צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מי הוא המלחין הדגול ביותר בכל הזמנים? |
באך |
|
16% |
[ 4 ] |
מוצארט |
|
8% |
[ 2 ] |
בטהובן |
|
8% |
[ 2 ] |
קשה מדיי... באך ומוצארט |
|
4% |
[ 1 ] |
קשה מדיי... באך ובטהובן |
|
12% |
[ 3 ] |
קשה מדיי... מוצארט ובטהובן |
|
0% |
[ 0 ] |
לשאלה אין פיתרון - שלושתם יחד. |
|
28% |
[ 7 ] |
אחר (פרטו) |
|
24% |
[ 6 ] |
|
סך הכול הצבעות : 25 |
|
מחבר |
הודעה |
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 02/06/2005 ב- 11:32:06 כותרת הודעה: המלחין הדגול ביותר |
|
|
אחרי שהבנו מה דעת האתר בנוגע לכמה מלחינים, הגיע הזמן לסקור את החלק השני של המשוואה:
מי הוא המלחין הדגול ביותר מבין השלושה? או שאולי קשה מדיי להחליט...
הסקר לרשותכם, ואתם גם מוזמנים לפרט. |
|
חזור למעלה |
|
|
Contre Tenor משתמש באימונים
הצטרף בתאריך: 11/12/2004 ב- 17:20:29 הודעות: 132
|
נשלח: 02/06/2005 ב- 13:40:28 כותרת הודעה: |
|
|
הנדל. _________________ Cara sposa, amante cara,
Dove sei?
Deh! Ritorna a' pianti miei!
Del vostro Erebo sull'ara,
Colla face dello sdegno
Io vi sfido, o spirti rei! |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 02/06/2005 ב- 14:01:16 כותרת הודעה: |
|
|
לא יודע....
מי החליט שדווקא אלה הם שלושת הגדולים?
כלומר יש עוד מלחינים שהיו לא פחות גאונים מהם... אבל נראה לי בגלל העמך (או שלא העמך), כלומר אלה המכירים רק את המנגינות מהפורסמות ולא מעבר. (מישהו מהם מכיר את ברוך? מנדלסון? ברהמס?)
כלומר, באך בתקופתו לא היה נחשב בתור גאון הדור. לפחות כך לימדו אותי בתודלות המוזיקה (מהתקופה הקצרה שהלכתי אליהם).
התחילו להתייחס אליו באמת ככזה רק הרבה זמן אחרי שנפטר.
ומוצרט... אוח יותר מדי מז'וריות!! כמה אפשר!! (לקח לו 25 סימפוניות לכתוב אחת במינור!!)
על בטהובן... אין לי מה להגיד האמת. אז אולי הוא.
אבל אני גם תופס המון מדבוז'ק... לדעתי הוא היה מתזמר ומלחין פשוט מדהים ולא פחות גאוני.
ואני גם מאוד אוהב את ברוך, למרות שהוא די אלמוני בעיני רבים.
אז בינתיים אני לא אצביע. _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
God מנהל
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 13:56:07 הודעות: 821 מיקום: Beyond the pearly gates,heaven
|
נשלח: 02/06/2005 ב- 19:00:37 כותרת הודעה: |
|
|
גדי, יש סיבה שמוסיקה של שלושת אלה היא 99 אחוז מהמוסיקה שהעמך כפי שאתה קורא לו מכיר.... כלומר לו ברוך היה כותב דברים טובים כמו אחד מהשלושה, גם הוא היה מוכר... מלחין הופך למוקר מסיבה.... לא סתם. _________________ הללויה. |
|
חזור למעלה |
|
|
God מנהל
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 13:56:07 הודעות: 821 מיקום: Beyond the pearly gates,heaven
|
נשלח: 02/06/2005 ב- 19:07:56 כותרת הודעה: |
|
|
ולגבי התשובה.... אני לא חושב שאני יכול להצביע.... בעקרון אני הכי נהנה לשמוע בטהובן, כי המוסיקה שלו בדיוק מתאימה לי מבחינת הרגשות וכאלה... - הדרמטיות שלו בדיוק במידה הנכונה וכאלה, במיוחד במוסיקה התזמורתית הגדולה... (סמפוניות, קונצ'רטי וכד).
מצד שני, אני מאוד מאוד מעריך ומכיר ואוהב את המוסיקה של 2 האחרים.... כלומר באך גאון וחלק מהמוסיקה שלו, שהיא בביצוע טוב יכולה לגרום לי כמעט לבקות ממש, ומוצארט... הוא פשוט מדהים... אין ממש מה עוד להגיד עליו...
כך שאם השאלה היא את מי אתה הכי אוהב מבינהם אז זה בטהובן, אבל אני לא רואה בו את ההכי גאון מבין השלושה... אני פשוט הכי מתחבר למוסיקה שלו בשלב הזה של החיים שלי. _________________ הללויה. |
|
חזור למעלה |
|
|
Ave maria משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 15/04/2004 ב- 20:52:36 הודעות: 292 מיקום: under the sea
|
נשלח: 03/06/2005 ב- 17:17:08 כותרת הודעה: |
|
|
כל אחד תרם את החלק שלו לעולם הקלאסי ומלחינים רבים אחריהם השתמשו בפיתוחים שלהם.
אז ככה שהמשאל הזה...מיותר. _________________ =] |
|
חזור למעלה |
|
|
guysoft מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 03/09/2004 ב- 15:14:35 הודעות: 1173 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 03/06/2005 ב- 17:30:11 כותרת הודעה: |
|
|
Ave maria כתב\ה: |
כל אחד תרם את החלק שלו לעולם הקלאסי ומלחינים רבים אחריהם השתמשו בפיתוחים שלהם.
אז ככה שהמשאל הזה...מיותר. |
המטרה היא לא לחפש למה הסקר מיותר....
ד"א אם יש לך רעיון לסקר את מוזמנת להציע אותו.. _________________ 42 |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 04/06/2005 ב- 20:09:22 כותרת הודעה: |
|
|
האמת לי יש רעיון לסקר...
אבל נחכה שהסקר הזה ימצה את עצמו עד תום ושכולם יציבעו.
נראה לי אפילו יהיה מאוד טוב לעשת סקר חודשי. כל תחילת חודש, אחד חדש.... _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
Ave maria משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 15/04/2004 ב- 20:52:36 הודעות: 292 מיקום: under the sea
|
נשלח: 04/06/2005 ב- 23:32:44 כותרת הודעה: |
|
|
לא צריך לחפש...
אם יהיה לי רעיון שבאמת אפשר לדון בו אני אעלה.
לבנתיים, לילה טוב _________________ =] |
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 06/06/2005 ב- 13:44:52 כותרת הודעה: |
|
|
גוסטב מאהלר ללא שום ספק _________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
נמרוד רון אורח
|
נשלח: 06/06/2005 ב- 15:05:43 כותרת הודעה: |
|
|
מסכים לגמרי..
הוא וויליאם קראפט לדעתי. |
|
חזור למעלה |
|
|
מוסיקאי אורח
|
נשלח: 05/07/2005 ב- 16:21:11 כותרת הודעה: ברהמס |
|
|
אני אולי לא אובייקטיבי כי אני רומנטיקן בנשמתי... אבל ברהמס הוא הכי גדול. נראה לי שלשאול מי הכי גדול משלושת אלו שהוצעו זה טיפה בעייתי. בוא נבחר מבין 20 הגדולים או משהו... |
|
חזור למעלה |
|
|
חלילניתוש משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 16/04/2004 ב- 13:09:35 הודעות: 301 מיקום: עיר החודש
|
נשלח: 06/07/2005 ב- 22:24:17 כותרת הודעה: |
|
|
נראה לי שהינדמיט הוא בכיר ליבי.
הוא הצליח לכתוב מוזיקה יפה לכל הכלים (להזכירכם הוא כתב סונאטות לכל כלי אפשרי בערך, כולל הויאולה... ) _________________ אולי זה הגיוני... כי חוכמה לא מתחלקת בשתיים אבל טימטום כן! |
|
חזור למעלה |
|
|
punto משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 18/07/2005 ב- 17:28:30 הודעות: 74 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 24/07/2005 ב- 15:43:46 כותרת הודעה: |
|
|
אני אישית חושב שלשאול: "את מי אני יותר אוהב "אוהב" את מוצארט בטהובן או באך?", היא המקבילה המוסיקאית ל: "את מי אתה אוהב יותר את אמא או את אבא?". שאלה שמתאימה לילדים או דודות פולניות. שלושת המלחינים, הם מנפילי המוסיקה האמנותית בפרט והמוסיקה כולה בכלל. לשאלה יש ערך כל שהוא כשאלה ריטורית בלבד. וסקרים מאין אלה יש להשאיר למלחנים מדרגה נמוכה קצת פחות (דנצים, שפוהרים ודיטרסדורפים למיניהם...). |
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 25/07/2005 ב- 19:39:10 כותרת הודעה: |
|
|
אני מסכים איתך לגבי זה שבאך בטהובן ומוצארט היו גאונים ותרמו רבות לעולם המוסיקה ולהסטוריה של המוסיקה והם בסיס מוסיקלי חשוב ביותר אך אתה לא יכול להקביל את זה להאם אני אוהב את אמא או את אבא יותר אחד מהשני מכיוון שהקשר שונה לחלוטין.
אני בהחלט יכול להחליט על מי משלושת המלחינים הללו אני אוהב יותר. זה שהם היו גאונים etc. etc. etc. זה לא אומר שאני חייב לאהוב את כל מה שהם עשו במפעל חייהם.
זה שמישהו הוא גאון זה לא מקנה לו אהדה מכלל האנושות מכיוון שאני יכול להעלות פה עוד כמה שמות של גאונים שבהחלט אף אחד לא ישמח לקרוא עליהם ובהחלט אף אחד לא אהב את האנשים האלה וגם אני לא. אבל מה לעשות, הם הצליחו לעשות כמה דברים עם הראש שלהם שאף אחד לעולם לא העלה על הדעת.
אני אישית אוהב את באך הרבה יותר ממוצארט. מוצארט הוא אחד המלחינים הפחות אהובים עלי.
אני מבין את התרומה שלו למוסיקה ואת התפתחות המוסיקה שנים אח"כ וההשפעה הגדולה שהשאיר על מלחינים שהיו אחריו אבל מה לעשות, אני לא כל כך אוהב את מוצארט.
שים לב שאני מתייחס לשאלה שאתה כתבת - "מי אני אוהב יותר ?" ולא לסקר עצמו.
הסקר עצמו טיפשי בגלל שהוא שואל "מי המלחין הגדול ביותר בכל הזמנים" ועל זה בהחלט אין תשובה וגם לא תהיה לעולם.
באמת צריך היה לשנות את זה ל"מי מהמלחינים הבאים הוא ההכי אהוב עליך?" או משהו כזה. _________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
punto משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 18/07/2005 ב- 17:28:30 הודעות: 74 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 26/07/2005 ב- 00:37:02 כותרת הודעה: |
|
|
ראשית, הרשה לי להסכים אתך. בחירת המינוח שלי אכן לא היתה מדויקת. אולם, אני עומד על כך שהקבלתי היא לא חסרת ביסוס ומתאימה לרוח הדברים של הכותבים לפני. כולם כרובם הגיעו למסקנה כי אין בסיס להשווה בין "הודם, פארם וגדולתם" של מלחינים בעלי שיעור קומה כשל באך מוצארט ובטהובן. אני מאמין כי חוסר הרצון לנקוט עמדה נובע מיראת שחיטת פרה קדושה. בנוסף, העמדתי את השאלה כשאלה רטורית לדוגמא, בכדי להמחיש את ערכו של הסקר כריטורי בלבד.
שנית, כמובן שכשאמרתי "אוהב" התכוונתי למוסיקה של המלחינים, ולא לחייהם (שהיו נפשעים בהרבה מאוד מקרים).
כנראה שהמלים "אוהב", "אמא" ו"אבא" הן מילים טעונות יתר על המידה ויש להשתמש בהן ביתר קמצנות. אכן הפסיכיקה האנושית סבוכה ועדינה, מלה אחת מרעישה אותנו כאילו הינו עלה ברוח. כי הרי בכל זאת: "האדם עץ השדה". |
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 26/07/2005 ב- 11:20:44 כותרת הודעה: |
|
|
"פסיכיקה" אתה בטוח שזו מילה ? _________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
punto משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 18/07/2005 ב- 17:28:30 הודעות: 74 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 26/07/2005 ב- 11:29:05 כותרת הודעה: |
|
|
בוודאי שאני בטוח, אחרת לא הייתי כותב את זה. פסיכיקה היא מכלול התכונות הנפשיות, מערכת פעולות הנפש.[/b] |
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 26/07/2005 ב- 11:42:16 כותרת הודעה: |
|
|
תודה לך מר אבן-שושן _________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
נעם טמיר משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 25/07/2005 ב- 17:44:53 הודעות: 63 מיקום: הוד השרון
|
נשלח: 26/07/2005 ב- 12:46:37 כותרת הודעה: |
|
|
כמובן, אני מסכים עם רוב האנשים שאמרו שאי אפשר לבחור, ולכן בחרתי באופציה של שלושתם גם יחד.
הם גם הלחינו בסגנונות שונים וכל אחד תרם בצורה אחרת למוסיקה.
אם כי, למיטב ידיעתי, היחידי מהם שבאמת אפשר לקרוא לו מהפכן הוא בטהובן, ולכן מבין השלושה (שלא כדאי לבחור ביניהם), בטהובן הוא הבולט יותר.
באך הגיע בסוף תקופתו, ופיתח את הסגנון למימדים אדירים, אך כיוון שהסגנון החל להתחלף לכיוון הקלאסיקה, לא העריכו אותו מספיק בתקופתו. אי-אפשר להגיד שהיה מהפכן, כיוון שהשתמש בעיקר בכלים שקיבל מקודמיו (אף על פי שהיה גאון כי פיתח את הסגנון למקומות אדירים).
מוצארט, ממה שידוע לי, פשוט היה ילד פלא ובגילים מאוד צעירים החל לאלתר פוגות, לכתוב יצירות וכו', בצורה מאוד טובה (במיוחד יחסית לגילו). אנשים התפעלו מהעובדה שעשה זאת בגיל מאוד צעיר בעיקר, למיטב ידיעתי, ולא בהכרח מהמוסיקה שלו, שמן הסתם נחשבה לילדותית. אך גם מוצארט, השתמש בעיקר בכלים שקיבל מקודמיו, ולא פיתח אותם כמעט, למיטב ידיעתי, ולכן אותו אני מעריך אותו הכי פחות מבין השלושה.
בטהובן הגיע בסוף תקופתו, וגרם לתקופה להשתנות עם המוסיקה שלו. הוא נחשב למלחין הרומנטי הראשון, ואחריו כמעט כולם החלו לכתוב בסגנון המושפע ממנו. הוא לקח את המוסיקה לכיוון הרבה יותר אמוציונלי, לדעתי גם הרבה יותר יפה ומתוחכם, ובקיצור היה מהפכן.
אני רוצה להגיד שאני לא ממוחה בתחום, וייתכן כי טעיתי, במיוחד לגבי מוצארט שאותו "קטלתי" קצת. ייתכן ואינני מבין מה גורם למוצארט להחשב כזה גאון. אם יש משהו שאני לא יודע, בבקשה ספרו לי! _________________ יום טוב, נעם |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 26/07/2005 ב- 12:55:02 כותרת הודעה: |
|
|
במאמר מוסגר מאוד אם כבר אנחנו בענייני דאבן שושן...
"האדם עץ השדה" הוא ביטוי מוטעה, והוא נכנס לשפה העברית עקב קריאה מוטעית של התנ"ך.
הפסוק הולך : "כי תצור אל עיר ימים רבים להילחם עליה לתפשה לא תשחית את עצה לנדוח עליו גרזן
כי ממנו תאכל ואותו לא תכרות, כי האדם עץ השדה לבוא מפניך במצור" (דברים כ', כ')
הקריאה ההכי פשוטה של הפסוק חייבת להיות בשאלה:
כי האדם עץ השדה לבוא מפניך במצור? האם עץ השדה הוא זה שמפריע לך, בהשוואה לאדם, לעשות את המצור?
כמובן שהתשובה היא לא... על כן האדם לא עץ השדה.
סגירת סוגריים
ועכשיו אפשר לחזור לענייני דעלמא. _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
Caiphas משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 13/12/2004 ב- 19:01:55 הודעות: 38 מיקום: תל אביב
|
נשלח: 20/04/2006 ב- 22:36:34 כותרת הודעה: |
|
|
ציטוט: |
אם כי, למיטב ידיעתי, היחידי מהם שבאמת אפשר לקרוא לו מהפכן הוא בטהובן, ולכן מבין השלושה (שלא כדאי לבחור ביניהם), בטהובן הוא הבולט יותר.
|
לא הבנתי למה הפכת את מידת המהפכנות של מלחין לתכונה שלפיה צריך להחליט מי מביניהם הוא הדגול ביותר.
ציטוט: |
מוצארט, ממה שידוע לי, פשוט היה ילד פלא [...] אנשים התפעלו מהעובדה שעשה זאת בגיל מאוד צעיר בעיקר, למיטב ידיעתי, ולא בהכרח מהמוסיקה שלו, שמן הסתם נחשבה לילדותית.
|
מן הסתם נחשבה לילדותית? הקשבת פעם לסימפוניה של יוהאן כריסטיאן באך או של קרל פיליפ עמנואל באך? הסימפוניות המוקדמות של מוצרט מתאימות באופן מושלם לתקופה בה הן נכתבו, וגם אם יש בהן שמץ של בוסריות, הן לא "מן הסתם נחשבות ילדותיות".
מוצרט הפסיק להיות ילד, נאמר, בגיל 20. אבל עדיין המשיך לכתוב, ובכל זאת, היצירות שלו משנות ה-20 וה-30 לחייו הן המוערכות ביותר בכל הרפרטואר הקלאסי על דורותיו.
ציטוט: |
אך גם מוצארט, השתמש בעיקר בכלים שקיבל מקודמיו, ולא פיתח אותם כמעט, למיטב ידיעתי, ולכן אותו אני מעריך אותו הכי פחות מבין השלושה.
|
שוב, חבל שמידת הערכתך למלחין נקבעת לפי כמה הוא חדשן. החדשנות של המלחינים בכל התקופות (אולי למעט המודרנית), לא נובעת מתוך צורך לחדש, אלא נובעת פשוט מחיפוש אחר עקרונות אסתטיים רחבים יותר. כשבטהובן הוסיף טרומבונים בפרק האחרון של החמישית, הוא לא חשב "אני אעשה את זה כי אף אחד עוד לא עשה את זה קודם," יש לזה תפקיד הרבה יותר משמעותי מזה.
ובסופו של יום, מה שקובע זה לא כמה אתה חדשן, אלא כמה היצירה שלך יפה וטובה. אמנות טובה, אל תשכח, אינה תלויה בזמן.
ידעת אגב, שמוצרט הוא הראשון (מבין מלחיני המערב, בכל אופן) שהתנסה בפולי-טונאליות? (בפרק האחרון של ה"בדיחה המוזיקלית" ק' 522)
ציטוט: |
בטהובן הגיע בסוף תקופתו, וגרם לתקופה להשתנות עם המוסיקה שלו. הוא נחשב למלחין הרומנטי הראשון, ואחריו כמעט כולם החלו לכתוב בסגנון המושפע ממנו. הוא לקח את המוסיקה לכיוון הרבה יותר אמוציונלי, לדעתי גם הרבה יותר יפה ומתוחכם, ובקיצור היה מהפכן.
|
מילים רעות על בטהובן אני לא אגיד, אבל במה המוזיקה שלו יותר מתוחכמת מזו של באך?
נסה אתה להתמודד עם וריאציות גולדברג.
ציטוט: |
אני רוצה להגיד שאני לא ממוחה בתחום, וייתכן כי טעיתי, במיוחד לגבי מוצארט שאותו "קטלתי" קצת. ייתכן ואינני מבין מה גורם למוצארט להחשב כזה גאון. אם יש משהו שאני לא יודע, בבקשה
ספרו לי! |
אין מה לספר, מוצרט יכול לספר לך בעצמו. כל מה שאתה צריך זה להקשיב ברצינות ליצירותיו, להקשיב לרביעיות שלו לכלי קשת (לדוגמה ק' 421, 428 ו-428), לסונטות לפסנתר (ק' 280, ק' 284, ק' 457-475, ק' 310) לקונצ'רטים לפסנתר (ק' 466, ק' 467, ק' 488), לאופרות (דון ג'ובאני, חליל הקסם) ולמוזיקה הדתית (המיסה בדו מינור והרקוויאם ברה מינור). כמובן שלא חסרות יצירות נהדרות, אלה היו רק דוגמאות מעטות ליצירות לאנשים שאולי קשה להם להתחבר לאסתטיקה הגבוהה מאוד של מוצרט ומחפשים את ה"דרמה". _________________ De torrente in via bibet: propterea exaltabit caput. |
|
חזור למעלה |
|
|
Mistyusic משתמש באימונים
הצטרף בתאריך: 15/06/2004 ב- 11:27:19 הודעות: 170 מיקום: צור הדסה
|
נשלח: 20/04/2006 ב- 23:08:37 כותרת הודעה: |
|
|
טוב... לדעתי - זו שאלה בלתי חוקית בעליל!!
אי אפשר להגיד איזה אמן היה יותר גדול. עסק רוחני לא יכול להימדד בדברים שאנחנו תופסים בראש כחומריים.
אתה יכול להגיד איזה מספר יותר גדול 8 או 46556, אבל זה לא נכון לנסות למדוד גדולה של מלחינים.
באופן אישי אני מעדיף את באך, הוא יותר נוגע בי ברוחניות שלו והזרימה שלו. אבל יש כל כך הרבה מלחינים מיוחדים שאני אוהב, ואי אפשר להגיד על אף אחד שהו גדול יותר או פחות מהאחר.
כל אחד נתן את נפשו והאומנותיות שבו וממש אין טעם להשוואה. |
|
חזור למעלה |
|
|
|