צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מי המלחין הרוסי האהוב עליכם? |
צ'ייקובסקי |
|
28% |
[ 9 ] |
רימסקי קורסקוב |
|
12% |
[ 4 ] |
בלקירב |
|
0% |
[ 0 ] |
מוסורגסקי |
|
9% |
[ 3 ] |
שוסטקוביץ' |
|
9% |
[ 3 ] |
רחמנינוב |
|
9% |
[ 3 ] |
סטרווינסקי |
|
9% |
[ 3 ] |
בורודין |
|
9% |
[ 3 ] |
סקריאבין |
|
0% |
[ 0 ] |
פרוקופייב |
|
6% |
[ 2 ] |
אחר |
|
6% |
[ 2 ] |
|
סך הכול הצבעות : 32 |
|
מחבר |
הודעה |
Ylock פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 11/07/2005 ב- 17:04:00 הודעות: 676 מיקום: נ"צ 59
|
נשלח: 23/07/2005 ב- 20:29:57 כותרת הודעה: מרוסיה באהבה |
|
|
מלחינים מרוסיה תמיד עניינו אותי ולכן החלטתי לשאול גם אתכם מה אתם חושבים על מלחינים רוסיים.
שאלה מעניינת לגבי נושא זה, היא אילו מלחינים רוסיים היו בתקופה הקלאסית? המלחין הידוע הראשון מרוסיה הוא גלינקה (1804-1857) , שנחשב ל"אבי האסכולה הלאומית ברוסיה". מי היה לפניו?
בנוסף, הסגנון הרוסי מאוד מעניין בכך שהוא מושפע מהמערב מצד אחד, אך מן המזרח ומארצות ערב מן הצד השני. זה הוביל ליצירות מאוד מעניינות ..
לגבי המשאל, אני מקווה שלא שכחתי אף אחד. אני אישית בוחר בצ'ייקובסקי, למרות שאני גם מאוד אוהב את רימסקי ושוסטקוביץ'. המוסיקה שלו מאוד מיוחדת ומרגשת.
|
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 23/07/2005 ב- 20:47:03 כותרת הודעה: |
|
|
האגף הרוסי תמיד היה מאוד קשה לשיפוט מבחינתי...
אני לא יכול להחליט בין פרוקופייב לשוסטקוביץ' ולסטרווינסקי... למרות שלפרוקופייב אני שומר טובה בזכות הסונטה לחליל...
וגם בין צ'ייקובסקי לבורודין אני לא יכול להחליט. יש יותר מדיי מלחינים כאן שאני יכול לבחור מהם.
אגב, אם הזכרת את גלינקה, למה לא הכנסת אותו לסקר? ולא היה מישהו משמעותי לפניו...
הרוסים תמיד החשיבו אותו לאבי המוסיקה הרוסית האומנותית. למרות שהקומוניסטים אהבו יותר את צ'ייקובסקי, ממה שהבנתי מחברי הרוסים (ואולי אני מתבלבל ופונטו יתקן אותי...). הם סיפרו לי שאם בתחרות קומפוזיציה היית מקדיש יצירה לצ'ייקובסקי או לגלינקה, סביר להניח שהיית זוכה ללא קשר לתוכן היצירה.
|
|
חזור למעלה |
|
|
Ylock פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 11/07/2005 ב- 17:04:00 הודעות: 676 מיקום: נ"צ 59
|
נשלח: 23/07/2005 ב- 21:09:26 כותרת הודעה: |
|
|
אווווווווופס, ידעתי ששכחתי מישהו! טוב, אם מישהו יצביע עבור "אחר", נבין שזה גלינקה, אלא אם כן יצוין אחרת...
בכל מקרה, המוסיקה של גלינקה היא פחות מוכרת לציבור המאזינים הרחב, אם כי האופרה שלו "רוסלן ולודמילה" מאוד מפורסמת.
ד"א, אני זוכר ששמעתי משהו על "החמישייה הרוסית" שכללה את בורודין, רימסקי, בלקירב, מוסורגסקי ו.. לא זוכר בדיוק (אולי צ'ייקובסקי?). זה קשור לתנועה הלאומית ברוסיה באמצע המאה ה-19. עידן, אולי אתה יודע יותר?
|
|
חזור למעלה |
|
|
shaked_shammah משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 22/04/2005 ב- 12:07:28 הודעות: 303 מיקום: בבית
|
נשלח: 23/07/2005 ב- 22:33:59 כותרת הודעה: |
|
|
לא צ'ייקובסקי. נדמה לי שזה היה אחד בשם סטסוב אבל אני לא בטוח...חוצמזה הצבעתי לסטרווינסקי שגבר בקושי על מוסורגסקי...
|
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 23/07/2005 ב- 23:07:27 כותרת הודעה: |
|
|
את צ'ייקובסקי הם לא חיבבו.
החבר הנוסף הוא סזאר קויי Cui.
|
|
חזור למעלה |
|
|
shaked_shammah משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 22/04/2005 ב- 12:07:28 הודעות: 303 מיקום: בבית
|
נשלח: 23/07/2005 ב- 23:52:56 כותרת הודעה: |
|
|
צודק.
|
|
חזור למעלה |
|
|
פיצי משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 12/04/2004 ב- 15:00:53 הודעות: 268 מיקום: בכל מקום בכל שעה
|
נשלח: 23/07/2005 ב- 23:57:03 כותרת הודעה: |
|
|
זו שאלה מסובכת.......
אני חושב (ואולי אני טועה) שקצת קשה לעשות משאל כזה שבו חלק מהמלחינים אינם כ"כ ידועים פה בארץ, או לפחות יצירותיהם לא ידועות כ"כ, לעומת מלחינים שפרסומם גדול מאוד.
אני באופן אישי נוטה מאוד לא לאהוב את צ'ייקובסקי ורחמנינוב. את סטרוינסקי ושוסטקוביץ' אני עדין לא מכיר מספיק טוב. הבחירה שלי תהיה מי המלחין המרתק ביותר, הנועז, המקורי והייחודי ביותר מבין אלה שהוזכרו - מוסורגסקי. במילה אחת: גאון!! לא רק תמונות בתערוכה. גם (ובעיקר) בוריס גודונוב, לילה על הר קירח, חובנשצ'ינה.
_________________ ? Ob ich die Musik nich hore
! Sie kommt doch aus mir |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 24/07/2005 ב- 00:13:33 כותרת הודעה: |
|
|
אגב האי חביבות לצ'ייקובסקי שהזכרת עידן...
זה היה ממש מוחצן.
הוא ממש היה אאוט לגמרי מהחמישייה הזאת ואמרו עליו שהוא היה מושפע מדי מהמערב אירופה.
צ'ייקובסקי כדי להוכיח להם אחרת, כתב את הסימפוניה השנייה שלו.
לה קראה "רוסיה הקטנה". וכמובן היא כוללת בתוכה הרבה מוטיבים רוסיים.
אגב תגידו... בלקירב כתב משהו?
לא יודע זה נראה לי שלמרות הימצאותו בחמישייה, הוא ממש אלמוני...
_________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 24/07/2005 ב- 00:55:45 כותרת הודעה: |
|
|
אני נמנע מלהצביע כי אני ממש אין לי בחירה למלחין הרוסי האהוב ביותר.
אני לא יכול להשוות ביניהם. כל אחד עולם ומלואו עם מוסיקה מדהימה.
אני אוהב את רוב המלחינים שצוינו בסקר ! איך אני אבחר מישהו אחד ?
לא יכול ! אין כמו המלחינים הרוסים !
הסימפוניות המדהימות של צ'ייקובסקי ושוסטקוביץ' !
סטרווינסקי בכלל היה משהו מיוחד במינו מכיוון שהיו לו 5 תקופות כתיבה שונות !
הקונצ'רטי המדהימים לפסנתר של רחמנינוב. מוסורגסקי והמוסיקה המתוזמרת שלו וואו !
ורימסקי-קורסקוב עם יצירת המופת שלו שחרזדה !
בקיצור...הם ידעו לכתוב
_________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
punto משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 18/07/2005 ב- 17:28:30 הודעות: 74 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 24/07/2005 ב- 09:34:37 כותרת הודעה: למה בעצם רוסיה?! |
|
|
מדהימה אותי כל פעם מחדש העובדה שאפילו בחוגינו ה"אינטלקטואלים" פושעת רבות הדעה הקדומה. המלחינים הרוסים (ובעצם כל דבר רוסי) נחשבו במשך עשרות שנים בעיני המערב כברברים, גסים ולא תורמים דבר וחצי דבר לאמנות. "...לא ברור לי מדוע צריכים אנו להטריח עצמנו ולחקור אותם כאילו היו אחת מהציבילזציות העתיקות יותר, וללמוד אותם כאילו היו באותה קטגוריה כמו בטהובן" זו היתה רוח הדברים בעיני מבקר אטום אחד. בכדי להבין מדוע הפכה המוסיקה הרוסית למשהו נפרד ומיוחד בפני עצמו בהיסטורית המוסיקה האמנותית אלינו לפנות להסטוריה הרוסית.
הרפורמטור הגדול של רוסיה, האדם שגזז את זקנם של האצילים הרוסים, האדם שבנה את "הבירה הצפונית", האדם שהתנשא לגובה של 2 מטר והפך במו ידיו את רוסיה מנסיכות על גבול אסיה לאמפריה אירופאית, הלוא הוא פטר הגדול (1672-1725), לא התענין במיוחד במוסיקה. אולם אשתו ומכריו שנחשפו לאמנות האירופאית בעקבות מסעותיו של פטר לאירופה, הם שפתחו את שערי רוסיה למוסיקה המערבית. עד אז המוסיקה היחידה שהיתה קיימת היא ריקודי העם ומזמורי הפולחן הכנסייתי. במוסקווה נפתח ב1702 התאטרון הראשון. אולם אם הקמתה של הבירה החדשה סנקט פטרבורג (1703) הפכה היא למרכז המוסיקלי הרוסי. המוסיקאים, כמעט כמו כל דבר בבירה החדשה, היו מיובאים. והיבוא לא היה איכותי ביותר. מלחינים ומוסיקאים ממדרגה שלישית, גרמנים ,איטלקים , הולנדים, צרפתים וצ'כים הוזמנו לחצר המלכות שם הם ערכו קונצרטים פומביים לאצולה ולמשפחה הקיסרית. מכאן ה"ריק" המוסיקאלי ברוסיה שלפני גלינקא, רוסי שרצה ללמוד מוסיקה היה זקוק לכשרון, לגאונות ומעבר לזה ואף מעל זה לאמצעים מטריאלים שהיו קיימים אך ורק אצל האצולה. ואכן כל המלחינים הרוסים של עד תחילת המהפכה הקומוניסטית היו אצילים. ובכן חזרה לנושא. רק עם בואם של גאונים יכולה היצירה המוסיקאלית לשגשג בכל מדינה. ואכן מרכיב הכרחי זה בא עם הופעתו של גלינקא (1804-1857). באלאקירייב, בורודין, מוסורסקי ורימסקי-קורסקוב הצטרפו מאוחר יותר. הגאונות שלהם הופנתה לכיוון לאומי ביותר. העניין החשוב כאן, הוא שהמוסיקה של צ'יקובסקי לא היתה פחות רוסית מזו של החמשיה, אבל בצורה שונה, עומדת קרוב יותר למסורות המערב. באלאקירייב (שהיה מנהיגה האידיולוגי של החמשיה והמלחין היחיד במקצועו) כתב פעם למבקר צרפתי שטען שבארצו צ'יקובסקי נחשב קוסמופוליטי: "כמה מוזר! הוא רוסי ביותר! אם למוסיקה העממית שלנו לא היתה אותה אחיזה עליו כפי שיש לה עלינו, זה רק בגלל שהוא לא גדל בסביבה רוסית דיה. אמו צרפתיה והמטפלת שלו גרמניה.לעומת זאת אנחנו התחנכנו על ברכי המנגינות העממיות מילדות."
ובכן מצידה השני של הבריקדה הרוסית, אותה בדרך כלל שוכחים, עמד אדם בשם אנטון רובינשטין (1830-1894).רובינשטין התנגד בחריפות לחידושיהם וסגנונם של הלאומיים. הוא ראה בהם,כפי שראו אותם רוב מוסיקאי המערב, דילטנטים חולמניים, ברברים, מטורפים ופראים. רובינשטין למרות שהיה פסנתרן גדול ומקימה של קונסרבטוריון של סנקט פטרבורג, חסר את "ניצוץ הגאונות". חבר החמשיה סזאר קואי אמר: "הוא היה מלחין בעל כשרון- או בעל כשרון גדול מזה המתגלה ביצירותיו".
ובכן לסיכום, החדושים של הלאומיים (בכוונה אנני אומר לאומנים...) לא היו בשום צורה מנותקים מהמסורות הגדולות של המוסיקה במערבית. במובנים רבים המוסיקה של דביוסי, ראוול, ברטוק וקודאי מציגים התקדמות באותם כיוונים שנלקחו ע"י "הקבוצה הגדולה" (כך מתקראת החמשיה ע"י הרוסים עצמם...). אם מלחינים בעלי אותם רעיונות היו עולים ברוסיה, ההתקדמות היתה ניקרת ונמשכת גם בארץ זו. ואולם סטרווינסקי, בשלבים הראשונים של כתיבתו, התקדם ממש בשבילים אלו. מכאן נמשכת דרכם השונה במקצת של גאונים רוסיים אחרים בעלי סגנון שונה ובעלי גוון לאומי שונה במקצת. אני ממליץ בחום לכל קוראי הפורום להתענין יותר במוסיקה הרוסית ובהתפתחותה. הנושא מענין ומעשיר ביותר. הוא מראה מה אנשים בעלי חזון,דעה נחרצת, השקפה אומנותית ברורה וקצת וודקה יכולים לעשות.
|
|
חזור למעלה |
|
|
Ylock פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 11/07/2005 ב- 17:04:00 הודעות: 676 מיקום: נ"צ 59
|
נשלח: 24/07/2005 ב- 11:41:46 כותרת הודעה: |
|
|
א.לגבי בלקירב (או איך שלא כותבים את זה):
בלקירב (1837-1910) היה תלמיד של גלינקה והוא היה האחד שממש כונן "מסורת רוסית". הוא קידם כשרונות צעירים ועמד בראש בתי ספר למוסיקה... כתוצאה מכך, לא היה לו זמן רב להלחין ואין לו הרבה יצירות - אני מודה ומתוודה שכמעט ולא שמעתי אותם. שמעתי מספר יצירות קצרות לפסנתר והייתי אומר שהם די דומות ליצירות שלגלינקה (הגם שהוא לא הכי מוכר...) . הפנטסיה שלו לפסנתר איסלמיי נחשבה בזמנה כיצירה הקשה ביותר לנגינה בפסנתר. נדרשת טכניקה פשוט מעולה כדי לנגן אותה.
בין תלמידיו: רימסקי- קורסקוב, מוסורגסקי ובורודין.
ב.לגבי המשאל עצמו, והמלחינים הפחות מוכרים:
צודקים! טל, אתה צודק! אי אפשר להשוות ביניהם. שמעתי את הטריו השני של שוסטקוביץ' וכמעט בכיתי. עונות השנה של צ'ייקובסקי עושה לי רטט בכל הגוף. פטרושקה של סטרווינסקי היא יצירה ממש חביבה ומעניינת. יש אטיודים של סקריאבין שהם מ-ד-ה-י-מ-י-ם.
פיצי, אתה צודק! כמעט ולא שומעים כאן את סקריאבין או בורודין. רימסקי מושמע יותר וצ'יקובסקי הרבה יותר..
בכל זאת, מי שרוצה, יכול להגיע לאחד שהוא מעדיף יותר מכולם. אולי עכשיו תנסו לחפש יצירות של המלחינים הפחות מוכרים (אני עכשיו מחפש עוד יצירות של בלקירב...).
ג. אחרון חביב, תודה לפונטו , העשרת אותנו!
|
|
חזור למעלה |
|
|
פיצי משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 12/04/2004 ב- 15:00:53 הודעות: 268 מיקום: בכל מקום בכל שעה
|
נשלח: 24/07/2005 ב- 13:26:16 כותרת הודעה: |
|
|
בלקירייב (ככה כותבים) כתב את "איסלמיי" - יצירה לפסנתר סולו מבריקה ווירטואוזית ביותר שהרבה פסנתרנים אוהבים לנגן בתור הדרן.
_________________ ? Ob ich die Musik nich hore
! Sie kommt doch aus mir |
|
חזור למעלה |
|
|
Mico משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 02/11/2004 ב- 10:02:44 הודעות: 471 מיקום: מדינת היהודים
|
נשלח: 24/07/2005 ב- 14:59:50 כותרת הודעה: |
|
|
וואלה פונטו! אחלה מידע! אתה לא רוסי במקרה?.....
יש גם לציין שסטרווינסקי בהמשך דרכו (בניאו קלאסיציזם) עשה גם מעין פרודיות על הבארוק, למשל הקפריצ'יו שלו לפסנתר ותזמורת.
אבל בכל זאת, לא ידוע לי מה בדיוק כתב קואי... הוא כתב משהו, נכון?...
_________________ NI!!! Nobody expects the SPANISH INQUISITION!!!!! |
|
חזור למעלה |
|
|
Ylock פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 11/07/2005 ב- 17:04:00 הודעות: 676 מיקום: נ"צ 59
|
נשלח: 24/07/2005 ב- 17:33:56 כותרת הודעה: |
|
|
מצאתי את איסלמיי של בלקירייב בMP3... בהחלט יצירה מרהיבה! לא הצלחתי לצרף את הקובץ (אולי כי הוא גדול מידי?) אבל מי שמעוניין לשמוע, הנה לינק שממנו אפשר להוריד.
http://www.pianosociety.com/index.php?id=153
|
|
חזור למעלה |
|
|
punto משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 18/07/2005 ב- 17:28:30 הודעות: 74 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 24/07/2005 ב- 20:15:09 כותרת הודעה: |
|
|
לא עוד מאמר ארוך... זה בשבילך אלכס.
סזאר אנטונוביץ' קואי (1835-1918) זכה בכבוד המפוקפק להיזכר כמלחין שתמיד שוכחים מתוך החמשיה הרוסית. אביו של קואי היה קצין צרפתי בצבאו של נפוליאון, וכשהאחרון ברח מערבות רוסיה כשזנבו בין רגליו נשאר אביו הצרפתי של קואי ברוסיה. מכאן ה"ניחוח" הצרפתי בשמו של המלחין הרוסי. לקואי, כמו לכל חברי החמשיה למעט בלאקירייב, מוסיקה היה עיסוק צדדי. הוא היה איש צבא, הוא הגיע לדרגת גנרל בחיל ההנדסה (רימסקי-קורסקוב היה איש הימיה, בורודין היה כימאי ומוסורסקי? אלכוהוליסט). קואי, למרבה הפלא, הספיק בחייו הארוכים לכתוב 14 אופרות, מהן 4 לילדים, כמה מאות שירים, כמה יצירות תזמורתיות קצרות, כמה רבעיות כלי קשת וכמה יצירות לפסנתר. אולם כל הכמות האדירה הזאת פחות או יותר נשכחה לגמרי, ורק לעיתים רחוקות ביותר אנו שומעים מניאטורה של קואי לפסנתר.
קואי ראוי להיזכר (לפי דעתי לפחות), כפרופגנדיסט של החמשיה. הוא יחד עם המוציא לאור המוסקוואי סטסוב היוו את עמוד התמיכה הז'ורנליסטי של החבורה העליזה. הביקורת המשלהבת של קואי הופיע בעיתונים מרוסיה ועד צרפת. במאמריו מבקר קואי את מי שהוא מכנה "מודרניסטים" ו"עתידנים"- מלחינים כמו ריכארד שטראוס ודביוסי. זכורה לטובה הציטטה: "הוא לא אוהב אותי יותר! הוא התאהב בשטראוס!".
זה הוא סזאר קואי. מלחין קטן בחבורה גדולה.
|
|
חזור למעלה |
|
|
punto משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 18/07/2005 ב- 17:28:30 הודעות: 74 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 24/07/2005 ב- 20:21:29 כותרת הודעה: |
|
|
הנה לפניכם תמונה של קואי.
Description: |
|
Filesize: |
3.46 KB |
Viewed: |
61807 Time(s) |
|
|
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 24/07/2005 ב- 20:56:58 כותרת הודעה: |
|
|
בקשר לקוי,
מישהו איי-פעם שמע יצירה שלו שיוכל לתאר את היחוד שיש בו (אם יש)?
בשיטוטיי הרבים בין מדפי היצירות לכלי הנשישה בספריה נתקלתי בטריו לחליל, כינור ופסנתר מאת קוי, וגם ביצירה לחליל ופסנתר איפשהו ברשת... כנראה היצירות היחידות שמישהו מהחמישיה כתב לחליל.
ועוד שאלה: של מי הציטוט הזה ולמי הוא מתייחס?
|
|
חזור למעלה |
|
|
Ylock פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 11/07/2005 ב- 17:04:00 הודעות: 676 מיקום: נ"צ 59
|
נשלח: 26/07/2005 ב- 20:38:53 כותרת הודעה: |
|
|
אינטיליגנט הקואי זה נראה...
רציתי לשאול (פונטו, אשמח עם תענה...): הבנתי את מה שקרה עם החמישייה הרוסית, עם רובינשטיין שהיה מולם ואת צ'ייקובסקי שהם לא סבלו.. אבל מה קרה אח"כ? כשסטרווינסקי (1882-1971) התחיל להלחין, לאיזה כיוון נשבה הרוח? ואיך כל זה מתקשר עם הקומוניזם, סטאלינזם וכו'? אני יודע ששוסטקוביץ' לא כל כך הסתדר איתם... תסלחו לי שאני בור כזה אבל שיעורי היסטוריה (ובמיוחד עם חנן צוקר!) הם די מרדימים... וזה חשוב מאוד לדעת איך ההיסטוריה מתחברת למוסיקה.
תודה וערב טוב
|
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 26/07/2005 ב- 21:23:11 כותרת הודעה: |
|
|
הממממ שוסטקוביץ' לא נראה לי ממש זכה להכיר אותם.
אולי חוץ מקואי.
בדקתי קצת תאריכים והוא נולד ב1906, קואי נפטר ב1918, אבל זה היחיד. (ועוד בגיל 12...)
כי האחרים נפטרו ב1910 (בלקירב), 1908 (רימסקי) והשאר זה בכלל לפני המאה ה20.
ושוסטקוביץ' באמת היה צריך להסתדר עם השלטון הרודני. ולפעמים זה לא היה פשוט.
אגב יכול להיות שהקומוניזם הוא מה שהבריח את סטרווינסקי לארה"ב?
_________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 26/07/2005 ב- 22:06:57 כותרת הודעה: |
|
|
הקומוניזם טרח להאדיר את שמם של המלחינים הרוסיים הלאומיים, מאחר והיה משטר לאומני. שוטקוביץ' אכן לא הסתדר איתם בלשון המעטה, הם בעצם צנזרו אותו פעם אחר פעם, והכריחו אותו להתנצל בפני האומה על המוסיקה האנטי-בולשביקית שלו.
סטרווינסקי לא ברח מהקומוניזם, הוא פשוט היה בפריס ונשאר שם...
פרוקופייב נמלט מן המהפכה (הוא היה בן למשפחת אצולה וריאקציונר), ושהה באמריקה ובפריס. בשנות השלושים הקומוניסטים פיתו אותו לחזור ואמרו שלא יפגעו בו. הם עמדו בהבטחתם. אבל חוץ מזה אישתו חזרה אליו בשק.
בתכלס הרוסים תמיד עודדו יצירה ואומנות, אך הפעם כיוונו אותה לצרכים שלהם. את שוסטקוביץ' הכריחו לכתוב שירי לכת לצבא, וחצ'טוריאן גם הוא נאלץ לעמוד בצנזורה, אך הוא התפשר איתם יותר מאשר שוסטקוביץ' ופרוקופייב. לבולשביקים היו גם עוד עשרות מלחינים מלחכי פנכה, שהיו עושים כל מה שאומרים להם. ואני דיי משוכנע שלא שמעת על אף אחד מהם עד היום...
|
|
חזור למעלה |
|
|
punto משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 18/07/2005 ב- 17:28:30 הודעות: 74 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 26/07/2005 ב- 22:49:22 כותרת הודעה: |
|
|
אז ככה. קצת על המוסיקה הרוסית בתחילת המאה ה20.
כפי שדומבי ציין, לקראת תחילת המאה ה20 נראה היה כי התנועה הלאומית הרוסית גוססת מתוך מחסור במלחין בעל שיעור קומה שישא את האידאלים שלה הלאה. ואכן, לתקופת מה נראה היה כי סטרוינסקי, שהיה תלמידו של רימסקי-קורסקוב ישא את הגחלת. יצירותיו הגדולות הראשונות "ציפור האש" (1910), "פטרושקה" (1911) ו"פולחן האביב" היו רוסיות-לאומיות מאוד, אבל אם הבדל משמעותי אחד. ההבדל הוא שסטרוינסקי, שנולד ברוסיה והתחנך ברוסיה, היה שרוי תחת השפעתם של המלחינים הצרפתים הגדולים של זמנו. את סרוינסקי יש לראות כממשיך דרכם לא רק של גלינקא, בורודין ורימסקי-קורסקוב אלא גם של דביוסי, דיוקא וראוול. והדבר ניכר למכביר בבלאטים הגדולים שלו מתקופת פאריס. סטרוינסקי מבסס את הז'אנר (את המסגרת) על המוסיקה הציורית, פנטסטית ודקורטיבית של הלאומיים, אולם הוא לוקח אותו צעד קדימה מבחינת מקצב, צבע והרמוניה.
אם כן, מה שהניע את סטרוינסקי לצאת את מולדתו היה לא רק הלחץ המאסיבי שהפעיל עליו האמרגן הנודע דיאגילב, אלא גם משיכתו למרכז התרבותי/רוחני הצרפתי.
אם בואה של המהפכה ב1917, הסובייטים הציבו לעצמם כמטרה לכונן סדר חדש הבנוי על אידאלים. כשהשכלה להמונים היא אחת מדאגותיהם העיקריות והחלק הפרקטי המיידי שהאומנויות יכולות לתרום להשפעת הקומוניזם ותרבותו הוא השני. לא אכנס עכשיו לגיבושה של הדוקטרינה הסובייטית ביחס ליצירה. אומר רק שהיא כללה הרבה דם, חנפנות, השמצות משקאות חריפים ותככנות. האידאלים שגובשו בסופו של דבר הם אלה: מוסיקה סובייטית תהיה התגלמות הפעולה, לא-רומנטית, לא-סנטימנטלית, תתעסק במציאותיות ותהיה לאומית, בכדי לייצג את הרוח האמיתית של ההמונים ובכדי להיות קרובה אליהם. זה הוא (בתמציתיות) "ריאליזם- סוציאליסטי". הוא הסגנון הרשמי של המדינה הסובייטית. זה הוא האידאל אליו הוכרחו המלחינים הסובייטים להפנות את יהבם לאורך רוב תקופת השלטון הקומוניסטי ברוסיה.
אם כן, לא נמצא ממשיך דרך לאידיאלים של החמשיה הרוסית. כל מלחין רוסי גדול של התקופה פנה לכיוון אחר. אם זה תחת המשטר הקומוניסטי (פרוקופייב, שוסטקוביץ') ואם זה בגלות (סטרוינסקי, רחמנינוב) כל אחד כתב מוסיקה גאונית בפני עצמה. אבל בטוח שלא ברוח "הריאליזם-הסוציאליסטי"...
|
|
חזור למעלה |
|
|
punto משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 18/07/2005 ב- 17:28:30 הודעות: 74 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 27/07/2005 ב- 12:18:08 כותרת הודעה: |
|
|
הייתי רוצה לתקן את עצמי. אכן היו מלחינים סובייטים שניתן לומר כי כתבו ברוח החמשיה גם לאורך המחצית הראשונה של המאה ה20. דוגמא בולטת היא ריינהולד גלייר (1857-1956), שכתב מוסיקה מאוד ציורית ,סנטימנטלית ו...רוסית. גלייר היה יושב ראש "התאחדות המלחינים הסוביטים" ונחשב בזמנו ל"אבי המוסיקה הסובייטית". כמו חברי החמשיה, חלק גדול מיצירותיו של גלייר מושפעת מהמוסיקה המזרחית. אולם ניכר בהן סגנונו האמוציאונלי האישי. שורש הפופולריות של גלייר ברוסיה היא כנראה הבנתו את הטעם של ההמונים. יצירותיו אומנם נראות חסרות את המקוריות של המלחינים הסובייטים היותר פרוגרסיביים, אולם יש לזכור כי אותם מלחינים, פרוקופייב, חצ'טוריאן ומיאסקובסקי, גם היו תלמידיו.
בין יצירותיו הגדולות, הקונצ'רטי לנבל, לקרן וקונצ'רטו לקולורטורה סופרן. כמו כן גם פואמות סמפוניות כמו "פרש הברזל" ו"הפרג האדום והסימפוניה השלישית שלו. המוסיקה שלו נשמעת כמו שילוב מוזר בין גלינקא, מאהלר, סיבליוס וקצת רחמנינוב. כדאי מאוד להקשיב.
לא יודע איך יכולתי לשכוח אותו...
|
|
חזור למעלה |
|
|
Ylock פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 11/07/2005 ב- 17:04:00 הודעות: 676 מיקום: נ"צ 59
|
נשלח: 27/07/2005 ב- 14:44:02 כותרת הודעה: |
|
|
גדי, ידעתי מתי שוסטקוביץ' חי, התכוונתי שסטאלין והקומוניסטים לא אהבו אותו...
לגבי תאריכים, באמת יש איזה חור (ולכן שאלתי מלכתחילה). כל חברי ה"חמישייה" נולדו בסביבות 1840, וכך גם צ'ייקובסקי. מפונטו הבנתי ש... בעצם לא היה מישהו מוכר שימלא את החור. הרי סטרווינסקי נמשך גם למוסיקה צרפתית. גלייר? בחיים לא שמעתי עליו, אבל אני אבדוק את העניין.
ד"א, מעניין שרחמנינוב כתב מוסיקה בדיוק הפוכה מ
ציטוט: |
התגלמות הפעולה, לא-רומנטית, לא-סנטימנטלית, תתעסק במציאותיות ותהיה לאומית, בכדי לייצג את הרוח האמיתית של ההמונים ובכדי להיות קרובה אליהם. |
נראה לי שחלק מהסיבה לכך היא ההתנגדות העזה של הקומוניזם למוסיקה רומנטית וסנטימנטלית.
|
|
חזור למעלה |
|
|
punto משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 18/07/2005 ב- 17:28:30 הודעות: 74 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 28/07/2005 ב- 22:24:16 כותרת הודעה: |
|
|
רק עכשיו שמתי לב שהדמות המובילה סקר הזה, היא בעצם צ'יקובסקי!
אני מוחה בכל תוקף. אני לא מאמין שאנשי הפורום נכנעים לפופולריות ופופוליסטיות. מישהו יכול להסביר לי מה אנשים מוצאים בצ'יקובסקי? האם זה המילודיות המשתפכות? האם זה הבנאליות? האם זה הפומפוזיות של 1812? האם זה הצליל של התזמורת הצ'יקובסקאית? או שזה סתם העובדה שהוא היה הומו?
האם לעד ניכנע לתזה השחוקה כי ככל שהמלחין סבל יותר בחייו כן המוסיקה שלו טעונה יותר?
האם אין מלחינים בני האומה הרוסית שכתיבתם צבעונית, ציורית, יחודית ובסופו של דבר גם יותר מענינת מזו של צ'יקובסקי?
|
|
חזור למעלה |
|
|
Ylock פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 11/07/2005 ב- 17:04:00 הודעות: 676 מיקום: נ"צ 59
|
נשלח: 29/07/2005 ב- 17:22:46 כותרת הודעה: |
|
|
ציטוט: |
מה אנשים מוצאים בצ'יקובסקי? האם זה המילודיות המשתפכות? האם זה הבנאליות? האם זה הפומפוזיות של 1812? האם זה הצליל של התזמורת הצ'יקובסקאית? או שזה סתם העובדה שהוא היה הומו? |
או קיי, כמשיהו שהצביע לצ'יקובסקי (וגם כמי שהתחיל את המשאל) , תן לי לענות.
אני מוצא בצ'יקובסקי מוסיקה מלודית נוגעת ללב
אני מוצא מוסיקה מרגשת ומשתפכת ואני לא רואה זאת כדבר פסול
אני מוצא שהוא לא כתב כל כך ע"פ דגמים מסודרים מראש (הצורות הקבועות), אלא כתב ממש מעצמו.
אני מוצא (מצד שני), מוסיקה חביבה ונעימה, כיפית ושמחה..
יש סיבה לכך שפטר צ'ייקובסקי כל כך פופולורי
אני חייב להוסיף, שכששמעתי את המוסיקה שלו לראשונה, לא ידעתי מיהו, מה עשה בחייו, מה היו הנטיות המיניות שלו או אפילו באילו שנים הוא חי! עכשיו שאני יודע, זה לא גורם לי לשנות את דעתי בכלל!
ציטוט: |
האם אין מלחינים בני האומה הרוסית שכתיבתם צבעונית, ציורית, יחודית ובסופו של דבר גם יותר מענינת מזו של צ'יקובסקי? |
ייתכן שכן. ציינתי כבר בהתחלה שהייתה לי התלבטות קשה ונטיתי להצביע לרימסקי או לשוסטקוביץ'. אבל אצלי פטר עדיין מנצח..
|
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 29/07/2005 ב- 17:28:13 כותרת הודעה: |
|
|
מה הבעייה עם צ'ייקובסקי ? ומה הבעייה עם פופוליסטיות ?
בכלל... בתור קרנן. אתה לא אוהב את הסולו בפרק השני בחמישית של צ'ייקובסקי ?
אני בכל אופן ! מת על צ'ייקובסקי !
_________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 29/07/2005 ב- 17:59:41 כותרת הודעה: |
|
|
אם יש לך בעיה עם צ'ייקובסקי You'll have to mess with me!
הוא פשוט היה מוצלח וצריך לקבל את העובדה. הוא כבר מזמן נכנס לפנתיאון של "מלחין קלאסי" לכל דבר ועניין. הסימפוניות שלו כולן יצירות מצוינות מכל בחינה כמעט, וכך גם מרבית המוסיקה הזתמורתית שלו. הוא ידע לכתוב לתזמורת. לא רק לכתוב יפה ונקיף, אלא גם רועם ומעורר חלחלה. וברור שיש לו נקודות חלשות שרוסים אחרים עולים בהן עליו, אבל זה לא משנה את העובדה שהוא אחד המלחינים הרוסים היותר טובים.
ולא הזכרתי את טריו הפסנתר ששמעתי קצת ממנו אתמול...
|
|
חזור למעלה |
|
|
Ylock פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 11/07/2005 ב- 17:04:00 הודעות: 676 מיקום: נ"צ 59
|
נשלח: 31/07/2005 ב- 11:00:13 כותרת הודעה: |
|
|
אתה מתכוון לטריו בלה מינור, שהיה בפסטיבל קול המוסיקה שבוע שעבר? (איגור לוויט, לא זוכר מי בכינור ורייצ'ל מרסר בצ'לו)..
זה היה פשוט מעולה.. שמעתי את זה ברדיו וניסיתי לחשוב מי זה יכול להיות? ... אמרתי, לעצמי, זה יכול להיות ברהמס, אבל זה קצת מעודן בשביל ברהמס.. משהו יותר סלאבי... לא חשבתי שזה צ'ייקובסקי, אבל כשגיליתי שזה הוא, לא התפלאתי. לא הרבה כותבים מוסיקה מעולה שכזאת!
|
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 31/07/2005 ב- 11:21:21 כותרת הודעה: |
|
|
כן, אני מתכוון לטריו הזה.
הביצוע ששמעתי, עם לויט והחבר'ה מכפר בלום היה חלטוריסטי וצייצני. אבל היצירה בפני עצמה היא מאוד מאוד יפה ואפילו להם היה קצת קשה להרוס אותה.
לפני שנתיים שלוש בפסטיבל המוסיקה הקאמרית בי-ם הטריו נוגן ע"י האחים קפוסון ופסנתרן ישראלי מצוין (משהו עם גלעד...) ששכחתי את שמו. זה היה מעולה בהחלט.
מאחר ולא הצבעתי עד עכשיו, אני אצביע לאות מחאה בשביל צ'ייקובסקי. ושימותו הקנאים.
|
|
חזור למעלה |
|
|
Ylock פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 11/07/2005 ב- 17:04:00 הודעות: 676 מיקום: נ"צ 59
|
נשלח: 31/07/2005 ב- 11:43:37 כותרת הודעה: |
|
|
יכול להיות שהביצוע לא היה משהו, אבל מכיוון ששמעתי את היצירה פעם ראשונה, היה לי קשה לשפוט... אבל כמו שאתה אומר... קשה להרוס יצירה כזאת.
ד"א: לויט הוא פסנתרן מצוין! בגמר של תחרות רובינשטיין הוא ניגן את הקונצ'רטו של צ'ייקובסקי בצורה מדהימה! (לא סתם הוא זכה).וזאת יצירה שכמובן, שמעתי ביצועים שונים שלה..
נראה לי שההכנה לזה הייתה לקויה, כי דוחפים את הבן אדם לכל אולם קונצרטים אפשרי ולכן הביצועים יוצאים שחוקים.
|
|
חזור למעלה |
|
|
|