צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר |
הודעה |
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 26/08/2006 ב- 19:43:13 כותרת הודעה: האם אתם תצליחו להבדיל בין.... |
|
|
הרביעיות של מוצרט לבין אלו של היידן?
זה האתגר שעושה האתר הבא,
עם דוגמיות במידי של כל מיני רביעיות כלי קשת של שני המלחינים הבולטים ביותר של תקופת הקלאסיקה.
בהצלחה!
http://qq.themefinder.org/ _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
alt38 פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 22/07/2005 ב- 10:08:27 הודעות: 83 מיקום: המעג"ל
|
נשלח: 27/08/2006 ב- 08:37:15 כותרת הודעה: |
|
|
נחמד ביותר! וגם מלמד...
לדעתי יותר קשה לזהות את היידן בהחלטיות (בקטע שאתה לא מכיר).
יש דוגמיות שמהתו הראשון כתוב עליהן מוצרט באותיות של קידוש לבנה, אבל בקשות יותר צריך ללכת פשוט לפי האינטואיציה. |
|
חזור למעלה |
|
|
shaked_shammah משתמש עם עתיד
הצטרף בתאריך: 22/04/2005 ב- 12:07:28 הודעות: 303 מיקום: בבית
|
נשלח: 27/08/2006 ב- 10:50:50 כותרת הודעה: |
|
|
זה אמנם קשה אבל אני מוצא שאפשרי. אני יציב כבר זמן ארוך על אזור ה80%... אני לא מומחה לרביעיות של המלחינים האלה, אבל אפשר לזהות את הסגנון בסך הכל. _________________ PEACE, שקד. |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 28/08/2006 ב- 18:19:19 כותרת הודעה: |
|
|
אוי, אני זוכר את זה, זה היה ממש נחמד... אני לא כל כך מתקשה להבחין בין מוצארט להיידן בד"כ, אבל רק אחרי שאני שומע לפחות חטיבה אחת שלמה בפרק (או את הפרק כולו).
בעיקרון היידן נוטה לפתח את המוטיבים שלו הרבה יותר ממוצארט, שאצלו הפיתוח הוא המשך מלודי וזורם יותר, ולאו דווקא שימוש בנושאים קודמים. אצל היידן האפקטים המוסיקליים הם גם מעט "גסים" יותר (ולא במובן הרע חלילה), מאשר מוצארט. והנושאים שלו הם לפי דעתי מקוריים יותר בד"כ מאשר מוצארט. אז אני פשוט עוקב אחרי האלמנטים האלו ובד"כ זה מצליח לי, יחד עם מעט הרגשה פנימית כזו, שבטח נובעת מכך שאלו המלחין שהקשבתי להם הכי הרבה, אולי. |
|
חזור למעלה |
|
|
Ylock פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 11/07/2005 ב- 17:04:00 הודעות: 676 מיקום: נ"צ 59
|
נשלח: 29/08/2006 ב- 08:20:37 כותרת הודעה: |
|
|
באותו הקשר:
בין מה למה הייתם אומרים שהכי קשה להבדיל? לדוגמה, אולי אחוזי ההצלחה בחידון הנ"ל היו יותר נמוכים אם היו משווים בין רביעיות מוקדמות של בטהובן להיידן (?)
או אולי קשה יותר להבדיל בין סימפוניות של ברהמס לדבוז'ק (אלא אם כן אתם מכירים אותם, אין יותר מידי...)?
בחידון מוצרט/היידן אני מסכים עם עידן, אבל לפעמים דווקא אצל מוצרט יש הפתעות בדמות "אפקטים מוסיקליים גסים" - אך מצד שני לרוב אפשר לזהות שזה מוצרט בכל זאת...
בנסוף, אצל היידן כמעט אין נושא שני (בצורת סונטה) - הנושא השני הוא לרוב מעין וריאציה על הראשון, או היפוך, ובמקרים קיצוניים זה פשוט הנושא הראשון בסולם אחר (!) |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 29/08/2006 ב- 09:09:46 כותרת הודעה: |
|
|
כן זה בהחלט נקודה שאני הרבה פעמים שם לב אליה אצל מוצרט...
בפיתוח הוא מרבה להתרחק מאוד מהמרכז, לפעמים אתה שואל את עצמך "איך לעזאזל הגעת עד לשמה?"
חוץ מזה לזהות את ברהמס זה לא ממש קשה,
תחפש פוליריתמיקה ויש לך את זה... _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
מדהימאיה פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 13/12/2004 ב- 11:23:56 הודעות: 409
|
נשלח: 30/08/2006 ב- 11:37:04 כותרת הודעה: |
|
|
הרשו לי להציג כיוון חשיבה אחר.
גם אני ניסיתי את ה"חידון" הנ"ל ולשמחתי הרבה גם הצלחתי בערך בסביבות ה-80%.
אינני מכיר את הרביעות של היידן בכלל, וממוצארט אני מכיר את הרביעיה הידועה בסול מינור וזהו. יתרה מזאת, לא האזנתי לרביעות ב"חידון" עד הסוף, אלא רק לכמה שניות.
מה אני בא לאמר: נראה לי שהכניסה לעניינים אנליטיים כמו הצורה (האם להיידן יש נושא שני או לא), או הרמוניים (לאן מוצארט הולך בפיתוח) הם מאוד מעניינים ומהווים בסיס למחקר מוסיקלי מעניין, אבל בעקרון לכל מלחין טוב (מהו מלחין טוב...?) יש טביעת אצבע מאוד מובחנת. אם לא שומעים אותה מייד, אז אחרי כמה תיבות כבר אי אפשר לטעות.
נכון שהזהות הזאת יכולה להתחבא או להטל, אבל היא תמיד שם.
זה כמו שמזהים אדם. אפשר לזהות אותו גם מהעורף, או מהצד, או מרחוק עפ"י ההליכה, או אפילו כשהוא מחופש.
כך גם אצל מוצארט והיידן, אפשר להבדיל ביניהם במידה רבה של וודאות ברוב המקרים. |
|
חזור למעלה |
|
|
טל כץ מנהל
הצטרף בתאריך: 09/07/2004 ב- 23:33:57 הודעות: 1272 מיקום: גבעתיים
|
נשלח: 30/08/2006 ב- 12:35:51 כותרת הודעה: |
|
|
לא יצא לך אף פעם שראית את הגב של איזה בן-אדם ברחוב והיית בטוח שזה מישהו שאתה מכיר ואפילו קראת לו וגילית שזה בעצם לא הוא ? _________________ You are what you practice |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 30/08/2006 ב- 13:16:43 כותרת הודעה: |
|
|
לי זה קורה כמעט כל הזמן... עד שאני רואה את הפנים ומבין שטעיתי.
אגב מדהימאיה, אתה בטוח שלא התכוונת לחמישיה המפורסמת בסול מינור? |
|
חזור למעלה |
|
|
מדהימאיה פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 13/12/2004 ב- 11:23:56 הודעות: 409
|
נשלח: 30/08/2006 ב- 15:23:02 כותרת הודעה: |
|
|
אני מכיר את החמישיה, אבל נדמה לי שאני מכיר גם רביעיה (שחשבתי שהיא גם מהידועות). אני אבדוק את עצמי... |
|
חזור למעלה |
|
|
Dombi מנהל ראשי
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43 הודעות: 2414 מיקום: ירושלים
|
נשלח: 30/08/2006 ב- 18:13:37 כותרת הודעה: |
|
|
יש למוצרט גם רביעיית פסנתר בסול מינור... k478 _________________ Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n? |
|
חזור למעלה |
|
|
Ylock פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 11/07/2005 ב- 17:04:00 הודעות: 676 מיקום: נ"צ 59
|
נשלח: 30/08/2006 ב- 20:51:14 כותרת הודעה: |
|
|
האם מדובר על החמישייה שאחד הנושאים (בפרק הראשון) נשמע כמו "והיא שעמדה"?
יצירה פשוט מדהימה!
הבנתי את הגישה של מדהימאיה אבל זה לא מסביר איך יש הבדלים כאלה גדולים באחוזי הזיהוי, בין הרביעיות השונות.
לדוגמה, יש ברשימה רביעיה של מוצרט שכ70% זיהו ולעומת זאת רביעיה אחרת רק 38% (!)
אותו דבר אצל היידן. |
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 30/08/2006 ב- 21:32:21 כותרת הודעה: |
|
|
כן יחיאל, זו היצירה החמישיה הכי טובה שלו. שמעתי בערך 5 מתוך ה-6, זו באמת הכי טובה.
בנוגע לזיהוי: כפי שאני אמרתי קודם, ככל הנראה שהשפה המוסיקלית ברביעיות הנ"ל הייתה זהה כל כך עד שלא ניתן היה להבחין בהבדל משמיעה ראשונית. חוץ מזה, ידוע לי שהם החליפו ביניהם רביעיות למטרות אומנותיות, והעירו אחד לשני על מנת ללמוד ולהחכים, אז יכול להיות שאיפשהו השפה המוסיקלית של שניהם התמזגה באופן ייחודי דווקא ברביעיות כלי הקשת. שמעתי פעם תוכנית בכל המוסיקה שבה השוו בין רביעיית "הציד" של היידן לבין זו של מוצארט. זה היה מעניין מאוד. מוצארט היה הרבה יותר מעודן מהיידן במקרה הזה.
עוד נקודה להשוואה היא אולי הסימפוניות. הפרק האחרון של סימפוניה 95 (של היידן...) נשמע כמו מחווה לפרק האחרון של היופיטר. והסימפוניה בסול מינור מס' 25 של מוצארט (קכל מאתיים ומשהו) מאוד דומה לסימפוניות המינוריות (המדהימות אחת אחת לפי דעתי) באיזור ה-40-50 של היידן. וכן הלאה וכן הלאה. |
|
חזור למעלה |
|
|
מדהימאיה פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 13/12/2004 ב- 11:23:56 הודעות: 409
|
נשלח: 31/08/2006 ב- 13:10:12 כותרת הודעה: |
|
|
מקבל את התיקון. את החמישיה שמעתי. ואת הרביעיה בסול מינור הוא עוד לא כתב.... |
|
חזור למעלה |
|
|
Ylock פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 11/07/2005 ב- 17:04:00 הודעות: 676 מיקום: נ"צ 59
|
נשלח: 31/08/2006 ב- 21:00:01 כותרת הודעה: |
|
|
לאתר הזה היה את החוצפה לשים את רביעיית האבוב (המעולה) של מוצרט ולטעון שהיא רביעיית כלי קשת בלבד!
באמת חבל, בקשר לזה, שהכול במידי ולא באיכות נורמלית.. |
|
חזור למעלה |
|
|
|