץ
מנהל
מנהל


הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57
הודעות: 1272
מיקום: גבעתיים

הודעהנשלח: 04/07/2005 ב- 17:46:10    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

תודה טל סימן קריאה מגניב
_________________
You are what you practice
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
הצג הודעות קודמות:   
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> מוסיקה מודרנית כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
עבור:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Powered by phpBBHeb © 2002 phpBBHeb