עמוד ראשי הקונסרבטוריון הוירטואלי
The Virtual Conservatory
 
 ביתבית   שאלות נפוצותשאלות נפוצות   חיפושחיפוש   רשימת חבריםרשימת חברים   קבוצות משתמשיםקבוצות משתמשים   StatisticsStatistics   הרשמההרשמה 
 כרטיס אישיכרטיס אישי   התחבר כדי לבדוק מסרים אישייםהתחבר כדי לבדוק מסרים אישיים   התחברהתחבר 

כל סולם וה... שלו!
עבור לעמוד הקודם  1, 2
 
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> פורום קומפוזיציה ותוכנות הלחנה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
Agnus-Dei
משתמש מתחיל
משתמש מתחיל


הצטרף בתאריך: 04/01/2005 ב- 15:34:58
הודעות: 34

הודעהנשלח: 11/01/2005 ב- 22:50:24    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

רציתי לפרט על נושא "הצבעים והרגשות" של כל סולם.

תופעה זו - שלכל סולם יש ייחוס שונה על אף שלמעשה הם אותו דבר - נובעת מהתקופה בה המקלדת לא היתה משוות בה לא משנה איך כיוונת (היו כיוונים רבים), בכל מצב כל סולם היה באמת שונה כי היחס בין כל חצי טון לחצי טון היה קצת אחר.

אז, אפשר לקבל את טענה זאת ואכן נמצאו טבלאות שונות שכתבו מלחינים על דעתם לגבי כל סולם.
מה שאתם אומרים כאן, ובגלל זה הדיון גם גלש לצבעים ומספרים, אין כל קשר למוסיקה אלא לדמיון הפרטי של כל אחד בו כל דבר מזכיר משהו עקב חוויה אישית.
כיום אנחנו נמצאים בעולם בו המקלדת כבר משוות (לצערנו אולי) ולדעתי כל הקשר כמו שאתם מעלים הוא פרי דמיון.

עילם מגניב
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי בקר באתר הבית של המשתמש
well-tempered
משתמש מתקדם
משתמש מתקדם


הצטרף בתאריך: 30/05/2004 ב- 21:57:30
הודעות: 649

הודעהנשלח: 12/01/2005 ב- 00:59:30    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

ברור שהסולמות הם אותו דבר, יחסית, אבל לכל אחד יש צבע משלו.
זו לא אשליה. תנסה לנגן את סונטת ליל ירח של בטהובן, לדוגמא, בסולם אחר, ותראה שזה לא זה.
רוב הדוגמאות שאנשים הביאו, דווקא התייחסו לתקופה שאחרי הכיוון המושווה.

אולי באמת יש אפקט יותר חזק בכיוון לא מושווה, אבל זה לא סותר את מה שנאמר כאן.

יש לך שמיעה אבסולוטית במקרה? הבנתי שזה יכול לגרום ל"עיוורון צבעים" בכל מה שקשור לסולמות.

_________________
"Ford, you are turning into a penguin. Stop it"
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי בקר באתר הבית של המשתמש
Agnus-Dei
משתמש מתחיל
משתמש מתחיל


הצטרף בתאריך: 04/01/2005 ב- 15:34:58
הודעות: 34

הודעהנשלח: 12/01/2005 ב- 09:25:09    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אין לי שמיעה אבסולוטית ואני עדיין סבור שאם לכל סולם יש צבע,
זה צבע אישי לכל אדם ולא משהו שמוסכם על כולם. מבחינה פיסיקלית אין שום הבדל.
כאמור, אני מקבל את הטענה בתקופה בה היה הבדל.

עילם מגניב
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי בקר באתר הבית של המשתמש
Mistyusic
משתמש באימונים
משתמש באימונים


הצטרף בתאריך: 15/06/2004 ב- 11:27:19
הודעות: 170
מיקום: צור הדסה

הודעהנשלח: 31/08/2005 ב- 14:08:17    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

לכל סולם יש את הצבע שלו בגלל שהגובה משתנה בין סולם לסולם.
למרות שהיחס הוא שווה, יש הבדל בין צלילים גבוהים או נמוכים למשל.
הגובה משפיע על הגוון.
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל
ליסט
משתמש באימונים
משתמש באימונים


הצטרף בתאריך: 17/04/2004 ב- 17:16:34
הודעות: 113

הודעהנשלח: 31/08/2005 ב- 14:42:17    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

ובלי קשר,
Ab הוא הסולם הכי יפה, הכי זך, הכי טהור, והכי מושלם.
מאוד שמח
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
מור
מנהל אתר
מנהל אתר


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 11:32:26
הודעות: 1524
מיקום: מבשרת ציון

הודעהנשלח: 31/08/2005 ב- 15:09:54    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

לא יודעת אם מישהו כבר כתב את זה אבל יש מאמר של כ.פ.ד שובארט מתוך "הרהורים אודות האסטטיקה של הצליל" שמדבר על צבעים של סולמות:
האמת היא שאין לי אותו פה על המחשב והסורק מקולקל... אז אני אצטט טיפה עד שימאס לי
"המאמרי שלפניכם מובעים רעיונות והרהורים אחדים הקשורים בסולמות השונים. לכל צליל ישנה מידת צבעוניות או מידת חוורון. חפות מאשמה, למשל, או פשטות- מובעים בצליל חוור. רכות, או רגשות מלנכוליים ניתן לבטא בצליל במול. פראות וסבל, כאב עז, יש לבטא בצליל דיאז.
דו מז'ור- סולם טהור, אופיו אומר תמימות חפות מפשע פשטות ודיבור ילדותי.
לה מינור- נשיות אדוקה ורכות גדולה.
פה מז'ור- שלווה ונועם
רה מינור- נשיות מכבידה ומתלוננת. וערפל סמיך
סי במול מז'ור- התאוות שבמצפון נקי, תקוה, שאיפה לעולם יפה יותר.
סול מינור- תחושת חוסר סיפוק, אי שביעות רצון, עיוות הכוונות ושיבוש התקווה, בקצרה- טינה ורוגז.
מי במול מז'ור- סולם האהבה והזכרון, השיחה הכנה עם אלוהים וההתמסרות אליו דרך 3 הבמולים המסמלים את השילוש הקדוש.
דו מינור- הכרזת האהבה, ובהמשך לה- האהבה הנכזבת, יסורי הנפש, הגעגועים, אנחותיה ודאבותיה של הנפש האוהבת נמצאים בסולם זה......
הסולם יוצר מחויבות אצל המלחין ועליו ללמוד להכיר את כל מערך הסולמות... אפשר להקביל את הצלילים להברות בספרות. אמנם להברות אין אופי מוגדר וביטוי מסוים, ובכל זאת לומד הסופר את צלילן ודרכי ביטוין. וכן צריך להמליץ גם בפני כל מלחין- ללמוד להכיר את אופיו של כל סולם, ולהשתמש באותם סולמות המדברים אל ליבו ושאותם הוא אוהב... יש המאמינים כי אין להעניק רוחניות לכל צליל, וכי אסור לנפש להתרשם מאופיו של כל צליל. אך הצבעים המוזיקליים הם המייחדים בצורה התמציתית ביותר את המוזיקה הקאמרית... אדם נוצרי טוב יבחר בטעם את הצבעים ואת האופי הנכון לביטויו של כל רעיון"

כפי שאתם רואים זה קצת חתוך באמצע... סורי באמת אין לי כח להקליד הכל כי זה ארוך.. אם בהזדמנות יצא לי לפגוש מישהו מהפורום אני אעביר לו שיסרוק את זה..מחייך אהה הפסקתי דווקא בלה במול.. טוב זה יהיה משעשע:
"לה במול מז'ור- צלילו של הקברן, מוות, עומק הקבר, דכאון, נתינת הדין לנצח להיות שרוי באפלה"
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל MSN Messenger
עוגי
משתמש עם עתיד
משתמש עם עתיד


הצטרף בתאריך: 10/04/2004 ב- 04:13:19
הודעות: 439

הודעהנשלח: 31/08/2005 ב- 17:42:32    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

הממ מעניין אם זה נכון גם לגבי כלים עממיים...

אם זה ככה, אז לפי הרשימה של מור חצי מהמנגינות שאני מנגן מבטאות תקווה (מעניין אם זה מה שהרגיש מי שכתב את The Massacre of Glencoe... ), ושאיפה לעולם טוב יותר והחצי השני מבטא אהבה, זיכרון ושיחה עם אלוהים... לא ידעתי שאני מנגן על כלי כל כך שווה... מאוד שמח קורץ
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל MSN Messenger
מור
מנהל אתר
מנהל אתר


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 11:32:26
הודעות: 1524
מיקום: מבשרת ציון

הודעהנשלח: 31/08/2005 ב- 18:16:04    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אמממ.. כן... אורי חמת כלי מיוחד אין ספק.. בכל מקרה אני עוד אקליד את ההמשך שיהיה לי כח.. קורץ
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל MSN Messenger
EmmanuelOboe
משתמש עם עתיד
משתמש עם עתיד


הצטרף בתאריך: 14/04/2004 ב- 23:35:13
הודעות: 286
מיקום: ירושלים

הודעהנשלח: 31/08/2005 ב- 19:13:32    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אני חושב שאי אפשר לטעון שה"אישיות" של כל סולם נובעת אך ורק מכיוון לא משווה. העובדה שקיימים אנשים בעלי שמיעה אבסולוטית מוכיחה שלכל צליל יש מהות משלו, ושאפשר להבדיל ביניהם. אני מאמין שאפילו אם זה לא ברמה מודעת, ההבדל הזה מתבטא אצל כל אחד, ולכן כן יכולה להיות השפעה שונה לכל סולם.

חוץ מזה,
לא יודע מה אתכם, אבל אני לא ממש מסכים עם כל הקביעות שברשימה הזאת... האסוציאציות שלי (ושל כמה מחברי שחלקתי איתם את מחשבותי) שונות. אני יודע שזה עניין אישי, אבל בכל זאת.

דו מג'ור - סולם נקי כזה, כמו סבון דאב. פשוט.
רה מג'ור - מבריק, תמיד גורם לי תחושה שיש אקשן.
פה מאג'ור - פאסטורלי (אתם אוהבים את המושג), מאוד אלגנטי, פשוט, מאושר.
סול מאג'ור - גם פאסטורלי, אבל פשוט מאוד. ילדותי.
לה מאג'ור - כמו רה מאג'ור, אבל יותר רשמי ו"מלכותי" כזה.
סי במול מאג'ור - סולם עילאי כזה, כאילו מוסיקה במלכות שמיים.
דו מינור - מוות.
רה מינור - בכי, לפעמים אבל אבל לא דווקא, עצב. זעקה. או רגש עצוב/כועס.
לה מינור - משהו עצוב שמתרחש ממש ברגע זה. לא מוות, אלא איזה ניתוק, או סצינה דכאונית.

לגבי סול מינור, עוד לא החלטתי. הוא סולם ממש חשוב בשבילי...

עוד מישהו חולק את דעותי? או עליהן?

_________________
Music is the soundtrack of our lives
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
Ylock
פותר חידון המלחין השבועי
פותר חידון המלחין השבועי


הצטרף בתאריך: 11/07/2005 ב- 17:04:00
הודעות: 676
מיקום: נ"צ 59

הודעהנשלח: 31/08/2005 ב- 19:58:36    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

לי יש בעיה עם כל העניין הזה... הרי כקלרניטן, כשאני מנגן דו מז'ור, זה "בעצם" סי במול מז'ור, אז איך אני יכול להתייחס לכל סולם עם הבלבול הזה? (ועוד לא דיברנו על זה שיש לי גם קלרינט בלה, שזה עוד יותר מבלבל... מחייך )
אבל, מהכירותי עם העולם המוסיקלי לא רק דרך נגינה של סולמות ונסיון לטרנספזט אותם לסולם ה"אמיתי", אני יכול להגיד מילה או שתיים על כמה סולמות:

לה מז'ור - סולם מבריק, נוצץ, ערב לאוזן.
מי במול מז'ור (אהה, זה פה מז'ור שלי...) - אמיץ, מלכותי.
פה מינור (זה אחד האהובים עלי..) - מיסתורי, מפתיע.
סי מז'ור - כיף, אקזוטי (?? - עכשיו חשבתי על זה.. אבל תודו שזה סולם מגניב!)
מי ורה מינור - קודרים, אפלים.
פה דיאז מז'ור - חביב, מרענן.

איך הגעתי לכל ההגדרות הללו? אני לא בטוח בעצמי.. אבל יש היגיון לחלקם. לה מז'ור נחשב באמת למאוד מבריק (כאקורד, נגיד) בכלי הקשת. לה בבס הוא לא ממש נמוך שהוא נשמע כמו גניחה של היפופוטם, אבל הוא גם לא גבוה מידי, שלא שומעים שזה בס בכלל. אותו דבר עם לה בסופרן - לא צורמני וגבוה מידי (כמו רה לדוגמה) אך גבוה מספיק כדי להיות מבריק ובולט. בקולות הפנימיים יש לנו דו דיאז ומי, ששניהם נמצאים בדיוק במקומות נוחים גם כן.

אבל, אפשר להגיד את כל הדברים האלה גם על לה במול!! אז, כאן אני לא יודע בדיוק איך להסביר...
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל
holst
מנהל אתר
מנהל אתר


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03
הודעות: 2869
מיקום: המבורג

הודעהנשלח: 31/08/2005 ב- 20:16:09    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

עימונאל, כמו כל אבובן מצוי, מכיר סולמות שמכילים עד שני סימני היתק, חי חי צוחק

בקשר לקביעות של שובארט (אגב, אם אני לא טועה זה היה המורה לקומפוזיציה של מוצארט, כשזה היה בן 7-8 ), הן נעשו כשתדרי הצלילים היו נמוכים ב10 הרצים לפחות. ואם לוקחים בחשבון את הטענה שהשינוי בגוון בולט כשהכיוון איננו מושווה, אז אפשר להבין שדברים נתפשו בצורה שונה אצלם כאשר תדרי הצליל והמרווחים היו שונים.

אני מוצא שהקונצ'רטו של מוצארט נצרב כל כך עמוק בתודעה שלי שסול מז'ור מתקשר אצלי ל"אלגרו מאסטוזו"...
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
Amiel Gal
משתמש באימונים
משתמש באימונים


הצטרף בתאריך: 14/05/2005 ב- 02:10:44
הודעות: 103

הודעהנשלח: 02/09/2005 ב- 21:40:40    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

טוב, באמת שאני לא יודע איך אני לא רואה שרשורים כאלו אבל, אין מצב, חופשי יש צבעים בסולמות( סלחו לי על ההתבטאות החופשית יתר על המידה הזו צוחק ), פשוט לא יודעים עד שמנגנים, ואני עוד חשבתי שאני מוזר מתבייש


עמיאל.

_________________
וואלהמחייךמחייךמחייך
וואי וואי וואי איזה נושא יש לי ליצירהמחייךמחייךמחייך
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
Dombi
מנהל ראשי
מנהל ראשי


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43
הודעות: 2414
מיקום: ירושלים

הודעהנשלח: 06/07/2007 ב- 11:18:15    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

היי תראו משהו מעניין על המלחין סקריאבין,
לפי התיאור שלו ככה הוא ראה את המקלדת של הפסנתר:

http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Scriabin



Scriabin_keyboard.jpg
 Description:
 Filesize:  1.63 KB
 Viewed:  10420 Time(s)

Scriabin_keyboard.jpg



_________________
Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n?
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל MSN Messenger
matan__
משתמש באימונים
משתמש באימונים


הצטרף בתאריך: 20/09/2005 ב- 11:31:48
הודעות: 156

הודעהנשלח: 06/07/2007 ב- 12:35:44    כותרת הודעה: :) תגובה עם ציטוט



כל סולם וה....
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
מור
מנהל אתר
מנהל אתר


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 11:32:26
הודעות: 1524
מיקום: מבשרת ציון

הודעהנשלח: 06/07/2007 ב- 22:17:21    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

חחח מתן עשית לי תאבון. עכשיו נזכרתי שבאחד הימים ביד שרה היה לי נורא משעמם ובסיפרייה היו מלא ספרים על טרפיה במוזיקה ובאח מהם דנו בעיקר על כל מיני ניסויים ואיזה צבע יש לכל צליל אני רק זוכרת שפה היה ירוק... (נו זה היה מזמן..) בהזדמנות אני אבדוק איך קוראים לספר הזה הוא היה ממש ממש מעניין ומן שייכו שם "מצבי רוח" לצלילים... זה היה מאוד הזוי וגם על ההשפעה של זאנרים שונים על המוח.. בכל מקרה- נראה לי שאפשר להכנס לספריה שם ולעיין אם זה מעניין בכלל מישהו יש שם חלק שלם של טרפיה במוזיקה.
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל MSN Messenger
הצג הודעות קודמות:   
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> פורום קומפוזיציה ותוכנות הלחנה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עבור לעמוד הקודם  1, 2
עמוד 2 מתוך 2

 
עבור:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Powered by phpBBHeb © 2002 phpBBHeb