צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר |
הודעה |
תמר משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 14/12/2004 ב- 09:09:41 הודעות: 3
|
נשלח: 14/12/2004 ב- 09:12:51 כותרת הודעה: כינור, צ'לו ובכלל.. |
|
|
אשמח לדעת כיצד פועלים כלי הנגינה הנ"ל. כלומר, מהי דרך הפקת הצליל, המנעד, והאם ישנה אפשרות הרמונית לנגינה בכלי.
תודה לעונים! |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 14/12/2004 ב- 09:27:02 כותרת הודעה: |
|
|
נתחיל מהמנעד:
כינור - מסול קטן (g) ועד בכלל (כלומר, עם פלז'ולטים מסויימים אפשר להגיע לגבהים שאי-אפשר לשמוע).
ויולה - מדו קטן (c) ועד בכלל.
צ'לו - מדו גדול (C) ועד בכלל.
קונטרבאס - ממי נגדי (EE, אני חושב שכך כותבים את זה) ועד בכלל. יש קונטרבאס עם חמישה מיתרים, והוא יורד נמוך מזה, אבל אני לא יודע בדיוק עד כמה (מאהלר השתמש בו כדי שיגיע לדו נגדי, אבל יכול להיות שאפשר לרדת עוד).
הצליל מופק ע"י העברת שערות הקשת על המיתר, כך שירעד בתדירות מסוימת. את גובה הצליל משנים ע"י קיצור או הארכת המיתר (לחיצה על המיתר עם האצבע במקום המתאים). ניתן גם לנגן שני צלילים בו זמנית ע"י העברת הקשת על שני מיתרים בו זמנית. בעבר, כשלקשת הייתה באמת צורה של קשת, הייתה אפשרות לנגן כ-3-4 צלילים בו זמנית. זה הסבר מאוד מתומצת, והכנרים כאן יוכלו להוסיף עוד על טכניקות הגינה.
ובנתיים -
נערך בפעם אחרונה על-ידי holst בתאריך 14/12/2004 ב- 20:49:13, נערך בסך הכל 2 פעמים |
|
חזור למעלה |
|
|
guysoft מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 03/09/2004 ב- 15:14:35 הודעות: 1173 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 14/12/2004 ב- 09:48:16 כותרת הודעה: |
|
|
שלום!
אני מנגן בכינור, וגם איך אני אומר "מותך גרעינית" על פיזיקה (שרוף זה בשביל כימיה ).
כלי הקשת: כינור, ויולה, צ'לו , קונטרבס (וגם הבריטון שאף אחד משום מה לא יודע אם הוא קיים) עושים את אותו דבר כמו כל כלי עם מיתרים אחר: גורמים למיתר לרטוט, שגורם להיווצרות גלי קול.
(גל הוא הפרעה מתפשטת, וגלי הקול מתפשטים דרך האויר).
הקשת מרעידה את המיתר בצורה שונה, ולכן לכלי הקשת יש גוון מיוחד משלהם.
תיבת התהודה של הכלי היא אמצעי הגברה ונותן גם הד לצליל.
הצליל עובר דרך ה"גשר" , לעמוד כקול (מכונה הלב של הכלי, הלחץ שמופעל עליו מהמיתרים הוא פי 100 ממשקל הכלי) ולתוך תיבת התהודה.
בקשר למנעדים, אני לא יודע איך ממש לתאר את זה', אולי מישהו אחר יוכל להוסיף? _________________ 42 |
|
חזור למעלה |
|
|
עוגי משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 10/04/2004 ב- 04:13:19 הודעות: 439
|
נשלח: 14/12/2004 ב- 15:59:36 כותרת הודעה: |
|
|
עידן אני צריך לתקן אותך בשני דברים.
קודם כל הצליל הכי נמוך בקונטרבס הוא מי ולא רה. אני לא יודע איך לכתוב אותו באותיות, אבל המי נמצא במרחק של שתי אוקטבות וסקסטה מתחת לדו האמצעי.
דבר שני, לגבי הקשת. זה נכון שפעם הייתה לה צורה דומה יותר לקשת (כלומר המקל היה מכופף בצורה קמורה), אבל לא הייתה לזה השפעה כל כמות הצלילים שאפשר לנגן ביחד. למה? כי השערות תמיד היו מתוחות בצורה ישרה, לא משנה אם המקל קמור או קעור. כלומר מה שמשנה הוא לא צורת הקשת אלא צורת הגשר.
בעיקרון, גשר יותר שטוח (כפי שאני חושב שבאמת היה) יכול להקל על הנגינה בכמה מיתרים ביחד. מצד שני, אני לא חושב שאפשר היה לנגן על שלושה, ובטח לא על ארבעה ביחד! הסיבה לכך היא פשוטה - אם תוכל לנגן כל שלושה או כל המיתרים ביחד, איך תוכל לנגן רק על מיתר אחד בלי לגעת גם באלה שמימינו ומשמאלו? |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 14/12/2004 ב- 16:19:39 כותרת הודעה: |
|
|
זכור לי שהייתי בקונצרט בכיתה ח' או ט', ובא אלינו כנר והסביר לנו על יצירה של באך שהוא עמד לנגן. בין היתר הוא אמר שבתקופתו של באך לקשת הייתה צורה של קשת (בניגוד להיום, שהקשת היא ישרה), וזה אפשר במקרים מסוימים להפיק שלושה וארבעה צלילים מהכינור בו זמנית. אני מניח שזה כרוך בהפעלת לחץ על הקשת כלפי המיתרים, אבל אני לא יודע בוודאות, כי מעולם לא ראיתי מישהו שמנגן עם קשת קעורה.
בקשר לקונטרהבאס, אתה צודק, אני בדקתי במקור שמסתבר שהוא שגוי. והמיתר החמישי מגיע בוודאות עד לדו נגדי CC |
|
חזור למעלה |
|
|
guysoft מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 03/09/2004 ב- 15:14:35 הודעות: 1173 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 14/12/2004 ב- 19:42:04 כותרת הודעה: |
|
|
אני גם שמעתי את זה מאחד המורים שלי (לכינור או ויולה, לא זוכר).
שצורת הקשת שומתה ולכן בעבר היו יכולים לנגן על ל-4 תוים סימולטנית. _________________ 42 |
|
חזור למעלה |
|
|
תמר משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 14/12/2004 ב- 09:09:41 הודעות: 3
|
נשלח: 14/12/2004 ב- 20:07:01 כותרת הודעה: ראשית, תודה לכולכם.. |
|
|
אחד מהמגיבים כתב כי קיימת אפשרות להפקת צלילים שכמעט ואינם נשמעים, הייתי מעוניינת לדעת: א. כיצד מפיקים צלילים שכאלה והאם הנגן עצמו יכול לשמוע אותם (מהי התדירות של הצלילים) וב.מהו המנעד "הרשמי" של הכלים?
ושוב תודה לכולכם, |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 14/12/2004 ב- 20:41:18 כותרת הודעה: |
|
|
אני לא יודע בדיוק איך מפיקים אותם (אני לא כנר אחרי הכל... ), אבל בעיקרון זה ע"י מידת המגע של האצבע על המיתר, והקרבה שלו לצוואר הכלי (אם ככה קוראים לזה). שהכנרים יסבירו את זה...
המונח "מנעד רשמי" הוא מסובך, כי הוא כל כך קיים. אפשר לומר אולי "המנעד השימושי". בעיקרון, בפלז'ולטים מסוימים אפשר להגיע לאוקטבה 7-8, שזה כמו להוסיף לחלק הימני של הפסנתר עוד 24 קלידים ויותר... לשם השוואה, זה יותר משתי אוקטבות מעל הצליל הגבוה של הפיקולו. את התדרים אני לא יודע... אבל תבקשי מגיא שיחשב אותם.
בקשר לנגן: אני חושב שאי-אפשר יותר לשמוע צלילים באוקטבה השמינית. גיא יוכל לתת תשובה יותר טובה לעניין הזה גם-כן. |
|
חזור למעלה |
|
|
guysoft מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 03/09/2004 ב- 15:14:35 הודעות: 1173 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 14/12/2004 ב- 22:04:16 כותרת הודעה: |
|
|
אני ציריך מפה כדי להגיע לפוזיציה שמינית .
אני משער שזה תלוי במיתר.. תאורטית אפשר להיגיע עד אינסוף.. אני רק לא יודע אם הצליל יהיה נקי מספיק כדי להקרא צליל. _________________ 42 |
|
חזור למעלה |
|
|
תמר משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 14/12/2004 ב- 09:09:41 הודעות: 3
|
נשלח: 15/12/2004 ב- 11:26:37 כותרת הודעה: ואם כך, למסקנה... |
|
|
לכלי הקשת ולכלי הקשת הנמוכים בפרט, בין המנעדים הרחבים ביותר בין כלי הנגינה.. |
|
חזור למעלה |
|
|
uvcd משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 13/04/2004 ב- 18:59:46 הודעות: 67 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 26/12/2004 ב- 15:19:51 כותרת הודעה: |
|
|
את הפלג'ולטים מפיקים על ידי נגיעה קלה במיתר בניגוד למגע הרגיל שבו מהדקים את המיתר לשחיף (החלק השחור). אם האצבע תיגע בדיוק באמצע המיתר היא תחלק אותו לאוקטבה, אם בדיוק בשליש לקווינטה, אם ברבע אז לאוקטבה הבאה, אם בחמישית אז לתרצה....... עד אינסוף בעיקרון (לא באמת אבל לא אכנס לזה). _________________ There are three types of intelligence: human, animal and military. In that order. |
|
חזור למעלה |
|
|
|