צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר |
הודעה |
duck משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 06/09/2004 ב- 10:28:51 הודעות: 10
|
נשלח: 06/09/2004 ב- 10:35:36 כותרת הודעה: כבחור מבוגר שהתחיל לנגן בכינור לפני כשנה להלן כמה שאלות מציק |
|
|
מציקות : איך משפרים אינטונציה ?האם לנגן ללא טיונר ?כולם אומרים להקשיב לצלילים אבל אם אני לא בטון מה זה עוזר , מה גם שאין לי שמיעה אבסולוטית
איך לשפר את יד ימין צליל והקשת זה בא עם הזמן ?יש לי את הספר של פישר בייסיקס ואני עובד איתו בנוסף למורה
מכירים כאלו שהתחילו מבוגר ?
כמה זמן (למרות שזה אינדיבידואלי)לוקח להיות כנר סביר
אני רוצה לקנות כינור בתקציב של $ 1000 .מי שמתעסק עם זה אמרו לי שזה יספיק לכינור אטליה שזה עבודת יד אבל ע"י שוליות מסטרים.
איך אדע אם ויינשטיין למשל לא עובד עלי ?(שמעתי שמועות לא טובות עליו)
איך לבחור כינור ?היכן הבנתי שכינור עבודת יד לא קונים בחנויות
תודה |
|
חזור למעלה |
|
|
עוגי משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 10/04/2004 ב- 04:13:19 הודעות: 439
|
נשלח: 06/09/2004 ב- 12:18:50 כותרת הודעה: |
|
|
טוב אז ככה...
שאלת הרבה שאלות ואני מקווה שאוכל לעזור קצת..
קודם כל בקשר למחיר.. 1000 דולר בהחלט יכולים להתאים לכינור סביר. אני מתכוון לעבודת יד, אבל באמת לא של בונה טוב במיוחד. אני לא יודע לגבי שוליות, ארצות וכו. כדאי לבדוק כל כינור לגופו מבחינת צליל, נוחות וכו' לפני שמסתכלים פנימה לראות מי הבונה,
מה גם שלפעמים לא רשום השם ולעתים קרובות מדי מופיעה התווית "אנטוניו סטרדיוורי"...
יש כמה מקומות שאפשר להשיג כינור. קודם כל אפשר לשאול בוני כינורות (אני לא ממש מכיר את ויינשטיין אבל בירושלים יש איזה שני בונים בסדר גמור). הם בד"כ לא מוכרים מפרי תוצרתם אבל הם מתווכים טובים לכלים אחרים ומשומשים. עוד דרך היא להתעניין בלוחות מודעות באקדמיות ובקונסרבטוריונים. עכשיו כששנת הלימודים התחילה זה זמן טוב במיוחד כי הרבה אנשים מחליפים כלים.
מה שחשוב בכל מקרה זה לתת למורה שלך לנסות את הכינור המוצע. חשוב מאוד!
אני חושב שעל ענייני צליל ואינטונציה כדאי מאוד שתדבר עם המורה שלך (איך קוראים לו/לה דרך אגב?) זה מסוג הדברים שכדאי לשאול ואם הוא רציני הוא יוכל לדבר איתך ולייעץ לך.
מקווה שעזרתי קצת, אם יש לך עוד שאלות אשמח לנסות לעזור |
|
חזור למעלה |
|
|
guysoft מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 03/09/2004 ב- 15:14:35 הודעות: 1173 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 06/09/2004 ב- 13:31:54 כותרת הודעה: |
|
|
אני בדיוק מתחיל את אותו פרויקט!
הפסקתי לנגן לפני 3 שנים (על ויולה)
ועכשיו אני מתכנן לחזור לכינור (לאחר 6 שנים).
גם לי יש תקציב של בערך 1000 דולר (אולי יותר אם צריך)
הבעיה שלי היא שאני מתכנן ללומד לבד, אין לי מורה שיכול לבדוק בשבילי את הכלי.
שאלת הטיונר היא גם שאלה שעלת אצלי, ואני חושב שאני יצמד אליו טוב טוב. שכן שניגנתי בעבר אני זוכר שחוסר כיוון הייתה בעיה שלי.
איך אני אדע איזה כינור לקנות? מלבד הצליל שאני שומע והמימדים שלו? _________________ 42 |
|
חזור למעלה |
|
|
מור מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 11:32:26 הודעות: 1524 מיקום: מבשרת ציון
|
נשלח: 06/09/2004 ב- 18:46:11 כותרת הודעה: |
|
|
טוב האמת זה שאם אתם רוצים אף אחד לא רוצה את הכינור שלושת רבע של אחותי .. ואני אשמח מאוד להפטר ממנו...
והאמת זה שבזמן האחרון היא רומזת שהיא רוצה להפטר מהכינור הגדול..(-אוי איך סבתא שלי תאהב אותי אח"כ.. חבל שהיא חושבת שאני מעין..) אז אם אני אדע משהו על זה אני אגיד לכם.. בכל מקרה הוא בטוח יעלה מעל התקציב לכם אבל הוא ממש טוב ויחסית זול.. |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 06/09/2004 ב- 22:12:13 כותרת הודעה: |
|
|
בקשר לאינטונציה:
אני יודע שהמורה האגדי חיים טאוב היה נוהג להעביד את התלמידים שלו קשה מאוד בסולמות. אין-ספור שעות רק על סולמות. ככה לפחות הוא עבד עם רם, כשרם עוד ניגן על כינור.
אני לא מכיר את הטכניקה הזו ולא יודע להסביר עליה, אבל כנראה שזו הדרך... |
|
חזור למעלה |
|
|
guysoft מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 03/09/2004 ב- 15:14:35 הודעות: 1173 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 06/09/2004 ב- 22:55:34 כותרת הודעה: |
|
|
זה אותו כינור 3\4 שיונתן ניסה להציע לי? או שיש כאן מספיק אנשים כדי לפתוח קבוצת תמיכה לאנשים שמנסים להפטר מה 3\4 שלהם?
אני מזכיר שניגנתי בויולה.. ככה ש 3\4 זה כמו לרדת שתי מידות .
אם יש לך כינור שלם למכירה.. או שמישהו רואה מודעה בתיכון או באקדמיה בקשר לכינור שלם, בבקשה תודיעו לי. _________________ 42 |
|
חזור למעלה |
|
|
duck משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 06/09/2004 ב- 10:28:51 הודעות: 10
|
נשלח: 07/09/2004 ב- 09:45:56 כותרת הודעה: יופי תודה על התגובות - להלן השלמות מהידע המצומצם שלי |
|
|
המורה שלי לואיזה מנגנת כבר 50 שנה במקור מרוסיה.היא אומרת שכשמקשיבים לצליל לומדים לכוון ואילו טיונר זה כמו קב שאתה יוצר בו תלות.
גם היא אומרת שסולמות זה הדבר שנותן אינטונציה.בבית לפחות 4/3 שעה אני עושה סולמות ורק אח"כ קטעים .
ההסבר הוא שסולם מלמד את האצבעות לאן ללכת בנגינה במהירות ולאצבעות יש זכרון מקום וצליל.
יש מישהו שמנגן מוסיקה אירית או כליזמר ?
אה וללמוד עם מורה בהתחלה לפחות זה חשוב חשוב חשוב ! לחיזוק הרגלים טובים. |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 07/09/2004 ב- 10:25:37 כותרת הודעה: |
|
|
לשאלתך האחרונה בסוף רציתי להגיד ש... אני!!!!!
אני נינגתי די הרבה כלייזמר בשנת הישיבה בלית ברירה... אתה מבין: רקדנו המון שמה, וכל חג שיש עושים מסיבה וכו'...
והואיל וגילו שאני מנגן בקלרינט אז הקמנו כמה חבר'ה להקת כלייזמר בשנה הזאת...
היה נחמד (ובזכות זה הצלחתי לעשות פעם ראשונה גליסנדו עם הקלרינט!! שזה הדבר ההכי מגניב שיש בקלרינט... )
למה?! בא לך להקים להקת חתונות? _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 07/09/2004 ב- 10:43:45 כותרת הודעה: |
|
|
המורים הרוסים (לא משהו אישי נגד המורה שלך) מתעקשים משום מה ללכת בדרך הקשה, ולעיתים הבלתי אפשרית.
אם אין לך שמיעה אבסולוטית, או שמיעה ברמה גבוהה מאוד, אתה לא תוכל "לנחש" אם אתה מנגן מדויק... ובתור כנר מתחיל, טיונר זה הכלי היחידי שיכול לעזור לך. ואח"כ כמובן שכדאי להפטר ממנו, אבל לפי דעתי, הוא דיי הכרחי בתור התחלה. |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 07/09/2004 ב- 10:48:22 כותרת הודעה: |
|
|
ועוד הערה בנוגע לכליזמרים ולמוסיקה אירית:
אני מאוד מאוד אשמח אם תפתחו אשכולות בנושאים הללו בפורום החדש שפתחנו (פורום "זרמים שונים", עכשיו לא רק למוסיקת ג'אז), כי אני משוכנע שיש כאן לפחות עוד 3-2 שמתעניים במוסיקה אירית, ועוד כמה שמנגנים כליזמר. כך גם תעזרו לבסס את הפורום החדש (ההנהלה תוקיר זאת מאוד).
תודה מראש. |
|
חזור למעלה |
|
|
duck משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 06/09/2004 ב- 10:28:51 הודעות: 10
|
נשלח: 07/09/2004 ב- 11:24:04 כותרת הודעה: לגבי כליזמר - אני לא ברמה של להופיע בחתונות אלא |
|
|
אוהב את המוסיקה הזו שאפשר לבכות ממנה.אולי זה מהרקע הדתי שלי בעבר ואולי כי יש רוחניות ועצב ושמחה במוסיקה הזו שהיום במוסיקה החסידית אין מבחינת התיחכום בסולמות ובאוירה(כמובן שיש זמרים גדולים אבל זה סגנון אחר-פחות מתוחכם מוסיקלית)בכל אופן זה ממש בלוז יהודי והרבה יותר יפה ונוגע בעיני ממוסיקה אירית אע"פי שאני מנגן קצת אירית בבית.
סתם רוצה אולי לפגוש כמה שמנגנים ברמה דומה לשלי להפגש ולנגן להחליף דעות חוויות.
נראה לי שזה כל ה FUN ולנגן לאחרים זה תוצר לוואי אבל לא העיקר (שזה לדעתי להשתפר בנגינה מה שיותר ולבטא את הקול האישי שלי בנגינה.
אבל כאמור בכינור שנה זה רק תחילת הדרך |
|
חזור למעלה |
|
|
עוגי משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 10/04/2004 ב- 04:13:19 הודעות: 439
|
נשלח: 07/09/2004 ב- 12:04:39 כותרת הודעה: |
|
|
עידן תרשה לי לחלוק עליך..
אני גם חושב שסולמות זה הבסיס הכי טוב. ובלי טיונר! פשוט אין ברירה.
וזה בכלל לא עניין של אסכולות! אני לא מכיר ולו מורה אחד שדיבר על טיונר, חוץ מבהקשר של כיוון המיתרים, שגם אז זה לא ממש נחוץ.
אין מה לעשות, בכינור, שהוא כלי שבו האינטונציה לא קבועה (בניגוד לפסנתר או לכלי נשיפה), פשוט אין ברירה. צריך ללמד את האצבעות ואת הראש איפה נמצא כל צליל. וזה בעצם אומר שצריך לפתח שמיעה יחסית.
לי למשל יש שמיעה אבסולוטית, ולדעתי היא שולית ביותר כשמדובר בכינור! |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 07/09/2004 ב- 14:08:17 כותרת הודעה: |
|
|
קודם כל בוא נסדיר עניין פעוט...
בכלי נשיפה אין אינטונציה קבועה. למעשה היא משתנה תוך כדי נגינה (הכלי מתחמם\מתקרר, ולפיכך אורך הצינור משתנה במידה מזערת אך "נשמעת לאוזן") וצריך לשים לב לכך ולפעול בהתאם.
דבר שני,
אולי זה בגלל שאני לא כנר (טפו טפו טפו, בלי עין הרע, ותוסיפו עוד כאוות נפשכם), אבל איך אתה מצפה מכנר מתחיל, או איך כל השיטה הזו מצפה ממנו, להבחין בצליל לא מכוון? אל תפגע, duck, אבל אני מניח שלא למדת פיתוח שמיעה בצורה אינטנסיבית... אז עבודה בלי טיונר נראית לי מבוזבזת. אלא אם כן מישהו יסביר לי אחרת. |
|
חזור למעלה |
|
|
guysoft מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 03/09/2004 ב- 15:14:35 הודעות: 1173 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 07/09/2004 ב- 19:03:28 כותרת הודעה: |
|
|
המורה שלי בויולה ניסה לעזור לי בעבר עם טיונר.. (אולי מפני שקצת עייפתי אותו עם חוסר ריכוז) אני משער שאם יש לו אחד אז זה אומר שאני לא היחיד שהשתמש בו
בקשר למוזיקה האירית, יש לי תווים, ושסוף סוף אקנה כינור אז אני מתכנן לנגן אותם. אני בקשר עם מישהו בירושלים שמיבא מוזיקה אירית לארץ (אם אתם מחפשים כל דיסק אירי הוא ימצא אותו.. ובמחיר טוב). והוא אומר שאין להקות איריות בירושלים.
יש שני פבים אירים ואין מוזיקה! אני בדיוק חזרתי מאירלנד ושם בעירה של 50 איש יש 4 פאבים (מקומיים) ובכולם יש מוזיקה. אז אנשים יש כאן ביקוש! _________________ 42 |
|
חזור למעלה |
|
|
עוגי משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 10/04/2004 ב- 04:13:19 הודעות: 439
|
נשלח: 07/09/2004 ב- 19:43:03 כותרת הודעה: |
|
|
עידן,
קודם כל כשאמרתי "גובה קבוע" או משהו כזה התכוונתי לזה שהגובה היחסי של הצלילים אחד בהשוואה לשני, הוא קבוע. אצלך למשל זה תלוי במיקום החורים, אבל בגלל שהמיקום הוא קבוע אתה לא יכול לשנות את גובה הצליל תוך כדי..
במילים אחרות, כי אני מתחיל להסתבך כאן, אתה לא יכול לסתום רבע או חצי חור אבל כנר יכול לעלות רבע טון, שמינית טון, וכו'.
לגבי איך לצפות להבחין בצליל מכווון: ואיך מלמדים זמר להבחין בצליל מכוון?
מה שצריך זה למצוא צליל קבוע (בכינור אלה המיתרים הריקים) ולהשתמש בו כ"עוגן" להתייחסות. זה דבר שכנרים עושים כל החיים, גם ברמות הגבוהות ביותר, גם אם לא בצורה מודעת. הם פשוט עושים את זה תוך כדי נגינה. |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 07/09/2004 ב- 21:09:36 כותרת הודעה: |
|
|
עוד הסבר קצר על אינטונציה בכלי נשיפה מעץ:
האינטונציה בכלי נשיפה מעץ מושפעת מכמה גורמים שונים, וביניהם גם שינוי עמוד האויר ע"י סגירת שסתומים.
הלוואי וזה היה הדבר היחידי שמשפיע על אינטונציה בחליל, אבל זה לא...
א. מהירות האויר: מהירות אויר גבוהה תביא בהכרח לעליה אבסולוטית באינטונציה. לא משהו בסדר גודל של טונים, אלא של עשיריות הטון עד טון-טון וחצי. אי אפשר לנשוף במהירות אויר קבועה תמיד, תמיד יהיו שינויים במהירות הנשיפה, גם אם קטנים ולא מורגשים, אם נרצה או לא.
ב. כמות אויר משפיעה גם היא, הרבה אויר - עלייה באינטונציה, מעט אויר - ירידה באינטונציה. כאן ההשלכות הכמותיות קצת יותר מורגשות על האינטונציה (בכלים עם פיות עץ זה קצת שונה, אם אני לא טועה)
ג. שינוי בעזרת האמבז'ור: שינויי במצב הלחץ (stress) היחסי בשפתיים מביא לשינויי באינטונציה, יותר לחץ - אינטונציה עולה, ולהפך (כך בחליל לפחות).
ד. נגזרת של סעיף א' - תמיכה: תמיכה איתנה מן הסתם מצמצמת את מהירות וכמות האויר. יש לשלוט בשרירי הבטן בצורה שלא תפריע לאינטונציה.
ה. כיוון הראש כלפי מעלה, מעלה את האינטונציה במילימטרים, ולהיפך.
ו. "הרמת גבות": עד כמה שזה נשמע מוזר, הרמת הגבות גורמת לשינוי התנוחה של חלק משרירי הפה, שמביאה גם לעליה קלה באינטונציה (יש חלילנים שמשתמשים בזה המון).
ז. עוד בחליל - כיסוי הפיה: ככל שהפיה שלנו מכוסה יותר ע"י השפה (אפשר לשנות את כיסוי הפיה ע"י הסטה קלה של החליל החוצה ופנימה), האינטונציה יורדת, ולהיפך.
ט. תוסיף את העובדה שלמרות הסידור של החורים בכל כלי נשיפה, גם הסידור המדויק ביותר איננו מושלם, וגם אם תיישם את כל שבעת הסעיפים שלפניך בצורה המאוזנת ביותר (דבר שהוא כמעט בלתי אפשרי, אבל אני לא מתלונן), עדיין לא תגיע למצב של אינטונציה מדוייקת ומכוונת. בנוסף, אם אנחנו גבוהים בצורה אבסולוטית בכל הרגיסטר, אנחנו בד"כ פותחים את הפיה\ראש\בוקל, כל כלי והחלק שלו. זה גורם לשינוי ביחסים בין הצלילים (כלומר, היחס בין דו ל-רה במול משתנה ב-X, אבל היחס בין סול ל-פה דיאז משתנה ב-Y).
אל תשכח שחלק מהקלפות שלנו פתוחות, מה שמאפשר לשחק עם רבעי טונים בכל זאת.
נערך בפעם אחרונה על-ידי holst בתאריך 07/09/2004 ב- 21:48:45, נערך סך הכל פעם אחת |
|
חזור למעלה |
|
|
God מנהל
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 13:56:07 הודעות: 821 מיקום: Beyond the pearly gates,heaven
|
נשלח: 07/09/2004 ב- 21:27:30 כותרת הודעה: |
|
|
ועכשיו, אחרי שקראתם את המבוא לאינטונצייה בנשיפה, הרשו לי להציג לכם את השחקן ברמות הכי גבוהות של רגישות אינטונטיבית
הפייה!
הפייה של הבסון והאבוב, ולרמה יותר נמוכה העלים של סקסופון וקלרינט, הם הדברים הכי רגישים שקיימים! שינוי בטמפ', שינוי בלחות, שינוי בכיוון זרימת האוויר - הכל משפיע על הפיות שלנו - יעני כל הפרמטרים שקראתם קודם? אז כל אחד מהם אנחנו צריכים לבנות מחדש לפי התנאים של המקום שבו אנחנו מנגנים.
אה, ורק שתבינו: לפייה ממוצעת של בסון יש כאוקטבה שלמה של מרחב שיוט אינטונטיבי...
אז מה שאנחנו אומרים פה: כנרים, די להתבכיין! _________________ הללויה. |
|
חזור למעלה |
|
|
duck משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 06/09/2004 ב- 10:28:51 הודעות: 10
|
נשלח: 08/09/2004 ב- 10:11:31 כותרת הודעה: הי להולסט אני לא נפגע אלא נהנה מעושר הדיון |
|
|
שהתפתח פה.שכל אחד יהיה מבסוט בכלי שלו.לא ניסיתי לומר "שלי הכי קשה "
דבר שני יש קונספציה של הפנמת צליל פנימית שכשאני מנגן והצליל לא תואם את ההפנמה הפנימית יצעק לי קול פנימי יש פה זיוף ובדיקת צלילים עם מיתרים פתוחים דבל מיתרים.
הבעיה בטיונר ויש לי בבית טיונר שכשמתרגלים אליו קשה לנגן בלי זה כמו קב לגוף ואז השמיכה לא מתפתחת ובכלי קשת זה קרויו.לכל הכלים זה חשוב אבל לקשת (כינור ויולה צ'לו וכ"ו )זה קריטי
עד כאן במילים שלי לגבי אינטונציה כפי שמופיעה בספרים .ובאמת אני מבדיל בחלק מהצלילים ובחלק אני עוד בודק עם טיונר.
תחשבו שלפני 20 שנה לא היו טיונרים ותמיד היו נגנים טובים גם ללא שמיעה אבסולוטית. |
|
חזור למעלה |
|
|
עוגי משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 10/04/2004 ב- 04:13:19 הודעות: 439
|
נשלח: 08/09/2004 ב- 10:54:07 כותרת הודעה: |
|
|
אוקיי רבותיי
I stand corrected
אבל אם נחזור לעניין הכינור, טיונר זה באמת די דומה לקביים. וכל בנאדם שיש לו את היכולת ללכת לבד צריך ללמוד ללכת בלעדיהם. מה שאני מנסה להגיד זה שבכינור התיקון של הצליל (וכולם עושים את זה כל הזמן), צריך לבוא מתוך השמיעה של הבנאדם ואין ברירה אחרת...
במילים אחרות... סולמות, סולמות ועוד פעם סולמות! |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 08/09/2004 ב- 11:55:54 כותרת הודעה: |
|
|
duck, אם כך, אז כנראה שאני טועה, ושאין צורך בטיונר, אם יש לך שיטת עבודה כזו.
קבל את התנצלותי על זה שלא הערכתי אותך מספיק.
ועוד דבר:
מורי היקר (מורה מהצד... אבל זה סיפור אחר) משה אפשטיין סיפר לי על תפישת המוסיקה בימים קדומים... הוא למד אצל אורי טפליץ, מי שנחשב לאחד הדינוזאורים של המוסיקה בארץ ישראל, חלילן מצוין ומוסיקאי ענק. הוא סיפר לי שאורי למד תיאוריה מוסיקלית עם אחד התלמידים של בראהמס והמשיך וסיפר לי על "מה היו הדברים החשובים שאליהם שמו לב פעם".
להפתעתי הוא אמר לי שלפני כמה עשרות שנים, אינטונציה הייתה פרט שולי בעבודה המוסיקלית. היית למשל יכול לשמוע כנר מזייף קלות בסולו, או מצבים שבהם היה סולו לחליל בקטע תזמורתי, אבל הדיוק האינטונטיבי בו לא היה מוקפד. הוא הוסיף ואמר שאז ה"מוסיקה", הפראזות, הבניה המוסיקלית וכו' לקחו מקום כל כך חשוב, שאף אחד כמעט לא שם לב לדברים כמו אינטונציה.
היום המצב שונה (יש שאומרים לטוב, ויש כאלה, זקנים בעיקר, שמתגעגעים לימי קדם, ואומרים ש"מוסיקה היא לא מה שהייתה פעם...), וההתייחסות לאינטונציה היא קפדנית הרבה יותר.
בשורה התחתונה: אבות אבותינו לא נגנו מי-יודע -מה-מכוון. |
|
חזור למעלה |
|
|
Brass&Bass. משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 11/06/2006 ב- 19:02:05 הודעות: 16 מיקום: נתניה.
|
נשלח: 05/07/2006 ב- 08:20:26 כותרת הודעה: |
|
|
עוגי כתב\ה: |
עידן תרשה לי לחלוק עליך..
אני גם חושב שסולמות זה הבסיס הכי טוב. ובלי טיונר! פשוט אין ברירה.
וזה בכלל לא עניין של אסכולות! אני לא מכיר ולו מורה אחד שדיבר על טיונר, חוץ מבהקשר של כיוון המיתרים, שגם אז זה לא ממש נחוץ.
אין מה לעשות, בכינור, שהוא כלי שבו האינטונציה לא קבועה (בניגוד לפסנתר או לכלי נשיפה), פשוט אין ברירה. צריך ללמד את האצבעות ואת הראש איפה נמצא כל צליל. וזה בעצם אומר שצריך לפתח שמיעה יחסית.
לי למשל יש שמיעה אבסולוטית, ולדעתי היא שולית ביותר כשמדובר בכינור! |
אתה משוגע? ממתי שמיעה אבסולוטית "היא שולית ביותר כשמדובר בכינור"?
אני בן 13, וכשאני רציתי לנסות כינור, מנהל הקונסרבטוריון שלי (קונס' נתניה) עשה לי הרצאה ארוכה על הנושא של השמיעה, ובכלל שמאוחר להתחיל כינור בגיל 13.
קשה לי להאמין ש-שמיעה אבסולוטית "היא שולית ביותר כשמדובר בכינור".
דווקא לכינור הכי צריכים שמיעה אבסולוטית. _________________ יעקב.
"...אני נגן ליווי טוב- ואני גאה בזה!..." |
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 05/07/2006 ב- 09:36:08 כותרת הודעה: |
|
|
השמיעה האבסולוטית יכולה להפריע לאנשים מסויימים בכלים מסויימים.
אין הבדל בין אם יש לך שמיעה אבסולוטית ואתה מנגן בכינור או במשרוקית.
ככה או ככה, או שיש לך את זה או שאין לך את זה. מה שיותר חשוב משמיעה אבסולוטית זו שמיעה יחסית.
אינטונציה טובה לא באה מתוך הידע של איזה צליל אתה שומע באותו הרגע וזה שאתה יכול לנקוב בשמו.
גם למוסיקאים טובים שאין להם שמיעה אבסולוטית, יש להם שמיעה מאוד טובה לגבי הצליל שלהם, האינטונציה וכו'.
בכלים שאינם מושווים והכיוון שלהם ניתן לשינוי, צריך לדעת איפה לשנות קצת את האינטונציה של צלילים, במיוחד כשאתה מנגן עם עוד אנשים כך שדברים ישמעו מכוונים,
לעומת הפסנתר שהוא מושווה וכל המרווחים בו לא מכוונים בצורה מושלמת.
בשביל לשמוע אם אתה מכוון או לא מכוון בקול, בכלי קשת או כלי נשיפה זה עניין של נסיון ואימון, אין צורך בשמיעה אבסולוטית בשביל לשמוע את זה.
שמיעה אבסולוטית לפעמים יכולה להיות קללה גם. במיוחד בביצועים אותנטיים. _________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
Brass&Bass. משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 11/06/2006 ב- 19:02:05 הודעות: 16 מיקום: נתניה.
|
נשלח: 05/07/2006 ב- 10:27:39 כותרת הודעה: |
|
|
טל כץ כתב\ה: |
השמיעה האבסולוטית יכולה להפריע לאנשים מסויימים בכלים מסויימים.
אין הבדל בין אם יש לך שמיעה אבסולוטית ואתה מנגן בכינור או במשרוקית.
...
שמיעה אבסולוטית לפעמים יכולה להיות קללה גם. במיוחד בביצועים אותנטיים. |
אתה רציני?
אפילו לנגני כינור?
ומה זאת אומרת- שמיעה אבסולוטית יכולה להפריע? בביצועים אותנטיים? למה? _________________ יעקב.
"...אני נגן ליווי טוב- ואני גאה בזה!..." |
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 05/07/2006 ב- 10:55:31 כותרת הודעה: |
|
|
ביצועים אותנטיים בד"כ מבוצעים בתדר הנמוך מלה = 440 או 442.
בד"כ הם בלה = 415. אנשים היום עם שמיעה אבסולוטית שרגילים לשמוע לה ב440 או 442 יכולים להתחרפן אם הם צריכים להסתכל למשל בפרטיטורה ולהקשיב לביצוע אותנטי.
במקום סול מז'ור זה ישמע כמעט כמו פה# מוגבה מז'ור.
ופתאום זה נהיה נורא מוזר כשאתה מסתכל על התווים ואתה שומע משהו אחר.
כשזה מגיע לעניין של לנגן את זה ככה אז בכלל אפשר להשתגע.
אבל יש אנשים שעושים את זה ומתרגלים. זה פשוט יכול להיות מציק ביותר. _________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
well-tempered משתמש מתקדם
הצטרף בתאריך: 30/05/2004 ב- 21:57:30 הודעות: 649
|
נשלח: 05/07/2006 ב- 10:57:13 כותרת הודעה: |
|
|
כי בביצועים אותנטיים לא מכוונים את לה ב-440.
זה אומר שהכל נשמע מזויף או בסולם אחר, למי שיש לו שמיעה אבסולוטית
הם צריכים ללמד את עצמם להתרגל לזה שכשבתווים כתוב תו מסוים, הם שומעים צליל אחר _________________ "Ford, you are turning into a penguin. Stop it" |
|
חזור למעלה |
|
|
Brass&Bass. משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 11/06/2006 ב- 19:02:05 הודעות: 16 מיקום: נתניה.
|
נשלח: 05/07/2006 ב- 13:22:54 כותרת הודעה: |
|
|
הבנתי הכל חוץ מהמספרים...
מה זאת אומרת "לה=415"? _________________ יעקב.
"...אני נגן ליווי טוב- ואני גאה בזה!..." |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 05/07/2006 ב- 13:53:38 כותרת הודעה: |
|
|
זה התדר של הלה אוקטבה ראשונה. שהרי לכל צליל יש תדר של גלי קול משלו...
בעקרון לה אוקטבה ראשונה הוא 440 הרץ, ובעצם מזה אפשר למצוא כל מיני צלילים אחרים עפ"י יחסים של מרווחים.
לדוגמא אם קווינטה זה יחס של 3/2 אז זה אומר שהצליל מי אוקטבה שנייה הוא בתדר של 660.
וכשאומרים שלה שווה 415, זה אומר שהנמיכו אותו המון כי ככל שהתדר קטן יותר כך הצליל נמוך.
זה סה"כ פיזיקה לא יותר מדי מסובכת. _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
עוגי משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 10/04/2004 ב- 04:13:19 הודעות: 439
|
נשלח: 05/07/2006 ב- 14:08:24 כותרת הודעה: |
|
|
בנגינה "מודרנית" (אני לא יודע בדיוק מאיזה תקופה מה גם שזה לא התפתח באופן אחיד בכל המקומות) נוהגים לכוון את הכלים כך שהצליל "לה" באוקטבה ראשונה, שהוא גם הצליל של מיתר לה בכינור, מכוון לגובה ספציפי של 440 הרץ. הרץ = תנודות בשניה, כלומר בשביל שמיתר לה ישמיע לה בגובה של 440 הרץ, הוא צריך לרטוט 440 פעם בשניה. לפעמים מכוונים אפילו יותר גבוה, כך שלה = 442 הרץ..
עם זאת, ההחלטה שזה הגובה של לה לא תמיד הייתה ככה. בתקופות קדומות יותר הוא היה מכוון אחרת. היום, כשרוצים לשחזר את הכיוונון העתיק, נוהגים לכוון את הכלים כך שלה = 415 הרץ, שזה בערך (או בדיוק) חצי טון נמוך יותר.
אני עדיין טוען ששמיעה אבסולוטית שולית כשמדובר בכינור. בשביל כינור צריך שמיעה טובה, ולא בהכרח אבסולוטית. מה שחשוב הוא לקלוט נכון את היחסים בין הצלילים כדי שהם יצאו נקי, שזאת פחות או יותר ההגדרה לשמיעה יחסית. (כמובן ששמיעה אבסולוטית לא חייבת לבוא על חשבון שמיעה יחסית אבל לפעמים היא יכולה לעכב את ההתפתחות שלה אם סומכים עליה יותר מדי בתור פיתרון יותר קל).
וכן, למי שיש שמיעה אבסולוטית, לנגן (או לשיר) חצי טון נמוך יותר יכול ממש לשגע בהתחלה. אבל החדשות הטובות הן שאפשר להתרגל לזה, ככה לפחות אמרו לי. |
|
חזור למעלה |
|
|
Brass&Bass. משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 11/06/2006 ב- 19:02:05 הודעות: 16 מיקום: נתניה.
|
נשלח: 05/07/2006 ב- 16:31:48 כותרת הודעה: |
|
|
ואחרי שהפכרנו את הטענה שרק בעלי שמיעה אבסולוטית יכולים לנגן בכינור...
האם זה נכון שחייבים להתחיל בגיל 5-7? _________________ יעקב.
"...אני נגן ליווי טוב- ואני גאה בזה!..." |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 05/07/2006 ב- 21:05:39 כותרת הודעה: |
|
|
תשמע.... ככל שאתה יותר צעיר ככה אתה קולט יותר מהר,
לכן אם תעבוד עם ילד כבר בגיל די צעיר על צלילים ולפתח לו את השמיעה כבר בגיל מוקדם אז סביר להניח שהוא יהיה ספץ בזה.
אז אפשר לומר שגם בנגינה, הואיל וזה הגיל שבו המוח קולט הכי מהר, כדאי באמת להשקיע ולבנות את הבסיס הכי טוב בגיל הזה.
אבל זה לא מבטיח כלום... זה לא אומר שבהמשך אתה תישאר תותח ותהיה ככה לנצח.
אפשר לקחת את הדוגמא של יהודי מנוחין, שאחרי גיל 20-25 כבר לא היה מה שהיה...
וחוץ מזה המוזיקליות של ילד בן 10 שעדיין לא חווה כמעט כלום מהחיים, מאוד לוקה בחסר מאשר מישהוא בגיל 20 שכבר עבר הרבה חוויות ויש לו על מה לדבר דרך המוזיקה שלו. _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
|