|
הקונסרבטוריון הוירטואלי The Virtual Conservatory
|
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר |
הודעה |
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 20/07/2005 ב- 20:54:35 כותרת הודעה: על הארכידוכס של אוסטריה |
|
|
ברכות,
בעקבות שאלתו של יחיאל, הלכתי לי לספריה לבדוק מי זה ארצהרצוג רודולף. ובכן, מספר דברים על:
~~יוהאן יוזף ריינר רודולף Johann Joseph Rainer Rudolph~~
1788-1831, הארכידוכס של אוסטריה, ופטרון מוסיקה ואמנות
י.י.ר. רודולף היה צעיר בניו של קיסר אוסטרו-הונגריה, ליאופולד השני, ואחיו הצעיר של הקיסר פראנץ.
עיקר ענייננו בו הוא משום שהיה מהאנשים הקרובים ביותר ללודויג ואן בטהובן המפורסם (קצת... ) יותר ממנו.
רודולף ניכר ככישרון מוסיקלי, ובגיל 15 החל להופיע בנגינה בפסנתר. הוא נכנס לדפי ההיסטוריה המוסיקלית בכך שבשנים 1803-4 החל לקחת שיעורי תיאוריה אצל בטהובן, וכך התחילה ידידות שנמשכה בין השניים במשך 20 שנים, במהלכן למד אצלו בעיקר קומפוזיציה.
רודולף היה מעין פטרון לבטהובן, והיו ביניהם יחסי הדדיות טובים. בטהובן הקדיש לרודולף כמה מן החשובות שביצירותיו, ביניהן מיסה סולמניס (שנכתבה למינויו כארכיבישוף באולמיץ), שני הקונצ'רטי האחרונים לפסנתר, הסונטות לפסנתר Les Adieux וההאמרקלאוויר, וכן היצירה שאי אפשר לטעות בה - טריו הפסנתר המפורסם "הארכידוכס".
בין שאר הדברים שבהם רודולף היה עזר רב לבטהובן, הוא המקרה המצער של אייחנו של בטהובן, קארל. בטהובן ניהל קרב משפטי שנמשך שנים, כדי שאחיינו קארל (שהיה אדם דיי פזיז ובלתי יציב במיוחד) יעבור להיות תחת חסותו, ושיצא מחסותה של אימו, שהייתה בלתי אחראית בעליל. קרב משפטי זה הביא על בטהובן תסכול רב מאוד, ובסופו של דבר רודולף התערב והצליח להסדיר את בעיה זו ולהעבירו תחת חסותו, לשמחתו של בטהובן (כמובן שקארל המשיך להמיט צרות רבות על בטהובן הסמכן גם אחר-כך).
על יצירותיו של רודולף נמצאים המון שרבוטים ותיקונים בכתב ידו של בטהובן, שכן הוא עבד איתו באופן צמוד ועקבי ביותר;
רודולף פרסם בחייו 3 יצירות: ווריאציות על נושא של בטהובן לפסנתר, סונטה בלה מזו'ר לקלרינט ופסנתר, וכן היה אחד מאלה שלקחו את האתגר של דיאבלי, וכתב על הואלס שלו כ-50 ווריאציות ופוגה, שאותן פרסם (כנראה סמוך לזמן שבו גם בטהובן עבד על ווריאציות דיאבלי שלו). בין השאר כתב מוסיקה לפסנתר, תיזמר כמה ריקודים, וכתב עוד קצת מוסיקה לקלרינט, לכינור ולקול. הספקו היה מועט, אבל מושקע. הוא השאיר אחריו גם עוד המון יצירות בלתי גמורות ופרגמנטים.
רודולף איננו פורץ דרך כמו מורו המפורסם, ויצירותיו כתובות בשפה המוסיקלית ובצורות שהיו מקובלות באותה התקופה.
אגב,
אחד התארים שלו הוא ארצהרצוג Erzherzog, ומשמעות המילה בגרמנית היא דוכס-ראשי, או בכינוי הסטנדרטי "ארכידוכס". זה תואר שניתן לכל בן של קיסר אוסטרי בזמנו. הוא גם היה ארכיבישוף בנוסף (כפי שהוזכר למעלה).
י.י.ר.רודולף
נערך בפעם אחרונה על-ידי holst בתאריך 09/12/2005 ב- 12:52:58, נערך סך הכל פעם אחת |
|
חזור למעלה |
|
|
Ylock פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 11/07/2005 ב- 17:04:00 הודעות: 676 מיקום: נ"צ 59
|
נשלח: 21/07/2005 ב- 14:34:49 כותרת הודעה: |
|
|
וואו, אז בעצם הוא היה יותר מסתם תלמיד של בטהובן!
תודה על האינפורמציה!
זה מעניין שהיו הרבה ראשי מדינות/קיסרים/פטרונים שהיו מאוד מעוניינים במוסיקה. אני חושב שהקונצ'רטו של רימסקי לטרומבון נכתב (ותקנוני אם אני טועה) לאיזה שהוא שליט רוסי, שבמקרה ניגן טרומבון ברמה די גבוהה..
יצירה מאוד חביבה, אבל אני סוטה מהנושא...
בכל מקרה, אני מאוד נהנה לנגן את הוריאציות של רודולף וב"ה אני אנגן אותם ברסיטל שיהיה לי בסוף אוגוסט או קצת אחרי.. |
|
חזור למעלה |
|
|
punto משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 18/07/2005 ב- 17:28:30 הודעות: 74 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 22/07/2005 ב- 01:29:19 כותרת הודעה: |
|
|
הייתי רוצה להוסיף כמה מילים בעניין. מעורבותם של בני בית המלוכה ההבסבורגית בענייני מוסיקה היתה אחד הגורמים העיקריים בביסוס מעמדה של ווינה כבירת המוסיקה של אירופה, והשלכותיה ניכרו גם עשרות שנים מאוחר יותר. בטהובן עצמו אמר פעם שכל אימת שאחת מיצירותיו נשאה חן בעיני הארכידוכס, הבחין בצער קל אצל פטרונו אם הקדיש אותה למישהו אחר... |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 22/07/2005 ב- 09:59:52 כותרת הודעה: |
|
|
פונטו ברוך הבא אלינו!
אתה מוזמן גם להציג את עצמך בפורום אוף טופיק, ב"עץ היבש לענייני מי הוא מי".
והנה עוד מישהוא שמעריץ את שפוהר...
(משום מה אתה נראה לי מהפורטל הקלאסי ז"ל....) _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 10/08/2005 ב- 13:14:31 כותרת הודעה: |
|
|
עוד פרט מעניין ששמעתי על רודולף (משום מה לאחר כתיבת הסיכום הזה אני שומע עליו יותר...):
היום בקול המוסיקה הוא הוזכר לפני נגינת הסונטה מס' 26 של בטהובן. סונטה זו מכונה, מסתבר, סונטת הפרידה, והיא נכתבה בגלל הפרידה בין בטהובן לרודולף, שנגרמה עקב עזיבתו של רודולף את וינה "בזכות" כיבושי נפולאון. הפרידה ארכה אומנם רק כמה חודשים, אך מסתבר שהיא השפיע מאוד על בטהובן, שכתב סונטה שלמה "בהשראת" הפרידה, ועוד סונטה מאוחרת, עשירה בדרמטיזציה הבטהובנית המאפיינת את הסונטות הללו. זו אולי עוד סיבה דיי טובה למה בטהובן תעב את נפולאון... |
|
חזור למעלה |
|
|
guysoft מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 03/09/2004 ב- 15:14:35 הודעות: 1173 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 22/01/2006 ב- 18:32:59 כותרת הודעה: |
|
|
איש, יש טעם להכניס את זה לויקי? _________________ 42 |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 22/01/2006 ב- 19:53:34 כותרת הודעה: |
|
|
גיא, זה כבר שם... הוספתי גם חלקים משאר התגובות של האשכול. |
|
חזור למעלה |
|
|
|
|
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה You cannot attach files in this forum You can download files in this forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group Powered by phpBBHeb © 2002 phpBBHeb
|