צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר |
הודעה |
guysoft מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 03/09/2004 ב- 15:14:35 הודעות: 1173 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 10/06/2005 ב- 13:00:29 כותרת הודעה: איך לומדים לזהות סולמות? |
|
|
היי,
טוב מזמן לא כתבתי תוכן כמו שצריך בפורום, והנה הגיע הזמן ויש לי בעיה שמציקה לי.
אני לא מזהה סולמות! וזה משהו שאני זקוק לו קשה, במיוחד במוזיקה כמו מוזיקה אירית..
ואני שואל את עצמי: "טוב, אז איך לומדים את זה?"
לשאלה אין לי תשובה ולכן אני מפנה אותה אליכם, איך למדתם לזהות סולמות? יש טכניקה לזה? האם זה אך ורק תרגול? _________________ 42 |
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 10/06/2005 ב- 13:13:11 כותרת הודעה: |
|
|
למה אתה מתכוון כשאתה אומר שאתה לא מזהה סולמות ?
שאתה לא מכיר את כל הסולמות המז'וריים והמינוריים וסימני ההתק שלהם ?
(דו מז'ור, רה מז'ור, מי מינור, פה# מינור וכו' ?) _________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 10/06/2005 ב- 13:48:36 כותרת הודעה: |
|
|
נראה לי שגיא מתכוון שכשהוא מאזין לאיזשהו קטע....
קשה לו לזהות את הסולם שבו הקטע מנוגן. _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
Mico משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 02/11/2004 ב- 10:02:44 הודעות: 471 מיקום: מדינת היהודים
|
נשלח: 10/06/2005 ב- 19:00:20 כותרת הודעה: |
|
|
אמממ, טוב... אז איך להסביר את זה?... אני לא בטוחה, אבל יכול להיות שזה כן מגיע באמצעות תרגול כלשהו. אני לא בטוחה שזה יעבוד אצל כל אחד, אבל למשל דבר טוב זה לזכור את התו דו או לה, וזה לא כל כך קשה. ואז כאשר שומעים איזושהי יצירה ו/או שיר, אז כאשר שומעים את המרכז הטונלי של היצירה ו/או השיר (בתנאי שיש לו אחד), צריך לשמוע בראש עד כמה זה קרוב לדו או לה ולספור את הטונים במרווחים. או למשל אם לנגן איזושהי יצירה הרבה מאוד פעמים, אז אם יש לאותה יצירה סולם, יחד עם היצירה איכשהו נקלט גם הסולם שלה, כך יש יותר אפשרות לזהות את הסולם ההוא או המקביל לו אם שומעים עוד איזושהי יצירה באותו סולם.
אני מקווה שהמידע הזה עזר איכשהו. אם לא, אז ..... _________________ NI!!! Nobody expects the SPANISH INQUISITION!!!!! |
|
חזור למעלה |
|
|
Ave maria משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 15/04/2004 ב- 20:52:36 הודעות: 292 מיקום: under the sea
|
נשלח: 11/06/2005 ב- 22:07:36 כותרת הודעה: |
|
|
לא נראה לי שאם אני אשמע סימפוניה ואנסה לכל אורכה למצוא את הדו אני ממש אצליח להנות ממנה...אם בכלל אני אקשיב למשהו ממנה.
בכל מקרה עניין של זיהוי סולמות כרוך בשמיעה אבסלוטית שיש לך או אין לך, ואני לא בטוחה שאבסלוטית אפשר לפתח.
אבל יש באמת אנשים ששומעים צליל אחד והם מיד מזהים אותו ואז מחשבים לפיו את האחרים, וזו שמיעה יחסית... _________________ =] |
|
חזור למעלה |
|
|
well-tempered משתמש מתקדם
הצטרף בתאריך: 30/05/2004 ב- 21:57:30 הודעות: 649
|
נשלח: 11/06/2005 ב- 22:15:50 כותרת הודעה: |
|
|
דווקא צבע של סולם נראה לי קל יותר לזהות מאשר לחשב מהו המרחק מדו לטוניקה. וכבר היה פה דיון על סולמות וצבעים פעם. מה גם שזה לא נראה לי פשוט לזכור את הצליל דו. _________________ "Ford, you are turning into a penguin. Stop it" |
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 11/06/2005 ב- 22:30:59 כותרת הודעה: |
|
|
אני עדיין לא הבנתי למה גיא בדיוק מתכוון בבעייה שלו.
גיא, אני אשמח אם תסביר בצורה מפורטת מה הבעייה ואני גם אשמח להגיב בנושא.
אני מניח שתגיב רק כשתחזור מהצבא בפעם הבאה :\ נו טוב... _________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
Mico משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 02/11/2004 ב- 10:02:44 הודעות: 471 מיקום: מדינת היהודים
|
נשלח: 11/06/2005 ב- 22:58:29 כותרת הודעה: |
|
|
למען ה', לא צריך לשמוע את הדו לאורך כל הסימפוניה, צריך למצוא אותו בראש, וכמו בקמרטון אחרי זה למצוא את המרכז הטונלי של היצירה...... וזה רק אחת מהאופציות..... אוף!!!! האיטליק והבולד וכל השאר לא עובדים אצלי! טוב, לא משנה, איפה הייתי? אה כן: אז לא צריך לחפש את הדו ביצירה, את הדו צריך לנסות לזכור, ואז לשמוע בראש עד כמה הסולם של היצירה קרוב לדו וכו'.... זה עוזר לאנשים מסויימים, ושוב זו רק אחת מהאופציות... _________________ NI!!! Nobody expects the SPANISH INQUISITION!!!!! |
|
חזור למעלה |
|
|
guysoft מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 03/09/2004 ב- 15:14:35 הודעות: 1173 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 11/06/2005 ב- 23:27:48 כותרת הודעה: |
|
|
אוקי, קודם אני אבהיר למה התכוונתי...
הכוונה היא שאני לא יכול לזהות באיזה סולם כתובה יצירה, כלומר לשמוע קו מלודי כלשהו ולומר באיזה סולם הוא היה.
ציטוט: |
כאשר שומעים את המרכז הטונלי של היצירה ו/או השיר (בתנאי שיש לו אחד), צריך לשמוע בראש עד כמה זה קרוב לדו או לה ולספור את הטונים במרווחים. |
mico, כדאי שאני אבין קודם מה זה המרכז הטונלי של היצירה, ואיך לזהות אותו.
אני הבנתי שלכל סולם יש "צבע" משלו, איך אני יכול לזהות את הצבע הזה? _________________ 42 |
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 12/06/2005 ב- 10:33:57 כותרת הודעה: |
|
|
אוקיי... אז מה שאני מבין מזה שאתה כן מכיר את הסולמות אך אתה מדבר על להוציא סולם מקטע
שאתה מקשיב לו.
אז אם אין לך שמיעה אבסולוטית ואתה רוצה לדעת באיזה סולם קטע מסויים שאני מניח שאתה רוצה
לנגן, אתה יכול לגשת לכלי נגינה שלך ולנסות לנגן את מה שאתה שומע.
תבדוק מה הוא התו האחרון של הקטע, תשמע אם הקטע הוא מז'ורי או מינורי וע"פי הצליל האחרון,
נגיד רה, תוכל לאמר כי הקטע ברה מז'ור. אך זה לא תמיד כך בכל המקרים כי לא תמיד מסיימים
בדרגה הראשונה של הסולם או בסולם המקורי שהקטע התחיל בו.
אבל במוסיקה אירית אני מניח שמסיימים תמיד בדרגה הראשונה של הסולם.
בשביל לדעת באיזה סולם הקטע, אתה צריך לחפש את הטוניקה, הדרגה הראשונה.
בשביל לזהות סולמות של קטעים ישר מהשמיעה ללא כל עזר של כלי נגינה אתה צריך להיות
מסוגל לזהות את הצלילים. לשם כך, אתה צריך לעבוד כל יום על פיתוח שמיעה.
יש עניין כזה גם של צבעים של סולמות, ובשביל לזהות צבע של סולם אתה צריך להתאמן על זה.
בעניין הצבע אתה יכול לעשות אנלוגיה למובן האחר של צבעים - אדום, ירוק, כחול וכו'.
כמו שאנחנו מסתכלים על הצבעים הללו ויודעים את השמות שלהם ולהבדיל ביניהם וגם להבדיל
בין הגוונים הדקיקים של צבעים כמו אדום בהיר יותר ואדום כהה יותר וכו' כך אנחנו רואים את
העניין הזה גם בעולם הצלילים. כך לכל סולם יש את הצבע שלו. ואלה שיכולים לזהות את הצבעים
הללו זה פשוט בא להם בצורה אוטומטית, זה יוצר עליהם הרגשה מסויימת והם פשוט פולטים
את שם הסולם.
בכל מקרה, האימון במסגרת של כל מיני תרגילים לפיתוח שמיעה, ביניהם גם ללמוד את הצבעים
של צלילים יחידים. אם באמת תהיה לך הסבלנות לזה לעשות את זה במסגרת יום יומית בסוף תוכל
לשמוע הכל. מצלילים יחידים לקבוצות צלילים ביחד ומהלכים הרמוניים וסולמות וכל מה שאתה רוצה.
בתור עצלן גדול, אני כבר אומר לך שזה דורש עבודה והרבה רצון.
בעקרון זה משהו שדורש בסה"כ עבודה של חצי שעה ביום.
אבל לתוצאות לוקח זמן להגיע וצריך להיות סבלני. _________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
עוגי משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 10/04/2004 ב- 04:13:19 הודעות: 439
|
נשלח: 12/06/2005 ב- 20:31:00 כותרת הודעה: |
|
|
mico כתב\ה: |
למען ה', לא צריך לשמוע את הדו לאורך כל הסימפוניה, צריך למצוא אותו בראש, וכמו בקמרטון אחרי זה למצוא את המרכז הטונלי של היצירה...... וזה רק אחת מהאופציות..... אוף!!!! האיטליק והבולד וכל השאר לא עובדים אצלי! טוב, לא משנה, איפה הייתי? אה כן: אז לא צריך לחפש את הדו ביצירה, את הדו צריך לנסות לזכור, ואז לשמוע בראש עד כמה הסולם של היצירה קרוב לדו וכו'.... זה עוזר לאנשים מסויימים, ושוב זו רק אחת מהאופציות... |
בסדר... אבל איך בדיוק מישהו שאין לו שמיעה אבסולוטית יכול למצוא את הדו בראש? |
|
חזור למעלה |
|
|
Mico משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 02/11/2004 ב- 10:02:44 הודעות: 471 מיקום: מדינת היהודים
|
נשלח: 12/06/2005 ב- 23:55:58 כותרת הודעה: |
|
|
בעיקרון כמו שטל כתב זה אפשרי עם אימון, אחרי הכל זה רק תו אחד או שניים למי שרוצה לזכור גם את הלה. _________________ NI!!! Nobody expects the SPANISH INQUISITION!!!!! |
|
חזור למעלה |
|
|
Ave maria משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 15/04/2004 ב- 20:52:36 הודעות: 292 מיקום: under the sea
|
נשלח: 13/06/2005 ב- 10:23:14 כותרת הודעה: |
|
|
וכל צליל אחר...לא? _________________ =] |
|
חזור למעלה |
|
|
Mico משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 02/11/2004 ב- 10:02:44 הודעות: 471 מיקום: מדינת היהודים
|
נשלח: 13/06/2005 ב- 13:19:53 כותרת הודעה: |
|
|
בעיקרון אם למישהו קל יותר צליל אחר, אז בבקשה - הוא מוזמן לזכור כל צליל אחר שבא לו, פשוט דבר ראשון לא זכור לי קמרטון שנותן את הצליל מי במול או מה שזה לא יהיה, ודבר שני בפיתוח שמיעה, אצלנו לפחות, מצאנו את הצלילים לפי הדו (שזה בפיתוח שמיעה א', אח"כ עברתי לב'). _________________ NI!!! Nobody expects the SPANISH INQUISITION!!!!! |
|
חזור למעלה |
|
|
hagar משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 16/05/2005 ב- 14:04:16 הודעות: 94
|
נשלח: 15/06/2005 ב- 17:22:45 כותרת הודעה: |
|
|
11
נערך בפעם אחרונה על-ידי hagar בתאריך 18/12/2011 ב- 02:16:05, נערך סך הכל פעם אחת |
|
חזור למעלה |
|
|
עוגי משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 10/04/2004 ב- 04:13:19 הודעות: 439
|
נשלח: 15/06/2005 ב- 22:48:12 כותרת הודעה: |
|
|
הגר, איך לעזאזל את מצליחה לזהות צלילים כמו הקול של המקשים במקלדת??
לפי דעתי לא מדובר בכלל בגובה מוגדר!
טוב יש פה נושא לדיון שלם על למה לטימפני, למשל, יש גובה מוגדר ולתוף (סנייר למשל) לא. דנתי עם אבא שלי בעניין ואני עדיין לא מבין כל כך. זה כנראה קשור לאחידות שבתדר, זתומרת טימפני אמור להשמיע בכל האיזורים של העור את אותו התדר, אבל כאשר מקישים על שולחן מקבלים כמה תדרים שונים (כולל אוברטונים). טוב כמו שאמרתי אני לא ממש מבין, אני יודע רק שאני יכול לזהות פחות או יותר כל צליל שמופק ע"י כלי נגינה (אולי חוץ מהממש נמוכים של הפסנתר. זה נורא.), וצלילים אחרים כמו של מנועים, סירנות וכו'.
כשהייתי בתיכון הייתי מזהה את הצליל של נפיחות חבריי לכיתה.. זה נורא הצחיק אותם. |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 16/06/2005 ב- 07:59:29 כותרת הודעה: |
|
|
יש גם עניין ש...
נראה לי שנגן בכלי כלשהוא, מזהה את הצלילים של הכלי שלו בצורה הכי קלילה.
זה נכון לפחות לגביי. גיא תנסה, אולי גם לך זה עבוד על כינור.
תשמע סתם קטע ותראה אם אתה מצליח לזהות את הצלילים.
ולהכות על שולחן וכל הסוגים האלה... לא נראה לי אפשרי לגילוי מבחינת האוזן האנושית.
כי לדעתי כל מכה שניתן, תשמיע בכל פעם צליל אחר, או לפחות גוון אחר של צליל/אוברטון/מה שלא יהיה.
אז אין ממש צליל אחד מובהק לשולחן כלשהוא, או למקלדת.
וזה בעיקר נראה לי בגלל הקטע של התדרים שהסביר עוגי.
אבל! אתה יכול לנסות את מזלך על כוסות למלא אותם ולבנות לך קסילופון קטן. _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
hagar משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 16/05/2005 ב- 14:04:16 הודעות: 94
|
נשלח: 16/06/2005 ב- 11:44:38 כותרת הודעה: |
|
|
111
נערך בפעם אחרונה על-ידי hagar בתאריך 18/12/2011 ב- 02:16:27, נערך סך הכל פעם אחת |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 16/06/2005 ב- 14:21:39 כותרת הודעה: |
|
|
בקטע של הנמוכים זה מאוד נכון...
יש תופעה לצלילים להתעוות בנמוכים מאוד. בפסנתר זה מתבטא ממש טוב. _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 16/06/2005 ב- 14:36:47 כותרת הודעה: |
|
|
אתר מעניין ביותר עם המון מידע וחומרים בעניין פיתוח שמיעה אבסולוטית :
http://www.aruffo.com/eartraining
בטח כבר פרסמתי את הלינק הזה מתי שהוא פה. אבל בגלל שהנושא עלה שוב, אז אני מזכיר לכם את הלינק שוב.
מומלץ לבדוק ! _________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 16/06/2005 ב- 15:05:50 כותרת הודעה: |
|
|
ועוד אתר שנזכרתי בו שכדאי לבדוק שגם אני הולך לבדוק אותו בעצמי:
http://www.prolobe.com/
זה אתר עם תרגילים בחינם אונליין לפיתוח שמיעה אבסולוטית וגם קהילה של אנשים
שרוצים לפתח את השמיעה שלהם ככה שאפשר לשתף את ההתקדמות של כל אחד בין כולם. _________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
guysoft מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 03/09/2004 ב- 15:14:35 הודעות: 1173 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 17/06/2005 ב- 22:21:55 כותרת הודעה: |
|
|
תודה לכולם הדרך נראה ארוכה אך אפשרית... _________________ 42 |
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 17/06/2005 ב- 22:58:37 כותרת הודעה: |
|
|
ארוכה או לא ארוכה זה עניין אינדיבידואלי לכל אחד ועניין של תפיסה.
קח את הזמן ותהיה סבלני. אל תנסה להוציא דברים בכוח כי ככה לא יצא מזה כלום.
תן לדברים לקרות מעצמם וזה לא משנה כמה טעויות אתה עושה.
מהטעויות הללו לומדים המון. רק שתדע שזה דורש עבודה יום-יומית.
זה כמו ללמוד שפה חדשה. בשפה שאנחנו מדברים יש כל מיני צלילים ולצלילים הללו
מתווספים כל מיני הברות, עיצורים, מילים ובכל זאת, אנחנו מצליחים להבין את השפה.
ככה אתה גם יכול לשמוע צלילים ולתת להם שמות. דו רה מי פה סול לה סי דו.
אבל אם לא משתמשים בשפה כשאתה עוד בשלבים של ללמוד אותה ולא בשלבים שאתה ממש
יודע אותה טוב אז זה נעלם והכל קצת מבולגן לך.
בכל אופן,
בהצלחה
אני גם בדרך של לנסות לשפר את השמיעה שלי לרמות מעבר למה שחלמתי.
אבל אני עדיין בגדר חולם כי אני מתעצל לעבוד _________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
|