holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 09/05/2005 ב- 09:45:21 כותרת הודעה: על פרידריך הגדול |
|
|
~~פרידריך הגדול~~
Friedrich der grosse, 1712-1786
מלך פרוסיה, קומפוזיטור, חלילן, ופטרון אומנות
פרידריך היה בנו של וילהלם פרידריך הראשון, מלך פרוסיה. פרוסיה אז לא הייתה בדיוק גרמניה, וגרמניה לא הייתה קיימת, לכן הוא לא בדיוק גרמני, למרות שהתרבות שלהם היא גרמנית, והם שלטו על ברלין.
אביו של פרידריך רצה להפוך את בנו ללוחם ומלך קשוח. אבל פרידריך חשב אחרת. בגיל שבע התחיל ללמוד חליל בסתר, וניגן בהרכבים קטנים. לאחר סכסוכים רבים עם האב, פרידריך נכנע. אבל זאת רק עד שהפך למלך פרוסיה בעצמו בשנת 1740.
פרידריך היה פטרון גדול מאוד של מוסיקה, ועל זאת מגיע לו קרדיט רב. הוא יסד בית אופרה בברלין, שלימים יהיה השטאטסאופר המפורסם, תחזק תזמורת ומוזיקאים שמנו בסה"כ 40 איש, ועוד כמה מלחינים שעבדו בשירותו. נגן ממוצע קיבל אז בחצרות האצולה משכורת של 250 זהובים. פרידריך הגדול שילם לנגנים ולמוזיקאים 2500 זהובים! יותר משבעתיים. לזמרים סולניים ולמוזיקאים שאהב במיוחד שילם 3000 זהובים. בין המוזיקאים החשובים שם ניתן למנות את יוהאן קוואנץ, חלילן וקומפוזיטור, שבשירותו של פרידריך עוד העצים את התפוקה החלילנית שלו וכתב כ-305 קונצ'רטי לחליל ויותר מ-250 סונטות, בנוסף לטריו סונטות, דואטים, וריאציות, ויצירות שונות לחליל. אצל פרידריך הוא עסק בעיקר בכתיבה ובעבודה של יצירות קאמריות. בנוסף עבד שם גם קארל פיליפ עימנואל באך, בעיקר כנגן צ'מבלו, אך גם כמלחין.
בתמונה מפורסמת זו ניתן לראות את פרידריך מנגן בחליל, ואת ק.פ.ע.באך בצ'מבלו. חשוב גם לציין שקארל פיליפ לא זכה למשרה חשובה מספיק לפי דעתו, וקומפוזיטורים אחרים זכו לכבוד רב יותר מצד המלך. לכן בשנות החמישים עזב קארל פיליפ את חצרו של פרידריך הגדול.
פרידריך עסק בקומפוזיציה בעצמו ואכן כתב לפחות 121 סונטות לחליל, קונצ'רטו, יצירות קאמריות שונות וגם מוסיקה ווקאלית, בעיקר עם תזמורת. פרידריך טרח לקיים לפחות פעם בשבוע קונצרט קאמרי בהשתתפות אנסמבל קטן שכלל אותו, את קוואנץ (את פיליפ עימנואל באך לעיתים) ומנה בסה"כ כ-9 נגנים. זאת כמובן כשהתפנה למוסיקה מענייני הממשל הדחופים.
פרידריך הגדול היה ידוע כאחד המלכים החשובים, הנאורים והמוצלחים שאיי-פעם יצאו מבית הוהנצולרן, בית מלוכה ידועה לשמצה בעיקר בגלל וילהלם פרידריך השני התוקפן, שבעיקר בגללו פרצה מלחמת העולם הראשונה. פרידריך הגדול היה גם אחד המלכים הנאורים באירופה כולה, והיה מלך פחות אכזר, ויותר ליברלי מאשר מלכים אחרים, וכמובן שהיה תומך חשוב באומנויות. פרידריך סלד מן המלחמה, אך נאלץ שהשתתף במלחמת "שבע השנים" (1756-63) בין פרוסיה לאוסטרו-הונגריה. במלחמה זו נחל ניצחון, אך היא התישה אותו, וכוחו בהלחנה נידלדל באופן ניכר באותן שנים. לא ידוע על יצירות שכתב בתקופה זו.
חשוב גם לציין את ביקורו של באך-קשישא בחצרו של פרידריך, בשנת 1747. ביקור זה היה ביוזמתו של בנו, קארל פיליפ עימנואל. באך הזקן זכה לכבוד רב מאוד מצד פרידריך ומצד העיתונות המקומית. הוא הוזמן לארמונו של המלך בפוטסדאם (ארמון שחרב לצערנו במלחמת העולם השניה, אך שוקם, בחלקו לפחות), ושם נתן לו פרידריך נושאים ובאך אילתר עליהם, וידוע שהוא עשה זאת על פורטהפיאנו (!), ולמעשה על 7 פורטהפיאני שונים שהיו שם. כשחזר באך ללייפציג הוא עבד על "המנחה המוזיקלית", אוסף של קונטרהפונקטים וקנונים על הנושא של פרידריך הגדול, וכן טריו סונטה לחליל, כינור ובאסו קונטינואו על אותם נושאים. את היצירות הללו שלח לפרידריך במתנה ובהערכה.
פרידריך הגדול |
|