טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 26/11/2011 ב- 02:05:11 כותרת הודעה: יסודות אימון חיוניים - ריימונד מייס |
|
|
רציתי לשתף עמכם מאמר מעולה מאחד האנשים שהשפיעו עלי במהלך לימודי בארה"ב. את המאמר תרגמתי מאנגלית לעברית.
מצורף גם ב-PDF המאמר המקורי באנגלית לאלה מכם שמעוניינים. המאמר נוגע ברעיונות הקניית הרגלי אימון יעילים, נושא שלפי דעתי
לא דנים בו מספיק בתחום הוראת המוסיקה בארץ. למרות שהמאמר נכתב בידי חצוצרן ונוגע באספקטים חצוצרניים, ברעיונותיו הוא נוגע לכל נגן בכל כלי או בכלל לכל אחד שמנסה להשתפר במשהו.
ביוגרפיה קצרה:
ריימונד מייס (Raymond Mase), חצוצרן, חבר ב-American Brass Quintet מאז 1973. נגן ראשי בתזמורת הבלט של ניו-יורק, חבר ב- Summit Brass,
מורה לחצוצרה וראש פקולטת מחלקת כלי הנשיפה ממתכת בג'וליארד. חבר בפקולטה של פסטיבל אספן. ניתן לשמוע את נגינתו בלמעלה מ-100 הקלטות הכוללות גם
את נגינו כסולן בלייבלים Albany, Deutsche Grammophon, Summit, Koch, Cambria, Troy, MHS, and Furious Artisans.
יסודות אימון חיוניים - ריימונד מייס (תרגום: טל כץ)
לאורך השנים שמתי לב שתלמידים אינם מנצלים את זמן האימון שלהם בצורה יעילה ולעיתים קרובות אינם משתמשים בחומרי האימון שלהם לטובתם.
בכדי להשתפר, אני ממליץ על גישה שונה: גישת אימון שמבהירה את מטרתם של שלבי אימון שונים ומתמקדת בהצבת מטרות.
לפי דעתי, הבעיה העיקרית היא כאשר אנחנו מציבים לזמן האימון שלנו מטרות שאינן מציאותיות.
בכדי להשתפר, הציבו מטרות ברורות אך עם זאת צנועות, הכרוכות בשיפור הדרגתי "בצעדים" קטנים, לא "בקפיצות" גדולות.
כך תוכלו להתחייב בצורה מציאותית להשגת המטרות.
שיטת האימון שפיתחתי מעודדת נגנים, מכיוון שכך הם מסוגלים לראות את התקדמותם. בנוסף, השיטה שמה דגש על נגינה מוסיקלית.
בחלקה המוקדם של הרוטינה שלי אני מתחיל בשלב האימון הראשון מתוך שלושה שלבים. לשלב זה אני קורא:
אימון תחזוקה
השלב הזה נמשך לאורך זמן קצר יחסית. מתוך אימון היפותטי של שעתיים, שלב זה יהיה בן 20 דקות. בזמן הזה אני מנסה "לגעת" בקצרה באספקטים שונים של הנגינה.
אני לא בהכרח רואה זאת כלגעת באספקטים הקיצוניים ביותר של הנגינה שלי אלא כנגיעה בהכל בגבולות הגיוניים.
אני לא קורא לשלב זה חימום, מכיוון שכך ישתמע שאני חייב לבצע אותו בכדי לנגן - וזה לא המקרה.
בשלב אימון התחזוקה, אני עושה בחינה עצמית; אני מכסה אספקטים שונים עד כמה שצריך בכדי לבדוק את רמת הטכניקה שלי.
השלב הזה צריך לכלול אספקטים כמו נקישות שונות, מעברי צלילים ללא נקישה, דינמיקות שונות ומנעדים שונים.
להלן דוגמאות רפרטואר שימושיות:
* Clark Technical Studies
* Arban Studies
* Nagel Rhythmic Studies
* Goldman Practical Studies
* Schuebruk Graded Lip Trainers
המטרה היא לגרום לעצמי לבדוק את כל האספקטים השונים בנגינה שלי, כך שאוכל לקבל רעיון לגבי מה עובד ומה לא.
במידע הזה אני משתמש ככלי מנחה לשלב השני ברוטינת האימון שלי:
אימון הטכניקה הספציפי
אימון הטכניקה הספציפי הוא השלב בו אני רוצה להתמקד באספקטים בנגינה שלי שזקוקים לתשומת לב נקודתית. מה שרבים מאיתנו רגילים לעשות באימון זה לדלג מדבר לדבר.
אנחנו שמים ספר תווים על עמוד תווים ומדפדפים מדף לדף. תהליך זה אינו ממוקד ולא מנצל את הזמן בצורה יעילה.
אני בוחר תרגילים מספרים שונים (לדוגמה Werner Studies, Porret Etudes, Charlier Etudes) שיעזרו לי להתמודד עם בעיות נקודתיות בנגינה שלי.
יתכן ואזדקק לעזרה ממורה או חבר לתחום בבחירת התרגילים. אני מקצה לעצמי חומרי אימון ומתמיד בהם בנגינה יומית למשך מספר ימים קצובים.
אני כותב תאריכים והערות על הדפים לגבי שלבי ההתקדמות והמטרות אותן אני מנסה להשיג. אם אני לא רושם הערות, אני נוטה לאבד עקבות,
ומתקשה לבחון אם מה שעשיתי שלשום היה יותר טוב או יותר גרוע. בדרך זו, לאורך מספר ימים, אני יכול לראות בעצמי את השיפורים המצטברים בנגינה שקשה להבחין בהם,
אך כל כך חיוניים בכדי להתקדם בנגינת הכלי. השיפורים החלים מאימון נגינה הם כמו שלב הגדילה ההדרגתי שאנו חווים כילדים. אינך מתעורר בוקר אחד ואומר: "אה, כן, אתמול זה היה כשגדלתי".
אם זמן האימון המוקצב שלי הוא שעתיים, אעביר 60 דקות על שלב הטכניקה הספציפי. בשעה הזאת אוכל להספיק לעבוד על כארבע עד שש בעיות שונות בנגינה.
השלב השלישי והאחרון ברוטינה הוא:
אימון מוסיקלי
זה השלב בו אני מתאמן על רפרטואר שעלי להכין לביצוע. אני מתאמן על סולואים שעלי לבצע בקונצרט קרוב, או עובר על קטעי אנסמבל שזקוקים לליטוש,
אך עם זאת מנגן גם חומרים קלים לנגינה. חומרים אלה יכולים לכלול לדוגמה קטעים מ- Concone Lyrical Studies, Bordogni Studies או אפילו קטעים מ- Arban.
אני בוחר קטעים שאני פשוט יכול לנגן בצורה קלה וטבעית. זה הוא שלב חשוב ביותר ברוטינה היומית שלי. לולא שלב זה לא אוכל לאפשר לעצמי לנגן בקלות ולעד אהיה מוגבל בנגינה טכנית.
המחמאה הגדולה ביותר שקיבלתי הייתה כשמישהו מהקהל ניגש אלי אחרי קונצרט ואמר:
"ניגנת כל כך טוב ששכחתי שהייתה לך חצוצרה בידיים".
בשפה, אוצר מילים רחב הוא לא שימושי אלא אם כן הוא משמש אותי בכדי להביע את דעותי ומחשבותי בצורה ברורה יותר.
אנחנו מתאמנים ומפתחים טכניקה בחצוצרה מכיוון שזה מאפשר לנו להביע את עצמינו מוסיקלית, ללא מאמץ ועם משמעות. אני מקווה שהרוטינה שתארתי,
בעלת שלושה שלבי אימון מאוזנים, תביא לנגינה כזאת לכל מי שמנסה אותה.
Description: |
|
Download |
Filename: |
Raymond Mase - Practicing Essentials.pdf |
Filesize: |
166.23 KB |
Downloaded: |
710 Time(s) |
_________________ You are what you practice |
|