עמוד ראשי הקונסרבטוריון הוירטואלי
The Virtual Conservatory
 
 ביתבית   שאלות נפוצותשאלות נפוצות   חיפושחיפוש   רשימת חבריםרשימת חברים   קבוצות משתמשיםקבוצות משתמשים   StatisticsStatistics   הרשמההרשמה 
 כרטיס אישיכרטיס אישי   התחבר כדי לבדוק מסרים אישייםהתחבר כדי לבדוק מסרים אישיים   התחברהתחבר 

על סולמות ומודוסים והעיזה של עידן :)

 
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> תיאוריה במוסיקה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
EmmanuelOboe
משתמש עם עתיד
משתמש עם עתיד


הצטרף בתאריך: 14/04/2004 ב- 23:35:13
הודעות: 286
מיקום: ירושלים

הודעהנשלח: 27/04/2004 ב- 23:14:11    כותרת הודעה: על סולמות ומודוסים והעיזה של עידן :) תגובה עם ציטוט

בדיחה מאוד מפורסמת: [יש להקריא בקול של מורה לספרות בת 64] "עם איזה סולם מורידים עז מהעץ? סולם רה דיאז [רדי עז]".

אה אה. מצחיק. יופי. השאלה האמיתית היא איך לעזאזל היא הגיעה לשם בכלל. התשובה שלי היא שהעז שמעה חלק מהמודוסים שקיימים בעולמנו ופשוט ברחה וחיפשה לה מחסה.
אבל אני מקדים את עצמי.

את השרשור הזה פתחתי כדי להסביר על סולמות ומודוסים.

אז קודם כל, מהו סולם (במוזיקה כמובן)?
ההגדרה הבסיסית היא כזו: כל רצף צלילים המחלק אוקטבה.
סולם בנוי מרצף צלילים, ומה שמגדיר את הסולם הוא המרווחים בין הצלילים שלו. בעיקרון, יכולים להיות אינספור סוגים שונים של סולמות, אבל בכל תרבות משתקעים כמה סולמות מסוימים. לכן יש סולמות שאפשר לזהות אותם כשייכים לאזור מסוים או תרבות מסוימת.

כל סוג כזה של סולם נקרא מודוס. מודוס מוגדר לפי המרווחים בין הצלילים המרכיבים את הסולם בו. שני מודוסים אתם בטח מכירים: מאג'ור ומינור.

להרבה מודוסים יש תו שעליו הוא מתבסס. הכוונה היא שאם מתחילים מהתו הזה, לא צריך להוסיף סימני העתק. אפשר גם לומר שאם מתחילים מהתו הזה ומנגנים רק על הלבנים זה יוצא המודוס המסוים.

הנה המודוסים החשובים ביותר:

המאג'ור שלנו (מבוסס על דו)- שהוא המודוס ה"יוני"



המינור, שהוא בעצם שלושה סוגים - מינור טבעי (מבוסס על לה), הרמוני ומלודי



המודוס הדורי (מבוסס על רה), שבטח מוכר לכם מכל מיני מוזיקות קלטיות וניו-אייג'



המודוס הפריגי (מבוסס על מי)


המודוס הלוקרי (מבוסס על סי)


המודוס הלידי (מבוסס על פה)


המודוס המיקסולידיי (מבוסס על סול)



המודוסים מסודרים לפי מודוסים בעלי טרצה מאג'ורית, ובעלי טרצה מינורית.
מינורית: דורי, אאולי, פריגי, לוקרי.
מאג'ורית: יוני, לידי, מיקסולידי.

זהו בערך... מי שרוצה לדעת על עוד מודוסים פחות קונבנציונאלים שיבקש מחייך

נ.ב: עידן, אולי תעשה לנו גרסה של עז שמנסה ללמוד רוק'נ'רול?

_________________
Music is the soundtrack of our lives
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
Shpongle
משתמש מתחיל
משתמש מתחיל


הצטרף בתאריך: 06/05/2004 ב- 21:53:29
הודעות: 4

הודעהנשלח: 06/05/2004 ב- 22:17:16    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

סולם הוא קבוצה של תווים
מודוס הוא סולם שאחד התווים בו משמש כטוניקה [כבית, כפתרון, כנקודת מוצא]

בסולם הנפוץ המז'ורי קיימים 7 מודוסים.

וזה בערך מה שאני יודע, אני אישית לא משתמש במודוסים בכלל.
אבל אני רוצה להתחיל , אז תגיד לי גבר -
נגיד יש לי את המהלך הבא

Bm - Bm - Em - F#m

איזה מודוסים לנגן עם זה ?

איך הגעת לזה ?

מגלגל עיניים

_________________
קח את זה בקלות
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
Shaps
משתמש מתחיל
משתמש מתחיל


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 18:00:42
הודעות: 35

הודעהנשלח: 10/05/2004 ב- 23:02:03    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אני אסביר לך את העיקרון הבסיסי של מודוסים...
זאת הדרך הכי טובה ללמודאותם כי זה גורם לך לחשוב ולא לנגן כמו תוכי!
קח אקורד:
למשל Bm
תציב אותו בסולם אחר בתור דרגה שנייה למשל.
אז יש לך סי מינור בתור דרגה שנייה בסולם לה מז'ור.
זה מקנה לך את האפשרות לאלתר על "סולם לה מז'ור" (שהשם הרשמי שלו הוא סי מינור דורי)
הבנת?
אקורדים שהם מינוריים אתה יכול להציב בדרגות מינוריות (שנייה, שלישית, שישית)
אקורדים שהם מז'וריים אתה יכול להציב בדרגות מז'וריות (ראשונה, רביעית, חמישית)

_________________
מאוד שמח
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
EmmanuelOboe
משתמש עם עתיד
משתמש עם עתיד


הצטרף בתאריך: 14/04/2004 ב- 23:35:13
הודעות: 286
מיקום: ירושלים

הודעהנשלח: 10/05/2004 ב- 23:24:54    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אני מצטער לקטול אותך, אבל זה ממש, אבל ממש דרך לא טובה לעשות את זה!
אולי זה עוזר לו להבין איך מתמקם האקורד על המקלדת/מיתרים , אבל זה ממש טעות. התפיסה ההרמונית של מה שאתה עושה היא שונה לגמרי.

קח לדוגמה באילתור שלך את הדומיננטה. היא תהיה מבוססת על מי. שזה בעצם סוב דומיננטה של המודוס שהוא רוצה... והרי באילתור מאוד מומלץ לחשוב על ההרמוניות שלך אם אתה לא רוצה שהקהל יחרוק שיניים (או איך שלא אומרים).

ועוד משהו. לה מאג'ור זה לה מאג'ור, סי זה סי. הם לא בשום פנים ואופן אותו דבר, אפילו אם המודוס מתאים ביניהם. כמו שבדו מאגו'ר אין אקורד #C#-E#-G אבל כן יש Db-F-Ab. אל תחשוב שרה דיאז הוא כמו מי במול או דברים כאלה... הם שונים.

הרי לך סוד שלא הרבה מורים מלמדים. כשאתה מנגן סולם, אתה לא צריך לנגן את כל הצלילים מכוונים מדויק לפי טיונר. את הצליל הזה צריך להרים קצת, ואת זה טיפה להוריד, זה צריך להיות בדיוק... וכן הלאה וכן הלאה. אותו דבר במחשבה הרמונית. אם אני בלה מינור ואני מנגן דו בתוך אקורד טוניקה, אני ארים אותו קצת. אבל אם אני מנגן אותו כעובר בחמישית, הוא יהיה מונמך... זה אחד הסודות שעושים את ההבדל בין מכונה למוסיקאי...
אם תבקשו אני ארחיב על הנושא הזה, כי זה לא ברור כל כך מההסבר הקצת הזה.

ובקשר לשאלה של Shpongle , התשובה בגוף השאלה: בהנחה כמובן שהמהלך מתחיל בראשונה (שזה נראה די הגיוני לפי המהלך), האקורדים כבר נתנו לך את כל התוים של הסולם.
האקורד הראשון נותן לך סי, רה, פה#
האקורד השני נותן לך מי, סול
והשלישי לה, דו#

הסולם שלך הוא סי, דו#, רה, מי, פה#, סול, לה... שזה בעצם מינור טבעי !

זה הכל... דווקא כשיש לך מהלך של I-IV-V, אין לך הרבה ברירות כי כמו שראינו עכשיו כל הצלילים כבר נתונים. השאלה היא במהלכים אחרים...


למען האמת, כל השימוש במודוסים הוא קודם כל במחשבה מלודית. כלומר, משתמשים במודוס כדי לעצב מנגינה מסוימת... סביבה בונים את ההרמוניות לפי המודוס שלה. זה בדרך כלל לא קורה הפוך.

עוד שאלות?

_________________
Music is the soundtrack of our lives
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
Shaps
משתמש מתחיל
משתמש מתחיל


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 18:00:42
הודעות: 35

הודעהנשלח: 11/05/2004 ב- 19:29:52    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

עמנואל יקירי
לא הבנת את כוונתי בכלל
בתור גיטריסט שמסביר לגיטריסט ניסיתי להסביר לו את דרך ההסתכלות הכי טובה בשבילו...
רוב הגיטריסטים זוכרים פוזיציות וסולם לה מג'ור על סי מינור הוא פשוט הפשטה של סי דורי... שיהיה לגיטריסטים ביניינו יותר קל לראות את זה על הגיטרה.

_________________
מאוד שמח
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
Shpongle
משתמש מתחיל
משתמש מתחיל


הצטרף בתאריך: 06/05/2004 ב- 21:53:29
הודעות: 4

הודעהנשלח: 12/05/2004 ב- 23:12:43    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

כן, כרגע אני מנגן סולו על התווים של סולם D מז'ורי או B מינורי טבעי.
אבל מה ההבדל ביניהם , איך יישמע סולו במודוס כזה או כזה, הרי יש שבעה,
בכל השבעה האלו יש אותם תווים בדיוק.
זה ממש מייאש אותי כבר המודוסים האלו , אני מרגיש כאילו יש משהו כל כך גאוני
שאני מחמיץ,
תסבירו לי שוב על המודוסים,
נגיד אני רוצה לכתוב כרגע ברגע זה עכשיו שיר שמבוסס על D יוני [מז'ורי בעצם]
תכתבו איך אתם ניגשים לזה מהנקודה הזאת....




קורץ

_________________
קח את זה בקלות
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
הצג הודעות קודמות:   
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> תיאוריה במוסיקה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
עבור:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Powered by phpBBHeb © 2002 phpBBHeb