צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר |
הודעה |
Mico משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 02/11/2004 ב- 10:02:44 הודעות: 471 מיקום: מדינת היהודים
|
נשלח: 30/07/2005 ב- 17:43:07 כותרת הודעה: האם מותר לנגן בשבת?...... |
|
|
או קיי, קודם כל הודעה להנהלה: במידה ונושא הועלה לפני כן באתר, הנכם מוזמנים למחוק אותו ולזרוק אותו לעזאזל (אבל עם הועה מוקדמת!.... ), וכן סליחה מראש על חוסר תשומת לב במידה ולא שמתי לב לכך....
ועכשיו לשאלה עצמה: כולם יודעים שהחתול מת מסקרנות, אבל, תודה לאל, אינני חתול. לכן את השאלה הזאת אני שואלת מתוך סקרנות: האם מותר לנגן ולהיתאמן בשבת, או שיש בזה איסור כלשהו? אני זוכרת ששאלתי את השאלה הזאת לפני שנה וחצי את המורה שלי לקומפוזיציה בתיכון, המלחין אליעזר אלפר. לפני כמה שנים הוא חזר בתשובה, ונהפך לחרדי (לא סתם דתי), אבל חרדי מגניב כזה, מלחין. בכל מקרה הוא אמר שאת האיסור הזה שמו חז"ל. אבל מאחר והם אמרו זאת, ולא כתוב כך במפורש בתורה (זה כבטח יכל להיות מעניין: הדברה ה-11: לא תנגן לך בשבת או משהו כזה... ), אז לכן דווקא מותר לנגן. ומאחר ויש פה חבר'ה שומרי שבת, רציתי לדעת האם זה באמת ככה.
שוב הודעה להנהלה: במידה והנושא כבר הועלה, אתם מוזמנים..... טוב, אין לי כוח לכתוב את זה שוב, תסתכלו הכי למעלה ותעשו את מה שנכון לעשות!..... _________________ NI!!! Nobody expects the SPANISH INQUISITION!!!!! |
|
חזור למעלה |
|
|
טלמושקו משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 16/06/2005 ב- 20:02:57 הודעות: 6 מיקום: בני ברק
|
נשלח: 30/07/2005 ב- 20:53:08 כותרת הודעה: תשובה |
|
|
אחד מהטעמים למצוות השבת לאיסור לעשות מלאכה בשבת הוא: מכיון שה' שבת מכל מלאכה ביום השבת וגמר את מלאכת בריאת העולם ממש רגע לפני כניסת השבת, לנו אסור לעשות מלאכה בשבת.
לא רק שאסורה עשית המלאכה מתחילתה ועד סופה אלא גם אסור להתחילה בשבת וכן אסור גם לגמור מלאכה בשבת.
מקורו של האיסור לנגן נובע מהאיסור לגמור מלאכה בשבת.
למה?
כשאדם שמגנן על כינור מגלה שהמיתר השלישי שלו מזייף, מה הוא עושה? הוא מכוון אותו,זה גמר מלאכה.
כל כיוון של הכלי או תיקון הכי קטנטן של הכלי הוא גמר מלאכה ולכן אסור בשבת.
זה נראה אולי סיבה מאוד מזערית ושולית, אבל דווקא אנחנו בעולם המוזיקה יודעים איזה שינוי אדיר יכול לעשות תיקון קטן בכלי, כיוון קטן של המיתר או מיקום מחדש של העלה...
אני מקווה שלא מרחתי יותר מידי, בפעם הראשונה שהתחלתי לכתוב את התשובה , התחלתי לפרט בערך מקבל ת התורה בהר סיני...
שבוע טוב,
טל
נערך בפעם אחרונה על-ידי טלמושקו בתאריך 30/07/2005 ב- 21:27:37, נערך סך הכל פעם אחת |
|
חזור למעלה |
|
|
well-tempered משתמש מתקדם
הצטרף בתאריך: 30/05/2004 ב- 21:57:30 הודעות: 649
|
נשלח: 30/07/2005 ב- 21:13:13 כותרת הודעה: |
|
|
כן, לא כתוב בתורה שאסור לנגן בשבת, אבל יש הרבה דברים שלא כתובים בתורה, כמו שצריך ללכת עם כיפה, או בכלל כל האיסור להשתמש בחשמל בשבת. שומרי מצוות שומרים הרבה דברים שלא כתובים בתורה, כי כאילו כל המצוות שהוסיפו חכמים הם איכשהו מדאורייתא לפי ציווי של "ועשית ככל אשר יורוך". מה שגרם להוספה של עוד ועוד דברים שאסור ושצריך לעשות עם הדורות...
אני יודע שיש אנשים שלאו דווקא בגלל היותם דתיים נמנעים מלנגן בשבת, מוזיקאים דווקא, שצריכים יום חופש אחד, בלי מוזיקה, וזה באמת חשבו לדעת לעשות הפסקות, לפי דעתי. _________________ "Ford, you are turning into a penguin. Stop it" |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 30/07/2005 ב- 23:37:29 כותרת הודעה: |
|
|
הטעות הגדולה בעניין הזה הוא שמחפשים בתורה מה כתוב.
אנשים בדר"כ שוכחים שהרוב כתוב במשנה ובגמרא ולאו דווקא בתורה.
וזה כבר עניין לשיעור אחר של תורה שבעל פה עם תורה שבכתב.
נגינה אסורה בעיקרון מסיבה אחת שמוזכרת "שמא יתקן כלי שיר".
אפשר להגיד שזה יתקן, תיקון כלי שנשבר, או יתקן כלומר יבנה כלי נגינה.
תןף, משהו חלול כדי לנשוף בו ועוד כל מיני דברים.
אה ולביא... לא נכון בתורה מוזכר שצריך ללכת עם כיפה!!
כתוב "וילך אברהם".... אז איך הוא הלך בלי כיפה?! _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
Ave maria משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 15/04/2004 ב- 20:52:36 הודעות: 292 מיקום: under the sea
|
נשלח: 31/07/2005 ב- 12:44:47 כותרת הודעה: |
|
|
כשאני הייתי בצפת לפני שנה ודיברתי על זה עם רב...הוא אמר שזה אסור...אבל כשדיברנו ...הבנתי שבתקפת בית המקדש תמיד היו ניגונים ושירים שם, שלא פסקו אף פעם גם לא בשבת... _________________ =] |
|
חזור למעלה |
|
|
Mico משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 02/11/2004 ב- 10:02:44 הודעות: 471 מיקום: מדינת היהודים
|
נשלח: 31/07/2005 ב- 13:35:05 כותרת הודעה: |
|
|
רגע, אז אם ניגנו בשבת בתקופת בית המקדש, אז זה מותר...
אבל... אין לנו כרגע בית מקדש, אז זה אסור....
אבל מצד אחר יש לנו את הכותל, אז.... אז זה חלק ממנו...
אבל זהו שזה רק חלק ממנו ולא בית שלם.....
אבל זה חלק חשוב...
אבל....... אז איך, למען ה', להסביר את מה שאמר אליעזר?...... _________________ NI!!! Nobody expects the SPANISH INQUISITION!!!!! |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 31/07/2005 ב- 13:37:27 כותרת הודעה: |
|
|
נכון... הלוויים היו שרים בכניסה לבית המקדש
כל יום מזמור תהילים אחר... כך ששירה הייתה.
נגינה אין לי מושג, אף פעם לא ראיתי משהו כתוב בעניין, וגם לא הייתי שם כדי להעיד בנושא
חוץ מזה בית המקדש היה פעיל כל ימות השבוע וגם בשבת היו מקריבים קורבנות כך שסביר להניח שאולי גם היו מנגנים.
למרות שלתקוע בחצוצרות ובשופרות היה רק בצומות וחגים לא?
בכל מקרה, איסור נגינה היא לא אב מלאכה (ל"ט אבות מלאכה, שקשורות לחקלאות, תפירה, שחיטה, כתיבה ועוד כל מיני דברים)
אלא זו היא תקנה של חכמים. אוסרים לנגן בשבת שמא... סיבות כאלה ואחרות.
כנ"ל על רכיבת אופניים (שמא יהיה פנצ'ר ויתקן אותו. או שתישבר השרשרת ו...)
יש עוד הרבה תקנות של חכמים שנועדו להרחיק את האדם מלחלל את השבת. _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
Mico משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 02/11/2004 ב- 10:02:44 הודעות: 471 מיקום: מדינת היהודים
|
נשלח: 31/07/2005 ב- 13:48:28 כותרת הודעה: |
|
|
אז זהו, שהוא אמר לי שזה מה שהחכמים אמרו, אז לכן זה לא ממש איסור ושזה די אפילו מותר, לפי איך שאני הבנתי. אז מה, בעצם התשובה: מותר או לא? או שזה איך שכל אחד רואה את זה מנקודת ראות שלו? _________________ NI!!! Nobody expects the SPANISH INQUISITION!!!!! |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 31/07/2005 ב- 13:58:24 כותרת הודעה: |
|
|
לא אלכס.... אין פה שום מקום ל"איך שאני רואה את זה". יהדות זה לא ממש דמוקרטיה.
תקנת חכמים היא איסור כמו כל האיסורים.
אין פה כן או לא.... או "אבל אני בטוח שהכלי שלי לא יישבר".
זה לא משנה, זה אסור מתקנת חכמים.
ומי שעובר עליו, לא עבר אומנם על עבירה מדאורייתא (מהתורה) שזה יותר חמור,
אבל מדרבנן (מחכמים) שזה אומנם פחות חמור אבל עדיין עבירה וחילול שבת.
שוב לא כל המצוות תעשה ולא תעשה כתובות בתורה.
יש גם תורה שבעל פה. והיא לא פחות חשובה.
להיפך.... תורה שבעל פה מבחינתי הרבה יותר חשובה.
ואם זה לא כתוב בתורה זה לא אומר שזה לא קיים.... _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
Mico משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 02/11/2004 ב- 10:02:44 הודעות: 471 מיקום: מדינת היהודים
|
נשלח: 31/07/2005 ב- 15:19:43 כותרת הודעה: |
|
|
אז כנראה שזה אומר שאני לא אוכל לנגן הנדל, ינאצ'ק, דביסי ומוצרט בשבת בכל זאת......
אוף!!!!!!! דווקא ביום היחיד שהשכן שלי לא קודח ולא מנסר שום דבר!!!.... _________________ NI!!! Nobody expects the SPANISH INQUISITION!!!!! |
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 31/07/2005 ב- 22:21:59 כותרת הודעה: |
|
|
חחחחחח..... למה ? חזרת בתשובה ? _________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
ניצן_גפן משתמש מתקדם
הצטרף בתאריך: 07/03/2005 ב- 21:19:52 הודעות: 634 מיקום: ברקיע השביעי
|
נשלח: 28/02/2006 ב- 22:12:16 כותרת הודעה: |
|
|
דומביאל?
מאיפה הוצאת את זה שזה לא אב מלאכה?? זה ועוד איך אב מלאכה...
"מכה בפטיש" לימדו חז"ל על איסור נגינה בכלל זה.. _________________ "...אמור מעט ועשה הרבה; " |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 28/02/2006 ב- 22:23:31 כותרת הודעה: |
|
|
עובדה שזה לא אב מלאכה כי את אומרת "מכה בפטיש" ולמדו מזה חז"ל...
ברגע שלמדו מזה זה כבר הופך את זה לתולדה, למשהו שהוא קשור לאב מלאכה אבל הוא לא בדיוק אותו דבר.
חוץ מזה שברגע שחכמים מסבירים את האיסור באומרם "שמא יעשה כך וכך..." זה נהפך לגדר,
ולכן זה תקנת חכמים.
אם זה היה אב מלאכה הם לא היו צריכים להביא הסבר לאיסור. _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
עוגי משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 10/04/2004 ב- 04:13:19 הודעות: 439
|
נשלח: 28/02/2006 ב- 23:52:19 כותרת הודעה: |
|
|
נו אלכס... אז בסוף באמת חזרת בתשובה או משהו? |
|
חזור למעלה |
|
|
well-tempered משתמש מתקדם
הצטרף בתאריך: 30/05/2004 ב- 21:57:30 הודעות: 649
|
נשלח: 01/03/2006 ב- 13:23:37 כותרת הודעה: |
|
|
וליתר דיוק זה "שמא יתקן כלי", אבל באמת מדובר בכל סוג של כלי... גם קולן.
מעניין אם כיוון של כלי נחשב כמו תיקון והוא באמת איסור. כי אז יש הבדל בין פסנתר לצ'מבלו _________________ "Ford, you are turning into a penguin. Stop it" |
|
חזור למעלה |
|
|
ניצן_גפן משתמש מתקדם
הצטרף בתאריך: 07/03/2005 ב- 21:19:52 הודעות: 634 מיקום: ברקיע השביעי
|
נשלח: 01/03/2006 ב- 16:27:44 כותרת הודעה: |
|
|
גדי, ותולדות זה לא נחשב?
תודלות זה הלכות שנולדו מהאבות מלאכה...ולכן אין מקום להגיד,"אה, אז אם זה תקנה של תקנה שחכמים קבעו אז *לי* נראה ש*אני* לא צריך לקיים את זה..."
ולביא, העיקרון שאסור לנגן זה לא בגלל שהוא יחשוב לתקן, זה בגלל ששובתים ביום זה כי הקב"ה שבת...וזהו, ונגינה אצל חז"ל [ושוב חוזר כאן העניין של תושב"ע שה יא לא פחות חשובה..] נקראת מלאכה. סוף פסוק. _________________ "...אמור מעט ועשה הרבה; " |
|
חזור למעלה |
|
|
well-tempered משתמש מתקדם
הצטרף בתאריך: 30/05/2004 ב- 21:57:30 הודעות: 649
|
נשלח: 01/03/2006 ב- 20:21:53 כותרת הודעה: |
|
|
אני לא מבין מה את רוצה.
גדי לא אמר את המילים שהכנסת בפיו.
ולאיסור יש סיבה, והיא שמא יתקן כלי. ותיקון כלי זה מלאכה שאסורה בשבת...
מה הבעיה, למען השם????
את לא סתם שובתת בשבת. יש דברים שעושים ויש דברים שלא. אני חושב שלסחוב ארגזים (דבר שמותר לעשות בשבת) יותר קשה מלנגן בכלי. אבל זה לא קשור בכלל לעניין. האיסור נקבע לפי המלאכות שהיו עושים במשכן. _________________ "Ford, you are turning into a penguin. Stop it" |
|
חזור למעלה |
|
|
matan__ משתמש באימונים
הצטרף בתאריך: 20/09/2005 ב- 11:31:48 הודעות: 156
|
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 02/03/2006 ב- 10:04:51 כותרת הודעה: |
|
|
מתן הוספת קצת יותר מדי ע' וא'....
תמוה לי לראות א' וע' אחת אחרי השנייה במיוחד כשהם בעיקרון אמורים להורות על סגול או על קמץ.
הרי ידוע שביידיש אין ניקוד אז במקום זה שמים ו' א' ע' או י'.
אז נראה לי שהוספת קצת יותר מדי. קאמערטון נראה לי בכתב יותר טוב. _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
matan__ משתמש באימונים
הצטרף בתאריך: 20/09/2005 ב- 11:31:48 הודעות: 156
|
נשלח: 02/03/2006 ב- 10:22:38 כותרת הודעה: .... |
|
|
ברור שהוספתי יותר מדי , זה היה בצחוק!!!
|
|
חזור למעלה |
|
|
ניצן_גפן משתמש מתקדם
הצטרף בתאריך: 07/03/2005 ב- 21:19:52 הודעות: 634 מיקום: ברקיע השביעי
|
נשלח: 02/03/2006 ב- 10:44:37 כותרת הודעה: |
|
|
לביא, אני לא רוצה כלום.
אני רק אומרת שהאיסור על חילול שבת לא עיקרו בגלל שיתקן כלי, אלא בגלל הציווי בתורה ול"ט אבות מלאכה שמהן נלמדו תולדות-הלכות.
ולסחוב ארגזים זה לא בהכרח מותר...כל מקרה לגופו. _________________ "...אמור מעט ועשה הרבה; " |
|
חזור למעלה |
|
|
Mistyusic משתמש באימונים
הצטרף בתאריך: 15/06/2004 ב- 11:27:19 הודעות: 170 מיקום: צור הדסה
|
נשלח: 02/03/2006 ב- 14:49:36 כותרת הודעה: |
|
|
שלום לכולם!
קודם כל - רציתי להגיד שזה מעניין אותי וגם קצת משמח שיש כאן גם אנשים דתיים.
אז - לגביי הנגינה בשבת
אני יודע שהדבר אסור. אני יכול לברר למה, אני אעשה את זה בהמשך.
לגביי איסור חכמים - תקנה שתיקנו חכמים היא כתקנה מהתורה ואין לנו יכולת לבטל אותה (במובן האורתודוקסי)
לגבי הנגינה בבית המקדש - ל"ט אבות מלאכה האסורות בשבת נלמדות ממה שעשו במקדש. בבית המקדש כן היו מדלקים אש בשבת לצורך הקרבה ועושים דברים שונים, וכל מה שכתוב לנו שהם כן עשו אנחנו למדים מה אסור לעשות באופן פשוט מחוץ למקדש.
איזה כיף שבגלל שאני שר - לי מותר בשבת |
|
חזור למעלה |
|
|
Ylock פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 11/07/2005 ב- 17:04:00 הודעות: 676 מיקום: נ"צ 59
|
נשלח: 02/03/2006 ב- 23:49:19 כותרת הודעה: |
|
|
ציטוט: |
אגב, יש ויכוח גדול מאוד - האם מותר להשתמש בקולן בשבת לצרכים של החזן ומקהלת חזנות וכדומה.... (לחובבי הז'אנר)
זה די מבדר....
ביידיש קוראים לקולן - קעאמערטועאן מגלגל עיניים
|
האמת שגם אני התלבטתי קצת בשאלה הזאת... בכל מקרה, בפורים (למגילת אסתר) אני הולך להשתמש בקולן... הידעתם שהמנעד הנדרש מקורא המגילה הוא של אוקטבה + קוורטה?
מצד שני אני יכול להסתדר גם בלי הקעאמערטועאן, מספיק רעשן... |
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 03/03/2006 ב- 07:50:10 כותרת הודעה: |
|
|
לעאע ידאעתאי שאעתם כאעול כאעך שוייעטפים בייאעדיאעייאעאאש _________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
T 4 2 משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 25/07/2004 ב- 10:30:34 הודעות: 445
|
נשלח: 03/03/2006 ב- 11:59:46 כותרת הודעה: . |
|
|
גוטע שאבעס. _________________ מוזיקה היא חוק מוסרי - היא נותנת כנפיים לשכל, נפש ליקום, מעוף לדמיון, קסם לעצבות, חיים להכל.
- אפלטון - |
|
חזור למעלה |
|
|
חלילניתוש משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 16/04/2004 ב- 13:09:35 הודעות: 301 מיקום: עיר החודש
|
נשלח: 03/03/2006 ב- 20:58:30 כותרת הודעה: |
|
|
כמו שרובנו כבר אמרנו, האיסור לנגן בשבת זה מפא "תיקון כלי"
זה כמו שלא תלכו לשחק כדורגל בשבת, ולא תסעו על אופניים.
מה שתמיד סקרן אותי זה האם גם יקון אינטונציה עם הפתיים שהוא חלק מהנגינה נחשב ליקון ועל כן למלאכה? _________________ אולי זה הגיוני... כי חוכמה לא מתחלקת בשתיים אבל טימטום כן! |
|
חזור למעלה |
|
|
|