צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר |
הודעה |
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 01/09/2006 ב- 10:29:58 כותרת הודעה: שאלה על רביעיות ברבר שופ |
|
|
ונראה לי שבעיקר עוגי יוכל לענות, אלא אם כן מישהו אחר יודע...
שמעתי כבר כמה קטעים מושרים בהרכב כזה,
ואני שומע לא מעט פעמים אקורדים מאוד מעניינים, אבל אין לי ממש מושג איך להגדיר אותם.
זה ספטאקורדים רגילים או שמיוחדים בסגנון סולמות בלוז?
כי יש איזה צליל מוסף או משהו, לא ממש ברור לי מה ההרמוניות שהולכות שם.
מישהו יכול להסביר? _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
matan__ משתמש באימונים
הצטרף בתאריך: 20/09/2005 ב- 11:31:48 הודעות: 156
|
נשלח: 01/09/2006 ב- 13:06:15 כותרת הודעה: |
|
|
מה זה רביעיות ברבר שופ? |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 01/09/2006 ב- 13:57:38 כותרת הודעה: |
|
|
אנשים כאלה... בטח אתה יודע למה אני מתכוון עכשיו. _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
matan__ משתמש באימונים
הצטרף בתאריך: 20/09/2005 ב- 11:31:48 הודעות: 156
|
נשלח: 01/09/2006 ב- 16:43:08 כותרת הודעה: |
|
|
טוב , אז קראתי על זה קצת ...
ואני גם למדתי קצת על הרמוניה מסוג כזה...
עם אבי ומורי היקר מר ארנון פלטי....
בכל מקרה כשיש ארבע קולות זה לא מגביל אותנו רק לספט אקורדים...
בג'אז הקוינטה של האקורד היא ממש לא חיונית...
בכל מקרה יש לנו אותה באוברטון מהבאס...
אז יש אקורדים יותר מפותחים כגון אקורד 7/9 (בלי הקווינטה )
או אקורד 13 לדוגמא : דו ,סי במול ,מי , לה...
יש המון אופציות ...
|
|
חזור למעלה |
|
|
God מנהל
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 13:56:07 הודעות: 821 מיקום: Beyond the pearly gates,heaven
|
נשלח: 02/09/2006 ב- 10:50:36 כותרת הודעה: |
|
|
הבחור הכי מימין בתמחונה האחרונה שגדי שלח..... הוא לא במקרה ראש העיירה מבנות גילמור?
_________________ הללויה. |
|
חזור למעלה |
|
|
עוגי משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 10/04/2004 ב- 04:13:19 הודעות: 439
|
נשלח: 03/09/2006 ב- 14:20:58 כותרת הודעה: |
|
|
האנשים האלה לא נראים לכם כמו הדבר הכי מגוחך שראיתם מימיכם?....
טוב, האמת שלשיר ברברשופ זה יכול להיות די כיף, אם מתלבשים יותר נורמלי ומפתחים עמידות לכמויות הקיטש האדירות שיש בקטעים היותר מסורתיים של הסגנון הזה. ברביעייה שלי, שאמנון זליג הוא המנהל המוסיקלי שלה, עושים עיבודי "ברברשופ" (אני חושב שעדיין ניתן להגדיר אותם ככאלה) גם לשירים ישראליים, שירי חגים ואפילו ניסינו פעם (לא המשכנו לעבוד על זה משום מה לצערי הרב) עיבוד ברברשופ לשיר הפתיחה של "רחוב סומסום"...
לגבי ההרמוניות, אני חושב שמתן די צודק. חוץ מספטקורדים למיניהם ומוקטנים/מוגדלים יש גם הרבה אקורדים שמנחם צור היה מכנה "גורדי שחקים", כלומר 11 ו- 13. לפעמים נוטים לכתוב במקום 13 את הסיפרה 6. אפשר להתווכח אם המשמעות היא אותה משמעות אבל בתכל'ס הצלילים די דומים.
אתם יודעים מה? אולי כדאי למצוא לינק לתווים של איזה קטע ברברשופ מוכר (אני אנסה לחפש) וכל מי שרוצה יוכל לנתח כאוות נפשו. |
|
חזור למעלה |
|
|
giladcom משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 28/07/2007 ב- 16:46:47 הודעות: 9 מיקום: ניו-יורק / ירושלים
|
נשלח: 28/07/2007 ב- 17:18:12 כותרת הודעה: הרכב ברברשופ נשי |
|
|
אפרופו ברברשופ, למי שלא הספיק לשמוע את רביעיית FourPlay הנהדרת, שכמדומני הפסיקו את עבודתם כשאמנון זליג נסע ללימודים בחו"ל (אורי/עוגי, אני טועה? ההרכב עוד קיים?) - יש רביעיית ברברשופ נשית, ירושלמית ומומלצת שנקראת רביעיית תלתן. הן אמנם בתחילת הדרך אבל יצא לי לשמוע אותן כשנסעו לכמה גיגים בניו-יורק, והפוטנציאל שם נהדר לדעתי. ביום השני הקרוב הן מופיעות באשקלון בכנס מקהלות, אני ממליץ בחום... |
|
חזור למעלה |
|
|
Stewie Griffin פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 13/05/2007 ב- 22:06:03 הודעות: 120 מיקום: ראשון לציון
|
נשלח: 28/07/2007 ב- 18:12:16 כותרת הודעה: |
|
|
1. ההבדל בין 6 ל-13 הוא ש-6 מופיע תמיד בלי 7 ו-13 תמיד עם 7. (אבל בניגוד לאמונה הרווחת, ה-13 לא חייב להיות ספטימה מעל ה-7)
2. היופי באקורדים של "זמרי המספרות" נובע מכך שהם שרים ב"כיוון טבעי" (Just Intonation) ולא בכיוון מושווה (Equal Temperament). כששרים בכיוון טבעי, כל תו נשמע בתדר "הטבעי" שלו בחס לשאר התווים, והאוברטונים מתלכדים בצורה מושלמת ויוצרים אפקט מיוחד שלא ניתן לשמוע אם תנגנו את אותו אקורד על כלי כמו פסנתר, שמכוון בכיוון מושווה.
קריאה נוספת: http://en.wikipedia.org/wiki/Just_intonation |
|
חזור למעלה |
|
|
giladcom משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 28/07/2007 ב- 16:46:47 הודעות: 9 מיקום: ניו-יורק / ירושלים
|
נשלח: 28/07/2007 ב- 18:27:57 כותרת הודעה: בין 6 לבין 13 - התורה כולה |
|
|
לגבי ה- 6 וה-13 ביחס ל-7 - נכון מאוד, אולם נדייק ונאמר שההבדל ביניהם הוא בבסיסו מהותי יותר: 6 מהווה תחליף (צליל שוהה) ל-5, כמו ש- 4 מהווה תחליף ל-3. במלים אחרות, אקורד 6 אמור לכלול את הדרגות 1, 3 ו-6, ללא 5 (אף על פי שבימינו רבים מכנים אקורד מרובע עם הדרגות 1, 3, 5 ו-6 כ"אקורד 6"). ה-6 אמור להוות צליל שוהה, ואחר-כך להיפתר אל ה-5.
לעומת זאת "גורדי השחקים", דהיינו 7, 9, 11 ו-13, מהווים תוספות למשולש היסודי 1-3-5 ולכן הם צלילים יציבים (יחסית), ואינם משתמשים כתחליפים לצלילי האקורד ולפיכך לא צריך "לפתור" אותם. |
|
חזור למעלה |
|
|
Stewie Griffin פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 13/05/2007 ב- 22:06:03 הודעות: 120 מיקום: ראשון לציון
|
נשלח: 28/07/2007 ב- 21:38:58 כותרת הודעה: |
|
|
זה תלוי אם אתה שואל קלאסיקאי או ג'אזיסט.
בתיאוריה קלאסית - אקורד עם 6 נקרא אקורד סקסט והוא בעצם היפוך ראשון של אקורד יסודי.
לדוגמה, דו מז'ור = דו מי סול
דו מז'ור במצב סקסט = מי סול דו
אכן יש סקסטה בין מי לדו, אבל השורש של האקורד הוא לא מי אלא דו.
אקורד יכול להופיע גם במצב 4/6 (קוורט סקסט) שהוא ההיפוך השני ויראה כך: סול דו מי.
במקרה כזה יווצר אקורד לא יציב, ולכן בדר"כ הקוורטה - דו תיפתר לטרצה - סי, והסקסטה - מי תיפתר לקווינטה - רה, כדי ליצור אקורד יציב שבדר"כ יהיה הדרגה החמישית בסולם: סול סי רה שזה חמישית בסולם דו מז'ור.
לעומת זאת, בג'אז שבו כל האקורדים הם מרובעים (עם 7), ה-6 באקורד משמש כתחליף ל-7 ולא ל-5. למשל, במקום Cmaj7 שמורכב מדו מי סול סי אפשר להשתמש ב-C6 שמורכב מדו מי סול לה, כאשר לה אינו משמש כתחליף לסול אלא דווקא לסי שהוא הספטימה הגדולה.
באקורדים עם 9, 11, 13 התווים הנוספים נקראים טנשנים (קיצור של extension - הרחבה) ונועדו להרחיב את האקורד מעבר ל-4 הצלילים היסודיים. לדוגמה, אקורד יכול להיות מורכב בצורה כזו: דו מי סול סי רה פה# לה. אקורד כזה אפשר לכתוב כ-Cmaj7/9/#11/13 אבל בדר"כ פשוט קוראים לו Cmaj7 והנגן יכול להוסיף איזה טנשנים שהוא רוצה לפי הטעם. בכל מקרה, התווים האלה נועדו להוסיף צבע ומתח לאקורד הבסיסי. אז הם דווקא כן נשמעים מתוחים, אבל הם לא חייבים להיפתר בסקונדה למטה כמו במוסיקה קלאסית, אלא יכולים פשוט להישאר במקום. |
|
חזור למעלה |
|
|
giladcom משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 28/07/2007 ב- 16:46:47 הודעות: 9 מיקום: ניו-יורק / ירושלים
|
נשלח: 29/07/2007 ב- 02:20:04 כותרת הודעה: |
|
|
אהלן,
כן, אני כתבתי מהצד של הקלסיקאי - אני תלמיד לתואר שני בקומפוזיציה בביה"ס "מאנס" בניו-יורק...
אני חושב שנוצר לנו בלבול (שעלול לבלבל את קוראינו הנאמנים, בהנחה שמישהו אכן קורא את ההתכתבות שלנו מלבד שנינו...) לגבי ה"אקורד 6". סקסט-אקורד הוא כמובן, כפי שציינת, היפוך ראשון של האקורד המשולש. במקרה כזה הספרה 6 תירשם מימין לדרגה למטה בקטן. מצד שני, הוספת הספרה 6 דווקא למעלה מימין לדרגה, כמו בבס ממוספר, מציינת כפי שכתבתי אקורד עם suspention של 6, במקום ה-5. במקרה כזה השורש עדיין יהיה הצליל הנמוך ביותר באקורד (כלומר, דו במקרה של דו-מי-לה, ולא דו-מי-לה במשמעות של לה מינור בהיפוך ראשון).
עוד הערונת - אני די משוכנע שהביטוי "טנשן" בג'אז מתייחס פשוט לכיתוב tension, שמשמעו "מתיחות", כלומר תוספת של צלילים מתוחים יותר מהמשולש היסודי. |
|
חזור למעלה |
|
|
Stewie Griffin פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 13/05/2007 ב- 22:06:03 הודעות: 120 מיקום: ראשון לציון
|
נשלח: 29/07/2007 ב- 10:52:40 כותרת הודעה: |
|
|
1. ת'אמת? לא נראה לי שמישהו באמת קורא את זה
2. בקשר ל-6 אתה צודק.
3. לגבי tension - לדעתי זו משמעות הגיונית ולגיטימית, שנוספה רק אחרי שהמילה הייתה כבר קיימת כקיצור של extension. (באותה מידה שקודם היה ישו ורק אח"כ החליטו שהשם שלו הוא בעצם ראשי תיבות של "ימח שמו וזכרו"...)
בויקיפדיה תמצא את המונח extension במאמרים רבים:
http://en.wikipedia.org/wiki/Extended_chord
http://en.wikipedia.org/wiki/Upper_structure_triad
וגם אם תחפש בגוגל, וגם ברוב ספרי התיאוריה הג'אזים. |
|
חזור למעלה |
|
|
|