צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר |
הודעה |
God מנהל
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 13:56:07 הודעות: 821 מיקום: Beyond the pearly gates,heaven
|
נשלח: 03/11/2004 ב- 22:35:40 כותרת הודעה: כל סולם וה... שלו! |
|
|
הי!
ידוע שיש כל מני סולמות. וידוע גם שלכל סולם יש גם משמאות משלו. מישהוא יודע למה זה? ובנוסף, בואו נגיד את החיבורים בין כל הסולמות שאנחנו מכירים.
מי במול מג'ור= סולם הירואי.
דו מינור = מוות ואבל.
סול מג'ור = סולם בריליאנטי - מבריק. _________________ הללויה. |
|
חזור למעלה |
|
|
The orange משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 06/07/2004 ב- 20:31:42 הודעות: 281 מיקום: ביער רחוק
|
נשלח: 03/11/2004 ב- 22:45:51 כותרת הודעה: |
|
|
הנה משהו שאני לא מבין: האם את הדברים האלה מסוגלים לשמוע רק אנשים בעלי שמיעה אבסולוטית או גם אנשים בעלי שמיעה יחסית? אם גם כאלו בעלי שמיעה יחסית מסוגלים לשמוע את זה, איך זה בדיוק?.. _________________
|
|
חזור למעלה |
|
|
maestro מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 04/04/2004 ב- 17:31:56 הודעות: 348 מיקום: מבשרת ציון
|
נשלח: 04/11/2004 ב- 11:41:28 כותרת הודעה: |
|
|
מישהו יכול לכתוב כאן את כל התיאורים של הסולמות שנדע? ככלי למלחין...
אני מעביר את ההודעה הזו לפורום קומפוזיציה .. זה יותר מתאים |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 06/11/2004 ב- 11:27:54 כותרת הודעה: |
|
|
סולמות פסטורליים:
לפי דעתי, רה מז'ור הוא סולם פסטורלי ביותר, ויש לי גם כמה דוגמאות לכך.
מוסיקאים אחרים (דוגמת רם) חולקים עליי, ואומרים שפה מז'ור הוא סולם פסטורלי (השישית של בטהובן היא בפה מז'ור). לפי דעתי יש בסולם הזה משהו מלכותי, קצת כמו סול מז'ור, אבל יותר אלגנטי.
בכל אופן, זה אינדבידואלי. |
|
חזור למעלה |
|
|
ריתי21 משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 24/09/2004 ב- 15:51:27 הודעות: 87
|
נשלח: 13/11/2004 ב- 21:14:50 כותרת הודעה: |
|
|
אפשר לייחס לסולמות כל מיני תכונות, את הסגנונות מייחסים לפי התפיסה שנובעת מחינוך מוזיקלי.....
אבל מה בנוגע לצבעים שלהם!!!
זה כל אחד שומע/רואה משהו אחר לגמרי!
אני גם חושב שפה מז'ור הוא פסטורלי, והוא גם נשמע לי ירוק....
בעוד שמי במול מז'ור נשמע לי תכלת,
רה מינור - צהוב
סי במול מז'ור - לבן
דו מינור - כחול
לה מינור - סגול כהה
אין לי איך להסביר למה אני רואה דווקא את הצבעים האלה במוסיקה שאני שומע, זה פשוט בא לי באופן טבעי, אבל אנשים שאני מדבר איתם שומעים/רואים דברים אחרים לגמרי....
מה אתכם? |
|
חזור למעלה |
|
|
guysoft מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 03/09/2004 ב- 15:14:35 הודעות: 1173 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 13/11/2004 ב- 23:28:51 כותרת הודעה: |
|
|
יש מחלה שבה החישים של אנשים מתערבבים והם רואים צבעים לצליל. ברח לי השם של הדבר הזה.. שמעתי פעם על מישהי כזו. היא אמרה שמבטא קנדי יותר צהוב ממבטא אמריקאי _________________ 42 |
|
חזור למעלה |
|
|
uvcd משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 13/04/2004 ב- 18:59:46 הודעות: 67 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 16/11/2004 ב- 21:41:03 כותרת הודעה: |
|
|
אין לי שום תשובה קונקרטית בנושא... אבל השערתי היא שהצבע שניתן לסולמות השונים ניתן בעקבות החינוך בעיקר בגילאים המוקדמים. אם בתור ילד קטן הייתי רואה תוכנית בטלוויזיה שבה כל פעם שקורה משהו עצוב המוסיקה משתנה לרה מינור ואם קורה משהו הרואי היא משתנה לסול מג'ור אז תת ההכרה שלי מתרגלת לסמלים האלה או לשפה הזאת, וכך כל פעם שאני שומע יצירה ברה מינור אני מקבל את ההרגשה מהעבר.
קורה לי פעמים רבות שאני מריח ריח לא מזוהה ופתאום אני נזכר במקום מסוים....
אולי אני טועה, אבל זו ההנחה שלי.... _________________ There are three types of intelligence: human, animal and military. In that order. |
|
חזור למעלה |
|
|
עוגי משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 10/04/2004 ב- 04:13:19 הודעות: 439
|
נשלח: 16/11/2004 ב- 23:52:28 כותרת הודעה: |
|
|
גיא, זאת לא מחלה!
זאת תופעה מעניינת שקיימת אצל הרבה אנשים ונקראת "סינסתזיה". כן, אנחנו מכירים את זה בעיקר מהבגרות בספרות...
סינסתזיה קוראת כאשר המוח "מערבב" חוויות מכמה חושים וכך יוצר קישורים חדשים ומעניינים. כך למשל, צליל יכול להיות בצבע מסויים.
אצל הרבה אנשים לא מדובר בצלילים, אלא בדברים כמו אותיות או מספרים. גם לי יש סוג מסויים של סינסתזיה: המספר 2 תמיד יהיה בשבילי אדום, 3 - כחול, 4 - ירוק בהיר, 5 - מין צהוב-כתום כזה וכו'.
ריתי, זה נורא מעניין הקישור שאתה עושה בין סולמות לצבעים. עד עכשיו לא חשבתי על זה, למרות שגם לי יש סינסתזיה.
הממממ.. אני חושב שמי במול מז'ור נראה לי מין צהוב-בז' כזה, כמו צבע של נייר ישן... |
|
חזור למעלה |
|
|
guysoft מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 03/09/2004 ב- 15:14:35 הודעות: 1173 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 17/11/2004 ב- 00:06:30 כותרת הודעה: |
|
|
אוקי עוגי סליחה.. אני לא זוכר שמות טוב.. _________________ 42 |
|
חזור למעלה |
|
|
ריתי21 משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 24/09/2004 ב- 15:51:27 הודעות: 87
|
נשלח: 18/11/2004 ב- 19:21:03 כותרת הודעה: |
|
|
עם מספרים!?! עם מספרים....
זה הדבר הכי מוזר/מגניב ששמעתי בחיים שלי, לייחס צבעים למספרים שונים?
אני לא מוצא שום קשר בין מוזיקה למספרים...
אבל מה הדבר שגורם לדברים האלה, ממה זה מתחיל?
האם זה באמת פרי של חינוך מסוים או שאנחנו קולטים את הדברים האלה בתור ילדים מאוד צעירים?
אני אוהב לחפור במוח של אנשים.... |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 18/11/2004 ב- 20:01:58 כותרת הודעה: |
|
|
אם אתה רוצה ריתי יש לי כמה אתים בבית נוכל לחפור להם במוח ביחד...
_________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
The orange משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 06/07/2004 ב- 20:31:42 הודעות: 281 מיקום: ביער רחוק
|
נשלח: 18/11/2004 ב- 20:15:37 כותרת הודעה: |
|
|
גם אני רואה מתאים מספרים לצבעים, אבל אצלי זה שונה:
1-לבן.
2-ירוק.
3-צהוב.
4-אדום.
5-תכלת.
6-חום-כתום.
7-כחול כהה.
8-סגול.
9-כתום בהיר.
10-שחור.
אני מתאים גם ימים בשבוע לצבעים.
ודווקא שמעתי פעם שיש מחלה כזו, שבה אנשים מקשרים הכל לצבעים. _________________
|
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 18/11/2004 ב- 20:23:24 כותרת הודעה: |
|
|
אני לא מבין למה אתם קוראים לזה מחלה....
מה מחלתי בדיוק בדבר הזה???
זה לא מזיק לכם, וזה לא מסכן את חייכם, זה לא משנה לכם את איכות חייכם איכשהוא...
איך בדיוק זה מחלה??
(חוץ מזה אורי אמר שזאת לא מחלה... ובגדול עוד.. אז כנראה שהוא יודע) _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
מור מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 11:32:26 הודעות: 1524 מיקום: מבשרת ציון
|
נשלח: 18/11/2004 ב- 20:27:39 כותרת הודעה: |
|
|
דניאל אתה כן מקשר הכל לצבעים אבללכתום!!!! |
|
חזור למעלה |
|
|
The orange משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 06/07/2004 ב- 20:31:42 הודעות: 281 מיקום: ביער רחוק
|
נשלח: 18/11/2004 ב- 20:30:04 כותרת הודעה: |
|
|
זה נקרא מחלה משום שזה משהו בלתי רגיל שמשפיע על החיים.
תחשוב שהיית מנסה לחשב כמה זה שבע כפול חמש, והיה יוצא לך כחול. או שהיית אוכל משהו ואומר למי שבישל את זה שחסר קצת צהוב. זה קצת קיצוני, לא? _________________
|
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 18/11/2004 ב- 20:33:34 כותרת הודעה: |
|
|
סליחה אבל פה אתה מקצין את הבעיה....
אתה אמרת שאתה מקשר מספרים לצבעים זה לא אומר שאתה לא יכול לחשב דברים.
היו לך באמת בעיות לחשב כמה זה 7 כפול 5? _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
The orange משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 06/07/2004 ב- 20:31:42 הודעות: 281 מיקום: ביער רחוק
|
נשלח: 18/11/2004 ב- 20:43:24 כותרת הודעה: |
|
|
לא, אבל לי אין את המחלה הזו. בכל אופן, אני לא מספיק מכיר את המחלה הזו, אבל לא נראה לי בעצם שזה אפשרי לדמיין איך חושבים על הכל בצבעים. _________________
|
|
חזור למעלה |
|
|
חלילניתוש משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 16/04/2004 ב- 13:09:35 הודעות: 301 מיקום: עיר החודש
|
נשלח: 19/11/2004 ב- 21:13:48 כותרת הודעה: |
|
|
חברה', סטינו נורא וניראה לי שאיבדנו את השאלה המקורית.
אז ככה: העניין הזה של קישור סולמות להרגשות וכל זה זה עניין תיאורטי בלבד. זה קשור לטבלטות וכתבים שפרסמו טאורטיקאים בתחילת הקלאסיקה. אני מדברת על שובארט וגם ק.פ.ע.באך עשה מיני דברים כאלו. ככל הנראה הם עשו זאת כדי לסכם את מה שמופיע במוסיקה או משהו כזה (תקנו אותי אם אני טועה) בכל מיקרה התאורטיקאים קבעו שזה מה שזה וככה זה עד היום.
דבר דומה קרה עם סיכומים של מיני תארורטיקאים על מיני תבניות רטוריות בתקופת הבארוק. כמו מוטיב הדמעה (קוורטה מוקטנת בירידה), מוטיב האהבה (סקסטה קטנה בעליה), מוטיב הסטן (כמובן, הטריטון) וכו'.
אני אמורה לקבל טבלאה עם הסולמות והקישורים ביום רביעי ואני אפרסם מה זה פה... _________________ אולי זה הגיוני... כי חוכמה לא מתחלקת בשתיים אבל טימטום כן! |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 19/11/2004 ב- 21:41:44 כותרת הודעה: |
|
|
אני חושב שמרבית החברים חושבים שמדובר באסוסיאציות אינדיבידואליות מאוד...
אני זוכר שראיתי פעם תכנית תיעודית על שלוש בנות עיוורות, כשאחת מהן הייתה נילי, הפסנתרנית (באקדמיה בטוח מכירים אותה. אגב, מישהו יודע מה איתה?). בכל אופן, היא ניסתה להסביר לכתבת איך היא מדמיינת לעצמה צבעים, והיא השתמשה במוסיקה. כשהיא רצתה להדגים מה האסוסיאציה שלה לצבע שמכונה בפי הרואים "ירוק" היא נגנה את הריקוד הסיני מתוך מפתח האגוזים של צ'ייקובסקי. כשהיא רצתה להדגים "צהוב" היא נגנה קטע, שאם אני לא טועה הוא היה של דביסי (אבל אני ממש לא זוכר, זה היה לפני 5-6 שנים בערך).
אני לא חושב שתהיה הסכמה כוללת בין חברי הפורום לגבי אסוסיאציות כאלו ואחרות. אני מבין את המוסכמות הבארוקיות בנוגע לקישוריות הזו, אבל אני חושב שזה חלק מן המאפיינים של התקופה עצמה... אז היו הרבה מאוד מוסכמות שהיום כבר לא תקפות, ובכלל זאת את הענין הנ"ל. |
|
חזור למעלה |
|
|
guysoft מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 03/09/2004 ב- 15:14:35 הודעות: 1173 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 19/11/2004 ב- 21:56:29 כותרת הודעה: |
|
|
באמת מעניין מה קרה לנילי. אני זוכר.. היה לה כישרון מדהים. _________________ 42 |
|
חזור למעלה |
|
|
חלילניתוש משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 16/04/2004 ב- 13:09:35 הודעות: 301 מיקום: עיר החודש
|
נשלח: 20/11/2004 ב- 16:20:10 כותרת הודעה: |
|
|
עכשיו אנחנו סוטים לגמרי מהנושא אבל בכל זאת :
נילי, כרגע לומדת שירה וטאורטיקאים באקדמיה בירושלים. (לא סגורה לגבי השירה אבל בטוח לגבי הטאורטיקאים). לא עובר יום שלא רואים אותה באקדמיה בליווי הכלבה שלה (כלבה מדהימה אגב). היא בחורה מוכשרת נורא נורא!!!
זהו, עד כאן העידכון.... _________________ אולי זה הגיוני... כי חוכמה לא מתחלקת בשתיים אבל טימטום כן! |
|
חזור למעלה |
|
|
איילתהשחר משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 08/08/2004 ב- 19:29:16 הודעות: 297 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 20/11/2004 ב- 22:14:47 כותרת הודעה: |
|
|
אמנם אני לומדת מתמטיקה גבוהה אני מעולם לא קישרתי צבעים למספרים... זה ממש מוזר/מגניב...
לגבי סולמות, אני חושבת שיש גוונים-תכונות מסויימות של סולמות שכולם שומעים. לדוג' אני לא מכירה אף אחד שיצבע את דומינור בתכנת/צהוב/ירוק או דברים דומים או שיגיד שהוא סולם מלא שמחת חיים. אין גם אף יצירה כזאת.
ודאי שהכל אינדיוידואלי. (אנחנו עוסקים כאן ברגשות ואסוציאציות, לא?) אבל יש תחומים לכל סולם שכולם מרגישים אותם. |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 20/11/2004 ב- 23:28:30 כותרת הודעה: |
|
|
הסימפוניה החמישית של בטהובן בדו מינור...
הפרק הראשון דווקא כן מלא חיים...
(כמובן אף אחד לא יסכים איתי) _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
natik משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 19/12/2004 ב- 17:19:20 הודעות: 76 מיקום: "בקצה השמיים ובסוף המדבר יש מקום רחוק מלא פרחי בר"...
|
נשלח: 22/12/2004 ב- 18:35:15 כותרת הודעה: בקשר לסולמות וצבעים |
|
|
גם אני, מתחבר לנושא של סולמות וצבעים. הרבה פעמים כשאני מתאמן, אוטומתית אני רואה צבע מסויים.
מצד שני, לא נראה לי שניתן להגדיר אופי לסולם. אז מה אם בטהובן כתב את ההירואיקה ב-מי במול מז'ור, זו לא קביעה לגבי שאר היצירות...
נ.ב.
הפרק הראשון של החמישית דוקא כן מלא חיים! con berio לא |
|
חזור למעלה |
|
|
Sinister משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 01/01/2005 ב- 11:20:04 הודעות: 10
|
נשלח: 01/01/2005 ב- 20:07:06 כותרת הודעה: |
|
|
מלחין אחד שאהוב עלי במיוחד, שופן [מי לא מכיר אותו ], עשה נפלאות גם עם הסולמות הכי מדכאים.
בסונטות שלו [בד"כ אני טוב באופוסים, במקרה זה אינני זוכר ], הראשונה - חלק רביעי... הוא משחק כביכול עם theme דפרסיבי למדי [כיאה לו] והופך אותו למהיר ולא מדכא בכלל...
גם בסונטה השניה, לפחות בחלק השני [החלק הראשון... בעייתי לומר] מהיר מההתחלה על סולם מינורי.
ומה עם אטיוד המהפכה [Op. 10, N.12]...? סולם פונרלי [דו מינור נראה לי] ומנגינה "קצבית"... ורבים מהאטיודים שלו גם כן.
סולם אחר שלא ראיתי בהודעה זו הוא לה מאג'ור... למרות שלכל הסולמות המאג'וריים רגש "שמח" למדי, גם לה-מאג'ור פסטורלי במיוחד, אבל הרבה קטעים "מפתיעים" נכתבו בו [הכוונה - הLiebestraume השלישי של ליסט למשל].
אחד הפרלודים של רחמנינוף [נראה לי אופוס 32, החמישי] מדגים פסטורליות ומשחק סולמות באופן נהדר. למרות שהוא לא עובד על "הסולם הפסטורלי" הרשמי רה-מאג'ור, אבל לפחות בתחילת היצירה עד אמצעה ניתן לשמוע את המנגינה קודחת בעדינות על סול מאג'ור.
-עמית. _________________ Cogito Ergo Sum. |
|
חזור למעלה |
|
|
Caiphas משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 13/12/2004 ב- 19:01:55 הודעות: 38 מיקום: תל אביב
|
נשלח: 01/01/2005 ב- 22:52:09 כותרת הודעה: |
|
|
Sinister כתב\ה: |
..."הסולם הפסטורלי" הרשמי רה-מאג'ור.
|
רה מז'ור הוא פסטורלי? ועוד באופן רשמי?
לי הוא תמיד מרגיש בהיר ונוצץ, חגיגי ומלכותי. |
|
חזור למעלה |
|
|
guysoft מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 03/09/2004 ב- 15:14:35 הודעות: 1173 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 01/01/2005 ב- 23:32:24 כותרת הודעה: |
|
|
Caiphas כתב\ה: |
Sinister כתב\ה: |
..."הסולם הפסטורלי" הרשמי רה-מאג'ור.
|
רה מז'ור הוא פסטורלי? ועוד באופן רשמי?
לי הוא תמיד מרגיש בהיר ונוצץ, חגיגי ומלכותי. |
פסטוראלי זה כפרי.. זו אשמתם של התקשורת בארץ שמסלפים את המשמעות של המילה.
וזה כנראה נוצר מהפסטורלה של בטהובן .. _________________ 42
נערך בפעם אחרונה על-ידי guysoft בתאריך 02/01/2005 ב- 12:02:17, נערך סך הכל פעם אחת |
|
חזור למעלה |
|
|
Caiphas משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 13/12/2004 ב- 19:01:55 הודעות: 38 מיקום: תל אביב
|
נשלח: 01/01/2005 ב- 23:56:13 כותרת הודעה: |
|
|
אני יודע מה זה פסטורלי, והפסטורלית של בטהובן היא בפה מז'ור.
בכל מקרה, קחו לדוגמא מעולה לניצוץ ולחגיגיות של רה מז'ור את הגלוריה והאט רזורקסיט מהמיסה בסי מינור של באך, גלוריה ודיקסיט דומינוס מאת ויואלדי, הברנדנבורגי החמישי, הסימפוניות הראשונה והשלישית של שוברט... כמובן שיש עוד עשרות ומאות דוגמאות, אלה סתם דוגמאות שעלו לי כרגע לראש. |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 02/01/2005 ב- 09:51:27 כותרת הודעה: |
|
|
זה קצת מורכב לכלול בארוק בתוך העניין. אתה שומע ביצועים אותנטיים שהם ברה במול מז'ור, ולא ברה מז'ור של ימינו.
בקשר לפסטורלית של בטהובן:
חשבתי על זה קצת - באותה תקופה בטהובן לא שמע כמעט בכלל, ואני בספק אם נשאר לו הגוון הצלילי של פה מז'ור כמוסיקה "פסטורלית". חוץ מזה, בצעירותו הוא כתב סונטה לקרן בפה מז'ור שהיא רחוקה מלהיות פסטורלית. יש לה אופי תרועתי למדיי, וזה היה כשהוא עוד שמע. |
|
חזור למעלה |
|
|
EmmanuelOboe משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 14/04/2004 ב- 23:35:13 הודעות: 286 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 03/01/2005 ב- 02:30:50 כותרת הודעה: |
|
|
אתם צריכים לעשות פה סדר בין צבעים (ירוק-אדום-צהוב...) לצבעים (שמח, מבריק, מלנכולי...). אתם מתחילים להתבלבל קצת.
באשר לאם אנשים שומעים אם זה ואם הדברים האלו מוחלטים? לדעתי כן. כמובן שבן אדםם בלי שמיעה אבסולוטית לא יגיד "אה, זה רה מג'ור אז זה מבריק". אבל זה כל הקטע! הקטע יישמע לו מבריק, כי ככה וזהו. הוא לא ידע למה.
ניקח את הסולם שהכי בולט בעניין זה - מי במול ההרואי. אני מבקש שתקשיבו סביבכם מתי אתם שומעים אותו. חוץ מבהרואית של בטהובן כמובן, תגלו גם שבהמון יצירות מלכותיות והרואיות תשמעו אותו. או ברגעי השיא של פסקולים כמו Brave heart או פארק היורה... ויש סיבה.
הבחירה הזאת לא נובעת מאיזו טבלה מטופשת שנכתבה בתקופה הקלאסית. זה חוזר הרבה יותר מוקדם. כבר היוונים האמינו שסולמות שונים משפיעים על הרגש בצורה שונה. כמובן שהסולמות אצלם היו משהו שונה לגמרי, אבל האמונה הזאת המשיכה וחזרה בכל מיני צורות לאורך ההיסטוריה, ואני חושב שלא בלי סיבה. הרי למה המלחינים הכי גדולים התייחסו לזה? אפילו באך הגדול מאוד הקפיד על הדברים האלה...
מלחין לא בוחר את הסולם של היצירה סתם. נכון, אם זה יצירה סולו אז נבחר גם לפי המנעד של הכלי והכל, אבל לא רק. יצירה x לא תשמע אותו דבר ברה מינור ובסול מינור... תנסו!
מה שכן, זה לא דבר מוחלט מבחינת יצירות. כמובן שאפשר לכתוב יצירה בעלת אופי x בסולם "בעל אופי Y". אני לא חושב שלכל סולם יש אופי אחד וזהו. יש לו פשוט נטיה לאופי מסוים... הרבה מלחינים לא התייחסו לזה בכלל וכתבו מה שבא בסולם שבא. _________________ Music is the soundtrack of our lives |
|
חזור למעלה |
|
|
|