|
הקונסרבטוריון הוירטואלי The Virtual Conservatory
|
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר |
הודעה |
עוגי משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 10/04/2004 ב- 04:13:19 הודעות: 439
|
נשלח: 28/07/2005 ב- 11:39:06 כותרת הודעה: Piobaireachd |
|
|
טוב, האמת היא שאת המילה הזאת צריכים לבטא Pibroch, הסקוטים האלה תמיד אוהבים לסבך כל דבר...
הפיברוך נחשב לאחת הצורות המיוחדות והקשות ביותר של מוסיקה לחמת חלילים, ואני חשבתי שאם כבר במאמרים עסקינן, אני אוכל להכיר לכם גם את הצורה המעניינת הזאת.
הפיברוך נחשב תמיד ל"מוסיקה הקלאסית של חמת החלילים", בניגוד לריקודים ולמארשים. למעשה, במסורת המוסיקלית הסקוטית יש חלוקה ברורה בין מה שהם מכנים Ceol Beag ("מוסיקה קטנה") ו - Ceol Meadhonach ("מוסיקה בינונית") - מארשים, ריקודים וקטעי Air איטיים, לבין ה - Ceol Mor ("מוסיקה גדולה"), ז'אנר שהוא כולו פיברוך.
השורשים של הפיברוך נעוצים בחברה הסקוטית השבטית של אזור ה- Highlands. החברה הייתה מחולקת לשבטים (Clans), שלכל אחד מהם היו סמלים ייחודיים משלו (דגם משבצות, סמל וכו'). עוד גורם שמאחוריו יכלו חברי השבט להתאחד היה הפיברוך. יצירות אלו שימשו בעיקר לציון ארועים שונים, כמו אסיפה של השבט, מותו של ראש השבט, או יציאה לקרב. פונקציות אלו השתמרו בשמות, ועד היום קיימים קטעי פיברוך עם שמות כמו MacFarlane's Gathering, Mackintosh's Lament, Black Donals'd March to the Battle of Inverlochy, וכו'.
השימוש במוסיקה זאת היה נפוץ בין המאות ה-15 וה-18. בסוף המאה ה-18 האנגלים כבשו את כל סקוטלנד ודיכאו בחוזקה את כל סממני התרבות של ההיילנדס, מה שהוביל להרס החברה השבטית. באמצע התקופה הוויקטוריאנית התחילה פתאום התעניינות מחדש בתרבות הזאת, מה שהוביל בין השאר לפיברוכים הראשונים הכתובים בתווים.
במקור היה הפיברוך עובר ממורה לתלמיד בע"פ ולא בכתב. לסקוטים הייתה שיטת סולפג' מתוחכמת מאוד שנקראה Canntaireachd. לפי שיטה זאת לכל תו יש שם (מה שקיים גם בסולפג' הקלאסי הרגיל), אבל השם משתנה בהתאם לקישוט שבא לפני או אחרי הצליל. הנה כמה מהשמות הנפוצים ב-Canntaireachd:
מכל האלמנטים האלה אפשר להרכיב מילים כאשר כל מילה יכולה להיות קישוט או פראזה של כמה צלילים. וככה נראה כתב יד שעושה שימוש בצורה הזאת. פשוט מילים.
המבנה הכללי של הפיברוך הוא שמרני יחסית כאשר הרעיון הכללי הוא נושא ווריאציות. בהתחלה מגיע הנושא, שהוא קטע איטי שמורכב מכמה משפטים, בד"כ 3 או 4. נושא זה נקרא Urlar ("קרקע"):
אחרי ה"קרקע" מגיעות הווריאציות. (בדוגמא שלמעלה כבר אפשר לראות את הווריאציה הראשונה). הן יכולות להיות בנויות בכמה דרכים, ולרוב יש להן מקצב מנוקד. בווריאציות אלה, הנקראות Siubhal או Dithis, הצלילים הראשיים מהנושא מנוגנים לפני ואחרי תו קבוע או פשוט מנוגנים פעמיים:
לאחר מכן מגיעות וריאציות שמבוססות על קישוטים מסובכים והן בעלות מבנה נוקשה ושמרני מאוד. הקישוט הראשון נקרא Taorluath, הוא מנוגן אחרי צליל של הנושא ומוביל תמיד לצליל לה, שהוא הטוניקה. הוריאציה האחרונה והמסובכת ביותר נקראת Crunluath ומבוססת על קישוט בשם זה. זהו קישוט מסובך מאוד שמבוצע, כמו בווריאציה הקודמת, אחרי צליל נושא ומוביל תמיד לצליל מי. בחלק מהפיברוכים קיימת עוד וריאציה, Crunluath A-Mach, שבה יש עוד קישוט מסובך ומיוחד מאוד. בד"כ בווריאציות האלה עוברים לטמפואים מהירים מאוד, והקישוטים נשמעים כמו מפל של צלילים. אחרי הווריאציות המהירות האלה חוזרים שוב על המשפט הראשון של ה"קרקע", הנושא האיטי, כמין סיכום גדול של כל היצירה.
הנה דוגמא לפיברוך שלם עם חלוקת ומבנה וריאציות טיפוסי:
למצוא הקלטות של פיברוך באינטרנט זו משימה לא קלה (יש לי הרבה על דיסקים אז אם מישהו מתעניין..). בחיפוש שעשיתי היום מצאתי הקלטה של משהו נדיר מאוד - פיברוך שמנוגן לפי האסכולה העתיקה, שכבר לא קיימת יותר היום, על כלי שהוא שיחזור של כלי עתיק. המבנה כאן חלקי מאד, ואחרי הנושא מגיעה ישר ה-Taorluath, שמנוגנת לפי השיטה העתיקה. זו הוריאציה היחידה, ואחריה אפשר לשמוע שוב את הנושא. היצירה מתחילה בעצם רק בסביבות 0:38, מה שבא לפני הוא הקדמה מאולתרת.
http://www.pibroch.net/audio/Artists/Barnaby_Brown.mp3
עוד קטע שמצאתי הוא וריאציית Crunluath מיוחדת שנקראת Crunluath Fosgailte ובה נעשה שימוש בעוד קישוט מיוחד. מכיוון שזהו סוף היצירה, בסוף מנוגן שוב המשפט הראשון מתוך הנושא.
http://www.rghardie.com/PageAccess.aspx?PageId=101
נערך בפעם אחרונה על-ידי עוגי בתאריך 29/07/2005 ב- 00:55:50, נערך סך הכל פעם אחת |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 28/07/2005 ב- 12:29:10 כותרת הודעה: |
|
|
עוגי מרתק במיוחד!
סתם שאלה: יש סיבה שבגללה התווים הכתובים באממצע מתחת לספר הפוכים?
זאת שיטת כתיבה סקוטית או משהו? _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
נעם טמיר משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 25/07/2005 ב- 17:44:53 הודעות: 63 מיקום: הוד השרון
|
נשלח: 28/07/2005 ב- 12:31:38 כותרת הודעה: |
|
|
בול רציתי להגיד בדיוק אותו דבר. מעניין מאוד! וגם השאלה על התווים... _________________ יום טוב, נעם |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 28/07/2005 ב- 18:01:14 כותרת הודעה: |
|
|
כל הכבוד עוגי! ידעתי שגכם אתה מסוגל לכתוב דברים כאלה. אין ספק שזה יכנס לארכיונים של האתר בקרוב.
בקשר לתיווי: זה פשוט תיווי שהיה מקובל במקומות מסוימים ובתקופות מסוימות, לפני שקבעו את הסטנדרטים. |
|
חזור למעלה |
|
|
shaked_shammah משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 22/04/2005 ב- 12:07:28 הודעות: 303 מיקום: בבית
|
נשלח: 28/07/2005 ב- 19:37:56 כותרת הודעה: |
|
|
מצוין עוגי אכן מרתק.
ושאלה: אם הקישוטים כ"כ קבועים, והווריאציות כ"כ קבועות, איך בעצם נוצרות יצירות שונות במבנה הזה של הפיברוך? |
|
חזור למעלה |
|
|
עוגי משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 10/04/2004 ב- 04:13:19 הודעות: 439
|
נשלח: 29/07/2005 ב- 00:39:31 כותרת הודעה: |
|
|
מה שמבדיל בין היצירות הוא מבנה הנושא, וכתוצאה מכך גם הצלילים הספציפיים שבווריאציות. בעוד שבווריאציות יש נטיה לשמרנות ונוקשות, הנושא יכול להיות די חופשי. קיים איזשהו מבנה-על של פראזות, אבל בתוכו אפשר לעשות כל מיני דברים.
אף על פי כן, הרבה נושאים באמת נשמעים דומים אחד לשני, והסיבה לכך היא שאלמנטים רבים הם כמו אידיומים, כמו מילים שאם אתה משנה אות אחת בהן הן מאבדות את המשמעות. דוגמא לכך היא התיבה האחרונה ב-Urlar שכתוב בכתב יד (עם המשקל של 6 שמיניות). אלמנט זה נקרא Hiharin, ואי אפשר לשנות בו את סדר התוים. הוא יכול להופיע בכל מקום שתרצה, או לא להופיע בכלל, אבל בכל מקרה הוא יופיע באותה צורה. |
|
חזור למעלה |
|
|
shaked_shammah משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 22/04/2005 ב- 12:07:28 הודעות: 303 מיקום: בבית
|
נשלח: 29/07/2005 ב- 10:21:08 כותרת הודעה: |
|
|
תודה, הבנתי! |
|
חזור למעלה |
|
|
Mico משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 02/11/2004 ב- 10:02:44 הודעות: 471 מיקום: מדינת היהודים
|
נשלח: 30/07/2005 ב- 14:55:27 כותרת הודעה: |
|
|
וואלה, זה באמת היה מרתק! ייקח לי עוד זמן להבין את זה, אבל זה באמת היה מעניין.
ואפרופו מדברים על מוסיקה סקוטית, ובכלל על מוסיקה שבאה מהאיזור של האי הערפילי הזה: קראתי איפשהו, אני חושבת באיזו אנציקלופדיה שמוסיקה, הג'יג בא במקור מאירלנד. לאחר מכן נאמר לי (נראה לי בתיכון, או באקדמיה) שהג'יג בא מסקוטלנד. מן הסתם אפילו אם סקוטלנד ואירלנד הם באותו איזור, עדיין יש הבדל משמעותי בין שתי הארצות (וזה לא רק בלבוש, מובן). אז מה שאני רוצה לדעת, זה מאיפה בדיוק הארץ ממנו בא הג'יג? אני עדיין מבולבלת בכל העניין הזה (חוץ מהאיזור שממנו הוא בא). _________________ NI!!! Nobody expects the SPANISH INQUISITION!!!!! |
|
חזור למעלה |
|
|
mcalon משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 31/05/2008 ב- 02:12:30 הודעות: 1
|
נשלח: 31/05/2008 ב- 02:16:11 כותרת הודעה: |
|
|
שלייפר. מאיפה באת עם זה?!?!
אני לא חולק על כלום ממה שאמרת, הכל טוב ויפה...
אבל בחיי שהשתגעת
אין כמו פיברוך... |
|
חזור למעלה |
|
|
amitai90 משתמש באימונים
הצטרף בתאריך: 03/05/2007 ב- 16:18:12 הודעות: 167
|
נשלח: 01/06/2008 ב- 08:09:00 כותרת הודעה: |
|
|
ווואו תודה רבה אדון עוגי.
אני מקווה שיצא לי לספוג מהמוסיקה המעניינת הזאת ומהתרבות באוגוסט (כן, פסטיבל אדינבורג).
תוכל בבקשה להעלות עוד הקלטות אם תמצא? |
|
חזור למעלה |
|
|
|
|
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה You cannot attach files in this forum You can download files in this forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group Powered by phpBBHeb © 2002 phpBBHeb
|