עמוד ראשי הקונסרבטוריון הוירטואלי
The Virtual Conservatory
 
 ביתבית   שאלות נפוצותשאלות נפוצות   חיפושחיפוש   רשימת חבריםרשימת חברים   קבוצות משתמשיםקבוצות משתמשים   StatisticsStatistics   הרשמההרשמה 
 כרטיס אישיכרטיס אישי   התחבר כדי לבדוק מסרים אישייםהתחבר כדי לבדוק מסרים אישיים   התחברהתחבר 

2 צורות כתיבה מוזרות

 
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> פורום קומפוזיציה ותוכנות הלחנה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
ליסט
משתמש באימונים
משתמש באימונים


הצטרף בתאריך: 17/04/2004 ב- 17:16:34
הודעות: 113

הודעהנשלח: 01/07/2005 ב- 18:32:06    כותרת הודעה: 2 צורות כתיבה מוזרות תגובה עם ציטוט

ניתקלתי ב2 תופעות, מעניינות. (לא יודע אם לקרוא לזה תופעות, כי נתקלתי בזה ביצירה אחת בלבד, אבל בכל זאת: )

א. בגימנופדי ( או שאני מתבלבל עם הגימנוסיין, אבל אותו רעיון) של סאטי -
שלושת הקטעים כתובים ללא קווי תיבה - (לא זוכר כרגע מה כתוב על המקצב, אבל ברור שהוא 3 או 4 רבעים), ובכל זאת סאטי (או העורך?) כתב את היצירה ללא קווי תיבה - מאוד מוזר ולא ברור לי למה ?

ב. לא יודע אם מישהו פה מכיר את הקונצרטי של מדטנר (medtner) - אבל בראשון, בחלק השלישי הפסנתרן מנגן 3 רבעים והתזמורת 2 רבעים!!! (או להיפך) , ככה זה כתוב בתווים,
ושוב למה זה כתוב ככה? (זה נשמע כמו טריאולות לפי דעתי, זה מה שחשבתי שזה בהתחלה, אבל אח"כ ראיתי 2\4 ו 3\4 !) וזה ממש מוזר (ומגניב!!)
אבל שוב, מה הרעיון שמאחורי זה? להיות מגניב?
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
EmmanuelOboe
משתמש עם עתיד
משתמש עם עתיד


הצטרף בתאריך: 14/04/2004 ב- 23:35:13
הודעות: 286
מיקום: ירושלים

הודעהנשלח: 02/07/2005 ב- 15:19:59    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אני לא יודע מה עבר לסאטי בראש באותו רגע, אבל בשבילי הסיבה לכתוב ללא קוי תיבה היא כדי להיפתר מהחלוקה המלאכותית שיוצרים קוי התיבה במוסיקה. הרי כשמתייחסים למנגינה צריך להתעלם מקוי התיבה, כי לפעמים הם רק קוטעים אותה. הרי כמה פעמים בתחילת הדרך המורה תופש את התלמיד "מחלק" את המנגינה לתיבות בלי לשים לב? כמה עשרות מאיתנו עדיין עושים את זה? זאת תופעה שהלכה וגדלה עם העשורים, וכנראה שהיא הפריעה לסאטי עד כדי כך בסביבה שבה הוא היה שכדי להימנע מזה הוא פשוט מחק את הקוי התיבה.

באשר לשני, שבחיים לא שמעתי עליו, אני לא יודע כלום. אבל זה לא המצאה שלו, זה בטוח. אם תחזור אחורה לימי הביניים המאוחרים ולרנסנס, תגלה הרבה יצירות בהן לקולות שונים יש משקלים שונים ומשתנים.

היו יצירות שלמות שעשו שימוש בזה - הקאנון מנסורציה לדוגמה, שהגאונות הפוליפונית שלו היא בזה שקול אחד מתקדם יותר מהר מהשני על פני המנגינה. הדוגמה המפורסמת ביותר של זה היא ה"missa prolationum" של אוקגהם (מאה 15), שבה יש שני קנונים כאלה מושרים באותו זמן.

תחקור, יש דברים נורא מעניינים בסגנון בסוף ימי הביניים. אני לא יודע הרבה בתחום, אבל אני מתכנן להתעמק בעתיד.

_________________
Music is the soundtrack of our lives
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
Dombi
מנהל ראשי
מנהל ראשי


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43
הודעות: 2414
מיקום: ירושלים

הודעהנשלח: 02/07/2005 ב- 20:34:24    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

סאטי הוא בהחלט אחד המלחינים המאוד מוזרים שיוצא להכיר...
חוץ ממה שאתה אומר פה על קווי תיבה, לבחור היו הערות מעל התווים מאוד מוזרות כמו "עכשיו צריך לחייך", "פה עשה עצמך מדוכדך"....
או לפחות כך נאמר לי ממקור מפסנתר. (נכון לביא? מגלגל עיניים )

אגב למשקלים שונים...
בפולק סונג סוויט של ווהן וויליאמס(כן כן אני מת על היצירה הזאת!!) בשני קטעים ביצירה התזמורת מתחלקת בין שני רבעים ו6 שמיניות.
וזה דווקא יוצא מאוד מרשים....

_________________
Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n?
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל MSN Messenger
well-tempered
משתמש מתקדם
משתמש מתקדם


הצטרף בתאריך: 30/05/2004 ב- 21:57:30
הודעות: 649

הודעהנשלח: 02/07/2005 ב- 21:29:26    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אכן, גדיאל, כך סיפרתי לך...

הנה דוגמאות של הוראות ביצוע מתוך הגנוסיינים:
"שואל", "מזהיר"(מלשון זוהר), " על קצה הלשון", "צעד אחרי צעד", "מקצה המחשבה", "אל תעזוב", "עם אדיבות גדולה", "יותר אינטימי", "בקלות, עם אינטימיות", "בלי גאווה", "הבט רחוק", "לבד, לרגע", "מאוד אבוד", "חשוב נכון"... ועוד כמה דברים שהתקשיתי לתרגם.

קשה מאוד להבין למה הוא התכוון, ומה הוא רוצה שתעשה צוחק

_________________
"Ford, you are turning into a penguin. Stop it"
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי בקר באתר הבית של המשתמש
holst
מנהל אתר
מנהל אתר


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03
הודעות: 2869
מיקום: המבורג

הודעהנשלח: 02/07/2005 ב- 21:59:33    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

לסאטי יש ספר של יצירות קצרצרות (כשני שורות כל אחת) שמתארות כל מיני סיטואציות... "טניס", "גולף", "חיות מחמד" וכד', והם כתובות באופן אילתורי למדיי, ללא קווי תיבה.

בקשר לדבר השני... זה נראה לי נכתב כך בשביל הנוחות של הקריאה. יש מקצבים שיותר נוח לקרוא אותם במשקל של שמיניות, ויש כאלה שיותר נוח לקרוא אותם במשקל של רבעים, לכן השינויים, לפי דעתי.
ראיתי את זה פעם בתוים של המחזמר "אוליבר טוויסט", הליווי נשאר אותו הדבר, ברבעים, והקולות עברו לשמיניות.
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
מדהימאיה
פותר חידון המלחין השבועי
פותר חידון המלחין השבועי


הצטרף בתאריך: 13/12/2004 ב- 11:23:56
הודעות: 409

הודעהנשלח: 03/07/2005 ב- 08:02:06    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אתם מתעלמים מדבר אחד מאוד חשוב:
כל מה שתארתם להלן כמוזר, נעשה הרבה לפני שאי פעם היו קווי תיבה!
גם כתיבה ללא קווי תיבה, למרות שלקטע היה משקל מוגדר.
וגם כתיבה של משקלים שונים בו זמנית.

כתיב של 2/4 מול 3/4 זה מן הסתם טריולה כמו שכתבת. אולי יש לזה השפעה פסיכולוגית על מי שקורה את התווים אבל בסופו של דבר התוצאה היא אחת.
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
Liquid Len
משתמש מתחיל
משתמש מתחיל


הצטרף בתאריך: 19/03/2005 ב- 22:36:11
הודעות: 17

הודעהנשלח: 24/08/2005 ב- 03:12:37    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

קוראים למונח (שימוש במספר משקלים שונים) למיטב ידיעתי פוליריתמיקה ונדמה לי שבתקופת הרנסאנס היה לא מעט ואני גם יודע שבשנות השבעים של המאה העשרים להקות "פרוגרסיב" השתמשו בזה הרבה בצורה מוצלחת יותר או פחות.




אה, למקרה שתהיתם, אני חדש, למרות שנרשמתי לפני חצי שנה כך נראה.
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל MSN Messenger
הצג הודעות קודמות:   
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> פורום קומפוזיציה ותוכנות הלחנה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
עבור:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Powered by phpBBHeb © 2002 phpBBHeb