עמוד ראשי הקונסרבטוריון הוירטואלי
The Virtual Conservatory
 
 ביתבית   שאלות נפוצותשאלות נפוצות   חיפושחיפוש   רשימת חבריםרשימת חברים   קבוצות משתמשיםקבוצות משתמשים   StatisticsStatistics   הרשמההרשמה 
 כרטיס אישיכרטיס אישי   התחבר כדי לבדוק מסרים אישייםהתחבר כדי לבדוק מסרים אישיים   התחברהתחבר 

לפני או אחרי?

 
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> בארוק ומוסיקה עתיקה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
holst
מנהל אתר
מנהל אתר


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03
הודעות: 2869
מיקום: המבורג

הודעהנשלח: 11/04/2005 ב- 17:30:38    כותרת הודעה: לפני או אחרי? תגובה עם ציטוט

חברי אתר יקרים, נתקלתי בסוגיה מאוד שנויה במחלוקת לגבי קישוט שאני מתלבט בקשר אליו.

הביטו בתמונה הנ"ל:

ניתן לראות שהצליל רה שמעליו הטריל הוא אפוג'טורה, ואני מעוניין להדגיש אותו, ולרכך אח"כ את הפיתרון (דו#). פרק הזמן של הצליל הזה הוא פחות משניה, ואם אני אשים קישוט על הצליל, אז בכלל לא ישמעו את האפוג'טורה ואת הפיתרון שלה. לעומת זאת, אם אני אשים את הקישוט לפני הצליל, אז יספיקו לשמוע את האפוג'טורה ולזהות את הפיתרון שלה, וזה הופך את הקטע להרבה יותר יפה. אני רוצה להדגיש שאופיו של הפרק משתנה מביתוע לביצוע, ואני מעדיף משהו פחות אינטנסיבי.
א. בד"כ לא מקובל שהקישוט של הצליל בא לפני הצליל (כשמדובר בטריל לפחות).
ב. המורה רוצה שאני אשים את הקישוט על הצליל ולא לפניו...

מצאתי קטע דומה בסונטה של באך, ושם גם יש חילוקי דעות: חלילן אחד שם לפני, חלילן אחר שם על (הביצוע של החלילן ששם לפני הוא יותר טוב לדעתי - פראנס בריכן).

מה אתם חושבים על זה?



apogettura.JPG
 Description:
 Filesize:  9.25 KB
 Viewed:  12221 Time(s)

apogettura.JPG


חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
פיצי
משתמש עם עתיד
משתמש עם עתיד


הצטרף בתאריך: 12/04/2004 ב- 15:00:53
הודעות: 268
מיקום: בכל מקום בכל שעה

הודעהנשלח: 11/04/2005 ב- 19:15:59    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

לא בדיוק הבנתי מההסבר שלך..............לעניות דעתי הטריל צריך לבוא על הרה בזמן של הרה. מה ז"א פרק הזמן שלו נמשך פחות משניה?? זה רבע שלם. יש לך זמן לטרלל אותו מיד בזמנו. לא לפניו ולא אחריו.
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל
חלילניתוש
משתמש עם עתיד
משתמש עם עתיד


הצטרף בתאריך: 16/04/2004 ב- 13:09:35
הודעות: 301
מיקום: עיר החודש

הודעהנשלח: 11/04/2005 ב- 21:10:54    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

מה בא אחרי זה? לי זה ניראה (לפי מה שהבאס עושה) מקום קדנציאלי. השאלה שלי האם זה קדנצה בלה או שמה הלה פה הוא הדומיננטה ואז קדנצה ברה ובשתי המקרים הללו הטריל צריך לבוא במקום שונה...
מה מביניהם זה?
איזה יצירה זו?

_________________
אולי זה הגיוני... כי חוכמה לא מתחלקת בשתיים אבל טימטום כן!
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל
holst
מנהל אתר
מנהל אתר


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03
הודעות: 2869
מיקום: המבורג

הודעהנשלח: 11/04/2005 ב- 22:08:26    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

מדובר בקונצ'רטו לחליל של ק.פ.ע.באך, התיבה השניה של כניסת החליל, והסולם הוא רה מינור, לה הוא דומיננטה.
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
gallilit
משתמש מתחיל
משתמש מתחיל


הצטרף בתאריך: 07/03/2005 ב- 21:59:34
הודעות: 39
מיקום: ת"א

הודעהנשלח: 11/04/2005 ב- 23:07:35    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

סתם, מבחינתי הייתי מנגנת את הקישוט אחרי הצליל (כי ככה מקובל בסוג המוסיקה הזה) ולקשר את הקישוט לצלילים שבאים אחריי.
אבל זה גם תלוי איזה פרק זה (מהיר או איטי), לטעמי בפרקים איטיים הטריל יבוא אחריי הצליל , ובפרקים מהירים אני , אישית , אסיים בצליל עצמו.


חלילניתוש, תסבירי את עצמך.... מה זה אומר, זה באמת תלוי על מה הקדנצה?
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל
Agnus-Dei
משתמש מתחיל
משתמש מתחיל


הצטרף בתאריך: 04/01/2005 ב- 15:34:58
הודעות: 34

הודעהנשלח: 12/04/2005 ב- 14:33:02    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אם תשים את הטריל לפני הביט לא יהיה דגש על האפוג'טורה ולמעשה זה לא יהיה אפוג'טורה.
מצד שני, לא מדובר כבר בתקופה הקלאסית, בה מתחילים מהצליל שעליו עושים את הטריל? (רה)
ואז מן הסתם אין מקום לאפוג'טורה....

עילם מגניב
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי בקר באתר הבית של המשתמש
holst
מנהל אתר
מנהל אתר


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03
הודעות: 2869
מיקום: המבורג

הודעהנשלח: 12/04/2005 ב- 18:36:47    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

הבעיה היא לא להדגיש את הצליל. כלומר: הוא יהיה מודגש בין כה וכה, או בגלל הטריל שעליו, או בזכות זה שאני אדגיש אותו בעצמי. מה שבעייתי הוא שאם אני עושה את הטריל על הצליל (מי רה מי רה - אני מתחיל מלמעלה, זו יצירה דיי מוקדמת ו"בארוקית" של ק.פ.ע באך), אז חסר משהו, משום שאז לא שומעים את ההרפיה רה-דו#, משום שהרה לא יכול להיות מספיק ארוך... מרבית הזמן שהצליל הזה מתקיים הוא במצב של טריל, ולא במצבו הטבעי.
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
Agnus-Dei
משתמש מתחיל
משתמש מתחיל


הצטרף בתאריך: 04/01/2005 ב- 15:34:58
הודעות: 34

הודעהנשלח: 12/04/2005 ב- 20:16:43    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אני לא מסכים אתך לגבי ההדגשה:
אם זה לא יהיה על הביט זה לא יהיה אפוג'טורה, וזה לא יהיה מודגש כמו שאמורה להיות מודגשת אפוג'טורה.
לדעתי, במידה וזה די מהיר ואין הרבה זמן, אין בררה אלא לעשות טריל מהיר בלי הדגשה מיוחדת.
בהצלחה.

עילם מגניב
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי בקר באתר הבית של המשתמש
EmmanuelOboe
משתמש עם עתיד
משתמש עם עתיד


הצטרף בתאריך: 14/04/2004 ב- 23:35:13
הודעות: 286
מיקום: ירושלים

הודעהנשלח: 13/04/2005 ב- 00:05:42    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

סליחה שלא עניתי לפני, עידן.

לדעתי זה תלוי באופי הפרק. כחוק, הטריל (שוב, לדעתי וטעמי) צריך לבוא על הביט עצמו. אם זה פרק מהיר, אין מקום לכופף את החוק, כי במקרה הזה מאבדים את האופי.

לעומת זאת, אם זה בפרק איטי, לפעמים רצוי (לצרכי phrasierung) באמת לעשות את הרה לפני וליפול על הדו# על ביט ולעשות עליו את הטריל.
יש להדגיש שאסור לעשות את זה בקדנצה של סוף הפרק, כי אז אתה משנה את ההרמוניה והורס את הקדנצה. הרי במקרה כזה, הרה שייך לראשונה קוארט-סקסט קדנציאלית (שחייבת להיות על פעמה מודגשת), ואחריו החמישית. אם תזיז את הרה, אתה מזיז את הקדנציאלית לפעמה בלתי מודגשת.

אבל לא נראה שזה המקרה שלך כאן. התיבה כולה היא חמישית (עם המי שיושב שם באמצע)... אני חושב שאתה יכול. אני לא יכול לשפוט, כי אני צריך ראיה כוללת, ולא רק תיבה אחת.

תחליט מה שתרצה, לפי הצבע שאתה רוצה לתת למשפט. זה טריק שאתה יכול לעשות רק באמצע פרק, לא בסופו. מומלץ בעיקר בסולם מינורי... האפקט לא יפה במאג'ור. זה יכול להיות מאוד יפה לפעמים, להשען על הדומיננטה כזה...


מקווה שעזרתי מחייך

_________________
Music is the soundtrack of our lives
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
holst
מנהל אתר
מנהל אתר


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03
הודעות: 2869
מיקום: המבורג

הודעהנשלח: 13/04/2005 ב- 07:38:05    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

תודה לכולם. אני אשקול עכשיו כל מיני אפשרויות... מקווה שהמורה לא יהרוג אותי
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
הצג הודעות קודמות:   
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> בארוק ומוסיקה עתיקה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
עבור:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Powered by phpBBHeb © 2002 phpBBHeb