צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר |
הודעה |
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 23/06/2004 ב- 19:22:28 כותרת הודעה: קונצ'רטו לחצוצרה של היידן |
|
|
שמעתי בפטיפון את הקונצ'רטו לחצוצרה של היידן, ואני מוכרח לומר שזו יצירה טובה למדיי.
מה שמוזר לי קצת הוא,
איך זה שהיה צריך להשתמש בחצוצרת הפומפות (שהייתה חדשה בשלהי ימיו של היידן) בשביל הקונצ'רטו הזה, ובשביל יצירות מסובכות יותר מבחינה טכנית, כמו ויואלדי למשל, היה אפשר להתשמש בחצוצרה טבעית?
ושוב,
אחלה קונצ'רטו, וגם התזמור חמוד למדיי (בעיקר ברגעים בהם הבסון מכפיל את החצוצרה...) |
|
חזור למעלה |
|
|
God מנהל
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 13:56:07 הודעות: 821 מיקום: Beyond the pearly gates,heaven
|
נשלח: 23/06/2004 ב- 20:26:06 כותרת הודעה: |
|
|
אתה מתכוון בקטע שהחצוצרה מכפילה את הבסון, לא?
_________________ הללויה. |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 23/06/2004 ב- 20:40:52 כותרת הודעה: |
|
|
כשכתבתי את זה אמרתי לעצמי "וואלה, בוא נכתוב בצחוק ש"החצוצרה מכפילה את הבסון". ואז עצרתי את עצמי וחשבתי "נשאיר את זה לדניאל...".
לא טעיתי. |
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 10/07/2004 ב- 00:22:36 כותרת הודעה: |
|
|
שאלה יפה ואענה לך עליה !
היה בחור בשם אנטון וודינגר שבנה את החצוצרה החדשה ההיא (Keyed Trumpet)
והציג אותה למר היידן.
השוני בין החצוצרה הזו לחצוצרת הבארוק שבחצוצרה החדשה ניתן היה לנגן את
כל הצלילים הכרומטיים במנעד האמצעי והנמוך מה שלא היה ניתן לנגן בחצוצרות
הבארוק.
מדוע ניתן לנגן כל כך הרבה צלילים בוויולדי בחצוצרות בארוק ?
מכיוון שהרפרטואר הזה נכתב במנעד הגבוה של חצוצרת הבארוק ששם
למעלה למעלה אפשרי לנגן צלילים כרומטיים בגלל ענייני אוברטונים (מצטער לא נכנס לנושא הזה עכשיו... השעה 1:10 בלילה ואני גם ככה בקושי חושב).
בחצוצרה החדשה שבנה אנטון וודינגר ניתן היה לנגן במנעד האמצעי בצורה כרומטית.
אז כשכתב היידן את הקונצ'רטו לחצוצרה התחיל את הקונצ'רטו עם בדיחה מוסיקלית שכיום מבצעים לא מנגנים את המקום הזה בהתחלה.
היידן כתב 2 תיבות איפה שהוא בהתחלה שבדרך לא מנגנים היום ששם החצוצרה מנגנת צלילים שהיו אפשריים לנגינה עד אותו היום בחצוצרת הבארוק ואז בעצם אתה שואל שאלה: "מה ? אבל את הצלילים הללו כבר אנחנו יודעים שאפשר לנגן ? Come on ? איפה החידוש?"
ואז החצוצרה נכנסת בנושא הראשון ! טים ! פים ! פם ! לה לה הל ה לה לי להלהלה לה לה לה... הבנת בכל מקרה...
החצוצרה נכנסת עם צלילים חדשים... צלילים שעוד לא נשמעו עד אז.
כמובן שהחצוצרה הזו לא נשמעה כמו משהו משהו באותה תקופה ... נשמעה כמו איזה פומפה סתומה אני מניח אבל זה היה מרגש בשביל כולם
בכל מקרה.
עוד ועוד תוכל לקרוא באתר המצויין הזה:
Joseph Haydn's Concerto for Trumpet:
http://abel.hive.no/oj/musikk/trompet/haydn/
The Keyed Trumpet:
(יש כאן תמונה של חצוצרה שכזו משוחזרת)
http://abel.hive.no/oj/musikk/trompet/articles/keyed_trumpet/ |
|
חזור למעלה |
|
|
|