צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר |
הודעה |
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
|
חזור למעלה |
|
|
sofar משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 26/01/2005 ב- 23:14:22 הודעות: 2
|
נשלח: 12/02/2005 ב- 00:12:32 כותרת הודעה: שקיעתה של המוזיקה הקלאסית. האמנם??!! |
|
|
זהו מאמר מתורגם מה"גארדיאן" והכותב, לא מספיק יסודי ועמוק כדי להוציא מסקנה נחרצת כל כך - על שקיעת המוזיקה הקלאסית . יש לה עדיין הרבה יוצרים וקהל יעד מתקבל על הדעת. |
|
חזור למעלה |
|
|
God מנהל
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 13:56:07 הודעות: 821 מיקום: Beyond the pearly gates,heaven
|
נשלח: 12/02/2005 ב- 14:19:21 כותרת הודעה: |
|
|
וואו... חתיכת מאמר..... מהפה שלו לאלוהים! _________________ הללויה. |
|
חזור למעלה |
|
|
stockhausen משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 07/02/2005 ב- 21:25:03 הודעות: 89
|
נשלח: 12/02/2005 ב- 16:41:08 כותרת הודעה: |
|
|
אם הוא צודק, השאלה המעניינת היא איך תישמע המוזיקה הקלאסית, או "מוזיקה אמנותית" אם תרצו לקרוא לה כך, בעידן הבא, שבו ינסו ליצור משהו יותר נעים לאזון של הקהל הרחב?
עד כמה אחורה ברצף הכרונולוגי היא תלך מבחינת גבולות שנפרצו מאז?
האם היא תהיה טונלית מסורתית? האם היא תהיה המשך של הרומנטיקה, או הפוסט רומנטיקה?
האם בכלל אפשרי, לאחר שהמוזיקה הייתה תמיד בהתקדמות, ולאט לאט נפרצו הגבולות, עד אותה תקופה לפני בערך 50 שנה, או קצת פחות, עם יצירות כמו 4.33 של ג'ון קייג', או יצירות אליאטוריות לחלוטין של שטוקהאוזן ועוד רבים וטובים(?),
האם בכלל אפשרי לחזור למוסכמות שהיו קיימות קודם לכן, בלי שהן ייפרצו מחדש?
נ.ב.
מעניין לעניין באותו עניין.
במוסף הארץ של סוף השבוע יש ראיון עם מלחין ישראלי צעיר ששכחתי את שמו...
זה מאוד מעניין... |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 14/02/2005 ב- 07:49:22 כותרת הודעה: |
|
|
תשמעו, זה שיש פחות קהל באירופה ובאמריקה זו עובדה שאי אפשר להכחיש. יש יותר מדיי תזמורות שנמצאות בקשיים כלכליים. יש פחות הקלטות (רוב ההקלטות כיום הם של ביצועיי בארוק אותנטי, מה שעדיין הוא בגדר חידוש... גם מוצאים המון מלחינים מתקופות עתיקות). כמות המוסיקה שהוקלטה בשנות ה-60 וה-70 היא כמעט בלתי נתפשת. יש אין-ספור ביצועים והקלטות.
לכן אני נוטה לשבח מאוד את הסימפונית-ירושלים, ואת ליאון בוטשטיין, שבנוסף לקונצרטים שכוללים מוסיקה ממאה השנים האחרונות בד"כ, יש גם הרצאות על היצירות, וניסיון לקרב את הקהל אליהן.
אני לא חושב שצריכה להיות נסיגה לפוסט-רומנטיקה שוב. יש לאן להתקדם, כפי שמוכיחים לנו קומפוזיטורים כמו ליגטי.
אחרי המשבר של סוף התקופה הרומנטית נוצרו הזרמים שפנו לא-טונאליות, אך המשיכו מסורת רומנטית קיימת, שעדיין הייתה פופולארית. הצרפתים פנו לניאו קלאסיקה, כך גם הינדמית'. את שוטקוביץ' ופרוקופייב אפשר לכנות ניאו-קלאסיים, כמו גם מלחינים שעדיין השתמשו בטונאליות (מורחבת). סטווינסקי פנה למוסיקה שהיא א-אמוציונאלית, אך בעלת מאפיינים ברורים של מוסיקה שבטית, אגרסיבית, ובמקום מסוים עדיין טונאלית.
את הרעיונות המופשטים של חלק מהקומפוזיטורים של סוף המאה העשרים אני עוד לא מבין לגמרי. לכל אחד מהזרמים שהזכרתי היו מאפיינים מאוד ברורים, רעיונות ברורים, שפה מוסיקלית נהירה. אני לא מצפה מקהל שלם של חובבי מוסיקה שיחפשו בעצמם איזה רעיון יש כאן ושם. חוסר הבהירות כאן הוא רב מאוד, וזו לדעתי בעיה לא-קטנה. |
|
חזור למעלה |
|
|
natik משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 19/12/2004 ב- 17:19:20 הודעות: 76 מיקום: "בקצה השמיים ובסוף המדבר יש מקום רחוק מלא פרחי בר"...
|
נשלח: 14/02/2005 ב- 09:32:09 כותרת הודעה: |
|
|
רב המוסיקה של האמצע השני של המאה ה- 20, היא מוסיקה שנועדה ליצור מחשבה מסוימת,
ולא התיימרה להגיע לאוזנו של הקהל. כיום, המוסיקה הקלאסית במצב מאד קשה, ולדעתי צריך לשוב ולבצע אותה הרבה. בקשר לכתיבה, צריך לשלב בין המוסיקה הנגישה לכל אוזן והמוסיקה מעוררת המחשבה. _________________ צ'או קקאו |
|
חזור למעלה |
|
|
yonatan משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 05/01/2005 ב- 21:11:19 הודעות: 67 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 15/02/2005 ב- 21:27:53 כותרת הודעה: |
|
|
יכול להיות שכדי באמת לקרב קהל צריך דווקא לחשוב יותר בכיוון של צורת ההופעה וכולי. הרבה אנשים לדוגמא נרתעים מהלבוש או המסורות השמרניות של נגינת המוזיקה "הקלאסית". כמו כן אני ממליץ לכולם לבוא לקומצרט של "תזמורת המהפכה" בה מנגנים אם אינני טועה שלושה חברים בפורום הזה. אני לא יודע אם זה העתיד של המוזיקה הקלאסית או אם בכלל אפשר לקרוא לזה כיוון אבל זה מעניין לשמוע. אני כבר אפרסם במקום המתאים הודעה לגבי הקונצרט שייערך בתחילת מרץ. נ |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 15/02/2005 ב- 21:50:19 כותרת הודעה: |
|
|
יונתן - שינוי צורת ההופעה זו התעלמות מהבעיה. אפילו בריחה. אני לא מאמין שהמוסיקה תשתנה אם הלבוש ישתנה... כלומר, כמה כבר יכול קהל משועמם לבהות בנגנים? זה מה שיציל קונצרט? ואם כן - אז אנחנו במצב רע. |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 15/02/2005 ב- 22:05:41 כותרת הודעה: |
|
|
אני אתייחס לטענה שהוא אומר שהיצירה הכי מאוחרת שמנוגנת ברפרטואר זה שוסטקוביץ' או שטראוס.
לדעתי יש לזה סיבה אחת. כי הקהל של ימינו לא נחשף מספיק למוזיקה הזאת, וכל דבר דדקופוני או אטונאלי פשוט נשמע לו זוועתי. וזה לא אשמתם של התזמורת שרוב הקהל עדיין תקוע לו בתקופה הרומנטית.
לדעתי יש להקים תזמורת שתתעסק אך ורק במוזיקה מהמאה העשרים והלאה. ושכל הרפרטואר שלה יהיה מלא בשוסטקוביץ', שונברג, קופלנד, הינדמית, בריטן וברטוק. (או שכבר קיים כזה דבר בארץ?)
לעזאזל אנחנו חיים במאה העשרים ולא מבצעים ולו טיפה סרוחה של מלחיני זמננו!! (הקטע המודרני תמיד תקוע באמצע לפני ההפסקה ונפטרים ממנו כמה שיותר מהר) _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
God מנהל
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 13:56:07 הודעות: 821 מיקום: Beyond the pearly gates,heaven
|
נשלח: 16/02/2005 ב- 11:36:42 כותרת הודעה: |
|
|
קיים דבר כזה: קוראים לזה אנסמבל המאה ה21, והם מנגנים רק יצירות מודרניות.. בנוסף ברוב הקונצרטים שהייתי בהם לאחרונה ניגנו יצירה מודרנית חדשה, יוזמה שנראית לי מבורכת...
לגבי לבוש זה לא הדבר הנכון - אני מסכים עם עידן.
לגבי מה שגדי אמר, אז אני חושב שיש סיבה שלא שומעים מוסיקה כזו - אנשים לא אוהבים אותה! היא לא יפה! - היא לא מכוונת להיות יפה - במקום חוויה רגשית ואסטתית שהמוסיקה הקלאסית כיוונה לעשות, המוסיקה הדודקפונית קקהפונית וכו' מכוונת לגירוי אינטלקטואלי - לא רגשי. לכן הקהל שלא מבין במוסיקה לא יהינה. ולדעתי, הדרך היא אף פעם לא להכריח.... יעני זה הדבר הכי לא נכון לעשות לגרום לאנשים לשבת בכוח מול מוסיקה שהם לא אוהבים.... זה רק יבריח אותם. _________________ הללויה. |
|
חזור למעלה |
|
|
מדהימאיה פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 13/12/2004 ב- 11:23:56 הודעות: 409
|
נשלח: 16/02/2005 ב- 12:22:02 כותרת הודעה: |
|
|
ומוסיקה נובה, וקפריזמה... |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 16/02/2005 ב- 13:29:17 כותרת הודעה: |
|
|
מישהוא מכריח את הקהל לבוא לקונצרטים של מוזיקה מודרנית?
חוץ מזה... הגיע הזמן שאנשים יפעילו קצת את מוחם _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
yonatan משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 05/01/2005 ב- 21:11:19 הודעות: 67 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 16/02/2005 ב- 20:31:36 כותרת הודעה: |
|
|
לא אמרתי שהתשובה זה לשנות הופעה. אני רק חושב איך אפשר לשנו את הדימוי של המוזיקה בעיני הציבור. בנוגע למוזיקה מודרנית - דבר ראשון אני ממש לא חושב שאפשר להגיד שוסטקוביץ ושנברג באותה נשימה. שוסטקוביץ פופולארי שמתחשב באזניים של המאזין אפילו בסערות הגדולות ביותר. שנברג לא. אני חושב שעיקר הבעיה היא במוזיקה של החצי השני של המאה העשרים ואילך, כי אפילו יצירות אטונליות מהשישים שנים הראשונות של המאה (ברובן) נוטות להיות אפשריות להנאה אפילו בהאזנה ראשונה. אני חושב שפה טמונה הבעיה. הרי רוב קהל הקונצרטים ואפילו המוזיקאים שבו לא מגיעים לכל קונצרט בעודם מכירים את המוזיקה על בוריה, או בכלל, ואני שאין חוויה יותר מהנה מאשר לשמוע יצירה נפלאה באמת בפעם הראשונה. רוב המוזיקה של ימינו אינה מוזיקה שניתן לשמוע להנאה. והרי מהי המוזיקה אם לא בראש ובראשונה דבר מהנה. הרי אינטלקטואליות לשם האינטלקטואליות מעניינת אנשים מעטים מאוד. לעומת אינטלקטואליות שיש בה הנאה כלשהי מושכת אליה הרבה מאוד אנשים. |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 16/02/2005 ב- 23:45:06 כותרת הודעה: |
|
|
יונתן - אני נאלץ לחלוק עליך בנקודה מסוימת:
אומנם רוב הקהל שלא מאזין למוסיקה קלאסית לא יכין את עצמו לקונצרטים, בד"כ. אבל קהל ששומע מוסיקה קלאסית דווקא יכול להכין את עצמו, ועושה זאת לעיתים קרובות. זה חשוב במיוחד כשמדובר במוסיקה מודרנית... כי אף אחד לא שומע מוסיקה מודרנית ברמה כזו שהוא יתפוס כל יצירה של שנברג, או של ליגטי, או אפילו של פרוקופייב. האזנה מוקדמת היא לדעתי חשובה ביותר, בעיקר כשרוצים לקבל את ההנאה הגדולה ביותר מן הקונצרט. מרבית המוסיקה של המאה שעברה היא שכלתנית ויש בה צורך להפעלת האינטלקט. חוץ מזה - לעבד כמות אדירה כל כך של מידע, רגשות, והבנה מוסיקלית בפעם הראשונה ששומעים יצירה כמו "ווצק", זה כמעט בלתי אפשרי למרבית האנשים, ולמרבית המוסיקאים. צריך 187 איי-קיו בשביל זה, לפחות, בשביל פעם ראשונה. אני לא הייתי נהנה מהאופרה אילולא הייתי שומע אותה פעם אחת (לפחות) לפני כן.
אם הקהל יבוא יותר מוכן לקונצרטים מסוג זה, אני חושב שהוא יהנה יותר. הרי כששומעים שוברט בפעם הראשונה אפשר להנות גם מן האסטתיקה המובהקת של המוסיקה שלו, מאלגנטיות, מיופי צלילי. אבל במוסיקה מודרנית המושגים הללו תופסים קצת פחות... כך שההנאה הרגעית, מן היופי והמהוקצעות והאלגנטיות, לא קיימת עוד. מקור ההנאה הוא יותר אינטלקטואלי ואמוציונלי, וכאן ההאזנה וההכנה המוקדמת חשובות מאוד.
משום מה יוצא לי לחלוק עליך הרבה.......... |
|
חזור למעלה |
|
|
|