צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר |
הודעה |
CBH משתמש באימונים
הצטרף בתאריך: 13/04/2004 ב- 22:02:38 הודעות: 188
|
נשלח: 17/04/2004 ב- 15:59:37 כותרת הודעה: I got the Blues |
|
|
הבלוז- הוא מבנה שהתפתח בג'אז. יש הרבה לדבר עליו, מפני שהוא התפתח עם הג'אז, הרוק וכ'ו ועבר שינויים רבים בפרקי-זמן. כאן תוכלו ללמוד, לכתוב או לתקן אותי (אם צריך) על ההסטוריה של הבלוז ועל מבנהו. הבלוז הוא מין שייך לתאורייה של הג'אז (יענו אם היינו לומדים סולפג' בג'אז, היינו לומדים בלוז). המבנה של הבלוז הוא 12 תיבות, משקל 4 רבעים והמבנה ההרמוני הסטנדרטי שלו:
תיבה 1: דרגה ראשונה-7 (7 הכוונה פה לצליל הספטימה באקורד)
תיבה 2: דרגה רביעית -7
תיבה 3+4:דרגה רשונה-7
תיבה 5+6:דרגה רביעית-7
תיבה 7+8:דרגה ראשונה-7
תיבה9:דרגה חמישית-7
תיבה 10:דרגה רביעית-7 (כן, ולנטין היה הורג אותנו, מי שמבין יבין)
תיבה 11:דרגה ראשונה-7
תיבה 12:דרגה ראשונה-7 או דרגה חמישית7 (אם אתם רוצים לחזור ברצף על המבנה).
זהו המבנה הסטנדרטי של בלוז, אפשר לשחק אם המבנה הזה ולצרף אקורדים נוספים כל עוד זה לא פוגע במבנה הסטנרטי בצורה משמעותית, אבל כל זה לפעם הבאה. מי שלא הבין עד עכשיו שישאל. _________________ Brass control |
|
חזור למעלה |
|
|
CBH משתמש באימונים
הצטרף בתאריך: 13/04/2004 ב- 22:02:38 הודעות: 188
|
נשלח: 13/05/2004 ב- 17:24:08 כותרת הודעה: |
|
|
טוב, בחזרה לנושא. אני ממשיך להסביר על הבלוז ממה שכתבתי בהודעה האחרונה. אז תתפסו פסנתר וגיטרה ונסו לנגן את האקורדים של הבלוז עפ"י המבנה- 12 תיבות, 4 רבעים בכל תיבה.
עכשיו אני הולך להסביר על אחד מסולמות הבלוז.
סולם הבלוז הנפוץ הוא בעצם סולם פנטטוני מינורי. סולם פנטטוני מינורי הוא בעצם סולם מינור טבעי אך מדלגים על הדרגה השניה ועל הדרגה השישית. לדוגמא: אם הבלוז הוא בסולם דו, אז הסולם המינורי הוא:
דו-רה-מיb-פה-סול-להb-סיb-דו
והסולם הפנטטוני הוא:
דו-מיb-פה-סול-סיb-דו
אני מציע לכל מי שלא מכיר את הסולם הפנטטוני מינורי או לא שולט בו, ינגן את כל אחד מהסולמות הפנטטוניים מינוריים לאט בעליה ובירידה.
אחרי שאתם שולטים במינור הפנטטוני, אתם מוסיפים צליל שנקרא "Blue Note" והוא בא בין הצליל השלישי לצליל הרביעי במינור הפנטטוני. לדוגמא: בדו הפנטטוני הנ"ל מוסיפים את הצליל פה#:
דו-מיb-פה-פה#-סול-סיb-דו
אחרי שאתם שולטים בסולם הבלוזי, אתם יכולים לשחק איתו איך שתרצו באיזה סדר צלילים שתרצו. נסו לנגן את הסולם הבלוזי (מומלץ בשמיניות בעליה וירידה) יחד עם האקורדים של הבלוז תראו שזה נשמע טוב ביחד לא משנה באיזה אקורד אתה נמצא בבלוז.
יש שאלות עד כאן?
[ _________________ Brass control |
|
חזור למעלה |
|
|
CBH משתמש באימונים
הצטרף בתאריך: 13/04/2004 ב- 22:02:38 הודעות: 188
|
נשלח: 02/08/2004 ב- 23:26:06 כותרת הודעה: |
|
|
אנשים אתם צודקים, המבנה לא חייב להיות במבנה שאני כתבתי. ונכון, סדר האקורדים יכול להיות שונה, כל הגרסאות נכונות. המבנה שאני הבאתי הוא מבנה שכיח וסטנדרטי ומרבית הפעמים מנגנים במבנה הזה. אפשר לבנות את הבלוז כמעט איך שרוצים, העיקר שיהיה בו את שלושת האקורדים הפשוטים של הדרגות ראשונה רביעית וחמישית ועדיף שזה יהיה קרוב למבנה כתבתי.
לדוגמא: מישהי אמר שבארבעת התיבות הראשונות של הבלוז צריך להיות דרגה ראשונה בלבד. הוא צודק, אבל אפשר לשים דרגה רביעית בתיבה השניה, זה לא שינוי משמעותי, זה עדיין שומר על המבנה.
כדאי לדעת שאתה לא חורג מהמבנה פשוט תדאג שהתיבה הראשונה תתחיל בדרגה ראשונה, שהתיבה השלישית תחזור לדרגה ראשונה, שהתיבה החמישית תעבור לדרגה רביעית, שהתיבה השביעית תחזור לדרגה ראשונה, שתיבה אחת עשרה תחזור לראשונה.
כל שאר התיבות תעשו מה שבא לכם (אבל עדיף לא לחרוג יותר מדי מהסולם). _________________ Brass control |
|
חזור למעלה |
|
|
בלוז משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 13/07/2004 ב- 07:25:23 הודעות: 4
|
נשלח: 09/08/2004 ב- 16:24:15 כותרת הודעה: בלוז לא חייב להיות 12 תיבות, יכול להיות כל מספר של תיבות ויש |
|
|
לכל מספר בין 7 ל 16 ביצועים זה גם לא קבוע לעיתים באותו שיר מספר התיבות משתנה. גם מספר האקורדים לא מחוייב להיות 3 , יכול להיות 2 ו 1 ואולי גם 4.
זה לא כל כך פשוט אבל נכון שהרבה פעמים אנשים שבאים מרקע של מוזיקה קלאסית משתמשים בכלים של מוזיקה קלאסית לתאר בלוז אבל זה ממש לא נראה (ולא נשמע) כמו הדבר האמיתי. |
|
חזור למעלה |
|
|
duck משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 06/09/2004 ב- 10:28:51 הודעות: 10
|
נשלח: 07/09/2004 ב- 11:32:55 כותרת הודעה: שאלה לגבי הבלוז -לכלי מלודי למשל כינור |
|
|
מה זה דרגה ראשונה וכ"ו אני מבין בתווים אתה יכול לתת דוגמת תווים בסיסית של בלוז
לא טאבים שזה לגיטרה.האם אתה מתכוון רק לליווי שאז לכלי מלודי יש רק לאלתר או שגם בכלי מלודי אני יכול לנגן את הסולם הפנטטוני ?
מודע לכך שחסר לי תאוריה אשמח אם תתן דוגמא לכינור שאין בדר"כ אקורדים
(יש שני מיתרים ביחד אבל לא שימוש כמו בפסנתר לליווי) |
|
חזור למעלה |
|
|
|