צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר |
הודעה |
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 06/05/2004 ב- 20:55:39 כותרת הודעה: פולנק והנשיפה!! |
|
|
פרנסיס פולנק... האיש והאגדה רבותיי!!!
בשביל תרומתו האדירה לכלי הנשיפה העציים (במיוחד... למרות שהוא כתב כמה למתכת...) אני פותח פה אשכול על כל היצירות שלו!!
פרנסיס פולנק שנולד בגבול שבין שתי המאות, ב1899, ראה את עצמו כמישהו מהמאה הקודמת אבל היה בעל סגנון מאוד מיוחד הואיל והוא לימד את עצמו בהלחנה ולא קיבל כמעט שיעורים להלחנה!!!
המלחין נפטר ב1963 אחרי שהוא השאיר לרפרטואר הנשיפתי כמה יצירות קלאסיות בעולם המוזיקלי:
סונטות ל: חליל קלרינט ואבוב.
סונטה לשני קלרינטים.
סונטה לקלרינט ובסון.
שיר לקרן ופסנתר (Elegie בצרפתית... קשה מאוד לתרגום...)
שלישייה לאבוב בסון ופסנתר
שישייה ל פסנתר ולחמשיית כלי נשיפה...
ולכלי מתכת: סונטה לקרן חצוצרה וטרומבון.
(חייו היותר מפורטים... בפורוםמוזיקה מודרנית בקרוב!!!)
קריקטורה _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 06/05/2004 ב- 21:21:17 כותרת הודעה: |
|
|
אז הואיל ומדברים על פולנק אני רק אדבר קצת על הסונטה לקלרינט...
לדעתי פשוט יצירת מופת!!! מדהימה...
את הפרק הראשון מתחיל הקלרינט בחלקי שש עשרה מוזרים במקצת... בהחלט הקדמה שתופסת את תשומת הלב של הקהל!!!
אחרי זה מגיע הנושא במין עלייה תמידית בצלילם...
כאשר המשפט המרכזי מגיע כל פעם בטונליות שונה ויוצר מין משחק שכזה עם הפסנתר...
בירידה פתאומית של חלקי שש עשרה הקטע הראשון נגמר ועוברים לחלק אמצעי שקט יותר והרבה יותר רגוע (כשהמלחין מורה לנגנים "במיוחד לא למהר"... זה אומר די הרבה!!)
ופה הנושא הוא מעין גלים כאלה של צלילים עולים ויורדים (לעומת הנושא של החלק הראשון שתמיד בעלייה), אפשר ממש לחשוב שאנחנו ליד הים!!
ולאט לאט, אחרי בערך שתי דקות של נגינה איטית באמצע פרק מהיר, הנושא חוזר... אבל אחרי משפט אחד הוא כבר שונה לגמרי....
ובסוף מין משחק באוקטבות של הקלרינט עם חלקי שש עשרה עוד פעם והפרק נגמר עם טריל כמו שנגמר לפני זה הפתיחה של הפרק!!! סוג של סגירת מעגל...
הפרק השני, אחת מיצירות המופת לקלרינט..... פרק רגשני מאוד עם נושא שפשוט גורם לבכות!!!!
הפרק פותח בשקט ואחרי שתי תיבות כבר מתפרץ הקלרינט עם סוג של קדנצה כזאת...
אבל אז הוא נרגע שוב ופותח עם הנושא של הפרק!!! כמעט גורם לחשוב שפולנק הוא עדיין מהאסכולה הרומנטית!!!
אין לי ממש מה להגיד על הפרק... צריך להקשיב ולהבין....
הפרק השלישי... הפרק הקופצני!!!
מתחיל במין טירוף... הקלרינט פשוט רץ על התווים (הרי המהירות המסוקשת היא 144!!!)
וקופץ בין כל הגבוהים של הכלי... מבחינת הפרק זה באמת מראה לקהל את הרגיסטר הגבוה!!!
לפרק יש כמה נושאים...
קודם כל פרק הפתיחה כמו שאמרתי, עם כמה קטעים שמזכירים את הפרק הראשון!!
אז בא נושא שני, שממש לא מרפה מהצלילים הגבוהים... ירידות, וסקטואים לא פשוטים בצלילים האלה!!
אח"כ נושא קצת יותר רגוע... כמו שפולנק אוהב... להרגיע באמצע!!!
הנושא מוביל למשפט קצת שונה מכל הפרקים הקודמים... מזכיר לי הרבה את המוזיקה הספרדית!!!
ומיד חוזרים לנושא ההתחלה, כשאז הכל מתבלבל, כל הנושאים מתשלבים אחד בשני...
עד שמגיע הסוף עוד פעם עם משחקי אוקטבות של הקלרינט ועם סוף סונטה מאוד עצבנית... כיאה לפולנק ולסופי היצירות לו....
זה בערך הכל!! מי שרוצה לדבר על עוד סונטות לכלי נשיפה מוזמן....
ערב טוב! _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
EmmanuelOboe משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 14/04/2004 ב- 23:35:13 הודעות: 286 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 11/05/2004 ב- 00:40:04 כותרת הודעה: |
|
|
חוץ מלומר שהטריו לאבוב בסון ופסנתר מדהים, ושהסונטה לאבוב גם מדהימה, רציתי לספר אנקדוטה מעניינת על פולנק.
קודם כל, עליכם לדעת שכמו רבים אחרים, אנשי תקופתו לא הבינו אותו. המלחינים הפריסאים והמורים בקונסרבטוריון הגדול של פאריז (שבו הוא למד פסנתר) לעגו ליצירות שלו והתייחסו אליהן כמו שאני מתייחס למוזיקה מודרנית ישראלית.
יום אחד פגש פרנסיס פולנק פסנתרנית יפייפיה שבה הוא התאהב מיד. הוא ניסה איך שהוא למשוך את תשומת ליבה, אך לשווא. כנסיון אחרון ונואש, הוא שאל אותה אם תסכים לנגן איתו יצירה לארבע ידיים שהוא יכתוב לכבודה... היא כמובן נפלה לפח והסכימה.
הוא מיד החל לכתוב את מה שהפך לדואט הכי מעניין בתולדות הפסנתר, מסיבה אחת פשוטה - הידיים של שני הפסנתרנים כל הזמן מצטלבות ופוגשות אחת את השניה.
כן! הסוטה הזה כתב יצירה כזאת כדי שיוכל להתקרב אליה פיסית... וכך נולדה יצירה שבה הידיים של שני הפסנתרנים שלובות זו בזו בצורה רומנטית (או סוטה) להחריד...
נכון יפה?
ובאשר לסיפור האהבה בין השניים, אני לא זוכר ממש, אבל נראה לי שהוא היה קצר ביותר ושפולנק נשאר בודד ומתוסכל כל חייו.
זהו. _________________ Music is the soundtrack of our lives |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 13/05/2004 ב- 10:12:28 כותרת הודעה: |
|
|
בהחלט שיטה מעניינת להתחיל עם בחורות....
מצד שני היא צתריכה להיות פסנתרנית....
טוב רק רציתי להגיד שבזמן האחרון אני קצת חורש יותר מדי על הסונטה לחליל של המלחין הנ"ל.... היא פשוט יפהפייה בעיניי!!!
הפרק הראשון והשני פשוט מדהימים בעומק שלהם... מפליא מאוד מוזיקה כזאת בשביל מלחין שנחשב למודרני... אני בזמן האחרון מתחיל לחשוב שהוא בכלל רומנטי!!!
יש לו אכן סגנון מיוחד אבל הוא הרבה יורת דומה לרומנטי מאשר מודרני... בעיניי!
ופרק השלישי תמיד גורם לי לקפץ בבית לכל הכיוונים... קטע מאוד נחמד!!
זהו... החלילנים יכוים לקטול אותי עכשיו!! _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
חלילניתוש משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 16/04/2004 ב- 13:09:35 הודעות: 301 מיקום: עיר החודש
|
נשלח: 13/05/2004 ב- 18:05:00 כותרת הודעה: |
|
|
למען האמת היצירה לפסנתר 4 ידיים כתובה לא רק שהידיים של הנגנים שלובות בצורה רומנטית וסוטה אלא עד כדי כך שהנגן שיושב בצד ימין צריך לחבק את הנגן בצד שמאל כדי להגיע לצליליו. חברות שלי ניגנו את זה שנה שעברה _________________ אולי זה הגיוני... כי חוכמה לא מתחלקת בשתיים אבל טימטום כן! |
|
חזור למעלה |
|
|
|