עמוד ראשי הקונסרבטוריון הוירטואלי
The Virtual Conservatory
 
 ביתבית   שאלות נפוצותשאלות נפוצות   חיפושחיפוש   רשימת חבריםרשימת חברים   קבוצות משתמשיםקבוצות משתמשים   StatisticsStatistics   הרשמההרשמה 
 כרטיס אישיכרטיס אישי   התחבר כדי לבדוק מסרים אישייםהתחבר כדי לבדוק מסרים אישיים   התחברהתחבר 

אינטרפרטציה - מה מותר, מה אסור?

 
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> תיאוריה במוסיקה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
EmmanuelOboe
משתמש עם עתיד
משתמש עם עתיד


הצטרף בתאריך: 14/04/2004 ב- 23:35:13
הודעות: 286
מיקום: ירושלים

הודעהנשלח: 27/04/2004 ב- 21:30:55    כותרת הודעה: אינטרפרטציה - מה מותר, מה אסור? תגובה עם ציטוט

God כתב\ה:
אולה!

אז קיבלתם לידיכם תווים.

אז למדתם לנגן אותם מבחינה טכנית - אתם יודעים איך למקם את האצבעות.

עכשיו מה? - ברוב התווים, נתונים כל מני סימנים - דינמיים, ארטיקולטיביים, וכו.

כמה לדעתכם צריך להתייחס אליהם? כמה ניתן לשנות ולהוסיף?

ומה עם המוסיקליות? - הולכה וכד? - כמה זה נתון לדעתכם לבחירה, וכמה זה קבוע ומוגדר?

שרשרו!


שאלה מצוינת שאל דניאל, ועל כן העברתי את השאלה מפורום אופ טופיק לפורום תיאוריה... תשובתי בקרוב. מה תשובתכם?

_________________
Music is the soundtrack of our lives
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
maestro
מנהל ראשי
מנהל ראשי


הצטרף בתאריך: 04/04/2004 ב- 17:31:56
הודעות: 348
מיקום: מבשרת ציון

הודעהנשלח: 27/04/2004 ב- 22:08:21    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

יפה שגנבת לדניאל את ההודעה, אבל זה די קשור לתאוריה.

אולי אני אקשה קושיה נוספת
יש הרבה יצירות לצ'מבלו שבאך כתב, ובימנו מנגנים אותן על פסנתר. לפעמים אפשר למצוא סימנים כמו קצב מדויק, דימינואנדו, קרשנדו, מצו פורטה, מצו פיאנו...
מה שמשותף בינהם זה שהסימונים האלו לא היו קיימים בתקופת הבארוק, באך כלל לא השתמש במושג מצו, בצמבלו אי אפשר לעשות קרשנדו ודימינאונדו. מכאן שההוראות הללו נכתבו בידי המוציא לאור שחי בתקופה יותר מאוחרת.

אז מי שעונה לשאלה המקורית של Calister שיענה בשתי קטגוריות
מה שהמלחין כתב
מה שהמו"ל כתב

לדעתי אפשר להיעזר במה שהמו"ל כתב בצורה ביקורתית, כי ברגע שהוא כותב סימנים כאלו הוא מפרש את היצירה בשבילכם.
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל בקר באתר הבית של המשתמש
חלילניתוש
משתמש עם עתיד
משתמש עם עתיד


הצטרף בתאריך: 16/04/2004 ב- 13:09:35
הודעות: 301
מיקום: עיר החודש

הודעהנשלח: 29/04/2004 ב- 19:27:32    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

א. אני תמיד מעדיפה להשוות עם הפקסמיליה (אם יש כזאת בנימצא והכל...הכי חשוב האם היא קריאה) ולראות מה הישתנה בין גרסת המקור לגרסה שיש לי
ב. אני מעדיפה הוצאות תווים עם כמה שפחות סימני דינאמיקה, ארטיקולציה, קשטות, והערות יצוע שהוספו ע"י העורך. אם כבר מוסיפים מעבר למה שהמלחין כתב, אז לפחות שיהיה מקורי קורץ

_________________
אולי זה הגיוני... כי חוכמה לא מתחלקת בשתיים אבל טימטום כן!
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל
LudwigLover
משתמש מתחיל
משתמש מתחיל


הצטרף בתאריך: 10/05/2004 ב- 10:01:17
הודעות: 36
מיקום: London, England

הודעהנשלח: 10/05/2004 ב- 11:24:57    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

well, I think that it all dpends reall on what your trying to achive - because musical tastes and styles have changed throughout the centuries, and so the interpratation you take to a piece depends on what your lookin for - a baroque sound, a classical, a romantic, and so on.

i think that if your not aiming for a specific sound, then the thing to do is to play the piece as close to the original as you can - meaning finding the most accurate edition you can, and following it.

_________________
Yours trully,
Edward Brown
Conductor
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
Dombi
מנהל ראשי
מנהל ראשי


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43
הודעות: 2414
מיקום: ירושלים

הודעהנשלח: 10/05/2004 ב- 11:35:34    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

נשמע לי קצת מוזר מה שאתה אומר:
כאילו, זה לא מה שתמיד עושים בדרך כלל?? המנצח לא עוקב אחרי מה שכתוב לו בתווים???
אומנם לפעמים הוא משנה קצבים ודברים כאלה, יותר רובטו או פחות... אבל לא נראה לי לדוגמא שאת ההפתעה של היידן הוא יבקש שינגנו בפיאניסמו!!!

_________________
Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n?
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל MSN Messenger
EmmanuelOboe
משתמש עם עתיד
משתמש עם עתיד


הצטרף בתאריך: 14/04/2004 ב- 23:35:13
הודעות: 286
מיקום: ירושלים

הודעהנשלח: 10/05/2004 ב- 23:59:06    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

טוב, עכשיו גם אני רוצה להביע את דעתי.

כמו כל דבר במוסיקה כמעט, זה לא שחור לבן.

1. חברנו הלונדוני אכן אמר נכון: קודם כל צריך לדעת למה אתה רוצה להגיע. לדוגמה (אם כבר יש לנו פה לודוויג), אם אתה מנגן סימפוניה של בטהובן, אתה צריך להחליט אם אתה רוצה שזה יישמע אוטנטי ("מהתקופה"), או שאתה רוצה שזה יישמע כמו שזה התגלגל במסורת עד היום, או שאתה רוצה לנסות את זה מנקודת מבט שונה, להפתיע את הקהל.

לדוגמה, בוטשטיין (המנהל ומנצח-הבית של הסימפונית כרגע) ביצע את השביעית ואמר לקהל בהתחלה שכיוון שזאת יצירה שכולם כבר שמעו מליון פעמים, במקום לעשות שוב אותו דבר הוא הולך לנסות משהו חדש. ולקח הכל קצת יותר מהר משבטהובן היה מסכים לשמוע את זה. מזל שהוא חירש שם בקבר, כי הוא היה מסתובב. אבל - תתפלאו, נהניתי! זה יכול לגלות דברים שונים ביצירה שלא שמו לב אליהם קודם.

מצד שני, אם הייתי רוצה צליל באמת אוטנטי, הייתי קודם כל מצמצם את ההרכב. כי הרי התזמורות דאז לא היו בגודל של הפילהרמונית. וגם הכלים היו קצת שונים.

טוב נו, הנקודה הובנה. קודם כל להחליט מה אתה בכלל רוצה.

2. לאחר מכן, לפני שאתה מחליט אם אתה מבצע את הדינמיקות והארטיקולציות שכתובות בדף, אתה צריך לעשות מחקר. כן! כל יצירה שאתה מתכוון לבצע בציבור, אתה צריך לחקור עליה ועל ההיסטוריה שלה. ולחפש את התוים המקוריים. עכשיו שיש לך את כל החומר על הידיים, אתה יכול לגלות הרבה - מי כתב את הארטיקולציות/דינמיקות/טמפו האלה, אם זה היה באישור המלחין, איזה יחס המלחין נתן לארטיקולציות שלו עצמו... קורה הרבה פעמים שיש דברים של המלחין, ואז העורך משנה קצת, או מוסיף. לדוגמה, אני מנגן עכשיו את הרומנסה הראשונה לאבוב של שומאן, ויש הרבה דברים שגיליתי דרך המחקר. היה ריב שלם בין שומן למוציא לאור של ההוצאה השניה וקרו שם כל מיני דברים...

3. אחרי שאתם יודעים מי כתב מה, צריך להחליט אם אתם רוצים להתייחס לזה, ואיך. גם דברים שהמלחין כתב הם לא תמיד קדושה משמיים, ואפשר לשנות אותם. ולפעמים לא. תלוי.

נגיד מוצארט. עדיף לא לשנות כל כך... זה גם ככה מדויק, והוא ידע בדיוק מה הוא רוצה. ג'ורג' הס (אבובן דגול ז"ל) היה מנגן יצירות קאמריות של מוצארט ישירות מהכתבים המקוריים. יש בביתו צילומים של כתבי יד של מוצארט שמהם הוא ניגן.

מצד שני, הרומנסה הזאת של שומאן. הטמפו שכתוב הוא 100 לרבע. לא תמצאו אף הקלטה שמתקרבת לזה אפילו. זאת יצירה שבה לוקחים המון המון חופש הבעתי, והטמפו מאוד משתנה ממקום למקום... למרות שלמעלה כתוב 100.

זה החלטה מאוד אישית, ופה אתם עומדים במבחן. לפי הבחירות שלכם ידעו אם אתם מוסיקאים אמיתיים, או שאין לכם את זה.


4. שכחתי לציין שיש דברים שהם חוקים בל יעבור. לדוגמה קישוטי בארוק. אתה לא יכול לתקוע קישוט קלאסי באמצע קונצרטו בארוק. פשוט לא. זה לא "אפקט מעניין", "חידוש מרענן"... זה קשקוש. נגיד היינצ הוליגר (אבובן בעל שם גדול ויכולת לא פחות). הוא נגן מצוין. אבל - ביצועי הבארוק שלו ממש מציקים לטעמי. למה? כי הוא מוסיף המון קישקושים. הוא מנגן קונצ'רטים של באך (שהיה גרמני כמובן) ומוסיף שם המון קשקושים, סליחה, קישוטים, בסגנון צרפתי. מאוד עמוסים. וזה פשוט נשמע מגוחך ולא במקום. מרוב צלילים נוספים, קשה לשמוע את הקו הבסיסי.

או עוד דוגמה. כל סגנון והארטיקולציה שלו. אפילו אם אתם מחליטים לעשות סטקטו במקום לגאטו איפה שהוא, זה לא אומר שאתם יכולים לעשות סטקטו איך שבא לכם. כשסטרוינסקי כותב סטקטו, זה בכלל לא אותו דבר כמו סטקטו של בטהובן, או של שופן.

כשאתם מחליטים לשנות משהו, תיזהרו לא לדרוך על משהו קדוש. אסור לתת לשינויים לחרוג מהסגנון. ותעשו מה שבא לכם, כל עוד אתם יודעים למה אתם עושים את זה, וכל עוד אתם עושים את זה בצורה משכנעת.

טוב, אני חושב שכתבתי המון כהרגלי ושהתשתי את כולם... לילה טוב מחייך

_________________
Music is the soundtrack of our lives


נערך בפעם אחרונה על-ידי EmmanuelOboe בתאריך 03/01/2006 ב- 00:36:37, נערך סך הכל פעם אחת
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
Liquid Len
משתמש מתחיל
משתמש מתחיל


הצטרף בתאריך: 19/03/2005 ב- 22:36:11
הודעות: 17

הודעהנשלח: 20/12/2005 ב- 18:53:20    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אני חושב שלמרות שאני דוגל בביצוע מדוייק של הרעיונות המוסיקליים לכל אדם יש את חופש הפעולה האישי שלו ואפשר לנגן כל דבר בכל צורה שרוצים כל עוד לא הוצא חוק כנגד זה (וגם אז מותר, אבל הייתי מציע לא להתפס).
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל MSN Messenger
הצג הודעות קודמות:   
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> תיאוריה במוסיקה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
עבור:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Powered by phpBBHeb © 2002 phpBBHeb