|
הקונסרבטוריון הוירטואלי The Virtual Conservatory
|
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר |
הודעה |
Agnus-Dei משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 04/01/2005 ב- 15:34:58 הודעות: 34
|
נשלח: 11/01/2005 ב- 22:50:24 כותרת הודעה: |
|
|
רציתי לפרט על נושא "הצבעים והרגשות" של כל סולם.
תופעה זו - שלכל סולם יש ייחוס שונה על אף שלמעשה הם אותו דבר - נובעת מהתקופה בה המקלדת לא היתה משוות בה לא משנה איך כיוונת (היו כיוונים רבים), בכל מצב כל סולם היה באמת שונה כי היחס בין כל חצי טון לחצי טון היה קצת אחר.
אז, אפשר לקבל את טענה זאת ואכן נמצאו טבלאות שונות שכתבו מלחינים על דעתם לגבי כל סולם.
מה שאתם אומרים כאן, ובגלל זה הדיון גם גלש לצבעים ומספרים, אין כל קשר למוסיקה אלא לדמיון הפרטי של כל אחד בו כל דבר מזכיר משהו עקב חוויה אישית.
כיום אנחנו נמצאים בעולם בו המקלדת כבר משוות (לצערנו אולי) ולדעתי כל הקשר כמו שאתם מעלים הוא פרי דמיון.
עילם
|
|
חזור למעלה |
|
|
well-tempered משתמש מתקדם
הצטרף בתאריך: 30/05/2004 ב- 21:57:30 הודעות: 649
|
נשלח: 12/01/2005 ב- 00:59:30 כותרת הודעה: |
|
|
ברור שהסולמות הם אותו דבר, יחסית, אבל לכל אחד יש צבע משלו.
זו לא אשליה. תנסה לנגן את סונטת ליל ירח של בטהובן, לדוגמא, בסולם אחר, ותראה שזה לא זה.
רוב הדוגמאות שאנשים הביאו, דווקא התייחסו לתקופה שאחרי הכיוון המושווה.
אולי באמת יש אפקט יותר חזק בכיוון לא מושווה, אבל זה לא סותר את מה שנאמר כאן.
יש לך שמיעה אבסולוטית במקרה? הבנתי שזה יכול לגרום ל"עיוורון צבעים" בכל מה שקשור לסולמות.
_________________ "Ford, you are turning into a penguin. Stop it" |
|
חזור למעלה |
|
|
Agnus-Dei משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 04/01/2005 ב- 15:34:58 הודעות: 34
|
נשלח: 12/01/2005 ב- 09:25:09 כותרת הודעה: |
|
|
אין לי שמיעה אבסולוטית ואני עדיין סבור שאם לכל סולם יש צבע,
זה צבע אישי לכל אדם ולא משהו שמוסכם על כולם. מבחינה פיסיקלית אין שום הבדל.
כאמור, אני מקבל את הטענה בתקופה בה היה הבדל.
עילם
|
|
חזור למעלה |
|
|
Mistyusic משתמש באימונים
הצטרף בתאריך: 15/06/2004 ב- 11:27:19 הודעות: 170 מיקום: צור הדסה
|
נשלח: 31/08/2005 ב- 14:08:17 כותרת הודעה: |
|
|
לכל סולם יש את הצבע שלו בגלל שהגובה משתנה בין סולם לסולם.
למרות שהיחס הוא שווה, יש הבדל בין צלילים גבוהים או נמוכים למשל.
הגובה משפיע על הגוון.
|
|
חזור למעלה |
|
|
ליסט משתמש באימונים
הצטרף בתאריך: 17/04/2004 ב- 17:16:34 הודעות: 113
|
נשלח: 31/08/2005 ב- 14:42:17 כותרת הודעה: |
|
|
ובלי קשר,
Ab הוא הסולם הכי יפה, הכי זך, הכי טהור, והכי מושלם.
|
|
חזור למעלה |
|
|
מור מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 11:32:26 הודעות: 1524 מיקום: מבשרת ציון
|
נשלח: 31/08/2005 ב- 15:09:54 כותרת הודעה: |
|
|
לא יודעת אם מישהו כבר כתב את זה אבל יש מאמר של כ.פ.ד שובארט מתוך "הרהורים אודות האסטטיקה של הצליל" שמדבר על צבעים של סולמות:
האמת היא שאין לי אותו פה על המחשב והסורק מקולקל... אז אני אצטט טיפה עד שימאס לי
"המאמרי שלפניכם מובעים רעיונות והרהורים אחדים הקשורים בסולמות השונים. לכל צליל ישנה מידת צבעוניות או מידת חוורון. חפות מאשמה, למשל, או פשטות- מובעים בצליל חוור. רכות, או רגשות מלנכוליים ניתן לבטא בצליל במול. פראות וסבל, כאב עז, יש לבטא בצליל דיאז.
דו מז'ור- סולם טהור, אופיו אומר תמימות חפות מפשע פשטות ודיבור ילדותי.
לה מינור- נשיות אדוקה ורכות גדולה.
פה מז'ור- שלווה ונועם
רה מינור- נשיות מכבידה ומתלוננת. וערפל סמיך
סי במול מז'ור- התאוות שבמצפון נקי, תקוה, שאיפה לעולם יפה יותר.
סול מינור- תחושת חוסר סיפוק, אי שביעות רצון, עיוות הכוונות ושיבוש התקווה, בקצרה- טינה ורוגז.
מי במול מז'ור- סולם האהבה והזכרון, השיחה הכנה עם אלוהים וההתמסרות אליו דרך 3 הבמולים המסמלים את השילוש הקדוש.
דו מינור- הכרזת האהבה, ובהמשך לה- האהבה הנכזבת, יסורי הנפש, הגעגועים, אנחותיה ודאבותיה של הנפש האוהבת נמצאים בסולם זה......
הסולם יוצר מחויבות אצל המלחין ועליו ללמוד להכיר את כל מערך הסולמות... אפשר להקביל את הצלילים להברות בספרות. אמנם להברות אין אופי מוגדר וביטוי מסוים, ובכל זאת לומד הסופר את צלילן ודרכי ביטוין. וכן צריך להמליץ גם בפני כל מלחין- ללמוד להכיר את אופיו של כל סולם, ולהשתמש באותם סולמות המדברים אל ליבו ושאותם הוא אוהב... יש המאמינים כי אין להעניק רוחניות לכל צליל, וכי אסור לנפש להתרשם מאופיו של כל צליל. אך הצבעים המוזיקליים הם המייחדים בצורה התמציתית ביותר את המוזיקה הקאמרית... אדם נוצרי טוב יבחר בטעם את הצבעים ואת האופי הנכון לביטויו של כל רעיון"
כפי שאתם רואים זה קצת חתוך באמצע... סורי באמת אין לי כח להקליד הכל כי זה ארוך.. אם בהזדמנות יצא לי לפגוש מישהו מהפורום אני אעביר לו שיסרוק את זה.. אהה הפסקתי דווקא בלה במול.. טוב זה יהיה משעשע:
"לה במול מז'ור- צלילו של הקברן, מוות, עומק הקבר, דכאון, נתינת הדין לנצח להיות שרוי באפלה"
|
|
חזור למעלה |
|
|
עוגי משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 10/04/2004 ב- 04:13:19 הודעות: 439
|
נשלח: 31/08/2005 ב- 17:42:32 כותרת הודעה: |
|
|
הממ מעניין אם זה נכון גם לגבי כלים עממיים...
אם זה ככה, אז לפי הרשימה של מור חצי מהמנגינות שאני מנגן מבטאות תקווה (מעניין אם זה מה שהרגיש מי שכתב את The Massacre of Glencoe... ), ושאיפה לעולם טוב יותר והחצי השני מבטא אהבה, זיכרון ושיחה עם אלוהים... לא ידעתי שאני מנגן על כלי כל כך שווה...
|
|
חזור למעלה |
|
|
מור מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 11:32:26 הודעות: 1524 מיקום: מבשרת ציון
|
נשלח: 31/08/2005 ב- 18:16:04 כותרת הודעה: |
|
|
אמממ.. כן... אורי חמת כלי מיוחד אין ספק.. בכל מקרה אני עוד אקליד את ההמשך שיהיה לי כח..
|
|
חזור למעלה |
|
|
EmmanuelOboe משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 14/04/2004 ב- 23:35:13 הודעות: 286 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 31/08/2005 ב- 19:13:32 כותרת הודעה: |
|
|
אני חושב שאי אפשר לטעון שה"אישיות" של כל סולם נובעת אך ורק מכיוון לא משווה. העובדה שקיימים אנשים בעלי שמיעה אבסולוטית מוכיחה שלכל צליל יש מהות משלו, ושאפשר להבדיל ביניהם. אני מאמין שאפילו אם זה לא ברמה מודעת, ההבדל הזה מתבטא אצל כל אחד, ולכן כן יכולה להיות השפעה שונה לכל סולם.
חוץ מזה,
לא יודע מה אתכם, אבל אני לא ממש מסכים עם כל הקביעות שברשימה הזאת... האסוציאציות שלי (ושל כמה מחברי שחלקתי איתם את מחשבותי) שונות. אני יודע שזה עניין אישי, אבל בכל זאת.
דו מג'ור - סולם נקי כזה, כמו סבון דאב. פשוט.
רה מג'ור - מבריק, תמיד גורם לי תחושה שיש אקשן.
פה מאג'ור - פאסטורלי (אתם אוהבים את המושג), מאוד אלגנטי, פשוט, מאושר.
סול מאג'ור - גם פאסטורלי, אבל פשוט מאוד. ילדותי.
לה מאג'ור - כמו רה מאג'ור, אבל יותר רשמי ו"מלכותי" כזה.
סי במול מאג'ור - סולם עילאי כזה, כאילו מוסיקה במלכות שמיים.
דו מינור - מוות.
רה מינור - בכי, לפעמים אבל אבל לא דווקא, עצב. זעקה. או רגש עצוב/כועס.
לה מינור - משהו עצוב שמתרחש ממש ברגע זה. לא מוות, אלא איזה ניתוק, או סצינה דכאונית.
לגבי סול מינור, עוד לא החלטתי. הוא סולם ממש חשוב בשבילי...
עוד מישהו חולק את דעותי? או עליהן?
_________________ Music is the soundtrack of our lives |
|
חזור למעלה |
|
|
Ylock פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 11/07/2005 ב- 17:04:00 הודעות: 676 מיקום: נ"צ 59
|
נשלח: 31/08/2005 ב- 19:58:36 כותרת הודעה: |
|
|
לי יש בעיה עם כל העניין הזה... הרי כקלרניטן, כשאני מנגן דו מז'ור, זה "בעצם" סי במול מז'ור, אז איך אני יכול להתייחס לכל סולם עם הבלבול הזה? (ועוד לא דיברנו על זה שיש לי גם קלרינט בלה, שזה עוד יותר מבלבל... )
אבל, מהכירותי עם העולם המוסיקלי לא רק דרך נגינה של סולמות ונסיון לטרנספזט אותם לסולם ה"אמיתי", אני יכול להגיד מילה או שתיים על כמה סולמות:
לה מז'ור - סולם מבריק, נוצץ, ערב לאוזן.
מי במול מז'ור (אהה, זה פה מז'ור שלי...) - אמיץ, מלכותי.
פה מינור (זה אחד האהובים עלי..) - מיסתורי, מפתיע.
סי מז'ור - כיף, אקזוטי (?? - עכשיו חשבתי על זה.. אבל תודו שזה סולם מגניב!)
מי ורה מינור - קודרים, אפלים.
פה דיאז מז'ור - חביב, מרענן.
איך הגעתי לכל ההגדרות הללו? אני לא בטוח בעצמי.. אבל יש היגיון לחלקם. לה מז'ור נחשב באמת למאוד מבריק (כאקורד, נגיד) בכלי הקשת. לה בבס הוא לא ממש נמוך שהוא נשמע כמו גניחה של היפופוטם, אבל הוא גם לא גבוה מידי, שלא שומעים שזה בס בכלל. אותו דבר עם לה בסופרן - לא צורמני וגבוה מידי (כמו רה לדוגמה) אך גבוה מספיק כדי להיות מבריק ובולט. בקולות הפנימיים יש לנו דו דיאז ומי, ששניהם נמצאים בדיוק במקומות נוחים גם כן.
אבל, אפשר להגיד את כל הדברים האלה גם על לה במול!! אז, כאן אני לא יודע בדיוק איך להסביר...
|
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 31/08/2005 ב- 20:16:09 כותרת הודעה: |
|
|
עימונאל, כמו כל אבובן מצוי, מכיר סולמות שמכילים עד שני סימני היתק, חי חי
בקשר לקביעות של שובארט (אגב, אם אני לא טועה זה היה המורה לקומפוזיציה של מוצארט, כשזה היה בן 7-8 ), הן נעשו כשתדרי הצלילים היו נמוכים ב10 הרצים לפחות. ואם לוקחים בחשבון את הטענה שהשינוי בגוון בולט כשהכיוון איננו מושווה, אז אפשר להבין שדברים נתפשו בצורה שונה אצלם כאשר תדרי הצליל והמרווחים היו שונים.
אני מוצא שהקונצ'רטו של מוצארט נצרב כל כך עמוק בתודעה שלי שסול מז'ור מתקשר אצלי ל"אלגרו מאסטוזו"...
|
|
חזור למעלה |
|
|
Amiel Gal משתמש באימונים
הצטרף בתאריך: 14/05/2005 ב- 02:10:44 הודעות: 103
|
נשלח: 02/09/2005 ב- 21:40:40 כותרת הודעה: |
|
|
טוב, באמת שאני לא יודע איך אני לא רואה שרשורים כאלו אבל, אין מצב, חופשי יש צבעים בסולמות( סלחו לי על ההתבטאות החופשית יתר על המידה הזו ), פשוט לא יודעים עד שמנגנים, ואני עוד חשבתי שאני מוזר
עמיאל.
_________________ וואלה
וואי וואי וואי איזה נושא יש לי ליצירה |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 06/07/2007 ב- 11:18:15 כותרת הודעה: |
|
|
היי תראו משהו מעניין על המלחין סקריאבין,
לפי התיאור שלו ככה הוא ראה את המקלדת של הפסנתר:
http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Scriabin
Description: |
|
Filesize: |
1.63 KB |
Viewed: |
10987 Time(s) |
|
_________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
matan__ משתמש באימונים
הצטרף בתאריך: 20/09/2005 ב- 11:31:48 הודעות: 156
|
נשלח: 06/07/2007 ב- 12:35:44 כותרת הודעה: :) |
|
|
כל סולם וה....
|
|
חזור למעלה |
|
|
מור מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 11:32:26 הודעות: 1524 מיקום: מבשרת ציון
|
נשלח: 06/07/2007 ב- 22:17:21 כותרת הודעה: |
|
|
חחח מתן עשית לי תאבון. עכשיו נזכרתי שבאחד הימים ביד שרה היה לי נורא משעמם ובסיפרייה היו מלא ספרים על טרפיה במוזיקה ובאח מהם דנו בעיקר על כל מיני ניסויים ואיזה צבע יש לכל צליל אני רק זוכרת שפה היה ירוק... (נו זה היה מזמן..) בהזדמנות אני אבדוק איך קוראים לספר הזה הוא היה ממש ממש מעניין ומן שייכו שם "מצבי רוח" לצלילים... זה היה מאוד הזוי וגם על ההשפעה של זאנרים שונים על המוח.. בכל מקרה- נראה לי שאפשר להכנס לספריה שם ולעיין אם זה מעניין בכלל מישהו יש שם חלק שלם של טרפיה במוזיקה.
|
|
חזור למעלה |
|
|
|
|
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה You cannot attach files in this forum You can download files in this forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group Powered by phpBBHeb © 2002 phpBBHeb
|