צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר |
הודעה |
BenHuri משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 30/06/2007 ב- 11:26:46 הודעות: 27
|
|
חזור למעלה |
|
|
holst מנהל אתר
הצטרף בתאריך: 09/04/2004 ב- 14:39:03 הודעות: 2869 מיקום: המבורג
|
נשלח: 04/08/2007 ב- 14:11:22 כותרת הודעה: |
|
|
היי,
דיאז כפול אומר שאת הצליל שמימין ל-X צריך להעלות בטון שלם (שני חצאי טונים ליתר דיוק). את הצליל הראשון בשורה עם דיאז כפול צריך לנגן כ-רה (עם איצבוע של רה), כלומר טון שלם מעל דו.
מבחינה תיאורטית, צריך לחשוב על זה כך (לפחות במערכת טונאלית):
נתון, לדוגמא, הסולם סי מז'ור, שיש בו 5 דיאזים. צריך לחשוב על כל צליל בסולם כעל צליל בפני עצמו, ולא כ-דו # הוא הגבהה לדו, ולה # הגבהה ל-לה. עכשיו, כשהמלחין רוצה להגביה צליל מסוים, ובמקרה הצליל הזה הוא דו#, הוא יוסיף "דיאז" (הגבהה של חצי טון) וכל יקבל דו עם שני דיאזים, כלומר דו דיאז כפול.
כנ"ל לגבי במול כפול. כותבים אותו bb, שזו הנמכה של הצליל שמימין בטון שלם, והוא משמש כהנמכה לצליל שהוא עם במול.
לפעמים ביצירות מרובות סימני היתק תיתקל גם בבקר ובדיאז (או בבקר ובמול בהתאמה) מימין לצליל. זה פשוט אומר שצליל, שהיה כנראה קודם לכן עם דיאז כפול, חוזר להיות צליל עם דיאז יחיד.
|
|
חזור למעלה |
|
|
BenHuri משתמש מתחיל
הצטרף בתאריך: 30/06/2007 ב- 11:26:46 הודעות: 27
|
נשלח: 04/08/2007 ב- 14:17:31 כותרת הודעה: |
|
|
אחלה תודה רבה אני חושב שהבנתי
את הדו דיאז כפול מנגנים כרה
והרה דיאז כפול כסול?
|
|
חזור למעלה |
|
|
Stewie Griffin פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 13/05/2007 ב- 22:06:03 הודעות: 120 מיקום: ראשון לציון
|
נשלח: 04/08/2007 ב- 15:44:30 כותרת הודעה: |
|
|
לא סול אלא מי... אם תוסיף לרה טון שלם, תקבל מי.
|
|
חזור למעלה |
|
|
Ylock פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 11/07/2005 ב- 17:04:00 הודעות: 676 מיקום: נ"צ 59
|
נשלח: 04/08/2007 ב- 19:58:46 כותרת הודעה: |
|
|
סטואי, נראה לי שהוא התכוון לפה דיאז כפול (לפי התווים שלמעלה) - כן אכן זה סול.
שים לב רק, שאם יש לך מי דיאז כפול, הוא יהיה שווה לפה דיאז (למרות שבפרקטיקה בטח קשה למצוא את זה).
|
|
חזור למעלה |
|
|
Stewie Griffin פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 13/05/2007 ב- 22:06:03 הודעות: 120 מיקום: ראשון לציון
|
נשלח: 05/08/2007 ב- 12:35:56 כותרת הודעה: |
|
|
אכן, לא הסתכלתי על התווים אלא רק על מה שהוא כתב.
את התו מי דיאז כפול ניתן למצוא בתור הצליל השביעי בסולם פה דיאז כפול מז'ור (או מינור הרמוני/מלודי), סולם לא נפוץ במיוחד
נ.ב: אם כבר אנחנו מדברים, אז ראוי להזכיר שקיים גם סימן לבמול כפול, שנראה פשוט כמו שני במולים אחד ליד השני: bb והוא מנמיך את התו בטון שלם. למשל, רה במול כפול ישמע כמו דו.
|
|
חזור למעלה |
|
|
Ylock פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 11/07/2005 ב- 17:04:00 הודעות: 676 מיקום: נ"צ 59
|
נשלח: 05/08/2007 ב- 14:04:40 כותרת הודעה: |
|
|
אוקיי, אם כבר העלת את זה (ז"א את הסולמות אם יותר מ7 דיאזים/במולים שלא ממש שמישים) - האם בסולם סול דיאז כפול מינור (יעני 12 דיאזים) הטון המוביל הוא בעצם פה דיאז משולש? יש דבר כזה?
ואז -
סי דיאז מז'ור : סי דיאז - דו דיאז כפול - רה ד"כ - מי דיאז - פה ד"כ - סול ד"כ - לה ד"כ - סי דיאז
סול ד"כ מינור : סול ד"כ - לה ד"כ - סי דיאז - דו ד"כ - רה ד"כ - מי דיאז - פה דיאז משולש - סול ד"כ
(במינור הרמוני כמובן)
|
|
חזור למעלה |
|
|
Stewie Griffin פותר חידון המלחין השבועי
הצטרף בתאריך: 13/05/2007 ב- 22:06:03 הודעות: 120 מיקום: ראשון לציון
|
נשלח: 05/08/2007 ב- 17:34:24 כותרת הודעה: |
|
|
התשובה היא כן, אבל אין סולמות עם דיאזים כפולים במציאות, כי הרי בכיוון המושווה אין שום הבדל בין סול דיאז כפול מינור לבין לה מינור. אף מלחין שפוי בדעתו לא יכתוב יצירה בסולם כזה.
כמובן שיש אינסוף סולמות תיאורטיים עם מספרים דמיוניים לחלוטין של סימני היתק, כמו למשל סולם לה דיאז מחומש (A#####) שמכיל את התווים הבאים:
A##### B##### C###### D##### E##### F###### G###### A#####.... etc
|
|
חזור למעלה |
|
|
|