עמוד ראשי הקונסרבטוריון הוירטואלי
The Virtual Conservatory
 
 ביתבית   שאלות נפוצותשאלות נפוצות   חיפושחיפוש   רשימת חבריםרשימת חברים   קבוצות משתמשיםקבוצות משתמשים   StatisticsStatistics   הרשמההרשמה 
 כרטיס אישיכרטיס אישי   התחבר כדי לבדוק מסרים אישייםהתחבר כדי לבדוק מסרים אישיים   התחברהתחבר 

חייב שיסבירו לי

 
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> ווקאליסטים
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
Dombi
מנהל ראשי
מנהל ראשי


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43
הודעות: 2414
מיקום: ירושלים

הודעהנשלח: 13/07/2005 ב- 10:56:50    כותרת הודעה: חייב שיסבירו לי תגובה עם ציטוט

כל הזמן אני שומע את הצירופים של גבהי קולות עם המילים
"לירי", "דרמטי" ו"קולורטורה".

מישהו מוכן להסביר לי סוף סוף מה ההבדל?
איך קובעים מי הוא מה? זה תלוי בגובה הקול? בצורת הפקתו?
בתפקידים שמקבלים? סימן שאלה

_________________
Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n?
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל MSN Messenger
hagar
משתמש מתחיל
משתמש מתחיל


הצטרף בתאריך: 16/05/2005 ב- 14:04:16
הודעות: 94

הודעהנשלח: 14/07/2005 ב- 23:00:48    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

111111

נערך בפעם אחרונה על-ידי hagar בתאריך 18/12/2011 ב- 02:23:50, נערך סך הכל פעם אחת
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
פיצי
משתמש עם עתיד
משתמש עם עתיד


הצטרף בתאריך: 12/04/2004 ב- 15:00:53
הודעות: 268
מיקום: בכל מקום בכל שעה

הודעהנשלח: 15/07/2005 ב- 10:45:04    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אמנם לא קיבלתי אישור רישמי, אבל אני מדביק פה מאמר בנושא ששאלת מאת חבר שלי שכתב את המאמר הזה בפורום אחר. קצת ארוך, אך בהחלט מאיר עיניים.

"השאלות ששאלת הן מורכבות ותשובה הולמת עליהן אמורה לכלול סקירה היסטורית של אמנות השירה תוך הבעת היפותזות שונות אודות התפתחות הקול האנושי לאורך 400 השנים האחרונות, כמו גם התפתחות התזמורת והשפעתה של זו על הדרישות מזמרים אופראיים.

אני כמובן לא אתיימר לעשות כן שהרי הדבר מצריך לפחות 400 עמודים. כללית אומר, שעם התפתחות התזמורת, השתכללות הכלים, התחזקותם והתזמור שנהפך יותר ויותר עבה, נדרשו הזמרים לעוצמה הולכת וגוברת של קול. לקולות דרמטיים של ממש נזקקו רק מתקופת בטהובן ואילך.

יחד עם זאת, לאורך ההיסטוריה האופראית יש רוטציה ומעבר מסוג קול אחד לשני בתפקידים מסויימים. למשל תפקיד רוזינה ב"ספר מסיביליה" של רוסיני יועד במקור למצו סופרן רק מאוחר יותר בשלהי המאה ה19 התפקיד עבר באופן בלעדי לנחלת זמרות הקולורטורה. בשנות ה50-60 של המאה ה20 חל שוב מהפך ובשם הדרישה לאותנטיות בביצוע נפרדו מהשכתובים לקולורטורה וחזרו לרגיסטר המצו. גם זמרות כמריה קאלאס, ויקטוריה דה לוס אנחלס וכיום קתלין באטל שרות את התפקיד פחות או יותר במנעד של המצו סופרן, אם כי הן מוסיפות סלסולים כעולה על רוחן.

בנוסף יש לזכור למשל, כי הקולות האמצעיים, הנקראים כיום מצו סופרן ובריטון, לא היו קיימים על פי הגדרה במאה ה18. לפיכך תפקידים כדון ג'ובני הוגדרו כ"בס", תפקידים ככרובינו, דורבלה, דספינה, צרלינה הוגדרו כולם כסופרן. כיום הדעות חלוקות לגבי מי צריכה לשיר מה. אני אישית סבור שבקוזי פן טוטה תפקיד פיורדיליג'י ודורבלה כתובים שניהם לסופרן (למרות שתפקיד דורבלה מצריך זמרת ללא בעיות כלל בפסג'ו, הוא כתוב באופן אכזרי במיוחד) ואילו תפקיד דספינה למצו סופרן אצל מוצרט הבעיה קשה עוד יותר, כיוון שאם באריות הוא מקפיד על המנעד של הזמרות להן הוא כתב, הרי שבאנסמבלים הוא משתחרר מכל אחריות. לעתים נוספת טרצה שלמה למעלה לתפקידים שהם כביכול למצו סופרן.

זה מזכיר לי את העובדה שבעצם עד תחילת המאה ה19 מלחינים כתבו אופרות ללהקה ספציפית. הם הכירו את הזמרים, את מעלותיהם ומגרעותיהם וגם את משרעת הקול שלהם. עם תחילת הרומנטיקה העניין התהפך ולפתע חיפשו זמרים בשביל תפקידים שנכתבו קודם לכן. יש לכך השלכות רציניות אודות סוגי הקולות הדרושים.

לגבי סוגי הקולות השונים - גם הם משתנים מארץ לארץ, מתרבות לתרבות. הקולורטורה האוסטרית-גרמנית, למשל, נדרשת לדברים אחרים מן הקולורטורה האיטלקית. באיטליה מקובל מאוד להבליט את "קול החזה" אצל הסופרן הדרמטי, ובגרמניה זה נחשב טעם רע. עקרונית סוגי הקולות השונים נקראים FACH בגרמנית והחלוקה לקולות נקראת FACHSINN. בגרמניה מתעסקים בכך הרבה יותר מאשר באיטליה או בצרפת. אישית אני חושב שכיוון שכל זמר הוא אינדיבידואל, הרי שאין טעם להפיל עליו גלריה של תפקידים רק בגלל שהוא כביכול מתאים למשבצת זו או אחרת. ג'נט בייקר, למשל, יצרה לעצמה גלריה של תפקידים שהתאימו לה באופן אישי, למרות שלא השתייכו כולם לאותו הפאך. אני חושב שהמון פעמים זמר ששר תפקיד מחוץ לגבולות הפאך שלו יכול להוסיף לנו הרבה אודות התפקיד. לדוגמא מרגרט פרייס, שהיא זמרת לירית-ספינטו, שרה בהקלטה בלבד את תפקיד איזולדה. סביר להניח שבהופעה חיה הקול שלה היה מתעייף מהר מאוד מול התזמורת האימתנית של וגנר, אבל בהקשר של הקלטה השירה שלה מצביעה על חלקים רבים בתפקיד שהם ליריים, באופן שלא בא לידי ביטוי אצל זמרות כבירגיט נילסון, למשל.

כמובן שיש זמרות שיכולות בצורה זו או אחרת לשיר מגוון רב של תפקידים המשתייכים לפאכים שונים - הדוגמא הבולטת מכולן היא כמובן מריה קאלאס. לזמרת כזאת נהוג לקרוא PRIMA DONNA ASSOLUTA. הקול שלה היה בעל הצבע הדרמטי הנדרש אך גם בעל יכולת קולורטורית וירטואוזית. עוד זמרת כזו היא מונסרה קבאייה, ששרה הן תפקידים דרמטיים והן תפקידים לירים קולורטוריים. דוגמא יותר עכשווית היא זמרת שכוכבה הבליח למשך שנים ספורות - צ'ריל סטאדר.
כיום יש זמרות הנוטות ל"התמקצע" במספר איזורים מוגדרים היטב של הרפרטואר - למשל רנה פלמינג, המתמחה הן בתפקידים ליריים גרמנים (מוצרט, שטראוס) , הן בתפקידי בל קנטו והן באופרות צרפתיות. דוגמא עתיקה לזמרת היסטורית ששרה הן ברינהילדה (תפקיד דרמטי) והן קולורטורה (מלכת הלילה) היא לילי להמן.

כעת אשתדל לסווג על קצה המזלג את הפאכים השונים של הסופרן. מהקל והגבוה לנמוך והדרמטי.

1. קולורטורה. - תפקידים המצריכים גמישות קולית יתרה ומנעד קולי מרשים, בדרך כלל עד פה שלישי. דוגמא מובהקת לקולורטורה - אדיתה גרוברובה. תפקיד קולורטורה קלאסי הוא "מלכת הלילה" או למשל "לוצ'יה די למרמור".

2. סוברט - SOUBRETTE - בדרך כלל נדרשת למנעד פחות גבוה, עם דגש על הגמישות והקלילות של הקול. ניתן למצוא בכל אופרטה וינאית ראויה לשמה תפקיד של סוברט - למשל אדלה ב"עטלף".
סוברט אופיינית - הילדה גדן, גרציאלה שוטי, ריטה שטרייך. לעתים זמרות סוברט שרות תפקידי קולורטורה, אבל באופן אידאלי תפקיד הקולורטורה מצריך קול מטאלי ומבריק יותר מאשר הסוברט.

3. לירית - נמצאים במרכז הקול, בדרך כלל לא מגיעים ליותר מדו גבוה. הצבע היפה של הקול חשוב ביותר, כמו גם הלגטו בשירה והחיבור בין הרגיסטרים. תפקיד חשוב לזמרת לירית - הרוזנת ב"נישואי פיגרו" או אלבירה ב"דון ג'ובני". נדמה לי שהזמרת הלירית המובהקת של סוף המאה ה20 היא קירי טה קנווה.

4. ליריקו-ספינטו - SPINTO משמעותו באיטלקית "לדחוף" ואכן מדובר בזמרת המסוגלת לצלצל מעל התזמורת הורדיאנית. כאן נעשה שימוש תכוף ברגיסטר החזה, ועל הקול להיות מסוגל לבטא צבעים רבים כמתבקש מהסיטואציות הדרמטיות. תפקיד מרכזי לליריקו ספינטו - אמליה ב"נפש מסיכות" או ליאונורה ב"כוחו של גורל". זמרת אופיינית - רנטה טבלדי.

5. פלקון - בעצם סוג קול שהוא בין הסופרן למצו -סופרן. נקרא על שמה של CORNELIE FALCON, זמרת ששרה את התפקידים הדרמטיים בגראן-אופרה בפריז (למשל רחל ב"היהודיה" או מרגריט ב"הוגנוטים"). נמצא בעצם בין הליריקו ספינטו לבין הJUGENDLICHE DRAMATISCHE. תפקידים כאלה מבצעת לעתים גם זמרת מצו סופרן. רז'ין קרספן היא דוגמא טובה לפלקון.

6. JUGENDLICHE DRAMATISCHE = תפקידים דרמטיים "קלים". על הקול להיות בעל עוצמה, אך כאן דרוש חום מעבר לברק. ממציאת הפאך היא וילהלמינה שרדר-דבריאנט, אחת הזמרות המשפיעות בתחילת המאה ה19 בגרמניה ואחת הליאונורות המפורסמות ב"פידליו".
תפקידים אופייניים - זיגלינדה ב"ולקיריה", כריזותמיס ב"אלקטרה".
זמרת אופיינית - ליאוני ריזנק.

7. HOCHDRAMATISCHE - דרמטי כבד - בעצם כל התפקידים הוגנריאנים הגדולים לסופרן, כמו גם אלקטרה או אשת הצבע אצל ריכרד שטראוס. תפקידים המצריכים ברק רב, יכולת לעבור בקלות תזמורת סימפונית מלאה ולהחזיק מעמד כ-5 שעות על הבמה. זמרת מובהקת כזאת היא קירסטן פלגסטד.

8. DRAMMATICO D'AGILITA - פאך בעייתי ביותר. למעשה שילוב של הפך העליון והתחתון (1+7). מצריך הן קול דרמטי וחותך והן יכולת וירטואוזית מרשימה ומנעד קולי בלתי נדלה. תפקידים כאלה הם למשל "נורמה" או אימוג'ן ב"שודד הים" או התפקיד הראשי ב"אסקלרמונד". למעשה ניתן לומר שזמרת כזו אפשר למצוא רק פעם-פעמיים בדור. מהענתיקות אפשר להביא דוגמאות כנלי מלבה או רוזה פונסל. בשנות החמישים ניתן להביא את קאלאס (כמובן). מאוחר יותר את סתרנלד, קבייה, סטאדר (פולמוסי). כיום אין אף אחת שבאמת ממלאת את החסר. ג'יין איגלן ניסתה ונפלה בגדול."
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל
hagar
משתמש מתחיל
משתמש מתחיל


הצטרף בתאריך: 16/05/2005 ב- 14:04:16
הודעות: 94

הודעהנשלח: 15/07/2005 ב- 22:31:58    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

1111

נערך בפעם אחרונה על-ידי hagar בתאריך 18/12/2011 ב- 02:24:23, נערך סך הכל פעם אחת
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
Contre Tenor
משתמש באימונים
משתמש באימונים


הצטרף בתאריך: 11/12/2004 ב- 17:20:29
הודעות: 132

הודעהנשלח: 15/07/2005 ב- 23:39:31    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

פיצי כתב\ה:

1. קולורטורה. - תפקידים המצריכים גמישות קולית יתרה ומנעד קולי מרשים, בדרך כלל עד פה שלישי. דוגמא מובהקת לקולורטורה - אדיתה גרוברובה. תפקיד קולורטורה קלאסי הוא "מלכת הלילה" או למשל "לוצ'יה די למרמור".

2. סוברט - SOUBRETTE - בדרך כלל נדרשת למנעד פחות גבוה, עם דגש על הגמישות והקלילות של הקול. ניתן למצוא בכל אופרטה וינאית ראויה לשמה תפקיד של סוברט - למשל אדלה ב"עטלף".
סוברט אופיינית - הילדה גדן, גרציאלה שוטי, ריטה שטרייך. לעתים זמרות סוברט שרות תפקידי קולורטורה, אבל באופן אידאלי תפקיד הקולורטורה מצריך קול מטאלי ומבריק יותר מאשר הסוברט.

3. לירית - נמצאים במרכז הקול, בדרך כלל לא מגיעים ליותר מדו גבוה. הצבע היפה של הקול חשוב ביותר, כמו גם הלגטו בשירה והחיבור בין הרגיסטרים. תפקיד חשוב לזמרת לירית - הרוזנת ב"נישואי פיגרו" או אלבירה ב"דון ג'ובני". נדמה לי שהזמרת הלירית המובהקת של סוף המאה ה20 היא קירי טה קנווה.

4. ליריקו-ספינטו - SPINTO משמעותו באיטלקית "לדחוף" ואכן מדובר בזמרת המסוגלת לצלצל מעל התזמורת הורדיאנית. כאן נעשה שימוש תכוף ברגיסטר החזה, ועל הקול להיות מסוגל לבטא צבעים רבים כמתבקש מהסיטואציות הדרמטיות. תפקיד מרכזי לליריקו ספינטו - אמליה ב"נפש מסיכות" או ליאונורה ב"כוחו של גורל". זמרת אופיינית - רנטה טבלדי.

5. פלקון - בעצם סוג קול שהוא בין הסופרן למצו -סופרן. נקרא על שמה של CORNELIE FALCON, זמרת ששרה את התפקידים הדרמטיים בגראן-אופרה בפריז (למשל רחל ב"היהודיה" או מרגריט ב"הוגנוטים"). נמצא בעצם בין הליריקו ספינטו לבין הJUGENDLICHE DRAMATISCHE. תפקידים כאלה מבצעת לעתים גם זמרת מצו סופרן. רז'ין קרספן היא דוגמא טובה לפלקון.

6. JUGENDLICHE DRAMATISCHE = תפקידים דרמטיים "קלים". על הקול להיות בעל עוצמה, אך כאן דרוש חום מעבר לברק. ממציאת הפאך היא וילהלמינה שרדר-דבריאנט, אחת הזמרות המשפיעות בתחילת המאה ה19 בגרמניה ואחת הליאונורות המפורסמות ב"פידליו".
תפקידים אופייניים - זיגלינדה ב"ולקיריה", כריזותמיס ב"אלקטרה".
זמרת אופיינית - ליאוני ריזנק.

7. HOCHDRAMATISCHE - דרמטי כבד - בעצם כל התפקידים הוגנריאנים הגדולים לסופרן, כמו גם אלקטרה או אשת הצבע אצל ריכרד שטראוס. תפקידים המצריכים ברק רב, יכולת לעבור בקלות תזמורת סימפונית מלאה ולהחזיק מעמד כ-5 שעות על הבמה. זמרת מובהקת כזאת היא קירסטן פלגסטד.

8. DRAMMATICO D'AGILITA - פאך בעייתי ביותר. למעשה שילוב של הפך העליון והתחתון (1+7). מצריך הן קול דרמטי וחותך והן יכולת וירטואוזית מרשימה ומנעד קולי בלתי נדלה. תפקידים כאלה הם למשל "נורמה" או אימוג'ן ב"שודד הים" או התפקיד הראשי ב"אסקלרמונד". למעשה ניתן לומר שזמרת כזו אפשר למצוא רק פעם-פעמיים בדור. מהענתיקות אפשר להביא דוגמאות כנלי מלבה או רוזה פונסל. בשנות החמישים ניתן להביא את קאלאס (כמובן). מאוחר יותר את סתרנלד, קבייה, סטאדר (פולמוסי). כיום אין אף אחת שבאמת ממלאת את החסר. ג'יין איגלן ניסתה ונפלה בגדול."


מעניין אותי מי כתב את המאמר הזה, כי הוא נורא אובססיבי והגישה שלו מוטעית. קודם כל - פלקון?! מזה בכלל?! אף אחד לא משתמש בזה, ואף אחד לא יישתמש. זה משהו שכתוב בספרים וזהו. לגבי סופרן קולורטורה (סופרן קולורטורה, ולא סתם "קולורטורה"): יש להדגיש שגם פה יש שני סוגים - לירית ודרמטית (גרוברובה היא דוגמא לדרמטית). סופרן לירית מסוגלת לשיר עד מי, אין נשים ששרות רק עד דו, רק קונטראלטיות. גם מצו סופרניות עוברות את הדו הגבוה.

אף זמרת אופרה שמכבדת את עצמה לא תקרא לעצמה סופרן סוברט. זהו סוג של העלבה. גם זמרות אופרטה (כגון פלדרמאוס) תקראנה לעצמן סופרן לירי.

סופרן ספינט - אין ממש תפקיד שהוא מובהק לסופרן ספינטו. זהו קול שמדבר יותר על היכולת של הזמרת מאשר על אופי התפקיד. יש שיאמרו שאאידה זהו תפקיד לספינט, ויש שיאמרו שזהו תפקיד לדרמטית. זוהי הגדרה שלא ממש משתמשים בה. לגבי טבאלדי - היא שיא הסופרן הדרמטית!! היא שרה תפקידים כמו וואלי!! הביצוע שלה לתפקיד הזה הוא הכי טוב בעיני. לגבי יוגנדליך-דרמטיש, פשוט הביטוי הגרמני לסופרן ספינטו. רוזה פונסל היא מצו סופרן מובהקת. נלי מלבה היא סופרן לירי על גבול הקולורטורה.

ולגבי הדבר שהכי צרם לי בעיניים זה ההגדרה של דרמטיקו ד'אג'יליטה (?). פשוט חרטא אחת גדולה (מצטער על ההתבטאות). ג'ואן סאת'רלנד היא זמרת מיוחדת. אחת שעשתה כמה בחירות חכמות בחייה. קראתי בספר שנכתב עליה שיש לה "ניאגרה של קול". וזה נכון, שומעים את זה, אבל היא עדיין לא דרמטית. ממש לא. יש לה גוון מאווווווווד בהיר. היא סופרן קולורטורה, וזהו.

_________________
Cara sposa, amante cara,
Dove sei?
Deh! Ritorna a' pianti miei!

Del vostro Erebo sull'ara,
Colla face dello sdegno
Io vi sfido, o spirti rei!
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל MSN Messenger
פיצי
משתמש עם עתיד
משתמש עם עתיד


הצטרף בתאריך: 12/04/2004 ב- 15:00:53
הודעות: 268
מיקום: בכל מקום בכל שעה

הודעהנשלח: 21/07/2005 ב- 12:01:21    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אני רוצה להתייחס לשני דברים שכתבת:

1. רוזה פונסל - היה לי קצת זמן ולכן טרחתי להקשיב קצת לשני דיסקים שיש לי. אני מבין למה אתה חושב שהיא מצו - זה בגלל הצבע הכהה של הקול שלה, ובמקום מסוים גם פוזיציה נמוכה. אם תקשיב למשל לקאלאס בהקלטה (הפנומנלית יש לומר) של קבלריה רוסטיקנה, אתה תשמע שהיא שרה שם בצבע מאוד כהה וכבד, עד שאפשר לחשוב שמדובר בזמרת מצו (וזה אכן תפקיד שגם מצו דרמטיות נוהגות לשיר, כולל הופעה מחשמלת של ולטראוד מאייר בלה סקאלה בתפקיד זה.....) אבל האמת היא שפונסל היא לא מצו ולא מובהקת. היא סופרן דרמטית לרפרטואר איטלקי. את הופעת הבכורה שלה באופרה היא עשתה בתפקיד לאונורה בכוחו של גורל (בגיל 22 סימן קריאה ), ואח"כ גם שרה את לאונורה בטרובטורה. אין שום מצו בעולם שמסוגלת לשיר את התפקידים הללו.

2. ג'ואן סאתרלנד - צבע קול בהיר עדין לא מבטל יכולות דרמטיות. דרמטי לא פירושו רק זעקות חימה ברגיסטר הגבוה ו/או תזמור דחוס. נורמה הוא תפקיד דרמטי מאוד מתוך הסיטואציה שבו מצויה הדמות. כנ"ל אסקלרמונד של מאסנה. נכון שביחס לקאלאס או איגליין, הקול שלסאתרלנד יותר נוטה לקולורטורה, אבל היא עדין זמרת בתחום הדרמטי. מעבר לכך - בל קנטו זה תפקידים מעצבנים כי הם משופעים בקולורטורה ובדרמה, והשילוב של שניהם קשה מאוד לביצוע. אם הולכים על הצד הדרמטי מאבדים את הקולורטורה ולהפך. אין הרבה זמרות שיכולות להתמודד עם שתי המשימות גם יחד. קאלאס, כמובן, וקבאייה (בהופעה שלא מן העולם הזה באוראנז', אם אינני טועה - קיים ב-DVD). אני נוטה לא כ"כ לאהוב את סאתרלנד בתפקיד הזה, אבל עדין ההקלטה השניה שלה (עם פברוטי וקבייה) היא אחד הביצועים המעולים והמרגשים לאופרה זו.

_________________
? Ob ich die Musik nich hore
! Sie kommt doch aus mir
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל
הצג הודעות קודמות:   
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> ווקאליסטים כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
עבור:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Powered by phpBBHeb © 2002 phpBBHeb