עמוד ראשי הקונסרבטוריון הוירטואלי
The Virtual Conservatory
 
 ביתבית   שאלות נפוצותשאלות נפוצות   חיפושחיפוש   רשימת חבריםרשימת חברים   קבוצות משתמשיםקבוצות משתמשים   StatisticsStatistics   הרשמההרשמה 
 כרטיס אישיכרטיס אישי   התחבר כדי לבדוק מסרים אישייםהתחבר כדי לבדוק מסרים אישיים   התחברהתחבר 

מוצרט - חמישייה בסול מינור

 
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> תיאוריה במוסיקה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
Ylock
פותר חידון המלחין השבועי
פותר חידון המלחין השבועי


הצטרף בתאריך: 11/07/2005 ב- 17:04:00
הודעות: 676
מיקום: נ"צ 59

הודעהנשלח: 09/09/2006 ב- 19:56:12    כותרת הודעה: מוצרט - חמישייה בסול מינור תגובה עם ציטוט

לאחר שהחמישייה הזאת הוזכרה כבר בשרשור אחר, החלטתי לנתח אותה קצת ולנסות להבין מה כל כך אהבתי בחמישייה הזאת דווקא.
אני אכתוב כאן התחלה כללית של ניתוח ואשמח אם מישהו ירצה לעזור (צריך להוריד את הgif המצורף...<או להוריד את כל החמישייה מhttp://www.bh2000.net/score/)

דבר ראשון שאני שם לב אליו בתיבות הראשונות הוא הכרומטיקה (כרואמעטיקעא). כבר בתיבה השנייה יש מעברים כרומטיים במנגינה וגם בקול של ויולה ראשונה. כאן יש שתי דרכים לנתח - אפשר להתייחס לצלילים הכרומטיים כעוברים, והאקורד הוא אותו אקורד אך מוחרף, או שאפשר לנתח כל רבע בנפרד ולהגיע לדרגות מאוד מעניינות. כך הגעתי (תיבה II) לדרגות V6-4, VII 6 min, IV6-4 Maj, I

בכל מקרה - הכרומטיקה, השמיניות הקבועות והאקורדים המתחלפים במהירות יוצרים כבר מעין מתח ודרמטיות שגורמות ליצירה חהיות מעניינת כבר בתיבות הראשונות.

אוקיי, מספיק לבינתיים, המשך יבוא...



Mozartgminor.gif
 Description:
 Filesize:  93.11 KB
 Viewed:  5081 Time(s)

Mozartgminor.gif


חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל
Dombi
מנהל ראשי
מנהל ראשי


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43
הודעות: 2414
מיקום: ירושלים

הודעהנשלח: 12/07/2007 ב- 09:24:13    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אומנם קצת באיחור, אבל נראה לי שמעניין לפתוח מחדש את הדיון על זה.
קודם כל כמו שמישהו אמר לי פעם : "הסיבה שהרבה אנשים אומרים לפעמים שהם לא מכירים את המוזיקה הקאמרית של מורצט היא בגלל שזה נגיעה של אלוהות וקשה מאוד להבין מה באמת הולך שם".

לא נראה לי שיש צורך עז לנתח כל צליל וצליל בכרומטיקה. סה"כ מה שעושה מוצרט זה הולכת מלודיה מאוד יפה (הליכה במולדיה מסול לרה בירידה כרומטית) שמתאימה מאוד למצב רוח הדרמטי של החמישייה הזאת.
בנוסף לכך אני חושב שהוא מרמז לנו למה שהולך להיות, כי סה"כ הפרק הראשון מלא בכרומטיקה, בין הסקוונצה הכרומטית אחרי שהנושא הראשון עבר לויולה, השימוש בשנייה מונמכת מאוד גבוה,
הטריולות לקראת סוף התצוגה בירידות ועליות כרומטיות, וגם בסוף התצוגה הסול במול (שישית מונמכת של סי במול) שמוצרט הופך לפה# כדי להחזיר אותנו לסול מינור ובנוסף הבאס שממשיך בירידות כרומטיות גם אחרי הסימן חזרה.

קיצור נראה לי שהיה אפשר לוותר על הסימני היתק, עם כל כך הרבה שינויים אין כבר צורך בהם קורץ
אני יודע שזאת החשיבה השנקריינית המובהקת, אבל לדעתי זה הכרחי במקרה הזה. אם תנתח כל צליל כרומטי אתה לא תסיים את זה עד תחילת המאה הבאה. (יש עוד שלושה פרקים כן?)

_________________
Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n?
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל MSN Messenger
holst
מנהל אתר
מנהל אתר


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03
הודעות: 2869
מיקום: המבורג

הודעהנשלח: 12/07/2007 ב- 11:46:40    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

מי אמר שבגלל שיש בזה נגיעה אלוהית אי אפשר להנות מזה? האם יש בכלל גבול לפלצנות?? מחייך

בכל מקרה, לפי דעתי התורה של שנקר טובה לסוג מסוים של ניתוח היצירה. אבל היופי וההגאונות המטורפת הם בפרטים הזעירים. למשל כמו ההבדל בין IV לבין IV6 שלזה בד"כ אין חשיבות בתורה הכוללת של שנקר.
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
Dombi
מנהל ראשי
מנהל ראשי


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 15:42:43
הודעות: 2414
מיקום: ירושלים

הודעהנשלח: 12/07/2007 ב- 18:53:39    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

מי בכלל מדבר על הנאה? אני מדבר על הכרה מינימלית של הרביעיות שלו.
כדי להסביר אני פשוט אספר את המקרה: מי שאמר את זה היה גרטנר (שהוא לא ממש פלצן), והוא אמר לי שהוא ינגן בתחרות הקאמרית את הרביעייה ברה מינור. ואמרתי לו שאין לי מושג איך היא נשמעת. וכשישבתי איתו בספרייה והוא אמר את זה לעוד אנשים, לא היה להם מושג גם על הרביעייה הזאת (ואחרי ששמעתי אותה בתחרות, אני חותם שהיא פשוט מדהימה),
ואז הוא אמר את זה. אין פה עניין של פלצנות או הנאה. באותו רגע זה פשוט היה נשמע מאוד נכון.

אני מסכים שהיופי נמצא תמיד בפרטים הקטנים,
במיוחד במחזר. תמיד נורא נחמד למצוא איפה בדיוק השינויים הקטנים שהמלחין עושה אם בכלל.
אבל לנתח ירידה כרומטית שסה"כ יורדת מהראשונה לחמישית, נשמע לי מיותר.
הייתי מנתח את הסקוונצה שיש אח"כ, לבדוק איך היא עובדת... אבל לקו מלודי כזה הייתי מתייחס כצלילים עוברים מסול לרה.

אבל אם כבר אז כבר ועכשיו כשאני מסתכל על התווים לא ברור לי מה עשית יחיאל.
כי אני לא רואה שמה ראשונה על ההתחלה, זה פשוט שביעית סקסט רגילה. פה# לה דו.
ואז הוא עובר לשביעית בלי טון מוביל ושנייה מונמכת, שבמצב כזה נראה כמו הרביעית המינורית של דו מז'ור שהוא שהאקורד שיש בדיוק אח"כ, והאקורד הזה (דו מז'ור) הוא רביעית מז'ורית של סול מינור. (נשמע מצחיק בעצם, רביעית מז'ור של מינור, רביעית מינור של המז'ור)
אבל אז אני לא רואה את החמישית שלך... לי זה נראה כמו שישית (סול-סיb-מיb). חייבים להתייחס לזה, ואז הוא מגיע לחמישית באמת.

_________________
Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh’n?
Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh’n?
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל MSN Messenger
Ylock
פותר חידון המלחין השבועי
פותר חידון המלחין השבועי


הצטרף בתאריך: 11/07/2005 ב- 17:04:00
הודעות: 676
מיקום: נ"צ 59

הודעהנשלח: 12/07/2007 ב- 20:20:47    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

יש לי הרגשה שאתה קורא הפוך את האקורדים שכתבתי... אבל חוץ מזה, גם לי אין מושג איך הגעתי שם לכל מיני דברים.
בהזדמנות אני אחזור ואנתח את ההתחלה.

לגבי הדיון עצמו: אכן, אני מסכים שאין צורך לנתח כל אקורד ואקורד, אבל מומלץ להבין מה קורה באופן כללי, וכדי להגיע לזה, בסופו של דבר כן מנתחים את הרוב.
מוצרט היה מלחין שכתב ע"פ רוב יצירות מז'וריות. אם מסתכלים ברשימת כחל (או קחל, קכל, לא יודע מה עוד) רואים יצירות מינוריות בודדות יחסית. אבל כל יצירה כזאת היא יצירת מופת - חוץ מהיצירות הקמאריות שהוזכרו כאן, אני מוסיף את הסימפוניות מספר 25 ו- 40 בסול מינור, הקונצ'רטו לפסנתר מספר 24 בדו מינור ומספר 20 ברה מינור, המיסה הגדולה בדו מינור ו(עוד ממוסיקה קמארית) הסונטה לכינור ופסנתר במי מינור.

וחוץ מזה, כמעט בכל פעם שאני מנגן יצירה של מוצרט, ואני מגיע לאיזשהו איזור מינורי, אני מתרגש מחדש אילו דברים נפלאים מוצרט כתב בסולמות מינוריים. הנאה? נגיעה של אלוהות? הגדרות לא משנות כל כך... המוסיקה מדהימה, בכך אין ספק.
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי שלח דואל
מדהימאיה
פותר חידון המלחין השבועי
פותר חידון המלחין השבועי


הצטרף בתאריך: 13/12/2004 ב- 11:23:56
הודעות: 409

הודעהנשלח: 12/07/2007 ב- 20:25:53    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

הניתוח השנקריאני הוא כלי טוב לגילוי רבדים שונים במבנה של יצירה. אבל לראות את השלד של יצירה, או לראות תהליכים ולא צליל צליל זה לא רק נחלתו של שנקר.
שנקר בעיקר מאפשר לבטא גרפית את ההסתכלות ההררכית ולראות את ה big picture.

ניתוח שנקריאני בהחלט לא נועד לבחון מוטיבים, מלודיות וארועים מקומיים, אבל מעניין לראות אם יש קשרים בין המיקרו למאקרו. אם כרומטיקה מסויימת במלודיה מתבטאת גם במהלכים הרמוניים או יותר בגדול במודולציות וכו'.
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
holst
מנהל אתר
מנהל אתר


הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03
הודעות: 2869
מיקום: המבורג

הודעהנשלח: 12/07/2007 ב- 22:10:15    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

טל ניסח את זה בצורה הטובה ביותר...
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
הצג הודעות קודמות:   
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> תיאוריה במוסיקה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
עבור:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Powered by phpBBHeb © 2002 phpBBHeb