צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר |
הודעה |
shaked_shammah משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 22/04/2005 ב- 12:07:28 הודעות: 303 מיקום: בבית
|
נשלח: 30/06/2005 ב- 10:35:28 כותרת הודעה: בטהובן- קלאסיסט או רומנטיקן? |
|
|
טוב זו שאלה מטרידה.
בכל מיני ספרים יש מחלוקות בעניין ("עולם הסימפוניה"=קלאסיסט. "מוסיקה קלאסית" של ג'ון סטנלי=רומנטיקן.ואלה הספרים היחידים שקראתי).
אולי השאלה לא חשובה, כי מה שחשוב זה המוסיקה, אבל בכל זאת נראה לי שאם הייתי מוצא תשובה מוחלטת לשאלה זה היה יוצר לי יחס מסוים למוסיקה עצמה.
מה דעתכם? |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 30/06/2005 ב- 11:40:05 כותרת הודעה: |
|
|
אח בטהובן בטהובן....
אני חושב שספרים שמנסים להגדיר אותו במדויק לאיזו תקופה הוא שייך,
עושים לו קצת עוול. כי אצל בטהובן נראה לי שזה בעיקר עניין של התפתחות.
כלומר זה נכון הוא חי משהו כמו 20 שנה עד שמוצרט נפטר,
ועוד איזה 10 עד המאה ה19. ובגלל זה אפשר אולי להגיד שהוא קלאסיסט.
אבל הוא עושה כל כך הרבה שינויים לדוגמא במבנה הסונטה,
שקשה לקרוא לו קלאסיסט על זה.
אז אני פשוט קורא לו: אחרון הקלאסיקנים, וראשון הרומנטיקנים.
חבל דק מאוד. _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
well-tempered משתמש מתקדם
הצטרף בתאריך: 30/05/2004 ב- 21:57:30 הודעות: 649
|
נשלח: 30/06/2005 ב- 11:48:20 כותרת הודעה: |
|
|
נראה לי שהשאלה הזו יותר מטרידה עבור מי שעוסק במוזיקולוגיה (דוגמת כותבי הספרים שהזכרת..), מאשר מוזיקאים...
בשבילי בטהובן הוא בטהובן. הוא כל כך שונה ממלחינים אחרים, שלא הייתי מנסה לשייך אותו בהכרח לאיזו תקופה או סגנון. _________________ "Ford, you are turning into a penguin. Stop it" |
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 30/06/2005 ב- 21:22:01 כותרת הודעה: |
|
|
אני חושב כי העניין כבר נקבע והוסכם על כך שבטהובן חי ב2 התקופות וגם עשה במוסיקה שלו מ2 התקופות ושבר את החוקים. וסה"כ, כתב מוסיקה מדהימה !
איך אפשר להגיד שהוא לא חי בתקופת הרומנטיקה ? יש לו יצירות בעלות אופי מאוד רומנטי ! _________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 30/06/2005 ב- 22:00:33 כותרת הודעה: |
|
|
טוב, אני רק אחזור ואומר מה שכל השאר אמרו, רק במילים שלי:
הוא היה קלאסיציסט מושבע, ומושפע מאוד מהיידן לדעתי (למרות שהכחיש זאת) בראשית דרכו. אך גם ביצירות אלו אפשר לראות מעין פראיות, סערת רגשות וכו' שמאפיינות תקופה מאוחרת יותר.
בהלך רוחו דמה בטהובן לאמן המיוסרשל המאה ה-19, וכמו כן היה תומך נלהב בכל מיני אידאלים שונים שאפיינו את מאה זו.
אבל בכל זאת, רק מעט מאוד מיצירותיו הן רומנטיות באופן מובהק. הסונטות המאוד מאוחרות, הרביעיות המאוד מאוחרות, סימפוניה אחת... קונצ'רטי אינם רומנטים, לא האוברטורות וכל השאר.
את אותה שאלה במידה מסוימת אפשר לשאול על שוברט... גם הוא עונה במידה מסוימת על התיאורים הללו, בחלקם לפחות. |
|
חזור למעלה |
|
|
Caiphas משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 13/12/2004 ב- 19:01:55 הודעות: 38 מיקום: תל אביב
|
נשלח: 01/07/2005 ב- 01:05:19 כותרת הודעה: |
|
|
חלוקת המלחינים לתקופות היא בחלק מן המקרים בעייתית.
יש מלחינים שהם באופן מובהק שייכים לתקופה מסויימת. אין ספק ש-י' ס' באך משתייך באופן מוחלט לתקופת הבארוק, ואין ספק שמוצרט משתייך באופן מוחלט לתקופת הקלאסיקה, וכך לגבי בראהמס והרומנטיקה. אך המעבר בין התקופות הוא לא עניין חד. מישהו צריך לעשות את המעבר ו"ליצור" את התקופה החדשה.
האם טלמן ובניו של באך משתייכים לבארוק או לקלאסיקה? ומה לגבי היידן? נסו להקשיב ליצירות שלו משנות ה-50 וה-60 של המאה ה-18. האם אלה יצירות בארוק או קלאסיקה? הגבולות עלולים להיות מטושטשים.
אני חושב שבטהובן הוא ראשון ה"אחראים" לסיום התקופה הקלאסית ותחילת התקופה הרומנטית. כבר בסימפוניה השלישית שלו הוא מתחיל להרחיב את התזמורת, ומוסיף קרן שלישית. פרק הפינאלה של הסימפוניה החמישית הוא בכורה סימפונית לטרומבון, פיקולו וקונטרה-פגוט, והפרק האחרון של הסימפוניה התשיעית הוא כמעט באורך של סימפוניה שלמה, ומשלב מקהלה.
אז גם אם הכתיבה שלו היא לא באופן מובהק רומנטית, הוא המלחין המחדש ביותר שחי באותה תקופה, ואין ספק שהוא פתח את הפתח למוזיקה של המחצית השנייה של המאה ה-19. _________________ De torrente in via bibet: propterea exaltabit caput. |
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 01/07/2005 ב- 10:56:01 כותרת הודעה: |
|
|
כן... תקחו לדוגמא את סטרווינסקי שיצא לי ללמוד עליו הרבה השנה. האיש היה גאון.
היו לו מספר תקופות כתיבה סגנוניות שונות. התחיל לכתוב בסגנון של מורו רימסקי-קורסקוב.
זו הייתה תקופת המוסיקה האקספרסיוניסטית הרוסית שלו שנשמעת בFireworks ובבלטים.
התקופה הנאו-קלאסית שבאה לאחר מכן, אח"כ הכניס אלמנטים שהושפעו מג'אז, רגטיים וטנגו
למוסיקה שלו, אח"כ התחיל לכתוב מוסיקה סריאלית זמן קצר לאחר שנפטר שנברג כי רצה לבדוק
אילו כלים הוא יכול לקבל בשביל המוסיקה שלו מהרעיונות הללו של שנברג. והיצירות האחרונות
שלו כתובות בשיטת 12 הטונים.
אם תקחו בן-אדם שלא בקיא כל כך במוסיקה של סטרווינסקי ותשמיעו לו 5 יצירות מתקופות שונות
בחייו של סטרווינסקי, הוא לא יוכל להצביע על כך שכל היצירות הללו נכתבו בידי אותו מלחין.
לעומת זאת אם תשמיעו למישהו מספר סימפוניות של מוצארט מתקופות חייו השונות, ניתן יהיה
להצביע על כך שכולן נכתבו בידי אותו המלחין. _________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
EmmanuelOboe משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 14/04/2004 ב- 23:35:13 הודעות: 286 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 02/07/2005 ב- 15:22:52 כותרת הודעה: |
|
|
טל, אני רואה שסטרוינסקי כבר יוצא לך מכל החורים, הא? כל הודעה שלך כוללת את השם שלו בזמן האחרון... איך היתה הבחינה?
סליחה על סטיה מהנושא.
כמו שכולם אמרו, הוא קצת מזה וקצת מזה. אבל צריך לזכור, שהרבה מתייחסים לבטהובן כזה שבאמת התחיל ויצר את הסגנון הרומנטי. זהו. _________________ Music is the soundtrack of our lives |
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 02/07/2005 ב- 19:42:42 כותרת הודעה: |
|
|
המבחן הלך לא רע... אני מקווה שיהיה בסדר. אין ציונים עדיין כי דורפמן בחו"ל.
אהממ... כן... איפה היינו ?
בטהובן ! _________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
|