עמוד ראשי הקונסרבטוריון הוירטואלי
The Virtual Conservatory
 
 ביתבית   שאלות נפוצותשאלות נפוצות   חיפושחיפוש   רשימת חבריםרשימת חברים   קבוצות משתמשיםקבוצות משתמשים   StatisticsStatistics   הרשמההרשמה 
 כרטיס אישיכרטיס אישי   התחבר כדי לבדוק מסרים אישייםהתחבר כדי לבדוק מסרים אישיים   התחברהתחבר 

כלים למלחין -הדרכה לכתיבה לכלי הנגינה השונים

 
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> פורום קומפוזיציה ותוכנות הלחנה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
well-tempered
משתמש מתקדם
משתמש מתקדם


הצטרף בתאריך: 30/05/2004 ב- 21:57:30
הודעות: 649

הודעהנשלח: 27/06/2006 ב- 11:23:41    כותרת הודעה: כלים למלחין -הדרכה לכתיבה לכלי הנגינה השונים תגובה עם ציטוט

עלה לי רעיון, לפתוח כאן שירשור שבו נגנים יסבירו על הכלים שלהם באופן מקיף, כך שאנשים שרוצים לכתוב מוזיקה לכלי מסוים ידעו איך לעשות זאת. אם תרצו, זה יכול להיות "פרויקט הקיץ" של האתר שלנו.

כלים שחשבתי עליהם (לפי חברי הפורום הפעילים, כתבתי הצעה למחבר אחד לכל כלי, אני מודע לכך שיש יותר מנגן אחד לרוב הכלים):

נשיפה: קלרינט (גדיאל), חליל (עידן), בסון (דניאל), סקסופון (יחיאל), קרן יער (מיכאל), חצוצרה (טל (-אחד מהם)), טובה (אייל), חלילית (מריה), טרומבון (מעין)
פריטה: נבל (מור), גיטרה (מתן)
מקלדת: פסנתר (אלכס) , צ'מבלו (עילם)


ההסבר צריך לכלול:

1. סקירה כללית על מבנה הכלי (עדיף להוסיף תמונה של הכלי). האופן שבו הצליל מופק. מנעד הכלי (אפשר להעתיק מהשרשור המקביל בנושא), מנעדו הדינמי.

2. סולמות נוחים לנגינה, וסולמות קשים, מבחינת סימני היתק (וכמובן, הסבר על איך מפיקים צלילים מותקים בכלי, ומה גורם לסולם להיות קל יותר מאחרים). הסבר על טרנספוזיציה, אם מדובר בכלי מטרונספז, ואיך זה נראה בפרטיטורות וכו (עדיף לצרף דוגמא)

3. קשיים טכניים נוספים (מנעד, ארפז'ים, ארטיקולציה)

4. שימוש אופטימלי בכלי (לדוגמא, כלי נשיפה - מאוד מלודיים, צלילים ארוכים, כלי פריטה - שימוש יותר בארפז'ים, צלילים קצרים וכו')

5. צירופים נפוצים של כלים נוספים עם הכלי הנידון, במסגרות קאמריות או תזמורתיות. וטיפים כלליים לכתיבה להרכבים מסוימים (למשל, האם הכלי "נבלע" בתזמורת, וכיצד מבליטים אותו)


אני מציע, שבשלב ראשון, אנשים יכתבו תיקונים להצעה שלי (כתבתי את זה על רגל אחת), מבחינת מה שההסבר צריך לכלול, ואחר כך אנשים יתחילו לשלוח את הסיכומים שלהם על הכלים.

אני גם ממליץ שקודם כל הדברים יפורסמו ויעובדו כאן בפורום ורק אחר כך יועברו לויקי באופן מסודר.

_________________
"Ford, you are turning into a penguin. Stop it"
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי בקר באתר הבית של המשתמש
טל כץ
מנהל
מנהל


הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57
הודעות: 1272
מיקום: גבעתיים

הודעהנשלח: 27/06/2006 ב- 12:31:39    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

חומר קריאה אכן יכול להיות שימושי במידה מסויימת למלחין אך אין תחליף למתנה הכי גדולה של המוסיקאי והאדם -> השמיעה.
בסופו של דבר, מלחין צריך לדעת איך הכלים הללו נשמעים ואיך נשמעים כל האפקטים השונים והמשונים שאפשר לעשות באותו הכלי.
זה נחוץ ביותר בשביל לדעת לתזמר, איך כל הצבעים של הכלים הללו משתלבים יחדיו, איך כלי מסויים נשמע ברגיסטרים שונים וכיצד 2 כלים משתלבים כשהם
מנגנים ברגיסטרים שונים או אפילו איך נשמעת קבוצה של 30 כלים שונים שמנגנים קו שלם באוניסון.
אין תחליף לללכת לנגנים ולשתף עמם פעולה. לשמוע איך טכניקות מסויימות נשמעות, לראות בעצמך כמה קשה לעשות משהו או כמה קל לעשות משהו שחשבת שהוא מאוד קשה.

אבל אכן אפשר לתת פה מידע בסיסי לאנשים המעוניינים להתעסק בכתיבה ואנשים שמתעניינים בתזמור.
זה יתן להם בסיס כל שהוא להתחיל ממנו ואח"כ כששומעים את התוצאה ומדברים עם הנגנים, לומדים בעיקר מן הטעויות.
רק רציתי לציין כי אין תחליף ללשמוע. זה חלק מרכזי מן העבודה שלנו.

_________________
You are what you practice
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
מור
מנהל אתר
מנהל אתר


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 11:32:26
הודעות: 1524
מיקום: מבשרת ציון

הודעהנשלח: 27/06/2006 ב- 19:19:38    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

סתם הערה- עמנואל עשה פעם משהו דומה בפורום תאוריה- אולי כדי לבדוק..
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל MSN Messenger
well-tempered
משתמש מתקדם
משתמש מתקדם


הצטרף בתאריך: 30/05/2004 ב- 21:57:30
הודעות: 649

הודעהנשלח: 27/06/2006 ב- 22:52:08    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

מור, ידעתי שיש שירשור שמדבר על מנעדים וגם ציינתי זאת כשכתבתי: "1. סקירה כללית על מבנה הכלי (עדיף להוסיף תמונה של הכלי). האופן שבו הצליל מופק. מנעד הכלי ([url]אפשר להעתיק מהשרשור המקביל בנושא[/url]), מנעדו הדינמי. "

עכשיו כשהצצתי בשרשור ההוא, אני שם לב שכמה אנשים באמת מאוד הרחיבו, ולא כתבו רק מהו המנעד. אני צריך לבדוק את זה.

בכל מקרה, בקשר למה שכתבת, טל, ברור שאתה צודק, לא התכוונתי לכתוב סימפוניה אחרי שאני אקרא על מנעדים וקשיים טכניים של הכלים השונים. רק מן סוג של מבוא כללי.

_________________
"Ford, you are turning into a penguin. Stop it"
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי בקר באתר הבית של המשתמש
הצג הודעות קודמות:   
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> פורום קומפוזיציה ותוכנות הלחנה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
עבור:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Powered by phpBBHeb © 2002 phpBBHeb